Zelf had ik het anderhalf jaar terug al haarfijn uiteengezet dat de diensten die Proximedia onder haar diverse handelsnamen (BeUp, MKB Clickservice, enz.) levert, compleet nutteloos en veel te duur zijn. Voor een fractie van de prijs heb je een veel betere website of marketingcampagne dan Proximedia kan en wil leveren.
Op 9 oktober 2015 heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan die precies in lijn ligt met mijn bevindingen van destijds. De Hoge Raad vindt ook dat Proximedia een nutteloos en veel te duur product opdringt aan ondernemers die dat product helemaal niet nodig hebben. De Hoge Raad zegt dit in haar uitspraak:
3.1 ’s Hofs arrest komt op het volgende neer:
a. BeUp heeft het initiatief genomen om [verweerder], een kleine banketbakker met slechts kleine en vooral plaatselijke klantenkring, een nutteloos en kostbaar product op te dringen;
b. BeUp heeft geen enkele moeite gedaan om na te gaan of het product voor [verweerder] van enig nut zou (hebben) kunnen zijn; zij was daarin ook niet geïnteresseerd;
c. haar bedienden hebben bij hun bezoek aan [verweerder] geconstateerd, of in elk geval moeten zien, dat hij er die dag alleen voor stond en dat zijn gedachten goeddeels bij het reilen en zeilen van zijn patisserie waren. BeUp heeft, zo ligt in ’s Hofs arrest besloten, niets zinnigs aangevoerd over hetgeen deze medewerkers over het (potentiële) nut van het opgedrongen product met [verweerder] hebben besproken.
Mocht je een contract met Proximedia/BeUp/MKB Clickservice hebben en daar van af willen, dan zou je onder andere deze uitspraak van de Hoge Raad kunnen gebruiken om aan te tonen dat je slachtoffer bent van acquisitiefraude*. Er is jouw als ondernemer namelijk, tegen jouw wil in, een nutteloos en kostbaar product opgedrongen door Proximedia.
Middels het op 19 januari 2016 aangenomen wetsvoorstel Strafbaarstelling van Acquisitiefraude, zouden de activiteiten van Proximedia m.i. strafbaar worden. Proximedia gaat zich dan schuldig maken aan Acquisitiefraude. Lees hier de definitie daarvan:
2. Een mededeling, openbaar of specifiek gericht op een ander, is in ieder geval misleidend indien sprake is van een misleidende omissie, waarbij essentiële informatie welke hij die handelt in de uitoefening van een beroep, bedrijf of organisatie, nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor hij die handelt in de uitoefening van een beroep, bedrijf of organisatie, een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
3. Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt of gepresenteerd wordt, of het commerciële oogmerk, indien dit niet reeds duidelijk uit de context blijkt, niet laat blijken, waardoor hij die handelt in de uitoefening van een beroep, bedrijf of organisatie, een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen
Het voorstel moet nog in werking gesteld worden “op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.”
Ik ben benieuwd naar de jurisprudentie over de praktijken van MKB Clickservice als dit wetsvoorstel in werking gesteld is! Vast staat wat mij betreft dat de directie van Proximedia, Fabrice Wuyts, Jan Catrysse en Ömer Cekiç, in dat geval tegen een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar kijken. Of dat in verhouding staat tegen de honderden ondernemers die ze geruïneerd hebben over de afgelopen jaren weet ik niet, maar het is in elk geval een fijne gedachte dat er ook vanuit de overheid actie ondernomen wordt tegen hufters zoals Proximedia.
* Gezien het feit dat het Wetsvoorstel voor Acquisitiefraude nog niet in werking getreden is op het moment dat dit artikel geschreven is, zal (de directie van) Proximedia misschien niet schuldig bevonden kunnen worden aan acquisitiefraude voor reeds lopende zaken. Echter ligt de uitspraak van de Hoge Raad precies in lijn met de definitie van Acquisitiefraude en zou dat naar mijn idee voldoende moeten zijn om het contract te laten ontbinden, zonder de door Proximedia in het contract vermelde boete te hoeven te betalen. Laat je in elk geval goed informeren door je advocaat, als je van het wurgcontract met Proximedia af wilt.
En je eigen klant, zelfs als dat een kleine banketbakker is, vervolgen tot aan de Hoge Raad aan toe. Wat een schurftig bedrijf ben je dan.
Inmiddels is een uitspraak in hoger beroep 6 maal uitgesteld, Procedeer nu 4 jaar!
Graag wil een uitspraak van de rechter toevoegen, hoe doe ik dat?
Je kan linken naar de uitspraak op http://uitspraken.rechtspraak.nl/ of je kan eventueel, mocht je de uitspraak zelf digitaal hebben, hem mailen naar mij. Ik zal hem dan uploaden en ter beschikking stellen via deze blog.
Goed nieuws: het Gerechtshof in Den Haag heeft vorige week de vloer aangeveegd met de verbrekingsvergoeding die Proximedia hanteert:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHDHA:2016:2509
Ze vinden de verbrekingsvergoeding veel te hoog en onrechtmatig ten opzichte van de prestaties die Proximedia levert.
Hallo Wouter,
Via een collega van mij werd ik geattendeerd op jouw website. Ik zit met het volgende:
Mijn dochter is met haar kleine bedrijfje slachtoffer geworden van MKB Clickservice. Ze moet voor 24 maanden ruim 400 euro per maand betalen voor diensten die niet of nauwelijks nagekomen worden. Ze is duidelijk gemanipuleerd en heeft hierdoor nu grote problemen.We hebben per mail contact gehad voor het ontbinden van het contract. Het gaat hier in totaal om 3300,00 euro. We hebben inmiddels terug gemaild dat we akkoord gaan met de betalingsregeling van 10 x 330 euro. Zijn we de sjaak of kunnen we nog stappen ondernemen? Ik hoor graag van je van dit is een serieus probleem
Hallo Wouter,
zie de vraag van John (ivm zijn dochter). Ik heb een soortgelijke situatie. Zijn er nog stappen te ondernemen tegen MKB Clickservice?
Hoi Mina,
Dat hangt helemaal af van je situatie. Het contract van MKB Clickservice is op zich juridisch waterdicht en het bedrijf is hufterig genoeg om je daar aan te houden, zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt.
Als je er vanaf wilt dan zul je een advocaat in moeten schakelen en zelfs dan is de kans niet heel groot dat het lukt.
Wat vaak ook wil helpen is als je op meerdere plekken op het internet je ervaring met MKB Clickservice deelt. Als je dat gewoon helder en feitelijk uiteenzet, dan blijkt MKB Clickservice dikwijls opeens bereid om je een handreiking te doen. Voor hen is het namelijk heel vervelend als hun klant hun ervaring deelt. Ze leveren immers een veel te duur en nutteloos product. Hoe meer van die reviews er verschijnen, hoe moeilijker het voor ze wordt om hun troep te slijten.
beste wouter,
op welke sites kun je dat het beste doen?
wij zitten namelijk in zo’n zelfde situatie net als zovele hier op de site lees ik.
kwamen ongevraagd langs ( zaten zelf net in een droevige periode ) om hun zgn product te promoten, en hij was zo dwingend dat we erin getrapt zijn. ben maar een kleine eenmanszaak die ( net als de rest ) de kop boven water moet houden. heb de automatische incasso ook stop gezet, heb al diverse malen een mail gestuurd met dat ik niet tevreden ben en dat ze hun afspraken niet nakomen zoals de landingspagina’s zijn zo van onze eigen site geplukt en tegen de tijd dat de rekening binnen komt dan mailen ze een keer terug met als reactie dat er al 3x gebeld is met dat nummer, ja klopt ook idd 3x 1x door een klant van me, 1x door iemand van texel die een slotenmaker moest hebben omdat ze dr sleutels vergeten was en de 3x hebben ze de haak er opgegooid ( zelf denk ik die 2x dat hunzelf gebeld hebben ). ook zoiets je krijgt iedere x een mail van iemand anders ipv een vast contact persoon. zou je me kunnen helpen aub ( noodkreet) met advies.
misschien melden bij bekende tv programma’s een idee?
Op klacht.nl en in Google reviews zijn prima plekken om je beklag over Proximedia / MKB Clickservice te doen.
Er zijn al diverse TV programma’s die aandacht besteed hebben aan de praktijken van Proximedia. Oa. TROS Radar heeft het jaren terug al in hun uizending behandeld. Helaas weerhoud dat de boeven van Proximedia niet om gewoon door te gaan. Strikt juridisch gezien is wat zij doen namelijk niet verboden. Moreel gezien is het natuurlijk wel verwerpelijk wat ze doen. Zoals ik al uitgebreid betoogd heb en zoals ook blijkt uit de vele rechtszeken die ze voeren en de reacties die MKB Clickservice hier zelf gegeven heeft, zijn ze slechts uit op het kapot maken van kleine ondernemers zonder dat ze daadwerkelijk waarde willen leveren middels hun ‘dienst’.
Ik ben er net een paar dagen achter dat mijn dochter net haar nagel/wimper studio ook in de acquisitie van mkb clickservice is getrapt. Ze heeft veel te weinig omzet om alles te kunnen betalen. De mooie verkooppraatje heeft haar als het ware gehypnotiseerd en nu zit ze 24 maanden in de problemen. Ik heb gebeld en gevraagd of ze tegen een vergoeding van de overeenkomst af kan. Ze zeggen dat niet te doen, maar willen wel een passende oplossing aanbieden. Ik zal dus moeten wachten tot dat aanbod. Ookal verwacht ik er niets van. Ik heb ook bezwaar gemaakt tegen de €30 ex btw advertentie voorschot, omdat er geen site is. Ze zouden dat bevriezen hebben ze beloofd.
Ik zou graag willen dat er meer ondernemers die zich bedonderd voelen zich willen bundelen om gezamenlijk een juridische procedure te starten. Er zijn wel erg veel verhalen van kleine ondernemers die het zelfde ervaren, dus net de uitspraak can de HR over acquisitiefraude zal er toch wel ergens een mogelijkheid zijn de contracten te kunnen verbreken
Ha Robert,
Ik heb precies het zelfde verhaal als jouw dochter. Gister ben ik ook zo stom geweest om te tekenen voor mijn soort gelijke bedrijf als jouw dochter. Ik zie dat je bericht actueel is. Dus ik hoop met je in contact te komen!
Groetjes van Maxime
Goede morgen,
Hoist helaas ook in een rotte drukke periode benaderd, en dacht dat dit het steuntje in mijn rug zou zijn waardoor ik verder zou komen.
Ik zie dat uw bericht uit 2022 is.
Hebben jullie al actie kunnen ondernemen of al een oplossing om onder dit contract te komen?
Ze hebben mij nu een voorstel gedaan om de maandkosten met 100 euro te verlagen, gezegd dat ik hier volgende week dinsdag op terug kom.
goedemorgen,
ik zit ook precies in het zelfde schuitje als alle boven genoemde.
er word geen goed product geleverd en als je contact probeert op te nemen via mail word er niet gereageerd.
ik hoop samen met jullie een oplossing te vinden in dit probleem. zo’n bedrijf als dit moet gestopt worden.