Het piramidespel van Flexkom?

Update: Flexkom is daadwerkelijk een piramidespel gebleken. Beloftes maakt Flexkom steeds niet waar en ze zijn een beetje door alle smoesjes heen. Honderden mensen die geld betaald hebben aan Flexkom zijn boos opgestapt en velen van hen hebben hun excuses aan mij aangeboden omdat ze niet allemaal even netjes gereageerd hadden op mijn blog. Lees onderaan deze blog meer updates.

Misschien heb je er al wat van voorbij zien komen. De afgelopen maand zijn er nogal wat mensen die je proberen lid te maken van het Flexkom ‘spelletje’, bijvoorbeeld via Linkedin groepen. Deze discussies verdwijnen echter als het woord piramidespel gevallen is. Zelf spreken de Flexkom agenten over een bedrijf, maar dat is het mijns inziens niet. In deze blog zal ik dat proberen uit te leggen.

Ik werd dit weekend voor het eerst met Flexkom geconfronteerd door iemand die in een Facebook groep voor ondernemers uit mijn regio begon over dit spel. In heel wollige taal vertelde hij dat Flexkom de wereld gaat veranderen en ongeëvenaard bezig is of zal gaan zijn. Wat Flexkom nou concreet deed dat vertelde hij niet. Dus ik voerde Flexkom in in Google en kreeg als eerste resultaat een topic op Tros Radar. Daar valt te lezen dat het een piramidespel betreft met alle gebruikelijke symptomen; Je moet geld betalen om mee te doen, vervolgens moet jij andere leden werven voor het spelletje en je zou er wel ontzettend rijk van worden.

Dus ik in dat facebook topic reageren. De reacties van de agent van Flexkom waren op zijn zachtst gezegd hilarisch. Mocht je die lange post niet helemaal willen lezen; In het kort kwam het er op neer dat ik een beperkt denkraam heb en geen ondernemer ben. Er werd niet ingegaan op de vraag wat Flexkom nou precies is.

In dat topic haal ik deze presentatie van Flexkom aan. (mirror is beschikbaar mocht de presentatie opeens om onduidelijke redenen ook offline gehaald worden). Laten we deze presentatie even ontleden.

Slide 1
Daar wordt al gesproken over “network marketing branche”, oftewel MLM. Daar is je piramide al.
Slide 3
Hier wordt gesproken over “Flexkom International NV”. Eerlijkheidshalve; ik weet niet wat hierover gezegd is in de zaal bij deze presentatie, maar tot op heden -de presentatie is een jaar oud- is er geen Naamloze Vennootschap onder de naam Flexkom of Flexkom International ingeschreven bij de KVK. Er is op dit moment überhaupt geen bedrijf met de naam Flexkom ingeschreven. Dat is best vreemd voor een bedrijf dat “ongeëvenaard” bezig zal gaan zijn. Het is bovendien strafbaar om je voor te doen als een rechtspersoon als je dat niet daadwerkelijk bent. Maar goed..
Slide 16 en 18
Tada, hier zien we de piramide uitgetekend. Het is de bedoeling dat jij mensen gaat werven (Flexkom noemt dit “een team bouwen”) die ook mee doen aan Flexkom.
Slide 20
Het kost veel geld om je plekje in de piramide te kopen
Slide 21
Gelukkig verdien je enorm veel geld en krijg je telkens een grotere Mercedes als je dat gedaan hebt.

Goed, lijkt me al voldoende om gillend weg te rennen. Niet voor iedereen helaas gezien het groeiende aantal mensen dat gewillig geld neer legt om mee te doen met dit spelletje. Laten we nog even wat verder gaan kijken dan.

In Duitsland, waar dit spelletje begonnen is, zijn ze wél ingeschreven, als FlexKom Europe GmbH. Ze zijn gevestigd in een kantoorverzamelpandje in Munchen. Voor de leuk heeft Flexkom daar haar logo op gefotoshopt. Op zich prima, waarom zou je dat niet doen. (Update 8-11: Dit kantoor staat gewoon helemaal leeg als je er spontaan, dus zonder afspraak, langs komt) Leuker wordt het als er gesproken wordt over hun hoofdkantoor, een imposant slot in Kreulingen, Zwitserland. Toevallig hetzelfde pand als het Zwitserse vermogensbeheerder Starcapital Swiss AG. Als dat al geen vraagtekens oproept..

Nog wat dingen om over na te denken;
– Flexkom propageert openlijk dat je er rijk van wordt. (met natuurlijk de stereotype Mercedessen er bij).
– Bekijk deze cijfers van een ander MLM bedrijf eens. Mocht je nog geen argwaan ten opzichte van MLM hebben, dan zou je dat nu wel moeten hebben.
– Piramides waarbij niet de verkoop van een product centraal staat, maar het werven van leden, zijn illegaal. Aldus de Hoge Raad.
– de royalties (de verdiensten van de lagen onder je) vallen onder Box 3 omdat dit als puur speculatief (kansspel) wordt beschouwd. Daarmee vallen ook de verliezen onder Box 3. Oftewel, ze zijn niet te verrekenen met winsten van eventuele andere activiteiten die je onderneemt.

Wat doet Flexkom nou daadwerkelijk?
Graag nodig ik agenten van Flexkom uit om hieronder in de reacties uit te leggen wat Flexkom nou precies doet. De agent uit mijn regio kon dat helaas niet doen, zoals je gelezen hebt in het Facebook topic. Zelf ben ik ook op onderzoek uit gegaan. Sites van mensen die betaald hebben aan Flexkom spreken elkaar tegen als het om de feiten gaat. Instapbedragen varieren van 399 euro tot 1490 + 149 euro jaarlijks. Sommigen volstaan met een enkele webpagina met daarin alleen een soort referral link naar de moedermaatschappij.
Hier is geprobeerd om een en ander uit te leggen. Er wordt begonnen door te suggeren dat je geld verdient door mensen aan te brengen in het netwerk. Zie hier weer het verboden piramidemodel. Verder op de pagina wordt begonnen met rekenmodellen. En hoe. Sommetjes die ik in de kleuterklas deed; “Als een winkel per maand 4000 euro opbrengt, dan verdien je met 10 aangesloten winkels 40.000 euro per maand”. Aha, dus zo zit dat. Het rekenvoorbeeld gaat verder, lees de site als je daar zin in heb. Samenvatting: Jij als “agent” moet eerst voor 1490 euro (+149 euro per jaar) het “recht” kopen om winkels aan te sluiten. Zo’n winkel moet dan vervolgens voor 390 euro een apparaat kopen om de Flexkom kaarten te kunnen accepteren. Vervolgens kan de winkelier voor 1 euro per stuk de kaarten van Flexkom kopen en uitdelen aan haar klanten. Het is dan de bedoeling dat deze winkel klanten met een Flexkom kaart korting geeft. Als de korting 5% van de aankoop is, dan moet de winkel ook 5% betalen aan de Flexkom. Kortom, de winkel is dan 10% van haar omzet alvast kwijt.

De korting die de klant krijgt wordt “gestort op de Flexkom kaart”. Er word, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens ingegaan over hoe de klant dit kan verzilveren. Maar dat is voor het aanbrengen van nieuwe lagen in het piramidespel natuurlijk niet belangrijk. Daar gaat het om het verdienmodel. En die is als volgt:

Flexkom verdienmodel
Flexkom krijgt 40% en koopt daar auto’s van (wtf?) en de overige 60% wordt vaag verdeelt over bovenliggende piramidelagen. En onthoud dat de winkel eenzelfde bedrag moet uitkeren aan zijn eigen klant!

Ik hoef hier niet bij uit te leggen dat dit model volledig gefinancierd wordt door de aangesloten winkels. Die zijn dus continue sigaren uit eigen doos aan het uitdelen en de bovenliggende lagen aan het spekken. Hoewel de eigenaren van Flexkom waarschijnlijk al blij genoeg zijn met jouw anderhalf duizend euro die je ze gretig betaald hebt.

Ga hier zelf eens mee rekenen. Hoeveel klanten moet je aanbrengen en hoeveel moeten zij uitgeven voordat jij break-even gespeeld hebt? En nog leuker om te berekenen, hoeveel geld heeft het huis, in dit geval Flexkom, daarbij al binnen geharkt?

UPDATE 2-7

Hoeveel levert dit de retailers op die zo’n “POS” apparaat van Flexkom hebben gekocht?
Mensen die je flexkom aan proberen te verkopen -hier ben je je eerste 350 euro alvast kwijt-, vertellen telkens dat je als winkel veel verdient aan het systeem. Want, zo zeggen ze, klanten die jij een kaart gegeven hebt die kopen ook ergens anders en dan krijg jij daar ook weer royalties over! Dat klinkt goed, toch? Eens zien wie die royalties ook alweer betaalt.

In het schema hierboven zie je hoe de commissie voor flexkom verdeelt wordt. Laten we de percentage’s vervangen door eurocenten. Er gaat 40 cent naar flexkom, 60 cent wordt verdeelt over de piramide. De retailer ontvangt (60/0.20=) 12 cent voor elke euro die een collega retailer korting geeft aan de klant, en dus ook moet betalen aan Flexkom.  Dat betekent, dat er van elke euro die er naar Flexkom gaat, 12 cent naar het MKB gaat. Oftewel (1/0.12=8.33) om 1 euro terug te krijgen, moet de retail gezamenlijk 8,33 euro betalen aan Flexkom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korting voor de consument, die je als retailer moet storten op de kaart van je klant. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat elke klant altijd al zijn tegoed uitgeeft, evenredig verdeelt over alle retailers. Effectief kost het je dan 0. Maar uiteraard zal niet iedereen haar tegoed altijd uitgeven, wordt het nooit helemaal evenredig verdeelt en verlies je bovendien rente aan het geld dat je parkeert op kaarten van de consument! Die berekening acht ik te moeilijk voor nu, maar ik daag jullie graag uit om dat uit te rekenen in de comments hieronder.

Flexkom licentie houders durven te zeggen dat dit de oplossing voor het MKB is. Nou, niet voor de retail, zoals je net met mij uitgerekend hebt. (Update 17-7: “Econometrist” geeft nog een goed argument waarom Flexkom niet kan werken.)

Mag dat allemaal zomaar?
In Nederland is deze piramide nog vrij nieuw. Er zijn nog weinig tot geen retailers die mee doen. In Turkije zijn ze al wat langer bezig. Naar zeggen van Flexkom zelf gaat dat enorm goed. Turkse media melden echter dat Flexkom licentiehouders en retailers zich massaal gedupeerd voelen. Het Turske OM heeft zelfs onderzoek(en) lopen naar Flexkom omdat ze verdacht worden van misleiding.

UPDATE 10-7

Inmiddels zijn er meer dan 100 reacties geplaatst. Sommige mensen die Flexkom spelen die deden hun best om netjes uit te leggen wat Flexkom nou precies is. Wat opvalt is dat deze mensen elkaar op de meeste punten volledig tegen spreken. De een vind het uitdrukkelijk geen MLM, de ander zegt dat er bewust voor MLM gekozen is. Zelfs over het product waar het bij Flexkom om zou draaien is grote verwarring. De een meent dat het klantenkaarten zijn, de ander heeft het over een marketing tool, weer een ander beweert zelfs dat er helemaal geen product is. Kortom, er is grote staat van verwarring onder Flexkom licentiehouders.

In geen van de reacties waarin men vind dat ik het niet bij het juiste eind heb dat Flexkom een piramidespel is, kon ook onderbouwd worden waarom dat niet zo is.

Ook kan ik vandaag melden dat de mensen achter Flexkom dezelfde mensen zijn als achter de Lyoness piramide.

UPDATE 15-7

Afgelopen weekend was de lancering van de Flexkom App, oftewel de FlexApp. Als die app gelanceerd zou zijn dan zouden wij wel zien hoe goed Flexkom zou zijn, werd meermaals medegedeeld in de reacties.

De lancering van de app ging, hoewel naar verluid bezocht door maar liefst 1400 man, zwijgzaam op twitter voorbij. Het is uniek te noemen anno 2013 om met een hele zaal à 1400 man gezamenlijk exact 1 hele tweet de lucht in te krijgen. Vooral als je bedenkt dat die zaal vol had moeten zitten met pioniers die nota bene de lancering van een nieuwe app gingen vieren. Daar hadden echt wel een paar honderd twitteraars tussen moeten zitten die live alle quotes vanaf het podium het internet op gooiden. We kunnen slechts gissen waarom het niet lukte (of niet mocht??) om te twitteren. De dag later, vandaag, verschenen wel op diverse Facebook pagina’s foto’s van het evenement. Het evenement heeft dus wel daadwerkelijk plaatsgevonden. Helaas is er op dit moment bizar weinig concrete info over de app te vinden op internet. Volgens enkele bronnen moet je inbellen op een Duits nummer om de app te kunnen gebruiken. Of dat klopt weet ik op dit moment nog niet zeker. Het lijkt mij namelijk erg sterk dat er voor zo’n ..onhandige.. optie gekozen is. De app is wel te downloaden in Google Play. Helaas moet je een speler zijn van Flexkom om hem te gebruiken, zo vertelt anvo ons. Dat maakt het een vrij dure app.

Ik had eerlijk gezegd tegen dit tijdstip, het is nu bijna dinsdag 16 juli, verwacht dat er minstens enkele Flexkom licentiehouders hier kwamen om mij te vertellen hoe ongelijk ik had nu de app te downloaden is op Google Play. Helaas is het oorverdovend stil aan het Flexkom front op dit moment.

Flexkom heeft vandaag ook haar eigen site geupdate. Ze hebben met twee sites, namelijk specials.de en tonytravel.de, affiliate overeenkomsten gesloten zodat er wat hotels en vakanties op de site staan. Boeken is op dit moment nog niet mogelijk. Op de pagina over FlexCall (waarmee je gratis zou kunnen bellen) staat een mooie disclaimer onderaan: Für den Verbindungsaufbau zu den FlexCall Servern können providerabhängige Kosten auftreten. Oftewel voor de verbinding naar de FlexCall server kan je provider kosten in rekening brengen. Maar verder bel je gratis.. (?)

Verder is de Flexkom site nog net zo duidelijk als de licentiehouder die mij in eerste instantie benaderde via Facebook. Het is allemaal geweldig en iedereen wordt er rijk van. Maar hoe dat allemaal werkt? Dat vertellen ze liever niet.

Ook na de ruim 200 reacties is er nog niemand (0) die kon onderbouwen dat ik het niet bij het juiste eind heb in deze blog. Ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

UPDATE 25-7

Er is afgelopen week weer veel gebeurd. Wat hoogte- en dieptepunten:
Vrijdag 19 juli heb ik een webinar (live online presentatie) van Flexkom gevolgd. Verslag hier.
Jérôme de R. uit R. (RIP 2019) trok het nu al niet meer en wenste mij kanker toe, omdat hij binnenkort met Flexkom gaat beginnen.
Inmiddels staan er meer dan 500 reacties. Maar je raadt het al; geen van de Flexkom licentiehouders kon onderbouwen waarom Flexkom een goed bedrijf zou zijn..
Omdat de site wat traag en vooral erg langwerpig werd na zo veel reacties, zijn de reacties nu verspreid over meerdere pagina’s. De permalinks naar reacties die gemaakt zijn voordat deze update doorgevoerd werd, werken niet meer. Dus even de reacties doorzoeken als je zo’n dode link tegen komt.

Tot slot.

Ik vind dat een ieder zelf mag beslissen wat hij of zij met haar eigen geld doet. Wel vind ik het schrijnend dat veel mensen blind geloven op dat wat een bedrijf, waar deze mensen nota bene zelf veel geld aan betalen, tegen hen zegt. Ik hoop met deze blog de ogen van mensen wat te openen en ik hoop dat, mocht je overwegen om geld te betalen aan Flexkom, dat je dat ook goed overlegt met onafhankelijke mensen. Baseer je mening niet alleen op wat Flexkom je voorspiegelt. Zij verdienen aan jou en niet andersom, zorg dat je dat snapt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

UPDATE 9-10
Inmiddels zijn er al meer dan 1200 reacties op de blog, waaronder geen een onderbouwde reactie dat Flexkom géén piramidespel is. Wel zijn er wat leuke documenten (document 1, document 2) naar boven gekomen waaruit blijkt dat een piramidespeler van Flexkom honderden tot duizenden euro’s krijgt als hij een nieuw leden aanbrengt. Flexkom noemt dit “Incentives”. Dat verklaart waarom velen zo heftig reageren; het is leuk geld binnen harken als je nieuwe slachtoffers lid maakt van het spelletje.

UPDATE 19-12
Eind oktober zou Flexkom live gaan. De langverwachte en immer uitgestelde Fase 3 zou dan beginnen. Verrassing!! Fase 3 is wederom uitgesteld en zal nu pas ergens in 2014 beginnen. Flexkom blijft ons verbazen. Of ook niet.

Ondertussen zijn de meeste Flexkommers er achter gekomen dat Flexkom inderdaad de boel aan het flessen is. Diverse ex-licentiehouders zijn acties gestart, onder andere de volgende:
AskerRenzeFredGerda (ook per mail)
Kees Holleman

Ondertussen raken de weinig overgebleven gelovigen in paniek. Alleen al een foto van alweer een nieuwe versie van een POS zorgt er voor dat de trieste gevallen spontaan denken dat er alsnog geleverd is door Flexkom.

Inmiddels lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Flexkom over en uit is en dat alle licentiehouders hun geld kwijt zijn. Geloof je er nog steeds in? Niemand is perfect. Voor sommigen is het moeilijk te bevatten dat datgene waar ze maanden in geloofden en waarvan ze hoopten dat het hun rijk ging maken, niet blijkt te bestaan. Weet wel dat veel mensen het je kwalijk zullen gaan nemen dat je nog steeds door gaat met het werven van nieuwe slachtoffers, nu het overduidelijk is dat Flexkom gelijk staat aan oplichting.

Update 12-6 ’14;
Er wordt gestart met een Class Action Lawsuit. Als je je geld van Flexkom terug wilt kan je je hier inschrijven:
Rechtsraad.nl

Lees ook de drie vervolgblogs die ik geschreven heb;
Flexkom zo lek als een mandje. Alle persoonsgegevens van deelnemers lagen op straat.
Reactie van Flexkom. De reactie die er uiteindelijk nooit is gekomen. Loze beloftes alom.
Flexkom faalt in Turkije. Ik heb eens gekeken hoe het in Turkije vergaat met Flexkom.

3.241 gedachten over “Het piramidespel van Flexkom?”

  1. Wouter het probleem is dat voor een leek Flexkom eruit ziet als iets geweldigs.
    Ik ben zelf benadert door een familie lid die er al inzat.
    Zelf doe ik wereldwijd zaken en trek ik vaak bedrijven na.
    Een bedrijf die commercieel succesvol is heeft al zijn CEO’S met een goed profiel op linked in staan.
    Er is een duidelijk profiel schets van het bedrijf, The man in Charge staat op de website’s met duidelijke verhalen.
    Er is echt iets bereikt, er worden partners genoemd etc.
    Mensen kijk nou eens goed jullie worden belazerd, als je niet in de zakenwereld zit en je hebt geen netwerk denk dan niet dat je dit even fluitend kan doen.
    Je kan alleen iets verkopen als het echt is en als je er in geloofd maar nog belangrijker je moet precies weten hoe het werkt.
    Al dit ben ik nergens tegen gekomen in geen enkel bericht.
    Transparantie en informatie en vertrouwen mensen simpele marketing, jullie kunnen allemaal geweldige modellen en termen rondslingeren maar 1 ding een bedrijf moet een smoel hebben en uitstraling en dat ontbreekt dus het is allemaal nep.

    1. Da’s inderdaad het verhaal. En als mensen morgen door hun zwager of buurman benaderd worden, en uit nieuwsgierigheid op Google ‘flexkom’ intikken, dan zien ze deze pagina als eerste, en kunnen ze even rustig nadenken of ze daar wel in willen stappen.

      Willen ze dat wel, dan prima – het is hun geld immers. Willen ze het niet (wat me verstandig lijkt), dan heeft deze blog nut gehad.

  2. Beste Roger.
    Ik raad je echt aan even uit te zoeken wat een “incentive” is.
    Verder reageer je weer niet op onze vragen in je laatste post. Het enige dat je doet is hoog van de toren blazen.
    En over dat “uitproberen” : Die app heb ik allang ontleed. Pou heeft als app meer entertainment en is erg begrijpelijk voor kinderen. Die hebben er ook uren lol mee. De Flex-app die ik van PlayStore heb getrokken wil zo’n beetje root-access. Maar waarvoor? Bellen naar een bel-server zonder dat de telefoon-eigenaar belt? Data uitwisselen? Die app is er uitermate geschikt voor. Ook het achterdeurtje maakt het mogelijk om toestellen over te nemen. Het is nog nèt geen virus, maar het heeft veel overeenkomsten. Tot zover mijn onderzoek. Ik hoop dat jij jouw ervaring met de FlexApp hier wil delen en het liefst op zo’n manier waardoor ik mijn excuus aan je moet maken. Want er is nergens, ècht nergens, een voorbeeld te vinden van een volledig functionerende FlexApp. Wel vond ik heel veel tekst wat die app allemaal zou moeten kunnen doen. En zoals je weet; veel tekst met plaatjes belt niet met je beste maatjes.

  3. Zo’n dagje als afgelopen zondag brengt flexkom in ieder geval wel 14000 euro op! 1400 mensen x 10 euro om een ticket te bemachtigen om binnen te komen.
    En voor de rest, ik ben een echte speurhond aan het worden, nu te hopen dat ik geen bloedhond hoef te worden.

    1. Of wat dacht je van het bedrag dat alle bezoekers al betaald hebben om lid te worden? 1490 + 149 toch? Dat is (1490 + 149) * 1400 = 2294600

      Een hele vette 2 miljoen euro. Daar willen ze wel een paar feestjes voor organiseren hoor. Stel dat ze in elk land uiteindelijk 40.000 licentiehouders weten te strikken, zoals ze dat in Turkije gedaan zeggen te hebben. Dan brengt dat per land een goede 65 miljoen (!!) euro per land in het laatje. *Stel nou* dat Flexkom uiteindelijk niet van de grond komt. Wat zou er met dat geld gebeurd zijn?

  4. Oh ja welke Flexkommer kan mij even het nummer geven van The man in charge?
    Ik werk zelf voor een internationale onderneming met plus minus 2000 man en ik kan binnen no time alle Ceo’s vinden dus welke genieuze Flexkommer kan ons even haar fijn vertellen hoe de onderneming gestructureerd is laat maar is zien ik daag jullie allemaal uit ik durf te wedden dat jullie dit allemaal niet weten!!

  5. Nu we toch bezig zijn, voor de onderneming die Flexkom zecht te zijn, wil ik ook nog weten, hoeveel mensen zijn verantwoordelijk voor de marketing.
    Wie is jullie bedrijf jurist, wie is er van Human resources, wie zijn de Rayon hoofden.
    Hoe word het product aan de winkeliers verkocht?
    Hoe zien de scanners eruit en hoe werkt het?
    Welke winkeliers doen mee?
    Wat kost het voor een winkelier om mee te doen?
    Research & Development kom eens met namen?
    Kort samen gevat som eens op hoe de onderneming in elkaar zit ik wil een bedrijfs structuur zien.
    Een bedrijf van deze grote moet wel 10 software programmeurs hebben dus ik zou graag namen zien, ik daag de Flexkommers weer uit!!

    1. T.w. jouw vragen passen niet in FlexKom principe.

      Flexkom basis heb je vragen of opmerkingen dan hanteren zij het volgende principe: Vertrouw je niet wat wij zeggen? Dan ga ik aan jou geen extra tijd besteden. In de zelfde tijd dat ik jou moet overtuigen schrijf ik een ander in die het wel gewoon accepteert.

  6. In mijn bezit is de “handleiding” voor de app. Het is een .pdf bestand, maar er staan persoonsgegevens van iemand in de afbeeldingen van dit .pdf bestand. Ik zal daarom hieronder de tekst uit de handleiding in zijn geheel kopieren. De afbeeldingen uit de .pdf vallen dan weg, maar neem van mij aan dat die afbeeldingen geen waarde toevoegen.


    Handleiding FlexApp
    Deze handleiding is voor Partners van FlexKom bedoeld.
    U dient zelf een unieke code te krijgen om uw eigen App te activeren. Hiervoor gaat u naar de nieuwe Backoffice van
    FlexKom. U kunt vanaf nu alleen inloggen met uw IDnr en uw wachtwoord, dus niet meer met uw email adres.
    Wanneer u inlogt moet u uw persoonlijke gegevens aanvullen, u kunt hiervoor onderaan links op een link klikken.
    Wanneer u dit gedaan heeft wordt uw code definief geactiveerd, dit is een code van 16 karakters en bestaat uit 10 x het
    cijfer 5 + jouw IDnr. Je moet echter deze registrae eerst doen alvorens de code geacveerd is.
    U kunt nu de App gaan downloaden van de Google Play store wanneer u een Android toestel hee, voor Apple gebruikers,
    de App zal een dezer dagen ook in de AppStore staan. Hee u een Microsoft toestel of een BlackBerry, de komende weken
    zal ook daarin de App te downloaden zijn, in ieder geval zodra ons kantoor in Las Vegas officieel in gebruik genomen wordt.
    Om de App te activeren dient u uw code in te voeren en uw mobiele nummer, dit nummer moet u dus goed hebben ingevoerd
    in de Backoffice anders zal het niet functioneren.
    Via Settngs (rechtsboven in de App) kunt u naar Recruit Friends, hierdoor kunt u een keuze maken, zie de afbeeelding hieronder.
    Wilt u als Partner nu de App delen met een vriend, dan kiest u voor de eerste ope Kiss your friends, er wordt nu een
    unieke code gegenereerd die jouw vriend kan scannen met zijn Smartphone. (hiervoor heeft hij een QR scanner nodig,
    gras in de Play of Appstore te downloaden). Uw vriend klikt dan op de link die door de QR code gegenereerd wordt.
    Hij kan nu een formulier invullen. Zodra hij dit gedaan heeft krijgt hij een SMS met een 4 cijferige code, deze code vult
    hij weer in op hetzelfde formulier. Dan krijgt hij uiteindelijk een welkomst sms met de 16 cijferige code. Met deze code
    en zijn mobiele nummer kan hij dan de App acveren (door hem eerst in de App of Playstore te downloaden). Met deze
    code kan hij ook inloggen op de website van FlexKom om extra tegoed te storten, wanneer het hem niet lukt de App
    met 10 vrienden te delen die de App gaan gebruiken. Nu kan uw vriend de App gaan delen met zijn vrienden, dat doet
    hij door op Settngs rechtsboven te drukken en dan op Recruit Friends, zie afbeelding. Uw vriend krijgt alleen de ope
    Kiss your Friends, hij kan dus geen distributor inschrijven.
    U kunt ook kiezen voor New distributor, dan maakt u een nieuwe Partner, deze persoon krijgt een link welke direct leidt
    tot de registratiepagina van FlexKom onder uw Licentienummer.
    Stel uw vriend heeft geen 10 vrienden, zodat hij 1 FM per vriend krijgt en dus bij 10 vrienden gratis kan bellen. Dan kan
    hij ook inloggen met zijn 16cijferige code die hij van u heeft ontvangen. U kunt met uw code van 16 cijfers (10x 5 en dan
    uw IDnr.) en uw mobiele nummer.
    U kunt dan inloggen via Kunden bij http://www.flexkom.com zie afbeelding hieronder.
    U kunt nu kiezen voor Konto Aufladen, hiermee komt u in een betaalgedeelte terecht en kiest u voor PayPall. U hoeft hiervoor
    geen PayPall account te hebben. U kunt nu maandelijks de 10FM overmaken als Euro’s en belt dus ook gras met dit
    abonnement. Uw vrienden die de App niet kunnen delen met 10 vrienden kunnen dus op deze manier direct maandelijks
    het abonnement betalen en dus voor slechts 10 euro bellen. * opstartkosten om met de server via GSM of Data te maken is aankelijk per provider zie de
    voorwaarden op http://www.flexkom.com en bij help in de FlexApp.
    1 FM per gemaakte vriend wordt dus alleen uitbetaald als ze ook daadwerkelijk gebruik maken van FlexCall en dus gaan
    bellen voor 10FM per maand, met 10 vrienden die dus ook bellen krijgt hij werkelijk 10FM en kan dus gratis bellen. Hee
    hij meer vrienden gemaakt dan heeft hij dus meer besteedbaar inkomen. Welke hij nu kan gebruiken om online FlexHotel
    of FlexHoliday te boeken, maar later ook alle shops online en offline..kortom de bakker gaat inderdaad meer brood verkopen
    omdat je daar wel met je FM terecht kunt en niet bij de supermarkt. De Redding voor het MKB!
    Hier het overzicht voor de transace van PayPall via FlexKom klantenpagina, waar jij dus ook aljd extra FlexMoney
    op je account kunt zetten.

    Flexkom lijkt dus gratis geld uit te gaan delen als jij vrienden aanbrengt in het piramidespel. Toch is dat niet helemaal zo. Je kan FlexMoney namelijk nergens verzilveren.

  7. Nou Wouter, wil jij echt gaan beweren dat jij bovenstaande gebruiksaanwijzing begrijpt?
    Welke halve scripter laat een foon een QR code tonen die getoond moet worden aan een andere foon opdat die code kan worden gebruikt? Na ingeven nummer is een uniek verificatienummer met link mailen toch veel simpeler?
    Ook gaat deze “handleiding” nergens over. Nog steeds weet je niet hoe je gratis kunt internetten en bellen. Wel dat je je vrienden, die geen vrienden hebben, virtueel geld moet doneren opdat zij voor 10 euri per maand kunnen bellen ( + de kosten voor gebruik van uw mobiele telefoon ). Lekker gratis dus. Ook even inloggen bij PayPal maar dan zonder je PayPal gegevens is een zeer logische stap. Als ik moet pinnen bij de AH stop ik ook altijd mijn bibliotheekpas in het gleufje om vervolgens mij SoFi nummer in te toetsen. Works like a charm…

    1. De QR code is inderdaad een giller. Ik denk dat ze bewust voor QR codes gekozen hebben omdat dat hipper over komt. Dat verkoopt makkelijker aan nieuwe slachtoffers. Praktisch is het in geen geval. Je zou de gegevens ook gewoon kunnen verzenden tussen de twee telefoons via de app zelf.

      De handleiding is geschreven door een Nederlandse speler van Flexkom, dus dat verklaart waarom informatie als waar het “gratis geld” vandaan komt of hoe de app technisch werkt ontbreekt. Sowieso, heeft iemand hier ooit een handleiding voor een app nodig gehad? Eventueel benodigde uitleg programmeer je toch gewoon in de app zelf?

  8. Ook wat leuk leesvoer;

    MoneyMakersGroup is een heel groot forum waar de meer extreme manieren om geld te krijgen (Money Cyclers/matrixen, High Yield Investment Programs, autosurfing, MLM, etc.) besproken worden door met name voorstanders van dit soort constructies. Op dat forum is Flexkom ook ter sprake gekomen. In het begin van dat draadje zijn mensen nog enthousiast en lijkt het ze een mooie manier om geld te verdienen. Echter slaat de sfeer al snel om als ze onderzoek doen en er achter komen dat er op grote schaal vanalles mis gegaan is in Turkije en dat Flexkom liegt over zogenaamde certificering.

    Als zelfs dat forum al hun handen niet wilt branden aan Flexkom..

    1. Dat plan is nu al beter dan Flexkom. Je kan namelijk nu al beginnen met jezelf rijk te drinken, in plaats van te wachten op de volgende fase. En de wekelijkse bijeenkomst om elkaar steun te geven en te praten over hoe alle andere mensen het plan niet snappen zijn vast gezelliger!

  9. Flexkom.com heeft haar Robots.txt aangepast. Tik maar eens Flexkom in op Google. Lach even om het eerste resultaat, scroll dan wat naar beneden en zie dan de vermelding bij Flexkom.com.

    Waarom dat belangrijk is om te weten zal ik over een paar dagen publiceren, als Google de volledige site van Flexkom uit haar cache geheugen gehaald heeft.

  10. Hallo wouter ik heb je blog gelezen en eindelijk is er iemand zoals jij die er helderheid over wil brengen ik geef je daar echt mijn compliment voor . Ik ben ook licentie houder bij flexkom in het begin werd er niet veel over verteld en was er niet veel over bekend maar nu ik een paar maanden verder ben komen steeds meer zaken aan het licht .
    Ik zeg je eerlijk ik was in flexkom gestapt om dat ik dacht dat er een kans bestond dat het een succes zou worden wilde ik het een kans geven want ik zag alleen maar het mooie concept .
    Maar nu komen er zoveel dingen boven water en zoveel feiten dat het ook niet lang gaat duren wat er achter flexkom schuilt want heel veel dingen hebben ze niet goed geregeld en kloppen voor geen meter ze gaan er altijd met een grote boog omheen .
    Aan sommige reacties van sommige flexkom holders zie je dat ze agressief reageren en ze komen vaak met verhalen dat je het niet snapt enz enz dat zijn allemaal trucs dat word hun ook aan geleerd want je vraag je wel eens af waarom mensen altijd een groot verhaal er om heen moeten maken in plaats van gewoon te vertellen hoe het zit .
    Vele mensen die lid zijn bij flexkom zien zelf niet eens wat er gaande is eigenlijk zien ze het wel maar ze durven het niet toe te geven ze hebben hun geld al ingelegd en als je ze iets wil duidelijk maken gaan sommige dreigen. Sommige zeggen nog dat iedereen die geen lid is van flexkom bang is voor het onbekende terwijl die mensen die al lid zijn in hun achterhoofd al bang zijn geworden van het onbekende dat het bekende is geworden hoe die hele rotzooi in elkaar zit .
    Ik reageer graag op deze blog van wouter om dat ik nu al zoveel feiten heb gezien dat flexkom erg missleidend is en ik heb me er wel makkelijk in laten luizen maar ja dat kwam ook meer vanwege mijn prive situatie ,maar het wat er nog bij komt is dat ze vaak met economische crisis verhalen aan komen pensioen fondsen vallen weg enz enz dat klopt ook allemaal wel maar daar maken ze graag gebruik van die stelling om mensen te overtuigen en daar bij gaat het mis en de gemiddelde ondernemer heeft geld nodig om overeind te blijven .
    Als er nog iemand twijfeld aan flexkom kan ik je een ding zeggen flexkom is van Turkije en als je al bij zo,n meeting bent moet je eens goed om je heen kijken hoeveel turken je daar ziet !!! niet veel en ook helemaal niet dus dat is al een teken je zou toch blij moeten zijn als Turk dat je eigen land van herkomst zoiets heeft opgezet ?maar blijk baar zit dat heel anders in elkaar en zo zijn er nog veel meer zaken. Het is gewoon een kwestie van goed in verdiepen hoe de vork in de steel zit dat zie je dat het een grote bullshit is wat er nog bij komt als je mensen uitnodig om naar zo,n meeting te komen dat het je aardig voor schut kan zetten want mensen gaan ook praten en later zal blijken dat ze je dan ook nog eens uit lachen waar je bent in getrapt je kan zelfs je vrienden kring kwijt raken en dan heb ik het nog niet eens over familie .
    wouter ik zal je blog nog vaker lezen want ik kreeg echt al een raar gevoel dat er iets niet klopte ik dacht al misschien ben ik de enige met dat rare gevoel dat er iets niet klopt ik heb me momenteel gericht op affiliate marketing waar mee ik verder ga.

    Ik dank wouter voor z,n blog

    Gr parisa

  11. Jan Willem jij kan mij helemaal niet overtuigen omdat je het niet weet.
    Dit zelfde slappe antwoord geef je aan iedereen, maar in dit blog is dit hele bedrijf door de mand gevallen.
    Ik hoop echt op een gedetailleerd antwoord van jullie probeer het eens oh nee jullie belazeren liever vrienden en familie.
    Ik wacht nog steeds trouwens op een bedrijf structuur oh nee die is er niet!!!!!

    1. Rustig, rustig. 🙂 Jan Willem zegt enkel dat Flexkom geen kritische vragen accepteert tijdens de bijeenkomsten. Ze gaan dan simpelweg naar de volgende die het wel slikt zonder er over na te denken.

      1. Wouter…. nu lees ik net dat jij effectief een webwinkel hebt… wat een lachertje… dit verklaart uiteraard uw houding en deze blog, schrik dat Flexkom jouw markt zal innemen… nu snap ik jouw plaatje helemaal. Platenfirma’s dachten ook dat hun miljarden inkomsten nooit zouden bedreigd worden door het opkomende internet destijds, niks dan negatieve reacties tegen het internet, en waar staan ze nu?? Internet is er mee gaan lopen… zoals ook webwinkels die zich aan systemen zoals Flexkom niet willen aansluiten binnenkort : naar waar gaat de klant? Daar waar hij korting krijgt en kortingen kan sparen, en dit principe valt niet te ontkrachten, dat weet iedereen en is al lang bewezen door marktonderzoeken (waarvan jij blijkbaar niet echt op de hoogte bent). Tsja… ik zou zeggen, bestel in 1 keer een volledig pallet Dafalgan want je zal het nodig hebben :-))

        1. Ik denk dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat Wouter niet bang is voor FlexKom.

          Daarnaast, en misschien ook wel leuk om even in het achterhoofd te houden, winkelen mensen steeds vaker online omdat ze dan thuis alles kunnen uitzoeken, en het keurig thuisbezorgd wordt. Aangezien die webwinkeliers geen fysieke winkels hoeven te hebben, en dus ook minder personeel nodig hebben, zullen ze waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn dat een FlexKommercieel met zijn korting.

          Maar goed – da’s mijn mening natuurlijk, en een mening die niet lovend is over FlexKom wordt niet altijd evenzeer gewaardeerd, zoals we zien aan de reaktie van bijvoorbeeld FlexKom10101.

        2. Dat klopt inderdaad. Net zoals met airmiles, freebees en andere spaarsystemen voorzie ik geen enkel conflict met mijn eigen business en Flexkom.

          Alvast vooruitlopend op het betoog van Yves dat ze nu ongetwijfeld aan het typen is, wil ik de volgende gedachte delen. Yves, zoals jij al zei valt het principe van korting niet te ontkrachten. De klant heeft een voorkeur voor korting. Zoals bekend moet een flexkom retailer eenzelfde bedrag als dat hij korting geeft, ook betalen aan Flexkom. Rekenvoorbeeldje: We nemen een retailer. deze retailer heeft marge om maximaal 10 euro korting aan een klant te geven.
          Als de transactie via Flexkom plaats vindt krijgt de klant 5 FlexMoney (ter waarde van 5 euro) gestort op zijn kaart. Die kan hij vervolgens alleen uitgeven bij andere Flexkom retailers. De andere 5 euro uit het budget van de retailer moet de retailer afstaan aan flexkom.
          Vindt de transactie niet plaats via Flexkom, dan kan de retailer de prijs simpelweg met 10 euro verminderen. De klant heeft dan 10 euro meer in zijn portemonnee zitten. De klant kan dat geld vervolgens volledig naar eigen inzicht besteden.

          Welnu Yves (en andere lezers): welke van deze twee opties zal de consument het meeste aanspreken?

        3. Yves, je doet wel erg veel moeite om de Hollandse vooroordelen ten opzichte van Belgen te bevestigen. Je toont aan hoe traag bij jou het kwartje valt, en hoe weinig benul jij hebt van verhoudingen.

          Alsof het zo zou zijn dat alle internethandel door Flexkom zou worden opgeslokt, en alsof een simpel blogje dat hele gevaar zou kunnen afwenden.

          Ik zal je als bonus voorrekenen hoe knullig dit hele concept in elkaar zit. Alle inkomsten van Flexkom (afgezien van het piramidespel dat door de leden wordt gefinancierd) komen uit de korting die winkeliers geven; 5% aan de klanten, om handel te bevorderen, en 5% voor Flexkom, om de organisatie te financieren. Wat een slimme winkelier dus doet is 6% korting geven aan elke klant die er maar langs komt. De winkelier houdt dan 4% extra in zijn zak, naast de investeringen voor het kaartlees-apparaat en de kaarten zelf, en krijgt meer klandizie dan de Flexkom-winkeliers omdat de Flexkom-klanten een procent extra korting krijgen bij de niet-Flexkomwinkeliers en rennen dus evengoed de winkels in van de niet deelnemende winkeliers. De toegevoegde waarde van Flexkom is namelijk he-le-maal niks! Flexkom doet niets anders dan de winst afromen zonder daar iets voor terug te bieden, en daar zitten zowel de winkelier als de klant niet op te wachten.

          Dat is de reden dat het Flexkom verhaal stuk loopt aan de economische kant. Aan de piramide kant, die van de deelnemende ‘agenten’, loopt het stuk op dezelfde gronden waarop élke piramideconstructie, die van Madoff incluis, uiteindelijk stuk loopt.

        4. Dank voor de berekening, Econometrist.

          Voorstanders zeggen dat Flexkom meer klanten genereert vanwege “Geo-commerce”. Buiten het feit dat zoiets niet aangetoond is en bovendien niets nieuws onder de zon is, laten we eens aannemen dat dat klopt en dat er bijvoorbeeld via de FlexApp opeens extra klanten je winkel binnen komen. Die extra klanten rekent de winkelier dan gewoon af buiten het hele Flexkom systeem om. Hij kan dan de klant extra korting geven (klant blij) en hij behoudt zelf meer geld (winkelier blij).

          1. Hoho, Madoff kon nog prachtige weefwerken inzetten voor zijn geldstromen. Vorig jaar het Madoff onderzoek in een grafische weergave mogen aanschouwen: Pure kunst! Jammer dat zelfs mijn zoon van 11 in de gaten had dat dat niet helemaal kies is…

  12. vanmorgen een (geheim!!) nieuwtje gehoord van een Flexkom volgeling uit regio Brabant, Flexcom wordt een bank waar je het FlexkomMoney voor keiharde eurootjes kunt wisselen, en gie geleuft da ?

  13. Uit het Duitse handelsregister.
    Kan iemand hier meer over vertellen?

    1. Anzahl der bisherigen Eintragungen:
    1
    2. a) Firma:
    Flexkom Europe GmbH
    b) Sitz, Niederlassung, inländische Geschäftsanschrift, empfangsberechtigte Person, Zweigniederlassungen:
    München
    Geschäftsanschrift: Walter-Gropius-Straße 15, 80807 München
    c) Gegenstand des Unternehmens:
    Internet- und Direktvertriebs-Handel und Vertrieb von Waren, Energie und Telekommunikation, Rabattsystemen,
    Kundenbindungsprogrammen und Dienstleistungen aller Art.
    3. Grund- oder Stammkapital:
    25.000,00 EUR
    4. a) Allgemeine Vertretungsregelung:
    Ist nur ein Geschäftsführer bestellt, so vertritt er die Gesellschaft allein. Sind mehrere Geschäftsführer bestellt, so wird
    die Gesellschaft durch zwei Geschäftsführer oder durch einen Geschäftsführer gemeinsam mit einem Prokuristen
    vertreten.
    b) Vorstand, Leitungsorgan, geschäftsführende Direktoren, persönlich haftende Gesellschafter,
    Geschäftsführer, Vertretungsberechtigte und besondere Vertretungsbefugnis:
    Einzelvertretungsberechtigt; mit der Befugnis, im Namen der Gesellschaft mit sich im eigenen Namen oder als Vertreter
    eines Dritten Rechtsgeschäfte abzuschließen:
    Geschäftsführer: Sakinmaz, Asker, PM-Oss/Niederlande, *01.03.1966
    5. Prokura:

    6. a) Rechtsform, Beginn, Satzung oder Gesellschaftsvertrag:
    Gesellschaft mit beschränkter Haftung
    Gesellschaftsvertrag vom 02.03.2012
    Zuletzt geändert durch Beschluss vom 28.02.2013
    b) Sonstige Rechtsverhältnisse:

    7. a) Tag der letzten Eintragung:
    21.03.2013

    1. Valt op zich niet zo heel veel over te vertellen. Het is een GmbH, wat in NL vergelijkbaar is met een BV. Dit bedrijf heeft 1 aandeelhouder en directeur, namelijk meneer Sakinmaz uit Oss (Nederland). Het aandelenkapitaal is 25.000 euro.

      Verder kan je alleen maar speculeren over wat deze rechtspersoon doet. Zelf lijkt mij 25.000 euro aandelenkapitaal te weinig om de vele miljoenen die de licentiehouders op dit moment inbrengen, te kunnen herbergen. Ik vermoed dat die geldstroom via Zwitserland, namelijk Flexkom International AG, loopt.

  14. Wouter waarom hou je niet gewoon je grote bek bij je over flexkom en ga je lekker door met eigen leven. Iritant lelijk pleuris mannetje

    1. Wat heeft zijn uiterlijk hiermee te maken? En als Wouter stopt, dan zullen Frans, Peter, Devious, T.W., gedupeerde etc. etc. wel doorgaan.

      Kortom een hele sjieke reactie, de hoge heren bij FlexKom zullen trots op je zijn dat je zo reageert uit hun naam.

      Er zijn vragen en twijfels, is het zo moeilijk om inhoudelijk en zakelijk te reageren? En anders gewoon negeren…

      Fijne dag,

      Micha

  15. Ben zoooooooo Blij met dit blog! Was er bijna ingetuind omdat een goede vriendin zo overtuigend is en je respect hebt voor elkaar,overtuigd je dat toch sneller.
    Voor ik het ging doen, voelde toch niet helemaal goed, toch even gegoogeld en toen kwam ik dit blog tegen.
    Zo helder, en meteen raakte het mijn onderbuik gevoel, pats, natuurlijk stom dat ik er allemaal zelf niet aangedacht heb!enorm bedankt, en ik volg het op de voet.
    Ps, ik heb nog steeds niets van haar gehoord terwijl ze ook naar de lancering is geweest, want ik moest echt opschieten want na de lancering….. Ben je eigenlijk te laat.
    Zo sneu voor haar want ze geloofde er echt in en het is geen domme vrouw.
    Ik ga haar vanavond bellen, als ik iets spannends hoor dan meld ik het.

    1. Een rectificatie verschijnen?
      Ik denk eerder dat je Flexkom, met in het kielzog de ‘agenten’ zal zien verdwijnen…

      Dit hele ‘vernieuwende’ concept is niet anders dan de stempelspaarkaart bij de chinees. Met dat verschil dat er voor elke ingeleverde kaart ook een babi pangang naar Zurich moet, en daarom zou het opeens storm gaan lopen bij De Lange Muur?

      Ik zou zo langzamerhand de complete lijst van deelnemende winkeliers wel eens willen zien. Want uiteindelijk moeten daar alle centjes vandaan komen (nou ja, naast het piramidespel van de agenten dan). Op http://www.flexkom.com/ zijn de laatst aangesloten Akzeptanzstellen, acceptatiepunten, te zien. Dat zijn er bijvoorbeeld voor vandaag maar liefst 3 (plus Test Test en dddd cccc). Gisteren 2, en eergisteren 4. De dag van het grote startschot was het er, net zoals afgelopen zaterdag, één (1)!!
      En dit zijn dan de toegevoegde winkeltjes IN HEEL EUROPA!!! Door ten minste de 1400(!) mensen die afgelopen zondag van de partij waren in Duitsland, mogen we toch wel aannemen.

      Dat is hoe goed deze tent draait. Dat is hoe het bedrijfsleven staat te springen om zich aan te sluiten bij een wereldveranderende verkooporganisatie. Hier wordt echt geschiedenis geschreven en wel eens even in zeer korte tijd het complete europese marketinglandschap omgeploegd. Zo naar boven afgerond zo’n 20 aansluitingen per week, en met zo’n 1.235.000 MKB bedrijven in Nederland alleen al, is er 1187 jaar nodig om elk bedrijf aangesloten te krijgen.
      Voor het jaar 3200 hoef je daarmee dus geen rectificatie te verwachten…

    2. Je vindt geven van tegengeluid naast al het haleluja-geroep van Flexkommers zelf “triest”? Hoeveel euro ben jij er al aan kwijt geraakt, Marcella? Wellicht wil jij dan helder en onderbouwd vertellen waarom je het een goed idee vind om je geld aan Flexkom te geven? Nu we de 300 reacties naderen is het wellicht eens leuk als dat voor de verandering eens onderbouwd wordt.

  16. Cursus “omgaan met weerstand” hadden ze zeker niet bij de FlexKomKommer&Kwel bv? Of was dat op hetzelfde tijdstip als de taalcursus?

  17. Beste Wouter,

    Zo te horen zit het niet mee in uw leven. Wat moet u al veel tegenslagen gehad hebben.

    Deze website is volledig berust op aannames en onwetendheid. U weet duidelijk NIET waar u het over heeft. Ik daarentegen, was in het begin ook sceptisch, maar heb het tot in de puntjes uitgezocht. Dat kunt u niet zeggen. Dat blijkt aan alles wat u op uw website toont. U vergelijkt daar dingen met elkaar die absoluut niks met elkaar te maken hebben.

    U doet een gezond en eerlijk bedrijf nu schade toe, en dit komt u duur te staan.

    Ik wens u veel succes met al uw gekanker. Misschien krijgt u er nog eens kanker van! Ik zou er niet wakker van liggen, want van mensen als u, word de wereld niet echt niet beter.

    Groet,
    Jérôme de Roo

    PS – ik ben niet van FlexKom, ga er wel mee starten en voor de FRANCHISE licentie met plezier 1499 euro neertellen. Raar he, dat je moet betalen voor een franchise :O GET A LIFE

    Nu vraag ik me eigenlijk af waarom ik uberhaubt energie heb gestoken in u met dit bericht. Maar goed, ook ik maak fouten…

    1. Beste Jerome,

      Het enige wat ik u toewens is heel veel succes en gezondheid in alles wat u doet, zowel zakelijk als privé.

      Dit gun ik u, en ik hoop dat u daardoor nooit meer de aandrang voelt om hier te reageren op deze smakeloze en onbetamelijke manier.

      Wat een niveau…

      Groet,

      Micha

    2. Zeggen dat je het tot in de puntjes uitgezocht hebt en het stellen dat ik niet weet waar ik het over hebt staat haaks op elkaar. Je bent er mee op de hoogte dat de blauwe tekst klikbaar is, en dat je daar de bronnen kan zien? Je weet dus dat driekwart van de licentiehouders in Turkije zich gedupeerd voelt en een aanklacht bij het Turkse OM gedaan heeft? Je weet dat het hele verdienmodel van Flexkom in geen enkel opzicht kan werken? En toch ga jij je geld investeren in deze club?

      Dan ben ik wel benieuwd of jij dat ook kan onderbouwen, want dat heb je voor het gemak niet gedaan in je bericht. Dan zal blijken of jij inderdaad weet waar je het over hebt.

      EDIT en zoals Micha zei, je presentatie kan wat beter.

    3. Jerome de Roo,

      Jij bent er zeker van dat flexkom helemaal toppie is.
      Jouw goed recht hoor, begrijp me niet verkeerd.
      Maar al die mede licentiehouders zullen zich nu toch de ogen diep uit de kop schamen?, wetende dat jij ook in gaat stappen?!
      Je gunt je medemens heel wat goeds toe zeg.
      Als je zo ook met toekomstige klanten met je om gaat, zal je het ver gaan schoppen in deze maatschappij.

      Ga je schamen!!

    4. Jerome,
      indien je niet normaal kunt converseren, zeg dan niets.
      ik ben vanavond een familielid aan kanker verloren, ik vind het zeer ongepast om dat mensen toe te wensen, een excuus is wel het minste wat ik verwacht.

      als ik u een goed advies mag geven, investeer uw geld en energie elders.

      (geen vriendelijke) groet, Bas

    5. Jérôme de Roo toch, niet zo netjes jongen. Iemand indirect de kanker toewensen. Als nieuwbakken internetmarketeer weet Jérôme de Roo natuurlijk ook wel dat dit soort posts gewoon online blijft staan. Raar dat Jérôme de Roo zich dat niet gerealiseerd heeft voordat Jérôme de Roo zijn bericht plaatste.

      Immers, Jérôme de Roo is niet zo´n heel veel voorkomende naam. Wordt toch lastig als McDonalds waar je een bijzonder boeiende McTraineeship volgt eens een keer Jérôme de Roo intyped op google. Zou dit topic dan op de eerste pagina van google komen op trefwoord Jérôme de Roo?

      Wellicht. En dan leest je toekomstige werkgever ineens dat je zomaar uit het niets iemand de kanker toewenst. Beetje jammer Jérôme de Roo, beetje jammer.

      1. Het lijkt er bijna op dat je met het noemen van Jérôme de Roo’s naam een beetje wilt stimuleren dat mensen die zoeken op Jérôme de Roo zien hoe pathetisch Jérôme de Roo zich hier gedraagt.

        Maar ik kan er helemaal naast zitten, natuurlijk – net als Jérôme de Roo.

  18. Hoe kan ik een pdf en tif bestand uploaden? Er is nog iets uit de Duitse KVK wat ik wil delen. Heb er niet zoveel verstand van maar lijkt erop of de Duitse bv is overgezet van Flexkom Turkije naar meneer Asker als enige bestuurder. Dit heeft 23 maart 2013 plaatsgevonden.

    Verder een hele knullige website zonder meta data en wat me ook opviel:
    No index, no follow
    En bij FlexHotel staan er hotels op van tonytravel?

  19. Heb vandaag ook contact gehad met ECC ivm de certificering van Flexkom.
    ECC geeft helemaal geen certificaten uit. Sterker nog, ze zijn al maanden bezig om deze bewering van de Flexkom website te krijgen. Ook hebben zij het sterke vermoeden dat het bedrijf Flexkom geen zuivere koffie is. Als je hier al over liegt, waar lieg je dan nog meer over.
    En ook EBCON stelt niets voor. Iedereen kan kosteloos een EBCON zegel aanvragen om op de website te plaatsen. Nergens kun je iets terugvinden over gecertificeerde bedrijven en waar deze aan hebben moeten voldoen.

  20. Hoi, ik heb een vraagje n.a.v. dit alles.
    Bekenden van mij zijn licentiehouder van Flexkom. Nu zie ik bij bovengaande informatie dat je de app, als je dus bij installeren niet oplet en gewoon doorklikt, toestemming geeft om zelfstandig te bellen. Oostenrijk wordt genoemd en Duitsland. Kan dit betekenen dat de app b.v. dagelijks dure betaalnummers gaat bellen waarvan de opbrengst naar flexkom gaat? Ik las al iets dat je er pas bij de derde factuur achter komt….
    Misschien een beetje vergezocht, maar ik vroeg me af of dit mogelijk is. B.v.d.

    1. Dit is technisch en juridisch gezien mogelijk. Je geeft de app toestemming om zonder jouw tussenkomst te bellen. Dat kan dus ook naar betaalnummers in het buitenland zijn. Of het waar is dat je er pas een paar facturen later achter komt dat weet ik niet, lijkt mij eerlijk gezegd sterk.

      1. Dat heeft te maken met de “collect-call” die dan plaatsvindt. Want dat is het eigenlijk. En die verschijnen vertraagd op je factuur. Heel simpel en inderdaad fraudegevoelig. Niemand die je van te voren kan vertellen wat het kost.

  21. Waar ik nu niet met mijn pet bij kan he… we naderen inderdaad al bijna de 300 comments. Ik volg deze blog sinds afgelopen week, alles gelezen, En nog steeds reageert NIEMAND van Flexkom inhoudelijk over de vragen die nog open staan.

    Bij de laatste reactie van Jerome de Roo stond m’n mond weer wagenwijd open van verbazing. Weer een onzinnige post zonder maar iets dieper op onze vragen in te gaan.

    Dus nu voor de laatste keer aan alle Flexkom aanhang:

    LEG NU EENS STAP-VOOR-STAP UIT WAAROM FLEXKOM EEN SUCCESFORMULE IS!?

    Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? je investeert je geld toch niet in iets wat TE moeilijk is om het aan een leek uit te leggen??

    Op hoop van zegen…

    groet,

    Dre

  22. Dag beste Dre,

    Graag even terug scrollen naar mijn vorige reacties. Ik geef werkelijk een beter inzicht van ons concept.

    Ik ga dit nog eens proberen te doen, graag inhoudelijke reacties op mijn post.

    FlexKom bouwt een filialennetwerk van detailhandelaars wereldwijd. Wij bouwen dit netwerk met de hulp van verschillende agenten. Deze agenten krijgen een opleiding om in een korte tijd de betere detailhandelaars zo snel mogelijk aan te sluiten. De detailhandelaars worden voorzien van een terminal en verschillende kaarten of applicaties. Deze handelaars zullen deze kaarten/app’s verdelen onder hun clienteel en zullen op deze kaarten commissies ontvangen.

    Met de terminal en in combinatie met de applicatie, kunnen de detailhandelaars gerichte reclame sturen naar Smart Phones. Handelaars moeten niet constant een korting geven van 10 % of meer/minder. Handelaars maken gebruik van deze tool zoals zij dit wensen.
    Klanten geven via parameters aan welke promotie ze wensen te ontvangen. Zo krijg de klant gepersonaliseerde informatie via de applicatie op zijn gsm en dit geografisch bepaald.
    Met het geld dat er gespaard wordt, kan de klant ook hotels, vakanties boeken. Ook kunnen ze dit geld gebruiken om goedkoop te telefoneren.

    Ik stel me zelf de vraag altijd: Waarom zou een handelaars NIET instappen bij FlexKom?
    1. De kostprijs? Terminal is gratis
    2. Het netwerk? Bij de start zullen er reeds honderden personen zijn die FlexMoney bezitten en dit geld ergens moeten spenderen ==> bij een FlexKom-Handelaar
    3. M-commerce tool: gerichte promotie van bepaalde producten op een ideaal moment naar de geschikte klant.
    4. Duizenden agenten die handelaars vanaf dag 1 gaan aanspreken. Zelfs als er slechts 5 % de eerste dag instapt, zijn er reeds een groot aantal handelaars aangesloten waardoor vanaf dag 2 het aansluiten makkelijker wordt.

    Waarom ben ik zo zeker van dat dit gaat werken?
    Omdat commissies afgeven door een handelaar aan een groot overkoepelend bedrijf, al jaren gedaan wordt. Deze overkoepelende bedrijven zijn reeds jaren succesvol, juist door het af te romen van inkomsten van de handelaars, bv Groupon, Bol.com, Amazon, Social Deal, … .
    Bij FlexKom bepaalt de handelaar zelf de korting van IEDER product en dit wanneer en hoe lang hij dit wenst.

    Er zijn verschillende top-mensen aangesloten bij FlexKom. Dit zijn ondernemers die reeds succesvol waren in andere sectoren (niet per sé MLM). Ook heb ik de informatie dat top-personen in de Europese Unie ons project ondersteunen. Hiervoor heb ik het bewijsmateriaal beschikbaar maar kan dit begrijpelijk niet zomaar op een simpele blog gaan plaatsen. Ik wil dit wel persoonlijk tonen aan Mr Hol .

    Waarom zo veel agenten nodig?
    Dit is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk handelaars aan te sluiten. Waarom zijn RES, Quality, … geen succes?
    ==> Je kunt er op te weinig plaatsen bij terecht….

    Ik begrijp het ongeloof van velen omtrent FlexKom en dit heeft vooral te maken met de instapkosten die vrij hoog zijn. De toekomst zal het uitwijzen waar we binnen de komende maanden zullen staan. Ik hoop dan ook dat er van BEIDE kanten inhoudelijk gereageerd wordt, dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen is en dus allen op een volwassen manier probeert te discussiëren.

    Graag beantwoord ik iedereen zijn inhoudelijke reacties en opmerkingen.

    Nog een zonnige dag toegewenst,

    Dennis

    1. Hoi Dennis,

      Nogmaals bedankt voor je reactie. Op je vorige reactie heb ik op 8 juli gereageerd. Ik doe daaronder andere een schets van hoe Flexkom in mijn beleving beter zou werken en waarom een leger van agenten, die lekker gemaakt worden met schetsen dat ze rijk worden van de commissies, in mijn beleving niet zou werken. Wat is jouw reactie daarop?

      Verder maak je een vergelijking met Bol.com en Amazon. Dit zijn geen spaarprogramma’s en ze gebruiken bovendien geen fictieve valuta zoals FlexMoney. Als zelfstandig handelaar kan je je producten in de winkel van Bol.com zetten. Daar komen miljoenen mensen langs. Bovendien faciliteert Bol.com de online betaling. Dat is niet hetzelfde als hoe het concept van Flexkom op dit moment geschetst wordt.

      En zoals ik al eerder zei, een transactie die niet via Flexkom plaats vindt kan meer korting gegeven worden dan op een transactie die wel via FlexKom plaats vind, omdat Flexkom eenzelfde bedrag als de gegeven korting wilt hebben. De winkelier en de klant zijn dan toch gek als ze allebei aan Flexkom betalen, terwijl ze er allebei meer voordeel bij hebben als ze Flexkom buiten de transactie laten?

      EDIT en of een paar Europarlementariers die het concept zien zitten een goed argument is, betwijfel ik. Je stelt dat je een document hebt die je eventueel aan mij wilt geven, maar niet wilt publiceren op dit blog. Ik adviseer je dan om dit document niet aan mij te geven.

      1. Dag Wouter,

        Dank voor je reactie.

        Je kunt een andere manier toepassen maar deze zal nooit efficiënt werken. Onze agenten krijgen een opleiding en het nodige materieel om handelaars aan te spreken. Onze agenten zullen deze handelaars ook opvolgen met hun vragen en problemen. Via uw voorgestelde kanalen zal er nooit voldoende ondersteuning zijn (vooral qua personeel) om dit alles op te volgen.
        Via internet of een nieuwsbrief ga je zeker niemand persoonlijk bereiken of kunnen overtuigen. Dit werkt niet. Mail-verkeer bevordert hoegenaamd niet het persoonlijk contact of het vertrouwen.

        We geven handelaars een M-commerce tool om directer en concreter te communiceren met de klanten. Vanwege de privacy -en spam-commissies mag er enkel via de applicatie producten promoot wordt, indien er een korting aan verbonden is. Bol.com vraagt ook commissies om gebruik te maken van hun platform om zo miljoenen potentiële klanten te bereiken. Dit is wat wij gaan opbouwen. Duizenden handelaars die promotie maken via onze M-commerce tool en naderhand een commissie afgeven als er een transactie gebeurd is.

        Een transactie die niet via FlexKom gebeurd, kan meer korting gegeven worden. Inderdaad, dat klopt. Hoe ga je deze promotie bekent maken? Via reclame? Een website? Sponsoring? En wat als je na gebruik te maken van deze tools, geen extra omzet genereert hebt?
        FlexKom = promotie en eventueel omzet en dan pas kosten
        Reclame = eerst kosten en promotie en dan eventueel omzet

        Beste Wouter, je hebt mijn mailadres. Graag neem ik contact met je op voor verdere informatie met dit document.

        Met vriendelijke groeten,

        Dennis

        1. Je stelt dat persoonlijk contact beter is. In hoeverre verplicht Flexkom haar licentiehouders om service te verlenen en in hoeverre werkt dat? Bij Euphony bijvoorbeeld, zie je dat het daar vaak mis gaat. Iemand maakt je klant, in een later stadium besluit die gene om wat anders te gaan doen en geen tijd en/of energie meer te steken in het project. Voor service is diegene dan opeens onbereikbaar. En hoe gaat Flexkom de kwaliteit van haar aftersales waarborgen? De licentiehouders zijn immers niet in dienst bij Flexkom en kunnen dus naar eigen inzicht handelen, of juist niet handelen. Ze kunnen opeens gaan werken voor een ander bedrijf waardoor ze geen tijd meer hebben om service te verlenen aan de winkels.

          Op dit blog wordt al heel mooi gedemonstreerd wat voor gevolgen dat heeft. Niet alleen spreken de licentiehouders elkaar tegen, er zit ook volk tussen dat totaal niet met kritiek om kan gaan. Stel dat een winkelier bij zo’n persoon zou klagen omdat er iets mis gaat bij Flexkom en vervolgens wordt de winkelier gemeld dat hij het heen en weer kan krijgen?

          Je kan dan veel beter een servicecentrum inrichten met accountmanagers die gewoon in dienst zijn bij Flexkom. Die accountmanagers bezoeken de winkels 1x in de zoveel tijd en informeren de winkels over nieuwtjes omtrent Flexkom. Flexkom kan er dan op toezien dat het kennisniveau op peil blijft, zowel bij de winkels als bij de accountmanagers. De rotte appels zoals Jerome de Roo komen er überhaupt niet eens in omdat de mensen die bij Flexkom willen werken eerst door de sollicitatieprocedure moeten komen. Op die manier zullen alleen capabele mensen werken voor Flexkom. Dat zorgt weer voor een veel betere uitstraling van Flexkom en een veel transparanter verdienmodel.

          Verder vraag je hoe een winkelier dan promotie op een mobiel van een consument kan doen.

          Er van uit gaande dat de huidige app van Flexkom werkt en dat je daar bijvoorbeeld prima mensen in de omgeving van je winkel kan bereiken, kan je dat gewoon via de app van Flexkom zelf doen. De bakker geeft bijvoorbeeld 10% korting op brood via het systeem van Flexkom als je binnen nu en een uur langs komt. Als de klant dan naar de bakker komt en wilt afrekenen kan de bakker simpelweg voorstellen om 15% korting te geven als de klant niet de Flexkom kaart/app gebruikt. Dan heeft de bakker 5% meer verdient en de klant 5% meer korting. Win/win, lijkt mij zo. Alleen Flexkom en haar licentiehouders verdienen er dan niets aan, maar dat zal de winkelier en de consument een worst wezen. Zij hebben immers beide al meer verdient en dus meer besteedbaar inkomen dan dat ze hebben als ze hun geld aan Flexkom gegeven zouden hebben.

          Overigens zijn er al vele apps beschikbaar waarmee een winkel mensen uit de omgeving op hun mobiel kan benaderen. Oa. Couverts voor restaurants, MyOrder voor zo’n beetje alle toepassingen -waarbij je tevens via je mobiel kan afrekenen-, Folders voor je gewone aanbiedingen, enz. enz.

          1. Dag Wouter,

            Rotte appels moeten er inderdaad uit, daar heb je gelijk in. Er zijn reeds enkele mensen uit het bedrijf gegooid die niet correct zijnde waren. De reactie van Jerome kan ik inderdaad niet goedkeuren.
            De coördinatie wordt gedaan door city-coördinatoren en country manager die zich wel geëngageerd hebben voor FlexKom. Landelijk zullen er ook kantoren geopend worden vanwaar uit de actie gecontroleerd worden. Ook zijn er personeelsleden (momenteel plus 60 en toekomst meerdere) die ondersteuning bieden, een zogenaamd service-centrum.

            Inderdaad kan de handelaar gebruik maken van het systeem en dan eigenlijk de korting buiten het netwerk laten gelden en zo de klanten meer korting geven. Toch zal de klant graag via FlexKom werken omdat er cumulatief wordt bijgehouden hoeveel een klant gespaard heeft en de klant wordt hiervoor extra beloond.
            Bijvoorbeeld: de klant heeft 1000 FM cumulatief gespaard (hij mag dit reeds gespendeerd hebben) dan wordt hij beloond met een Televisie of een Smartphone (louter een voorbeeld). Dit is om uw veronderstelling tegen te gaan.

            Er zijn inderdaad verschillende applicaties beschikbaar door handelaars. Onze applicatie groepeert deze handelaars in 1 applicatie.

            Groeten,

            Dennis

          2. Hoi Dennis,

            Toch denk ik dat mijn veronderstelling over het afrekenen zonder tussenkomst met Flexkom juist is. Alleen al om de reden dat Flexkom en haar licentiehouders er zelf aan willen verdienen. Dat gegeven op zich is natuurlijk niet verkeerd, maar dat betekent wel dat de klant en winkelier er altijd meer aan verdienen als zij hun geld niet aan flexkom + licentiehouders geven. Immers is er per saldo altijd minder geld over om de klant een TV kado te doen dan wanneer Flexkom + licentiehouders er niet tussen zitten. De klant zal dus altijd kiezen om af te rekenen zonder tussenkomst van Flexkom.

            Groeten,
            Wouter

        2. Dennis,

          In het engels is er een term voor dit principe: “pulling oneself up by the bootstraps”. Dit is afgeleid van de 19-de eeuwse strakke cowboylaarzen, voordat de rits werd uitgevonden waarmee je ze open- en dicht kon doen. Deze hadden lussen bovenaan om je laarzen aan op te kunnen trekken. Nu kan je allerlei redeneerwijzen bedenken waarom je jezelf aan deze lussen omhoog zou moeten kunnen trekken. Bijvoorbeeld; met één hand kan je makkelijk 50 kilo optillen, dus met twee handen 100 kilo. Als je zelf maar 80 weegt, dan til je jezelf dus op als je met volle kracht aan die lussen trekt. Ergens in deze redenatie moet er iets fout zitten, want het lukte nooit iemand om zichzelf op die manier op te hijsen, bedenk zelf maar waarom.
          Het booten van een computer slaat hier nog steeds op terug, van de tekst ‘primary bootstrap’ van MS-Dos.

          Het FlexKom principe maakt eenzelfde denkfout. Jezelf rijk drinken aan statiegeld is als analogie in deze context al voorbij gekomen.

          Even de €1598 buiten beschouwing gelaten, dit is sowieso een piramideconstructie, is de vraag welke geldstromen het hele systeem in- en uit gaan. Consumenten met de Flexcard zorgen uiteindelijk voor alle initiële input, waarvan 90% onmiddellijk het systeem weer verlaat in de kas van de winkelier, en 10% (2 x 5) gedeeltelijk in tweede (of derde, vierde, vijfde..) instantie alsnog bij de winkelier in de kas verdwijnt, na het leveren van nog eens 10% van de goederen.

          Het nige dat hier gebeurt is dat de Flexklanten extra waar voor hun geld krijgen, oftewel hun korting nogmaals kunnen besteden. Op geen enkele wijze en op geen enkel moment komt er nog één cent contant geld uit het systeem om de schoorsteen van de agenten van te laten roken of de hypotheek te betalen. Het enige dat het oplevert is dat alle deelnemers bij elkaar extra spulletjes kunnen kopen ter waarde van 5% van wat alle deelnemers bij elkaar uitgeven. De 5% die naar Flexcom gaat wordt ook gedeeltelijk weer teruggepompt, zodat in het meest gunstige geval het maximum wat er in natura voor de FlexKommers te verdienen valt in de richting gaat van 10% van wat er door diezelfde FlexKommers uitgegeven wordt. En dan ook nog eens in goederen, nooit cash.

          Je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat dit niet goed blijft gaan, en het verbaast mij eigenlijk ook niet dat het aantal acceptatiepunten dat vanuit heel europa door de duizenden agenten per dag wordt toegevoegd niet echt schokkend hoog is (vandaag tot op dit moment: 2, terwijl die Roland Schulze me nog bekend voor komt van eergisteren ook). Hiermee kom ik gelijk op een punt dat al een tijdje als vraag open staat: waar kunnen we een lijst inzien van alle deelnemende winkeliers?

          Of de Flexcard veel extra omzet toevoegt als gevolg van de commerce-met-een-lettertje-ervoor laat ik voorlopig maar even in het midden. Ik zou in ieder geval niet begrijpen volgens welk mechanisme dit voor de bakker en de slager om de hoek in z’n werk zou moeten gaan. Die app weet tenslotte niet wanneer ik brood of spek nodig heb, of wel soms….?

    2. Dennis, correct me if I’m wrong, maar als ik het goed begrijp wordt FlexMoney uitgekeerd uit een percentage van de bestedingen die gedaan worden bij aangesloten winkels en uit overige inkomsten van het FlexKom netwerk, zoals FlexCall.

      Alle FlexMoney vindt dus zijn oorsprong in andere FlexKommers, ofwel via directe uitgaven, ofwel via gegeven kortingen.

      Van al het geld dat er binnen komt gaat 60% naar FlexKom zelf, en wordt 40% weer in het netwerk verdeeld onder een aantal leden.

      Dus van elke 1000 euro inkomsten die FlexKommers genereren wordt 400 euro weer verdeeld onder FlexKommers.

      Als je daar even over nadenkt, dan zie je al snel dat de kans dat uitgerekend jij meer zal binnenkrijgen dan je uitgeeft erg klein is.

      Daarnaast – wat je binnenkrijgt zul je weer bij andere FlexKommers moeten besteden, want het is geen echt geld maar FlexMoney. En van al die bestedingen krijgt FlexKom zelf natuurlijk weer 60%.

      Zie je wie hier dus rijk gaat worden? FlexKom, over de ruggen van alle FlexKommers.

      1. Dag Peter,

        Dank voor je reactie.

        Al het geld dat verkregen door de klanten wordt via kortingen, zal terug gespendeerd worden onder de aangesloten handelaars. Dit is enkel om het netwerk te doen draaien. Klanten kopen bij een FlexKom-handelaar en hun FM zal besteed moeten worden bij een andere FlexKom-handelaar.

        De agenten van FlexKom verdienen hier een deel van. Dit is te vergelijken met de commissies die banken krijgen als jij een aankoop doet met VISA in een buitenland, onze commissies echter zijn beperkter.

        Handelaars worden beloond voor het verdelen van de kaarten en applicaties.

        Met vriendelijke groeten,

        Dennis

        1. Dus alle FlexMoney is inderdaad afkomstig uit het netwerk zelf, en kan alleen besteed worden binnen het netwerk, en door het percentage dat FlexKom zelf inhoudt (ik had het percentage verkeerd – sorry) krijgt het netwerk voor elke 1000 euro die uitgegeven wordt dus maar 600 euro terug?

        2. Zou een consument niet liever zelf willen bepalen waar hij zijn geld kan uitgeven in plaats van zijn gespaarde geld alleen bij Flexkom winkels/diensten uit te kunnen geven? Dan heeft hij immers veel meer vrijheid en keuze hoe hij zijn besteedbare inkomen kan inzetten.

          De keuze 5 euro “cash in hand” versus 5 FlexMoney lijkt mij een vrij eenvoudige keuze als consument zijnde.

          Pas als je meer Flexmoney krijgt dan het in euro’s kost, zou het voordelig kunnen zijn. Rekenvoorbeeld:
          Je koopt iets van 10 euro. Je krijgt 2 euro korting. Je geeft dus 8 euro aan de winkel. Vervolgens krijg je 4 FlexMoney (met een nominale waarde van 4 euro) op je kaart gestort. Dán ga je zaken doen met Flexkom.

    3. Dank Dennis,

      Fijn om een normaal antwoord te krijgen vanuit Flexkom.
      Ik zie eerlijk gezegd nog niet in waarom dit een enorm succes zal worden, mede dankzij bepaalde feiten waarop het bedrijf zijn fundering heeft staan.
      Maar, ik blijf deze blog volgen en zie graag het tegendeel bewezen worden.

      Succes ermee.

      Mvg,
      Dre

      1. Kan je de bepaalde voorwaarden nader toelichten? Volgens mij moet de winkelier ook jaarlijks een x bedrag aan onderhoud gaan betalen + een x bedrag voor de Flexkom kaarten. De eerste 1.000 stuks zijn dacht ik gratis.

      1. Nope, er is 1 ap.

        Voor de retailers is er een POS (Point of Sale gok ik). Een apparaat dat de flexcard scant. Verder heeft de retailer een eigen platform beschikbaar om aanbiedingen mee de wereld in te sturen o.b.v. geotargetting

        Althans, zo begrijp ik de post van Dennis

        1. ik begrijp Dennis überhaupt niet. Maar hierbij een kwoot
          ** De detailhandelaars worden voorzien van een terminal en verschillende kaarten of applicaties. Deze handelaars zullen deze kaarten/app’s verdelen onder hun clienteel en zullen op deze kaarten commissies ontvangen** Hij heeft het echt over app’s .. Dus wat nu wel duidelijk is, is dat er nog steeds geen duidelijkheid is binnen KampFlexKom. Ze zeggen allemaal wat anders, en niemand die al geld verdient met de app of app’s

          1. Beste Devious,

            Men werkt met een applicatie en met kaarten. Deze kaarten zijn voor mensen die niet beschikken over een smartphone. In de toekomst zal er enkel gewerkt worden met de applicatie.

            Groeten,

            Dennis

  23. Beste Flexkom mensen,

    Hoe meer dat jullie op dit blog reageren hoe sterker het word.

    Het is vrij duidelijk dat dit blog is opgezet door een tegenhanger van Flexkom.

    Laat ze gewoon doen en reageer er niet op.

    Groetjes

    1. Geeft het jou niet te denken dat hoe meer Flexkom mensen reageren, hoe zwakker Flexkom lijkt te staan? Als Flexkom een goed concept was, dan zou Flexkom toch juist steeds sterker moeten staan naar gelang er meer mensen van Flexkom reageren? Er kon dan immers steeds weer aangetoond worden hoe goed Flexkom is.

      Het tegendeel wordt inderdaad steeds bewezen; Hoe meer aanhangers van Flexkom reageren, hoe slechter het concept van Flexkom blijkt te zijn. Dat zou de aanhangers toch te denken moeten geven. Is het inderdaad handig om geld op Flexkom in te zetten?

  24. Ik heb overigens nog geen reactie terug mogen ontvangen van de kant van EBCON over de certificering van Flexkom. En ook op mijn vraag waar ik een overzicht kan inzien van gecertificeerde bedrijven.

  25. Alles wat ik tegenkom van FlexKom vertegenwoordigers: “Wij zijn op een missie, wij zijn overtuigd van onze visie en gaan heel veel geld verdienen.. Hoe? Kijk maar op de website, bekijk de video maar, het is allemaal heel simpel. ”

    Als ik op die manier mijn bedrijf promoot word ik ook niet serieus genomen. De enige die hier “inhoudelijk” reageert, kan -met alle respect- dit niet eens in 5 simpele zinnen samenvatten. Dan is je business model gewoon gedoemd om te mislukken en zal jouw bijdrage in de verdienste marginaal blijven.

    Chapeau voor deze topic en Wouter die hier zo veel tijd en energie in steekt. Sterkte voor alle blinde paarden die -na alle feiten gepresenteerd gekregen te hebben- nog steeds in sprookjes als die van Flexkom geloven.

  26. Hallo Wouter,
    Fantastisch werk heb jij hier geleverd .En nog zijn er vele die het nog niet door hebben dat ze belazerd worden. Ik heb trouwens contact gezocht met KASSA . Wacht nog op een antwoord

  27. Ik las net dat die terminal van Flexkom voor de detaillist gratis was maar dat klopt niet er moest een bedrag van 300 euro eenmalig voor betaald worden .
    Ze zeggen dat het eenmalig is maar hoe zit het met de service kosten van dat ding ik weet dat een gewone pin apparaat in de winkel er ook jaarlijkse services kosten aan zit verbonden of is het tegenwoordig anders.
    Nog een ander voorbeeld is dat Flexkom over drie jaar of langer in alle landen over de hele wereld actief zal zijn dat zeggen ze , eerlijk gezegd dat hopen maar ze weten dat dat niet kan zijn het echt alle landen die mee doen ?? nee en een land dat bijv zeker niet bij Flexkom aangesloten zal zijn is Iran dat kan je echt vergeten al die sancties die dat land heeft tot nu toe kan je daar nog steeds niet met een creditcard of pin pas betalen je moet gewoon nog steeds cash geld mee nemen aangezien je straks niet je bankpas meer nodig heb maar dat je met een Flexkom app zou kunnen betalen want die Flexkom app word straks de vervanger van de Flexkom card .
    Ik zie Amerika al helemaal panisch worden als Flexkom in Iran zit want Flexkom heeft volgens hun net een nieuw kantoor in Las vegas en Amerikanen zijn zo ohw je doet geld transacties met Iran dan doen wij ook geen geld transacties met jou als ze het safe willen spelen .
    Nog een ander voor beeld Flexkom wil snel groeien ok maar er is geen kantoor in dubai van Flexkom als je zaken wil doen dan is de geld schieter wel dubai er zijn genoeg mensen van verschillende landen die in dubai zaken zijn gaan doen en die zijn succes vol geworden alleen daar moet je echt met een succes vol product komen en je moet ze overtuigen dus blijkbaar hebben ze dat al geprobeerd die arabieren hebben toch geld zat maar die willen wel investeren in iets dat werkt en anders wordt je niet serieus genomen.

  28. Ik zit net het marketingplan nog even door te kijken, maar de FlexKom Child Foundation waar een deel van de winst naartoe zou gaan is op internet niet bekend – kan iemand zeggen waar die is ingeschreven?

  29. Winkelier : natuurlijk joh ! doe mij maar z’n pos-kastje of doe er maar twee elke kant van de winkel één en per kastje 200 kaarten,da’s slechts 700 euro voor zo’n buitenkansje en natuurlijk doen al mijn collega’s mee.
    Zo zal het dus ongeveer moeten gaan volgens onze Flexcom miljonairs in spé

  30. Over het kasje gesproken sommige vroegen zich af of er al detaillisten in nederland zo,n kasje hebben van Flexkom die zijn er wel het Haven paleis in Scheveningen heeft er een maar je kan er niet mee betalen je kan er alleen mee in je back office kijken als je lid bent dus daar heb je niets aan het staat daar puur als demo concept model .
    En die app die pas is gelanceerd die werkt niet bij iedereen alleen bij een android toestel sterker nog sommige leden delen de app en die krijgen geen Flexmoneys er bij echt zinloos ik vraag me inderdaad ook af of die app een virus heeft dat wil je niet hebben in je telefoon .
    Zo te zien geeft het al aan dat het door stel amateurs in elkaar is gezet wat ik al eens hier heb gelezen echt door hele slechte amateurs.
    En dan word er straks weer verteld als iets net nieuw op de markt is heeft het kinderziektes maar dit is erger dan de normale kinderziektes .

    1. He ja, nog meer Duitstalige uitleg – daar zitten we echt op te wachten. Welk stukje van ‘International’ snappen ze bij ‘Flexkom International’ niet helemaal?

  31. Ik blijf me verbazen hier. Het is echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die in dat Flexgedoe geloven. De “uitleg” blijft telkens steken bij “iedereen verdient eraan” . Maar waar dat geld nou vandaan komt kan niemand uitleggen. Zelf narekenen levert vrij negatieve getallen op, tenminste ìk persoonlijk vind het niet handig om 10 mille te moeten uitgeven om 6 mille te kunnen verdienen. Maar als dan mijn familie belt met Flex dan heb ik er zo weer 10 mille bij. Kan er verder niks mee, want bakker en kapper willen gewoon euri.
    En even ter info, direct uit de providerwereld: geen enkele nederlandse provider heeft afspraken oid met FlexKom. Dat maakt de FlexApp direct onbruikbaar. En dat samen met de POS in Rotterdam hebben we nog maar 2 andere onbruikbare dingen nodig voor een FlexKomKwartet…

    1. Laten we eerlijk zijn – het merendeel van je uitgaven doe je bij grotere ketens. Bijna niemand haalt zijn boodschappen bij de bakker, groenteboer, etcetera, maar doet dat gewoon bij de supermarkt.

      De kans dat die grote ketens, zoals AH, Plus, Jumbo en dergelijke, hieraan mee gaan doen is minimaal (ja, positief geformuleerd) en voor die paar euro die je per maand bij de kleine retailer uitgeeft is dit systeem de moeite gewoon niet.

      Alleen als je vrij hoog in de FlexKom piramide terecht weet te komen zullen de percentages je inkomsten opleveren die boven een paar tientjes uitkomen, en door de mooie verhalen ziet iedereen zichzelf daar ergens terecht komen. Zonder zich te realiseren dat die kans extreem klein is omdat je daarvoor een heel groot netwerk onder je moet weten te realiseren.

      Daar gaat tijd en moeite in zitten, en omdat deze mensen het idee krijgen dat ze rijk gaan worden zonder er veel voor te hoeven doen zullen ze die tijd en moeit er niet insteken en zal het over een paar maandjes, als de werkelijkheid binnenkomt, pijn gaan doen…

  32. De app start gewoon op maar kan eigenlijk nog niets laten zien, onder het mom dat er nog geen winkeliers aangesloten zijn. En je moet uiteraard een id code hebben om de app te kunnen aktiveren.

    Ondanks dat er in Nederland nog geen winkeliers aangesloten zijn, verdient men wel geld. Men verdient bonussen zodra een nieuwe zakenpartner wordt ingeschreven. De percentage is afhankelijk van welk pakket je zelf hebt gekocht. De bonussen worden betaald uit het inleggeld van de nieuwe zakenpartner.
    Nogmaals….. de bonussen worden betaald van het inleggeld van de nieuwe zakenpartner. Dit moet wel, omdat er nu nog geen winkeliers aangesloten zijn en men toch wil dat er geld verdient wordt. Men verdient dus geld door andere mensen in de business te trekken. En hoe groter het pakket waarop ingestapt wordt, des te hoger het inleggeld, des te groter de bonus voor het netwerk.

    Wat was ook al weer de definitie van een illegale piramide constructie?

  33. Een lekker lang stuk van Wouter. Wat ik erg grappig vind, is dat er in een reactie(s) gesproken wordt over het ‘live’ gaan/uitrollen in oktober 2013. Toevallig ben ik medio juni/juli 2012 benaderd door twee, maar even niet nader te noemen, dames uit 020. Daar werd mij verteld dat oktober 2012 (slechts een jaartje eerder dus) de ‘live’ gang was en dat ik toen met korting zou kunnen instappen en dan van alle ‘voordelen’ zou kunnen genieten en erg rijk zou gaan worden. Het jammere is nu dat ik niet zo’n Mercedes-fan ben en dus toen besloten heb om deze ‘succes’ formule voorbij te laten schieten 🙂

  34. Wat Peter zegt klopt als een bus en dan heeft tie het nog niet eens over wet en regel geving gehad ik heb een tekst van iemand gelezen op tros radar heb dat even gekopieerd leest u maar even onderaan.

    Het schijnt in ‘mei’ uitgerold te gaan worden. Wedden dat we een jaar later nog bij geen een winkel kunnen betalen met dit ding? Dat kan namelijk ook niet want in tegestelling tot landen met een wat mindere controle hebben wij europese wet en regelgeving voor betaalkaarten aanbieders. En laat deze club nu aan geen een van die eisen voldoen…

    De “betalingsdienstaanbieder” is iedere rechtspersoon die betalingsdiensten verstrekt aan een betalingsdienstgebruiker en gerechtigd is om betalingsdiensten aan te bieden.

    De “betalingsdienstgebruiker” is iedere persoon die in de hoedanigheid van betaler, begunstigde of beide, van een betalingsdienstgebruik maakte, zowel voor privé- als beroepsdoeleinden. Wanneer een betalingsdienstgebruiker geen consument is (en handelt voor beroepsdoeleinden), kunnen de partijen overeenkomen af te wijken van sommige bepalingen van de wet van 10 december 2009. Wanneer de betalingsdienstgebruiker een consument is moet de betalingsdienstaanbieder alle wettelijke bepalingen naleven.

    De wetgeving bevat 2 grote luiken:

    informatievereisten met betrekking tot de betalingsdiensten, o.a. over de aanbieder van de betalingsdienst, het gebruik van de betalingdienst (kenmerken van de dienst, maximale uitvoeringstermijn, enz.), de wijziging en opzegging van de overeenkomst, en de kosten, rentevoeten en wisselkoersen, en
    rechten en plichten m.b.t. de aanbieding en het gebruik van betalingsdiensten, o.a. regels m.b.t. de toestemming, uitvoeringstermijnen en valutadata van betalingstransacties, terugbetalingsrechten, verplichtingen en aansprakelijkheid in geval van verlies, diefstal of frauduleus gebruik van betaalkaart en andere betaalinstrumenten, enz.

    Kortom in europa komt dit helemaal niet van de grond. Kwestie van je er even in verdiepen. Dus mensen die zo’n kaart hebben. Kijk er goed naar, je hebt een hoop betaald voor een waardeloos stukje plastic.

  35. Ik heb net even gekletst met een heel vriendelijke meneer van Hotel de Rustende Jager in Eext (makkelijkst te vinden aangezien er op de FlexHotel pagina natuurlijk geen naam of adres bij de hotels staat), en deze heeft nog nooit van FlexKom of Tonytravel.net gehoord.

    Het zal dus hopelijk niemand verbazen dat je daar met je FlexMoney absoluut niet terecht kunt.

  36. Wouter, mijn complimenten voor je blog. Fantastisch, hilarisch. Verder wil ik je aanraden eens naar zo’n MLM bijeenkomst te gaan. Gewoon omdat het kan, al denk ik dat je nu wel beveiliging nodig hebt. Volledig gedreven door geld en het ‘gouden ei’. Bijna eng zelfs.

    Ik heb ooit eens begrepen dat de mensheid voor 95% uit volgers bestaat. Laat jij nou net bij die overige 5% horen en sowieso een andere weg kiezen. Niet te lang meer mee bezig zijn hoor, er komt nog wel een generatie of 10 van volgers voorbij die graag in een niet bestaand goud ei geloven.

    1. Dank voor je complimenten, Tessa! Vermoed dat ze inmiddels bij elke Flexkom bijeenkomst foto’s van mij hebben hangen zodat ze mij subtiel kunnen melden dat de zaal al vol zit, mocht ik verschijnen. Maar ik ben bekend met hoe het er aan toe gaat in een gemiddelde MLM zaal. Ik denk dat je het wel sektarisch kan noemen.

      Dat is ook de reden dat er mensen in mee gaan. Binnen zo’n zaal klopt alles aan het verhaal. Er worden geen kritische vragen gesteld, mensen die wel op het idee komen om een kritische vraag te stellen wordt de mond gesnoerd of worden uit de club gezet. Iedereen jut elkaar op en wordt enthousiast om zijn geld af te staan in de hoop dat het gouden ei naar hem toe komt. Door groepsdruk voelt de ene twijfelaar zich alsnog verplicht om mee te gaan en te betalen aan de piramide.
      Buiten zo’n zaal klopt het hele verhaal op eens niet meer, zoals hier na ruim 340 reacties duidelijk gebleken is. Ik hoop met deze blog toch wat mensen te behoeden om er in mee te gaan zodat ze van de 1500 euro lekker op vakantie kunnen of de school van hun kind kunnen betalen. Maar inderdaad, er is altijd nog wel een volgende persoon die gevoelig is voor de belofte van gouden bergen. En bovendien mensen die daar misbruik van weten te maken, helaas. Dat zal absoluut niet veranderen na mijn blog.

  37. Het meest trieste van het hele verhaal is dat juist mensen die de centjes eigenlijk niet kunnen missen en het al heel moeilijk hebben dit als een soort strohalm zien,en de vakantie als die er überhaupt inzat opgeoffert wordt, met als resultaat geen vakantie en de bankrekening verder in het rood

    1. Vandaar dit artikel. Al zal het in de meeste gevallen als mosterd na de maaltijd komen. Ik kan helaas moeilijk mensen pro-actief benaderen om ze te waarschuwen voor dit soort spelletjes. Dit verhaal helpt wellicht wel om sommigen die al wel betaald hebben om verder geen tijd meer in Flexkom te steken en concrete manieren te gaan aanwenden om geld te verdienen en het helpt de twijfelaars om hun ogen te openen en even alles helder op een rijtje te zetten.

  38. Hmm, maar om helemaal als “volger van Wouter” te kunnen worden aangemerkt horen we een bijnaam te krijgen. Zodat we als team herkenbaar zijn, ook handig voor de blog-meeting, die uiteraard gaat komen bij het verschijnen van onze blog-app ( die overigens alleen in Unix zal draaien ). Ik ben alleen nog aan het uitdokteren hoe we er snel rijk van kunnen worden 😉

  39. het beste wat we kunnen doen is iedereen op dit perfecte blog wijzen en het laten door vertellen aan vrienden en bekenden,en net wat je zegt laat ze stoppen met er tijd in te steken elke minuut kost geld en wat dacht je van meeting naar meeting rijden auto rijd ook niet op FlexkomMoney

    1. Niet? Maar je kunt toch sinds het verschijnen van de FlexApp overal gratis tanken? Tank volgooien en je QR-code laten zien bij de kassa en hop.. wegscheuren. Beter niet via de A2, want daar komt de “wilde file” van nature voor….
      Even zoeken op site, want ik weet zeker dat FlexKom ook met alle tankstations afspraken heeft gemaakt….

    2. Dat is inderdaad zeker handig. En mocht je ooit ergens op internet een discussie zien over MLM in het algemeen of Flexkom in het bijzonder, dan volstaat een linkje naar deze blog.

  40. laten we hopen dat programma’s als Radar of Kassa hier aandacht aan gaan besteden, dan is het snel afgelopen met de Flexkom secte, ze zullen jou dan wel uitnodigen Wouter

Geef een reactie