Het piramidespel van Flexkom?

Update: Flexkom is daadwerkelijk een piramidespel gebleken. Beloftes maakt Flexkom steeds niet waar en ze zijn een beetje door alle smoesjes heen. Honderden mensen die geld betaald hebben aan Flexkom zijn boos opgestapt en velen van hen hebben hun excuses aan mij aangeboden omdat ze niet allemaal even netjes gereageerd hadden op mijn blog. Lees onderaan deze blog meer updates.

Misschien heb je er al wat van voorbij zien komen. De afgelopen maand zijn er nogal wat mensen die je proberen lid te maken van het Flexkom ‘spelletje’, bijvoorbeeld via Linkedin groepen. Deze discussies verdwijnen echter als het woord piramidespel gevallen is. Zelf spreken de Flexkom agenten over een bedrijf, maar dat is het mijns inziens niet. In deze blog zal ik dat proberen uit te leggen.

Ik werd dit weekend voor het eerst met Flexkom geconfronteerd door iemand die in een Facebook groep voor ondernemers uit mijn regio begon over dit spel. In heel wollige taal vertelde hij dat Flexkom de wereld gaat veranderen en ongeëvenaard bezig is of zal gaan zijn. Wat Flexkom nou concreet deed dat vertelde hij niet. Dus ik voerde Flexkom in in Google en kreeg als eerste resultaat een topic op Tros Radar. Daar valt te lezen dat het een piramidespel betreft met alle gebruikelijke symptomen; Je moet geld betalen om mee te doen, vervolgens moet jij andere leden werven voor het spelletje en je zou er wel ontzettend rijk van worden.

Dus ik in dat facebook topic reageren. De reacties van de agent van Flexkom waren op zijn zachtst gezegd hilarisch. Mocht je die lange post niet helemaal willen lezen; In het kort kwam het er op neer dat ik een beperkt denkraam heb en geen ondernemer ben. Er werd niet ingegaan op de vraag wat Flexkom nou precies is.

In dat topic haal ik deze presentatie van Flexkom aan. (mirror is beschikbaar mocht de presentatie opeens om onduidelijke redenen ook offline gehaald worden). Laten we deze presentatie even ontleden.

Slide 1
Daar wordt al gesproken over “network marketing branche”, oftewel MLM. Daar is je piramide al.
Slide 3
Hier wordt gesproken over “Flexkom International NV”. Eerlijkheidshalve; ik weet niet wat hierover gezegd is in de zaal bij deze presentatie, maar tot op heden -de presentatie is een jaar oud- is er geen Naamloze Vennootschap onder de naam Flexkom of Flexkom International ingeschreven bij de KVK. Er is op dit moment überhaupt geen bedrijf met de naam Flexkom ingeschreven. Dat is best vreemd voor een bedrijf dat “ongeëvenaard” bezig zal gaan zijn. Het is bovendien strafbaar om je voor te doen als een rechtspersoon als je dat niet daadwerkelijk bent. Maar goed..
Slide 16 en 18
Tada, hier zien we de piramide uitgetekend. Het is de bedoeling dat jij mensen gaat werven (Flexkom noemt dit “een team bouwen”) die ook mee doen aan Flexkom.
Slide 20
Het kost veel geld om je plekje in de piramide te kopen
Slide 21
Gelukkig verdien je enorm veel geld en krijg je telkens een grotere Mercedes als je dat gedaan hebt.

Goed, lijkt me al voldoende om gillend weg te rennen. Niet voor iedereen helaas gezien het groeiende aantal mensen dat gewillig geld neer legt om mee te doen met dit spelletje. Laten we nog even wat verder gaan kijken dan.

In Duitsland, waar dit spelletje begonnen is, zijn ze wél ingeschreven, als FlexKom Europe GmbH. Ze zijn gevestigd in een kantoorverzamelpandje in Munchen. Voor de leuk heeft Flexkom daar haar logo op gefotoshopt. Op zich prima, waarom zou je dat niet doen. (Update 8-11: Dit kantoor staat gewoon helemaal leeg als je er spontaan, dus zonder afspraak, langs komt) Leuker wordt het als er gesproken wordt over hun hoofdkantoor, een imposant slot in Kreulingen, Zwitserland. Toevallig hetzelfde pand als het Zwitserse vermogensbeheerder Starcapital Swiss AG. Als dat al geen vraagtekens oproept..

Nog wat dingen om over na te denken;
– Flexkom propageert openlijk dat je er rijk van wordt. (met natuurlijk de stereotype Mercedessen er bij).
– Bekijk deze cijfers van een ander MLM bedrijf eens. Mocht je nog geen argwaan ten opzichte van MLM hebben, dan zou je dat nu wel moeten hebben.
– Piramides waarbij niet de verkoop van een product centraal staat, maar het werven van leden, zijn illegaal. Aldus de Hoge Raad.
– de royalties (de verdiensten van de lagen onder je) vallen onder Box 3 omdat dit als puur speculatief (kansspel) wordt beschouwd. Daarmee vallen ook de verliezen onder Box 3. Oftewel, ze zijn niet te verrekenen met winsten van eventuele andere activiteiten die je onderneemt.

Wat doet Flexkom nou daadwerkelijk?
Graag nodig ik agenten van Flexkom uit om hieronder in de reacties uit te leggen wat Flexkom nou precies doet. De agent uit mijn regio kon dat helaas niet doen, zoals je gelezen hebt in het Facebook topic. Zelf ben ik ook op onderzoek uit gegaan. Sites van mensen die betaald hebben aan Flexkom spreken elkaar tegen als het om de feiten gaat. Instapbedragen varieren van 399 euro tot 1490 + 149 euro jaarlijks. Sommigen volstaan met een enkele webpagina met daarin alleen een soort referral link naar de moedermaatschappij.
Hier is geprobeerd om een en ander uit te leggen. Er wordt begonnen door te suggeren dat je geld verdient door mensen aan te brengen in het netwerk. Zie hier weer het verboden piramidemodel. Verder op de pagina wordt begonnen met rekenmodellen. En hoe. Sommetjes die ik in de kleuterklas deed; “Als een winkel per maand 4000 euro opbrengt, dan verdien je met 10 aangesloten winkels 40.000 euro per maand”. Aha, dus zo zit dat. Het rekenvoorbeeld gaat verder, lees de site als je daar zin in heb. Samenvatting: Jij als “agent” moet eerst voor 1490 euro (+149 euro per jaar) het “recht” kopen om winkels aan te sluiten. Zo’n winkel moet dan vervolgens voor 390 euro een apparaat kopen om de Flexkom kaarten te kunnen accepteren. Vervolgens kan de winkelier voor 1 euro per stuk de kaarten van Flexkom kopen en uitdelen aan haar klanten. Het is dan de bedoeling dat deze winkel klanten met een Flexkom kaart korting geeft. Als de korting 5% van de aankoop is, dan moet de winkel ook 5% betalen aan de Flexkom. Kortom, de winkel is dan 10% van haar omzet alvast kwijt.

De korting die de klant krijgt wordt “gestort op de Flexkom kaart”. Er word, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens ingegaan over hoe de klant dit kan verzilveren. Maar dat is voor het aanbrengen van nieuwe lagen in het piramidespel natuurlijk niet belangrijk. Daar gaat het om het verdienmodel. En die is als volgt:

Flexkom verdienmodel
Flexkom krijgt 40% en koopt daar auto’s van (wtf?) en de overige 60% wordt vaag verdeelt over bovenliggende piramidelagen. En onthoud dat de winkel eenzelfde bedrag moet uitkeren aan zijn eigen klant!

Ik hoef hier niet bij uit te leggen dat dit model volledig gefinancierd wordt door de aangesloten winkels. Die zijn dus continue sigaren uit eigen doos aan het uitdelen en de bovenliggende lagen aan het spekken. Hoewel de eigenaren van Flexkom waarschijnlijk al blij genoeg zijn met jouw anderhalf duizend euro die je ze gretig betaald hebt.

Ga hier zelf eens mee rekenen. Hoeveel klanten moet je aanbrengen en hoeveel moeten zij uitgeven voordat jij break-even gespeeld hebt? En nog leuker om te berekenen, hoeveel geld heeft het huis, in dit geval Flexkom, daarbij al binnen geharkt?

UPDATE 2-7

Hoeveel levert dit de retailers op die zo’n “POS” apparaat van Flexkom hebben gekocht?
Mensen die je flexkom aan proberen te verkopen -hier ben je je eerste 350 euro alvast kwijt-, vertellen telkens dat je als winkel veel verdient aan het systeem. Want, zo zeggen ze, klanten die jij een kaart gegeven hebt die kopen ook ergens anders en dan krijg jij daar ook weer royalties over! Dat klinkt goed, toch? Eens zien wie die royalties ook alweer betaalt.

In het schema hierboven zie je hoe de commissie voor flexkom verdeelt wordt. Laten we de percentage’s vervangen door eurocenten. Er gaat 40 cent naar flexkom, 60 cent wordt verdeelt over de piramide. De retailer ontvangt (60/0.20=) 12 cent voor elke euro die een collega retailer korting geeft aan de klant, en dus ook moet betalen aan Flexkom.  Dat betekent, dat er van elke euro die er naar Flexkom gaat, 12 cent naar het MKB gaat. Oftewel (1/0.12=8.33) om 1 euro terug te krijgen, moet de retail gezamenlijk 8,33 euro betalen aan Flexkom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korting voor de consument, die je als retailer moet storten op de kaart van je klant. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat elke klant altijd al zijn tegoed uitgeeft, evenredig verdeelt over alle retailers. Effectief kost het je dan 0. Maar uiteraard zal niet iedereen haar tegoed altijd uitgeven, wordt het nooit helemaal evenredig verdeelt en verlies je bovendien rente aan het geld dat je parkeert op kaarten van de consument! Die berekening acht ik te moeilijk voor nu, maar ik daag jullie graag uit om dat uit te rekenen in de comments hieronder.

Flexkom licentie houders durven te zeggen dat dit de oplossing voor het MKB is. Nou, niet voor de retail, zoals je net met mij uitgerekend hebt. (Update 17-7: “Econometrist” geeft nog een goed argument waarom Flexkom niet kan werken.)

Mag dat allemaal zomaar?
In Nederland is deze piramide nog vrij nieuw. Er zijn nog weinig tot geen retailers die mee doen. In Turkije zijn ze al wat langer bezig. Naar zeggen van Flexkom zelf gaat dat enorm goed. Turkse media melden echter dat Flexkom licentiehouders en retailers zich massaal gedupeerd voelen. Het Turske OM heeft zelfs onderzoek(en) lopen naar Flexkom omdat ze verdacht worden van misleiding.

UPDATE 10-7

Inmiddels zijn er meer dan 100 reacties geplaatst. Sommige mensen die Flexkom spelen die deden hun best om netjes uit te leggen wat Flexkom nou precies is. Wat opvalt is dat deze mensen elkaar op de meeste punten volledig tegen spreken. De een vind het uitdrukkelijk geen MLM, de ander zegt dat er bewust voor MLM gekozen is. Zelfs over het product waar het bij Flexkom om zou draaien is grote verwarring. De een meent dat het klantenkaarten zijn, de ander heeft het over een marketing tool, weer een ander beweert zelfs dat er helemaal geen product is. Kortom, er is grote staat van verwarring onder Flexkom licentiehouders.

In geen van de reacties waarin men vind dat ik het niet bij het juiste eind heb dat Flexkom een piramidespel is, kon ook onderbouwd worden waarom dat niet zo is.

Ook kan ik vandaag melden dat de mensen achter Flexkom dezelfde mensen zijn als achter de Lyoness piramide.

UPDATE 15-7

Afgelopen weekend was de lancering van de Flexkom App, oftewel de FlexApp. Als die app gelanceerd zou zijn dan zouden wij wel zien hoe goed Flexkom zou zijn, werd meermaals medegedeeld in de reacties.

De lancering van de app ging, hoewel naar verluid bezocht door maar liefst 1400 man, zwijgzaam op twitter voorbij. Het is uniek te noemen anno 2013 om met een hele zaal à 1400 man gezamenlijk exact 1 hele tweet de lucht in te krijgen. Vooral als je bedenkt dat die zaal vol had moeten zitten met pioniers die nota bene de lancering van een nieuwe app gingen vieren. Daar hadden echt wel een paar honderd twitteraars tussen moeten zitten die live alle quotes vanaf het podium het internet op gooiden. We kunnen slechts gissen waarom het niet lukte (of niet mocht??) om te twitteren. De dag later, vandaag, verschenen wel op diverse Facebook pagina’s foto’s van het evenement. Het evenement heeft dus wel daadwerkelijk plaatsgevonden. Helaas is er op dit moment bizar weinig concrete info over de app te vinden op internet. Volgens enkele bronnen moet je inbellen op een Duits nummer om de app te kunnen gebruiken. Of dat klopt weet ik op dit moment nog niet zeker. Het lijkt mij namelijk erg sterk dat er voor zo’n ..onhandige.. optie gekozen is. De app is wel te downloaden in Google Play. Helaas moet je een speler zijn van Flexkom om hem te gebruiken, zo vertelt anvo ons. Dat maakt het een vrij dure app.

Ik had eerlijk gezegd tegen dit tijdstip, het is nu bijna dinsdag 16 juli, verwacht dat er minstens enkele Flexkom licentiehouders hier kwamen om mij te vertellen hoe ongelijk ik had nu de app te downloaden is op Google Play. Helaas is het oorverdovend stil aan het Flexkom front op dit moment.

Flexkom heeft vandaag ook haar eigen site geupdate. Ze hebben met twee sites, namelijk specials.de en tonytravel.de, affiliate overeenkomsten gesloten zodat er wat hotels en vakanties op de site staan. Boeken is op dit moment nog niet mogelijk. Op de pagina over FlexCall (waarmee je gratis zou kunnen bellen) staat een mooie disclaimer onderaan: Für den Verbindungsaufbau zu den FlexCall Servern können providerabhängige Kosten auftreten. Oftewel voor de verbinding naar de FlexCall server kan je provider kosten in rekening brengen. Maar verder bel je gratis.. (?)

Verder is de Flexkom site nog net zo duidelijk als de licentiehouder die mij in eerste instantie benaderde via Facebook. Het is allemaal geweldig en iedereen wordt er rijk van. Maar hoe dat allemaal werkt? Dat vertellen ze liever niet.

Ook na de ruim 200 reacties is er nog niemand (0) die kon onderbouwen dat ik het niet bij het juiste eind heb in deze blog. Ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

UPDATE 25-7

Er is afgelopen week weer veel gebeurd. Wat hoogte- en dieptepunten:
Vrijdag 19 juli heb ik een webinar (live online presentatie) van Flexkom gevolgd. Verslag hier.
Jérôme de R. uit R. (RIP 2019) trok het nu al niet meer en wenste mij kanker toe, omdat hij binnenkort met Flexkom gaat beginnen.
Inmiddels staan er meer dan 500 reacties. Maar je raadt het al; geen van de Flexkom licentiehouders kon onderbouwen waarom Flexkom een goed bedrijf zou zijn..
Omdat de site wat traag en vooral erg langwerpig werd na zo veel reacties, zijn de reacties nu verspreid over meerdere pagina’s. De permalinks naar reacties die gemaakt zijn voordat deze update doorgevoerd werd, werken niet meer. Dus even de reacties doorzoeken als je zo’n dode link tegen komt.

Tot slot.

Ik vind dat een ieder zelf mag beslissen wat hij of zij met haar eigen geld doet. Wel vind ik het schrijnend dat veel mensen blind geloven op dat wat een bedrijf, waar deze mensen nota bene zelf veel geld aan betalen, tegen hen zegt. Ik hoop met deze blog de ogen van mensen wat te openen en ik hoop dat, mocht je overwegen om geld te betalen aan Flexkom, dat je dat ook goed overlegt met onafhankelijke mensen. Baseer je mening niet alleen op wat Flexkom je voorspiegelt. Zij verdienen aan jou en niet andersom, zorg dat je dat snapt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

UPDATE 9-10
Inmiddels zijn er al meer dan 1200 reacties op de blog, waaronder geen een onderbouwde reactie dat Flexkom géén piramidespel is. Wel zijn er wat leuke documenten (document 1, document 2) naar boven gekomen waaruit blijkt dat een piramidespeler van Flexkom honderden tot duizenden euro’s krijgt als hij een nieuw leden aanbrengt. Flexkom noemt dit “Incentives”. Dat verklaart waarom velen zo heftig reageren; het is leuk geld binnen harken als je nieuwe slachtoffers lid maakt van het spelletje.

UPDATE 19-12
Eind oktober zou Flexkom live gaan. De langverwachte en immer uitgestelde Fase 3 zou dan beginnen. Verrassing!! Fase 3 is wederom uitgesteld en zal nu pas ergens in 2014 beginnen. Flexkom blijft ons verbazen. Of ook niet.

Ondertussen zijn de meeste Flexkommers er achter gekomen dat Flexkom inderdaad de boel aan het flessen is. Diverse ex-licentiehouders zijn acties gestart, onder andere de volgende:
AskerRenzeFredGerda (ook per mail)
Kees Holleman

Ondertussen raken de weinig overgebleven gelovigen in paniek. Alleen al een foto van alweer een nieuwe versie van een POS zorgt er voor dat de trieste gevallen spontaan denken dat er alsnog geleverd is door Flexkom.

Inmiddels lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Flexkom over en uit is en dat alle licentiehouders hun geld kwijt zijn. Geloof je er nog steeds in? Niemand is perfect. Voor sommigen is het moeilijk te bevatten dat datgene waar ze maanden in geloofden en waarvan ze hoopten dat het hun rijk ging maken, niet blijkt te bestaan. Weet wel dat veel mensen het je kwalijk zullen gaan nemen dat je nog steeds door gaat met het werven van nieuwe slachtoffers, nu het overduidelijk is dat Flexkom gelijk staat aan oplichting.

Update 12-6 ’14;
Er wordt gestart met een Class Action Lawsuit. Als je je geld van Flexkom terug wilt kan je je hier inschrijven:
Rechtsraad.nl

Lees ook de drie vervolgblogs die ik geschreven heb;
Flexkom zo lek als een mandje. Alle persoonsgegevens van deelnemers lagen op straat.
Reactie van Flexkom. De reactie die er uiteindelijk nooit is gekomen. Loze beloftes alom.
Flexkom faalt in Turkije. Ik heb eens gekeken hoe het in Turkije vergaat met Flexkom.

3.240 gedachten over “Het piramidespel van Flexkom?”

  1. De POSjes worden GRATIS weggegeven aan de winkeliers. Maar die zijn ook niet gek en weten echt wel dat gratis niet bestaat. Flexkom, of eigenlijk de betreurenswaardige partij die ze bij Flexkom “de investeerder” noemen, gaat het POSje nl terugverdienen door flink mee te graaien in het Flexkom deel van de korting aan de klant. Althans, dat hopen ze. Bij Flexkom denken dat ze dat de winkeliers simpel zijn. Net zo simpel als de GTM’s en investeerders waarschijnlijk. Als zo’n winkeliers dat hele circus op zich af ziet komen, Flexkom delegaties en investeerders met ‘gratis’ POSjes, dan vraag hij zich echt wel af waar die nou toch allemaal van betaald gaan worden. En daar komen ze vroeg of later echt wel achter. Het is net zoals met de oude manier van hypotheek en levensverzekering verkopers. Als zo’n agent tijd heeft om een hele avond bij jou thuis het product te komen uit leggen, dan weet je dat je verschrikkelijk op moet passen.

  2. Toch begin ik echt te denken dat het POS verhaal iets ander in elkaar steekt. Ik denk namelijk dat het helemaal niet de bedoeling is om echt die dingen aan winkeliers te geven. De opzet is volgens mij al geslaagd, verder dan de verkoop aan piepeltjes gaan ze niet bij FlexKom. Als er echt tablets bij de winkeliers terechtkomen dan zullen ze weer moeten investeren in een schijn-intranet. En op deze manier, telkens een nieuw tablet tegen woekerprijzen, halen ze nog best wat geld op. Geld dat ze heus niet zomaar gaan uitgeven omdat er een winkel in Amsterdam “aangesloten” is.
    Dus de discussie over hoe het MKB over het gratis plaatsen denkt hoeven we helemaal niet te voeren. Dat is de opzet niet en gaat dus ook niet gebeuren. Er moet geld naar binnen en NIET naar buiten.

    1. De glibbers willen maar een ding en dat is dat het vertrouwen van de GTM’s in stand blijft. En ze willen ws ook nog Azie en Australie gaan afromen. Zelf hebben ze idd geen enkele interesse in het overhalen van winkeliers. Het verkopen van POSjes aan de GTM’s is voor de glibbers voldoende. Maar de GTM’s willen wel heel graag natuurlijk. Die laten zich niet eeuwig tegenhouden. Dus ik denk wel dat de glibbers het zullen accepteren als er gecontroleerd een paar flexkobi’s op de markt verschijnen. Dat is nodig om het vertrouwen te handhaven en ook nodig als ze echt nog naar Azië willen. Ze zullen er echter wel alles aan doen om het enthousiasme en dadendrang van de GTM’s zoveel mogelijk af te remmen. Die hele Flexkom 2.0 operatie moet je ook in dat licht zien.
      Flexkom is voor de glibbers een balanceerspel. Ze nemen, en ze geven de GTM’s af en toe ook wat. Alles naar gelang dat nodig is om het vertrouwen op peil te houden.

      1. Zoals je het nu zegt (“Dus ik denk wel dat de glibbers het zullen accepteren als er gecontroleerd een paar flexkobi’s op de markt verschijnen” en “Flexkom is voor de glibbers een balanceerspel”) lijkt het alsof er daadwerkelijk nagedacht is door Flexkom of er al dan niet winkels aangesloten moeten gaan worden. Daar geef je ze echt te veel credits, naar mijn idee. Het management van Flexkom zal het een worst wezen of er nou 0, 1, 2 of 200000 winkels aangesloten worden. Hun focus ligt puur en alleen op het werven van licentiehouders en het verkopen van POS systemen aan die licentiehouders.

        Het lijkt er een beetje op, zowel in de discussies hier als in de berichten op de facebookpagina’s van Flexkom fanboys, dat het aantal aangesloten winkels enige indicatie zou moeten geven over het succes van Flexkom. Het feit dat een winkel aangesloten is betekent echter nog niet dat het systeem van Flexkom een succes is. Zoals ik ook in de blog uitgelegd heb, moet er voor 1 euro winst uit het Flexkom systeem 8,33 euro in het systeem gepompt worden door de winkels. Flexkom hanteert daarom een verliesmodel. Flexkom heeft echter nog altijd geen goed argument waarom winkeliers een percentage van hun omzet af zouden moeten staan aan Flexkom.

        Heb je toevallig ook de presentatie van afgelopen donderdag gezien?
        Het enige dat ze te melden hadden over de functionaliteit die de winkelier zou kunnen gebruiken was een ‘videomail’ systeem. En dat was dan ook gelijk alles wat er over gezegd werd. Niet hoe dat werkt, alleen dat er iets dat ‘videomail’ heet gemaakt gaat worden. Dat is nog altijd hetzelfde verhaal als in 2011. Verder werd er niets vertelt over welke functionaliteiten de winkelier zou kunnen genieten met Flexkom of op welke manier de commissie die Flexkom wilt hebben gerechtvaardigd zou zijn. Er werd alleen maar gesproken over de nieuwe bonussen die je krijgt als je genoeg mensen inschrijft en/of genoeg POS systemen verkoopt (lees: zelf koopt).

        Kortom, het piramidespel gaat verder en de dekmantel, namelijk een klantenkaart voor het MKB, wordt steeds verder verlaten.

        1. Wat óók door zal gaan: steeds nieuwe manieren verzinnen om GTM’s geld afhandig te maken. Flexkom beseft goed dat bij hen nog méér geld te halen is, omdat de GTM’s ook in eerdere loze beloftes getrapt zijn, en bang zijn hun investering helemáál te verliezen als ze er nu mee stoppen. Dus komen ze vást met winstversnellers, of zulk soort onzin. Iets waarmee je de doelen eerder haalt, maar waarvoor je een aanzienlijk bedrag moet betalen. Iets waarmee je recht krijgt op een hoger percentage over de omzet. Dat is makkelijk beloven, als er helemaal geen omzet is. Uiteraard beperkt verkrijgbaar, dus niet lang nadenken en snel geld overmaken. Het is zo voorspelbaar…

          1. Dat is zeer zeker waar, kijk bijvoorbeeld naar de vele berichten over dat de prijzen 1 juni omhoog zouden gaan en dat men dus nog snel voor 1 juni POS systemen moest bijbestellen. Welk bedrijf gooit nou naar haar eigen freelance personeel de kosten omhoog, laat staan voordat het systeem uitgerold is?

        2. Over voorspelbaar gesproken, Flexkom-baas Askinmaz krijgt de komende maanden ongetwijfeld een dikke bonus van 1 miljoen. Omdat hij 25000 of méér POS-5 systemen heeft verkocht aan GTM-ers, zijn hele downline (dus alle GTM’s ook) tellen mee:

          All President Teams who succeed in becoming Vice President
          within the first 180 days (a total of 25,000 POS 5 orders;
          min. 3,000 Pos respectively in 5 lines)
          will receive 1,000,000.-_¡ extra bonus + commissions and a
          worldwide bonus of 5%, distributed under the VPs.

          Please note that you should reach the VP status within 60 days
          (min. 5 PT lines, they do not have to be direct lines) and 25,000
          POS 5 orders have to be placed in the system. They must
          come from 5 lines (no matter how deep) min. 3,000 POS 5 orders
          have to be placed in the system. A total of 25,000 POS 5!!

          Niet te geloven. Om als baas van Flexkom in aanmerking te komen voor een bonus, hoeft er geen klant aan te pas te komen. Of is de GTM zélf de klant?

          1. Herstel, de goede man heet Asker Sakinmaz. Geen idee hoe ik aan Askinmaz kom (leuke samenvoeging, dat wél)

        3. “Daar geef je ze echt te veel credits, naar mijn idee”
          Als credits is het in ieder geval niet bedoeld. Maar onderschatten moet je ze ook zeker niet. Flexkom is een intelligent ontworpen en dito gemanagede scam. Om er zoveel mogelijk geld uit te slaan moeten de glibbers het vertrouwen in Flexkom op peil houden. Dat is voor hen de grootste uitdaging en zorgt er ook voor dat ze er plezier in houden. Naast het geld natuurlijk, maar ik denk dat de glibbers, zeker Tjengiz, oprecht plezier beleven aan het spel van vertrouwensmanagement. Als ze dat niet deden zouden ze ook niet overtuigend kunnen zijn. Je kan het een beetje zien als het binnen takelen van een grote vis. Beetje lijn geven, weten wanneer je lijn kan nemen, maar niet te veel of te snel want dan breekt de lijn en is de vis weg. Ik denk dat dit een hele belangrijke motivatie voor oplichters is en als je je een beetje inleeft in hun positie kun je je ook wel voorstellen hoe spannend dat moet zijn.
          Je moet er natuurlijk wel een behoorlijke psychopaat voor zijn om dit te kunnen. Empathie met de slachtoffers moet je niet hebben, en je geweten mag ook niet al te veel ontwikkeld zijn. Normale mensen zouden dit dus niet kunnen.
          Op elk moment kunnen ze de stekker eruit trekken als ze willen. Maar ik denk dat Tjengiz de ambitie heeft om de grootste in scammersland ter worden. Groter dan Herbalife en Amway. In die zin is al die Flexkom grootspraak ook oprechte ambitie. Alleen niet op de manier zoals de GTM’s het begrijpen. Deze grootheidswaanzin is zijn zwakke punt en kan er nog wel eens voor zorgen dat hij zijn hand overspeeld. Als je het nuchter en zakelijk bekijkt is Flexkom een scam die al lang over de houdsbaarheid datum heen is. Maar het spel-element, waar ze misschien wel aan verslaafd zijn, zorgt ervoor dat de glibbers er mee doorgaan.

          1. Flexkom vind ik nou niet bepaald intelligent opgezet. De oprichters lachen zich helemaal suf wanneer ze maandelijks de onzinnige teksten van de Flexkom nieuwsbrief opstellen dan wel goedkeuren, en zichzelf weer eens een prijs toekennen.

            Voor veel mensen is Flexkom doorgestoken kaart, en dus zijn al deze mensen in mijn ogen intelligenter dan de oprichters van Flexkom.

            Maar dat het verzinnen van het Flexkomconcept één hersencel méér vraagt dan het hanteren van de oplichtingstruuk waarbij een rijke oom aan de andere kant van de wereld waarvan je nog nooit gehoord hebt een erfenis heeft achtergelaten, en je vooraf wél even een paar duizend euro aan administratiekosten moet overmaken voordat je de miljoenenerfenis kunt ontvangen, dát wil ik wel toegeven 😉

          2. Ik ben het eens met Bart. Ze hebben er niet echt over nagedacht naar mijn idee. Wat ze ook doen of laten, bepaalde mensen slikken het toch wel. Het geeft niet dat het allemaal niet klopt, ongeloofwaardig is en onlogisch is.

            Als de ‘glibbers’ echt een strategie zouden hebben om mensen zo lang mogelijk aan zich te binden en ze zo veel mogelijk geld afhandig te maken, dan hadden ze bijvoorbeeld al lang en breed een goede respons op mijn blog gegeven. Zo’n beetje iedereen die nu in aanraking met Flexkom komt die komt mijn blog tegen en weet dus voldoende om ver bij Flexkom uit de buurt te komen. Niet dat ik denk dat er bepaalde feiten zijn die ik op mysterieuze wijze gemist hebt en die mijn bevindingen zouden ontkrachten, maar ze hebben het nu niet eens geprobeerd. Ja, 2 briefjes van een advocaat en toen renden Asker Sakinmaz en zijn vriendjes met hun staart tussen de benen weg. Dat kun je nauwelijks een poging noemen.

            Ook hadden ze, als ze daadwerkelijk de boel goed zouden managen, het dan wel zo gespeeld dat er vorig najaar niet massaal met Flexkom gestopt werd door toenmalige, ontevreden licentiehouders. Ze hadden dan bijvoorbeeld nooit enige harde deadline voor Fase 3 genoemd en zouden eerder (of; überhaupt?) begonnen zijn met het benaderen van winkels.

            Een van Cengiz zijn vorige scams, IQ Concept, heeft hij nogal onsubtiel geëindigd; De dag na de lancering ging alles op zwart en was alles exit. Met Flexkom lijkt hij het gewoon wat langer uit te proberen, totdat ook dat uiteindelijk in elkaar klapt.

  3. Ja Ja, Flexkom 2.0 is uitgebroken: http://flexkom.cmail1.com/t/ViewEmail/i/CBF0E4668AB9EC4A/619FFE1368481EA0F6A1C87C670A6B9F
    Nou moeten de sukkels die nog steeds geen VIP licentie hadden toch echt meteen upgraden, anders missen ze “the unbelievable advantages associated with the Pioneer status!”
    Flexkom probeert dus nog een paar laatste druppels uit de al zwaar uitgeknepen GTM’s te persen. Alleen de allerdomsten zullen hier nog intrappen.

    1. Dat was inderdaad ook eigenlijk de hoofdzaak die gisteren tijdens de/het (?) webinar besproken werd. Je moet nu upgraden en vanaf 1 juni moet iedereen weer keihard mensen werven want er is weer een extra bonus die je kan verdienen als je genoeg nieuwe slachtoffers inschrijft in het piramidespel.

  4. Russell Longcore, voormalig Flexkom pooier in de V.S., probeert nu ook zijn FK licentie en zijn POSje te slijten. Voor zijn POSje vraagt hij maar liefst 500 dollar! Dat vind hij een zeer redelijke prijs, omdat per 1 juni de prijzen toch omhoog gaan. Dat hij er inmiddels zelf ook van overtuigd is dat Flexkom oplichting is, doet kennelijk niet ter zake. Normen en waarden had hij toch al nooit zo’n last van.

  5. Dat Flexkomgedoe… ik geloof het nu wel. Het concept is finaal geflopt en slechts een klein groepje mensen is er nu nog mee bezig. De doorstroom is enorm, want de meesten houden het niet heel lang meer vol. Iets met toezeggingen die keer op keer niet nagekomen worden. In het begin ontstond op deze site nog een levendige discussie, maar de laatste tijd reageren alleen nog maar de Flexkomwatchers en niet meer de aandeelhouders of beter gezegd: de slachtoffers. Persoonlijk heb ik met de laatste groep geen medelijden, maar besef ik me wel dat zij ook een fase doorlopen (de zogenoemde ontkenningsfase). Zij zullen nog wel een keer de deksel op hun neus krijgen.

    Het wordt eens tijd om een nieuw piramidespelletje te ontmaskeren. Heeft iemand van jullie wel eens gehoord van Vemma? Zij hebben nu een of ander drankje op de markt gebracht en willen deze via een MLM-model aan de man brengen. Een vriend van me heeft zich ingeschreven bij dit bedrijf (oh ooh…). ik ben van plan om binnenkort eens naar zo’n presentatie te gaan. Ik denk er zelfs over om me in te schrijven (kosten 120 euro), om van binnenuit de zaak eens goed onder de loep te kunnen nemen. Iets wat Wouter nu bij Flexkom doet.

    1. Ik ben het wel met je eens, Flexkom is op sterven na dood. Zeker na het zien van de presentatie van Cengiz Ehliz en die andere meneer, afgelopen donderdag. Ze vertelden precies hetzelfde verhaal als dat ik een jaar terug hoorde van Renze Deelstra. “We hebben een geniaal concept” en het enige dat er nog moet gebeuren is het inschrijven van zo veel mogelijk andere mensen, met daarbij voorbeelden over hoe je 5000 of zelfs 20.000 euro per maand kan krijgen. “Dit zijn heel realistische getallen” aldus Ehilz. Ik dacht er nog over om die presentatie te ontleden en te beoordelen in een blog maar eigenlijk is het mijn tijd niet waard, zulke slappe hap presenteerden ze.

      Vemma ken ik wel een beetje. Vemma is een heel gemene business. Ze werven hun slachtoffers namelijk vooral op scholen.

      http://www.lazymanandmoney.com/vemma-scam/
      http://mlmforum.nl/forums/topic/vemma-review-negatief/
      http://ethanvanderbuilt.com/2013/07/10/vemma-is-a-scam-yes-it-is-in-my-opinion/

      Hilarisch zijn ook de satirische Twitter accounts waar de knotsgekke volgelingen van Vemma op de hak worden genomen:
      https://twitter.com/YPRbroYPR

          1. Dat het moeilijk gaat zijn om te ontmaskeren
            mlm is volgens jou per definitie oplichting?

          2. MLM is een systeem dat haast dwingend richting oplichting gaat. Omdat de distributiekosten zo hoog zijn (vanwege alle handophouders) dat het product ook veel te duur wordt. Een shake van 60 € verkoop je niet zo lekker, tenzij je gaat beweren dat het kanker o.i.d. geneest.
            Op die manier komen oplichting en leugens al heel snel bij MLM om de hoek kijken. Het inefficiënte systeem maakt dat bijna noodzakelijk.
            Er zijn misschien een paar MLM’s die zich aan dit mechanisme weten te onttrekken. Tupperware is er zo een. Alleen zijn Tupperware producten door het MLM mechanisme zo duur, dat je je kunt afvragen of het toch niet gewoon afzetterij is. Maar de verkoopmethoden zijn tenminste wel eerlijk en transparant. En dat kun je van de meeste MLM’s niet zeggen. Danny, ik daag je uit om met voorbeelden te komen van MLM’s die geen oplichting zijn. Herbalife vindt ik wat dat betreft echt niet zo’n uitdaging. Pure oplichting! Alleen wel hele slimme oplichting.
            En even de link naar Flexkom, voor de moeizame verstaander: Flexkom heeft ook een heel leger handophouders, die allemaal betaald moeten gaan worden vanuit de bedragen die de winkeliers aan Flexkom zouden gaan afstaan. Dat zet de winkeliers dus onder druk om het product ook heel duur te maken. Alleen zal het zo ver nooit komen, want Flexkom is eigenlijk een dubbele oplichting. De toekomstige handophouders zelf, de GTM’s dus, zijn het doel en het slachtoffer van Flexkom door de licentiegelden die ze inleggen.

          3. Voor wat betreft de discussie over MLM in het algemeen; die zou ik graag niet voeren onder mijn blog over Flexkom. Voer die discussie liever op andere sites, bijvoorbeeld op het tros radar forum of op het mlmforum.

          4. Danny, mij hoor je niet zeggen dat MLM oplichting is. Alleen blijken bedrijven als Flexkom, maar ook zoals ACN dat jij als ‘uitdaging’ bestempelt, bij nadere bestudering gewoon piramidespelen te zijn waarbij alle deelnemers moeten inleggen, de top van de piramide stinkend rijk wordt, en het overgrote deel van de deelnemers dat zich niet bezig houdt met het massaal werven van nieuwe deelnemers de klos is zodra de piramide instort.

  6. “Ook hadden ze, als ze daadwerkelijk de boel goed zouden managen, het dan wel zo gespeeld dat er vorig najaar niet massaal met Flexkom gestopt werd door toenmalige, ontevreden licentiehouders”
    Ik denk dat ze dit ook als hun grootste fout zien. Denk aan de speech van Asker in november vorig jaar toen hij een aantal MLM noemde die in het slop waren geraakt en er met ‘goed management’ weer uit kwamen. Met goed management bedoelen ze alleen wat anders dan de GTM’s denken. Ze bedoelen er mee goed vertrouwensmanagement. Zorgen dat er weer geloof en vertrouwen ontstaat bij de GTM’s.

    En dit management, dit spel, beheerst Flexkom toch vrij aardig. Denk aan het overdadige uiterlijk vertoon, de banners, de vlaggen, de stickers, de T-shirts, de websites, de backoffice. Altijd zit op alles hun logo. Überhaupt is Flexkom naar oplichtersmaatstaven best een groot samenwerkingsverband. Oplichters zijn vaak toch meer einzelgängers, maar Tjengiz is er in geslaagd om een aantal van deze types samen te laten werken.
    Natuurlijk, het blijft oplichting, en als zodanig ook herkenbaar voor de meeste mensen. Maar het zou hypocriet zijn om te ontkennen dat het wel een high quality scam is. Misschien nog niet zo goed als Herbalife, maar voor Tjengiz eerste poging buiten de grenzen (van Duitsland) zeker niet slecht.

    En natuurlijk gaan ze niet hier met ons in discussie. Dat zou oerdom zijn. Flexkom is gebaat bij een ‘perfect isolation’ . Het totaal afsluiten van de kudde voor de buitenwereld is wat Flexkom nastreeft, want dan kunnen ze hun schaapjes het beste bespelen. En dan moet je niet met critici in discussie gaan. Dus een keer bang proberen te maken, met een proces dreigen en advocaten brieven sturen, dat zullen ze zeker niet laten. Maar echt een discussie of rechtszaak, nee daar hebben ze geen trek in. Dat zou de perfect isolation alleen maar doorbreken en levert misschien zelfs wel publiciteit op van onafhankelijke media. Dat is wel het laatste wat Flexkom wil.

  7. En ik denk juist dat Tjengiz en dr.ir.prof.ds. Asker niet eens de bazen zijn. De absolute top zit buiten beeld en bedenkt de volgende scam en treft de voorbereidingen al. En zolang die lopende zaken geld blijven genereren mag het doorgaan. Later worden dan de FlexKom topmannetjes netjes uit beeld gehaald zodat ze met het volgende spel kunnen gaan beginnen. Het spel “FlexKom” is te goed opgezet voor maar een paar man. Daar moet een heel team achter zitten. En die zouden we het vuur aan de schenen moeten leggen. Hoe? Nog geen idee. Misschien zijn er wel hits hier die met een Torbrowser het blog in de gaatjes houden en zelf anoniem ( willen ) blijven…. Geen idee of Wouter iets kan zien van zijn bezoekers…

  8. Beste Lien, uw enige bijdrage hier is gegrond op uw frustratie dat uw huwelijk op de klippen loopt. Ik begrijp niet helemaal wat dat hier op dit blog moet. Uw familiezaken zijn iets tussen u, uw man en uw kinderen. De wereld zit vol verleiding voor wie er voor open staat… Zou het niet effectiever zijn om een gesprek met uw man aan te gaan?

    1. Bijzonder dat je van een anoniem iemand de privézaken meent te weten. Los van dat, je begrijpt niet wat Lien op dit blog moet maar ondertussen praat jij over een compleet ander onderwerp op dit blog? Beetje tegenstrijdig, vind je niet?

    1. Beste Lien,

      Van mij krijg je 2 vette gemeende duimen en niet van die aalgladde duimpjes van de glibbers!
      Hele sterke reactie van je! Doeltreffend edoch netjes!

  9. Ik denk dat Door ooit is afgewezen door Lien. Het geeft het blog wel een verrassende wending, dat zul je moeten toegeven Wouter.

    Verder vind ik dat Door een ban verdiend. Zulke reacties horen zeker niet hier. Ook niet daar. Boeh! Weg ermee, Wouter! [- DELETE -]

  10. Zo zo, Amway baas William Pinckney is gearresteerd in India, voor de tweede keer alweer. http://www.financialexpress.com/news/amway-india-a-grey-area-called-direct-selling/1258629/1

    Ook andere MLM’s (Mary Kay, HUL) kiezen ervoor India te verlaten. Zou Flexkom onder deze omstandigheden nog zin hebben om Azië te gaan ‘veroveren’? Ik denk het niet…
    Flexkom baas Tjengiz is wel slecht maar niet gek. In tegenstelling tot zijn schaapjes kan hij de writing on the wall heel goed lezen. Veel dichter dan de Seychellen zal hij zich niet bij India wagen 🙂

    1. Ik ben, dit geheel terzijde, niemand tegengekomen van FlexKom in VistoDoMar. En niemand had gehoord van FlexKom. Weer zo’n brievenbus-bv waarschijnlijk. Ik moet ook toegeven dat ik op vakantie niet echt actief op zoek ga naar FlexKom dingen.

  11. Zowaar lijkt Flexkom ‘los’ te gaan volgens hun berichtgeving. https://www.facebook.com/GlobalFK?fref=ts zelfs de omslagfoto werd snel veranderd.

    Ik kwam bijna in de verleiding om die winkeliers eens te gaan bellen met een enquête onderzoekje 😉

    Dag beste winkelier; Ik zag dat u Flexkom winkelier bent geworden, gratis kastje? Bent u al tevreden en heeft u al extra klanten gekregen? Hoeveel moet u nu precies betalen aan Flexkom, heeft u de eerste factuur al ontvangen?

    Het zal toch niet gebeuren dat heel Den Haag straks Flexkom oranje gekleurd is…?!

    Maar in dat geval komt Pippo Chengiz natuurlijk zelf de VIP licenties activeren met een druk op een confetti bom in het Kurhaus… ;-P

  12. Rechtsraad.nl begint met het verzamelen van mensen voor een Class Action Lawsuit tegen Flexkom, zodat de deelnemers hun geld terug krijgen.

    Heb je betaald aan Flexkom en wil je je geld terug maar krijg je je geld niet terug van Flexkom? Schrijf je dan hier in zodat jullie Flexkom gezamenlijk voor de rechter kunnen slepen:

    EDIT: rechtsraad is er mee uitgescheden omdat ze hoogstwaarschijnlijk niet zo’n eerlijke agenda hadden.

  13. Breaking News..
    Licenties gaan omhoog met FK 2.0
    Je moet nu K1 of K20 bestellen..dus 1 POS erbij of 20..
    EN je advies verkoopprijs is bijna 700 euro..

    Stel..dit wordt lachen.. de FK GTMer gaat 100% korting geven..aan de winkelier..dan zou hij die moeten verdubbelen en dus ook 100% aan FK moeten betalen..want dat is het concept toch..het zou raar zijn als je niet zelf ook het FK systeem gebruikt als GMTer..

    Dan gaat de GTMer dus gewoon 2x betalen..1x inkoop en 1x verkoop omdat hij 100% korting geeft hahaha..

    Nou in Den Haag, ja nog 1 week volgens Paul en Paul en dan zijn er 500 LIVE nou ze zijn echt heel goed op weg..allemaal in het geheim neer gezet..

    FK GTMer.. van Uitstel komt Afstel.. je laat je ronselen en maar weer betalen betalen betalen betalen..

    Good Luck.. geen van de huidige winkeliers is geinformeerd dat ze hun korting moeten verdubbelen,, shame on you..

    Succes met de verkoop, http://www.marktplaats.nl gaat misschien wat sneller.. 😉

  14. Bij Flexkom houden ze wel van een herkansing. Ze bieden de niet Vippers weer een laatste kans om een VIP licentie aan te schaffen. Vanwege de vakanties en de overgang naar Flexkom 2.0 nu echt de allerlaatste kans. Echt waar hoor, dit is echt echt de aller- aller- allerlaatste kans. Nu gaan ze zich er wel aan houden,. Denk ik tenminste wel, toch?
    Nou schapen, daar mogen jullie toch wel megadankbaar voor zijn, voor zo’n buitenkans. Ik zou de flexgoden maar op mijn blote knietjes danken. Wat zijn die glibbers toch een weldoeners dat ze jullie keer op keer toch maar weer een allerlaatste kans bieden om van jullie overtollige euro’s af te komen.

    En het is ook echt een fantastisch, ongelofelijk goed aanbod, die VIP licentie. De voordelen zijn zo buitensporig, gigantisch en zeker ook supercalifragilistisch. Je zou gewoon nog een keer betalen voor VIP, zodat je echt zeker weet dat je er een hebt. Dat verdien je toch makkelijk weer terug in een paar dagen. Want jullie gaan allemaal stinkend rijk worden, dat lijkt me nu toch wel duidelijk.
    Wat fijn ook dat zijne Grote Geiligheid Tjengiz, aka de OpperGlibber , (vrede zij met hem en gegeiligd worde zijn naam) zich nu ook vol op het veroveren van de markt richt en niet wéér iedereen op het verkeerde been zet met nóg een nieuw recruteringsplan of een wéér een nieuw Flexdingetje lanceert.
    Wat? Doet hij dat juist wel? Oh, ok, …..hmm.

  15. Er is mij via via via via achterom via de voordeur ter oren gekomen dat winkeliers die in Flexkom getrapt zijn in Nederland gewaarschuwd zijn door een ex flexkommer.

    Nou, dat is dan mooi want een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar zeggen. Hebben ze ook geen excuus straks.

    Een beetje winkelier doet toch eerst even onderzoek voordat je ergens aan begint of zijn het winkeliers die de wanhoop nabij zijn en zich hebben laten overhalen tot een gratis POS kastje in hun winkel als laatste strohalm?

    Er is overigens ook goed nieuws voor alle duizenden mensen die opgelicht zijn in heel Europa door de mannen achter flexkom las ik; http://www.rechtsraad.nl/flexkomeuclassac.html

    Dat gaat Pipo geld kosten en daar zit hij niet op te wachten denk ik… kijken wat hij straks gaat doen. Misschien gaat hij een andere neus opzetten en gaat hij incognito als Bassie of hij laat dan al het vuile werk opknappen door PvMontfoort 😉

    Trouwens…die “gratis” haring bij het havenpaleis in Scheveningen…. daar zat een luchtje aan hoor!

  16. FlexKom Breaking News

    Dear partners,

    We would like to take this opportunity once again to explain the pioneer status accurately.

    All GTM’s and GTM VIP’s, who have registered by May 31, 2014 in Flexkom will get this pioneer status.
    This means that these partners have a lifetime purchase of the POS systems at a preferential price.
    The preferential price of the POS 5 is to reach the K10 for the GTM (maximum 10 units) € 389 ($530)
    For the GTM VIP, there is a special price of € 389 ($530) for the first 20 ordered items.
    As a special offer for the month of June, 2014:
    Each partner with pioneer status may, no later than, June 30, 2014 order an unlimited amount of 5 POS devices. This action is limited to a maximum of 10,000 devices worldwide.
    For all orders of 5 POS devices above this maximum average amount of these orders, the pioneer pays € 489 ($675)from July 1, 2014.
    We will, of course, also allow the partners with pioneer status, a special price for the new model series.

    We hope to have assisted you with this information.

  17. Heeft iemand een idee hoeveel honderden winkels al Ja hebben gezegd tegen FlexKom in Den Haag? Van een ondernemer in Den Haag werd al vernomen dat hij al 40% meer omzet heeft via FlexKom.. als dat niet lachen is..dan weet ik het niet meer.
    Inmiddels zijn er meer dan 1000 aanmeldingen internationaal van mensen die hun geld terug willen omdat FK in gebreke is gebleven. Ook wordt CM Paul v Montfoort gewaarschuwd dat ze FK internationaal gaan aanpakken.

    Welke ondernemer van FK kan hier reageren over de ondersteuning die hij ontvangt en de duizenden klanten die ze voor hem maken?

    1. Hoe zei die ondernemer het precies?

      Nu zeg je “40% meer omzet via Flexkom”. Strikt genomen is dat zoiets als vorige week 1 euro omzet via Flexkom, deze week 1,40 euro via Flexkom. Het zegt niets over de omzet van de ondernemer in het algemeen of de verhouding van omzet die hij via Flexkom krijgt versus de andere omzet die hij krijgt.

      Als de ondernemer zegt dat zijn omzet 40% gestegen is vanwege Flexkom, dan is het opeens een heel ander verhaal. Ik ben dan wel benieuwd welke ondernemer dat precies is en op welke manier Flexkom gezorgd heeft voor die enorme stijging in zijn omzet.

  18. Dag Wouter wat er staat is ik heb 40 procent meer omzet … ik ben ook een van de ondernemers die de waarschuwingsmail kreeg en dit was het antwoord van een van de winkels.. tja beetje ongeloofwaardig omdat er nog helemaal geen klanten zijn die komen winkelen met de Flex App en ook niet elders winkelen..ik heb alleen nog maar een paar van die franchise mensen gezien..ook niet echt overtuigend ..maar goed het apparaat is gratis en ik heb nog geen korting hoeven geven..want er is geen klant

    1. Wat ik vermoed is dat die winkelier dan tevens licentiehouder is van Flexkom. Licentiehouders van Flexkom hebben een zeer ruime fantasie. Licentiehouders beweren als het moet dat ze al hun hele leven bij Flexkom shoppen en geloven dat dan zelf ook nog.

  19. Wouter, inderdaad is een flexkobi GTMer.. de zaak die al heel lang in de App stond en maar wachtte en wachtte op de GRAND OPENING..nou maandag ging de Militaire Operatie van FlexKom van start..wat een geweldig succes, de Tram rijdt rond (Madurodam) grote Billboards zijn beplakt net als in Parijs met een Opa en een Klantenkaart (hoezo FlexApp).. en de Baby zaak heeft al 40% meer omzet (op een dag, in een maand, jaar?? ) ja die legt het zo specifiek uit dat het hem niet eens duidelijk is wat dan omzet is..en hoe je dingen meet..want 1 ding is zeker je hebt NUL statistieken en hebt nog steeds een niet beveiligde backoffice als ondernemer waar alle klanten ook in staan..ja ja.. en dan het volgende..

    Iemand betaalt met FlexMoney’s … want FlexKom geeft iedereen een tegoed van 2 FlexMoneys..
    Jij als ondernemer ziet dat in je backoffice staan…maar je weet inmiddels ook dat duizenden mensen nog op bonus uitbetalingen zitten te wachten..dus hoe weet jij nu zo zeker dat je dat geld betaald krijgt..of dat goud betaald krijgt.. NIET dus..

    Nou we zullen de honderden winkels wel gaan zien heel binnenkort..ook bij Patricia zo lees ik net.. want daar was ook een meeting met Paul en iedereen was weer enthousiast… of zijn de Kastjes er nog niet..

  20. Maar Wouter, dit is toch pas de eerste versie..en bijna is GEO Commerce klaar en kan de winkelier zien waar de Poppetjes lopen buiten.. en dan de video snel maken en dan direct mailen..en oja..dan komt de video in de reclame of spam folder omdat de afzender een spammer is..en oja.. nog steeds niets beveiligd. Nou dit zal wel de revolutie van de Eeuw zijn..YouTube kan inpakken FlexTube of heette het FlexTV is geboren en gaat iedereen verslaan.. ben benieuwd wanneer we de eerste video’s van de Baby zaak in Den Haag of het Vispaleisje in Scheveningen.. Zouden ze ook GEUR video kunnen versturen zodat je de lekker vislucht kunt ruiken als je de FlexVideo afspeelt??

  21. Als ze echt revolutionair wilden zijn dan hadden ze wel Greeters via de WiFi-tracker geïntegreerd. Maar goed, zo slim als men allang is in de virtuele wereld. En FlexKom kennende….

  22. In oktober 2013 het VIP pakket genomen en betaald..tot op heden nog nooit de POS4 ontvangen en ik kan vragen wat ik wil bij Paul van Montfoort en consorte of in München of in Kreuzlingen maar niets nada noppes..

    Vanaf volgende week ga ik met mijn betaalbewijs en alle gedane beloftes als FlexHotel en Call etc etc langs bij iedere aangesloten winkelier. Tevens laat ik ze de lekken in de beveiliging zien en dat hun data, hun omzet gegevens bij FK en alle klantgegevens op straat liggen.

    FlexKom is een grote oplichtersbende, na de betaling van mijn VIP heb ik eigenlijk vlak daarna al afscheid genomen omdat er ineens heel veel tekenen kwamen dat alles een grote leugen is geweest van 2010 tot heden.

    Nu praat FlexKom alles goed door een paar winkels aan te sluiten, maar wat verandert dat aan alle leugens, loze beloften etc. Niets nada noppes.

    Wie gaat er mee op FlexKobi bezoek om even de ogen te openen bij de winkels die zich nu aansluiten.
    Ik weet exact welke winkel wel een GTMer is en welke niet..kortom we zullen die paar echte winkels bezoeken en inzage geven in alle leugens beloften etc.

    Denk je werkelijk dat de winkels in Antalya heel veel meer omzet hebben gekregen..NEE..sterker nog er is geen enkele winkel in Antalya, kijk maar op de FlexApp..een hand vol in Istanbul en dat is dan de thuismarkt met 13.000 + winkels en 4 miljoen klanten wat een giller.. hahahahaha..

    En kijk eens in München of Oss daar waar de Top mensen zitten (Cengiz, Engelsberger, Sakinmaz) is geen enkele winkel aangesloten, waarom zou dat zijn..oja..Asker wil natuurlijk nog wel normaal naar de winkel kunnen in zijn Dorp Oss als blijkt dat ze niet leveren wat ze beloven..slim hoor Asker.

    Ben jij nu nog actieve GTMer dan heb ik nieuws voor je… binnenkort gaan er honderden dagvaardingen uit naar FlexKom HQ en zal het bedrijf ophouden te bestaan en ben jij je investering kwijt..

    Waarom zouden zoveel mensen meewerken aan een dagvaarding? Is dat omdat FlexKom zo goed zijn afspraken nakomt? Is dat omdat ze alles hebben geleverd wat beloofd is?

    Succes Flexkommertjes…het einde is nabij..gelukkig..en dan kunnen jullie weer het normale leventje oppakken en gewoon gaan werken voor je centen.

  23. Gisteren gaan winkelen in Haarlem maar nog geen enkele Flexkom sticker gesignaleerd. Hoe kan dat nou, ze wachten immers al jaren om van start te gaan (er zijn daar nog twee Flexkommers over waaronder Paul Allebes). Weet iemand wanneer het zo ver is? Ben benieuwd. Ja, de meeste Flexkommers zijn voor zover ik tijdens de bijeenkomst hoorde zzp’ers. Ik zou zelf niet met een Flexkommer in zee gaan, zelfs wanneer het om andere zaken gaat, omdat deze mensen oftewel volhardend dom zijn of gewoonweg in staat zijn mensen enorm te belazeren.

    1. Lyoness is de voorloper van Flexkom. Er zitten inderdaad dezelfde personen achter, vonden we hier uit:
      http://wouterhol.nl/het-piramidespel-van-flexkom/comment-page-2/#comment-228

      Lyoness heeft in 10 jaar tijd zo’n 160 winkels in NL aan weten te sluiten. Een knallend succes voor de duizenden mensen die vertegenwoordiger van Lyoness (geweest) zijn. Er is toch al snel 1 winkel per 10 licentiehouders!
      In werkelijkheid gaat het natuurlijk niet om het aansluiten van de winkels, het gaat net als bij Flexkom om het vinden van licentiehouders.

  24. Naast FlexKom International Holding AG is in mei dit jaar FlexCom Group AG opgericht. FlexKom en FlexCom zullen ongetwijfeld voor verwarring zorgen, hetgeen natuurlijk ook de bedoeling is want anders kies je wel een andere bedrijfsnaam. Ook hier weer de oude bekende Prime Audit van Dr. Wolfgang Maute aanwezig die er ongetwijfeld voor zal zorgen dat er niet of nauwelijks belasting wordt afgedragen en in geval de stekker uit FlexKom wordt getrokken er een kale kip achterblijft.
    http://www.moneyhouse.ch/u/flexcom_group_ag_CH-440.3.028.384-4.htm#
    http://www.moneyhouse.ch/u/flexkom_international_holding_ag_CH-440.3.027.259-0.htm

    FlexCom Group AG
    Burgstrasse 8, 8280 Kreuzlingen
    Status :aktiv
    Kapital: CHF 200’000
    Letzte Änderung: 21.05.2014

    Eingetragene Personen:
    Ehliz Cengiz, (türkischer Staatsangehöriger, München (DE), Präsident, mit Kollektivunterschrift zu zweien;
    Engelsberger Rudolf, deutscher Staatsangehöriger, Kreuzlingen, Delegierter, mit Kollektivunterschrift zu zweien;
    Maute Dr. Wolfgang, von Fischingen, Müllheim, Mitglied, mit Kollektivunterschrift zu zweien; prime audit ag (CHE-113.415.196), in Kreuzlingen, Revisionsstelle;
    Behr Dr. Judith, deutsche Staatsangehörige, Kreuzlingen, mit Kollektivunterschrift zu zweien.

    Nog geen nieuws over Pipo Tsjengiz’ laatste grapje FlexGold?
    En is de Flexkom tram in Den Haag al gesignaleerd?

    @ Ben, kijk even vanaf 24:45 op dit filmpje waar een zwetende man probeert Lyoness aan een panel investeerders onder de aandacht te brengen.
    http://vimeo.com/66318039

  25. Marco, bedankt. Dit filmpje zegt genoeg denk ik. En als ik dan zie hoeveel mensen er toch aan willen beginnen tijdens zo,n avond ? Ik hoop dat iedereen zich bedenkt.

  26. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaah dat filmpje! Humorrrrrr. Maar goed, de zwetert is ook een slechte pratert. Hij laat zich gewoon door de mand vallen, heeft het slecht gepresenteerd. Dat kunnen de FlexKomKommerCEOs veul beter…LOL

  27. Prachtige proza van Flexkom meneer op Twitter. Zo te zien ergens in september vorig jaar met hoge verwachtingen ingestapt getuige zijn eerste 2 berichtjes. Maar aan de laatste 2 te lezen denkt hij intussen anders over het briljante concept.

    https://twitter.com/Flexkomlicentie

    Flexkom meneer @Flexkomlicentie
    Ik ben een Flexkom Licentiehouder. Doe ook mee met Flexkom en wordt rijk! FlexApp, FlexTV, FlexHoliday, FlexKobi, alles! Scan QR code!

    Flexkom meneer @Flexkomlicentie • 10 sep.
    Met flexkom wint iedereen! De winkelier, de consument, de licentiehouders, allemaal! GEWELDIG!!

    Flexkom meneer @Flexkomlicentie • 10 sep.
    Ik ga rijk worden met Flexkom!

    Flexkom meneer @Flexkomlicentie • 20 mei
    Godverdomme de leugens die Flexkom ons wijs maakt houden maar niet op. Ik wil me geld terug! Klootzakken!!!!

    Flexkom meneer @Flexkomlicentie • 20 mei
    Wie is die investeerder van Flexkom dan? En waarom doen die stomme winkels het niet!? Wat een kutzooi!!!

  28. Jaar Lien? 4 jaar…

    Vandaag een persoon gesproken die veel contact met Bayo heeft de COO of zoiets en CEO van FlexKom Africa.. FK blijkt wat geheime andere bedrijven te hebben opgericht om ook gelden van andere instanties afhandig te maken. Daar was Bayo wel trots op.

    Overigens http://www.telerik.com is wat ze bij FlexKom gebruiken voor hun FlexApp… Iemand kennis hiervan?

    Paul v Montfoort is benaderd door het advocatenkantoor met de vraag of hij de handdoek in de ring wil gooien. Hij zou er over nadenken en op terugkomen… Tot heden…geen reactie.

  29. Russell Longcore, de afvallige Fl(ex)kom pooier, beweert bewijs te hebben dat Flexkom’s liefdadigheidsprogramma ook nep is. Hij zegt een mail te hebben gekregen direct van FK dat er nergens een registratie van Flexkoms charity programma is. ( https://www.facebook.com/cashbackappsgeorgia?hc_location=timeline ) FK claimt geld te geven aan zielige kindertjes, maar noemt nergens een naam van een programma of organisatie waar ze het dan aan zouden geven. Wel zeggen ze dat ze ten alle tijde bereid zijn verantwoording hierover af te leggen. Juist ja.
    Er zou op zijn minst een belastingregistratie van moeten zijn, omdat je met een charity programma belasting vrijstellingen krijgt.
    Echt verrassend is het natuurlijk niet, dat dit ook een leugen lijkt te zijn. Wie had er echt gedacht dat die claim serieus was? Volgens mij zelfs de meest goedgelovige GTM’s niet meer.

  30. Dag Wouter,
    Telerik heb ik van een insider die dicht bij Bayo staat, die heeft dat persoonlijk verteld.onze M-Commerce specialist die bij Oracle is weggekocht door FlexKom.. niet dus… Daarnaast blijken ze in Afrika ook andere bedrijven hebben opgericht om op andere manieren nog meer geld uit de markt te halen.
    http://www.rechtsraad.nl/flexkomeuclassac.html zij hebben blijkbaar contact opgenomen met van Montfoort.. vanuit NL zijn er tientallen aanmeldingen, vanuit het buitenland blijken het er meer dan 1000 te zijn.. Voor wie zich nog niet heeft aangemeld.. het kan nog hoor..

    Ps. wederom is er weer een kartrekker uitgestapt.. nog maar 20 gelovigen die zouden kunnen verkopen zijn overgebleven.. maar ook die zullen inzien dat het nooit gaat werken op deze manier.

    1. Die kartrekker die er uit gestapt is, is volgens mij Francis V. vanuit onze zuiderburen. Als dat klopt dan heeft hij ook Liesbeth B., van FK Global facebook pagina, met zich losgetrokken van Flexkom. FK Global was zo’n beetje de enige NL facebook pagina die nog een beetje actief was, al was het met zo’n 3 berichten afgelopen maand (waarvan 1 boodschappenlijstje voor wat kaas voor een collega??) niet echt spectaculair te noemen.

      1. Zo zo, dat is weer een klapje voor Flexkom. Zouden ze nog een nieuwe spreekbuis benoemen? Of gaat Paul van M. dat nou zelf doen? Misschien dat Flexkom van plan is deze zomer stilletjes te verdwijnen. Als de pooiers en kartrekkers, om niet te zeggen ratten, het schip verlaten, betekent dat in de MLM vaak dat het schip binnenkort ten onder gaat. De pooiers worden meestal van te voren gewaarschuwd, zodat ze zonder al te veel gezichtsverlies weer aan een nieuw MLM avontuur kunnen beginnen.
        Maar het zal wel verder gaan zoals het gaat denk ik: een proces van heel langzaam wegkwijnen en doodbloeden, totdat iedereen Flexkom gewoon vergeten is.

  31. Vandaag deur aan deur in Den Haag 2 in pak een lange kale en een wat kleinere dikkert rond de 50 jaar in een FlexKom Polo ( auto) van 7 serie naar Polo haha kleine dikkert is toch niet Renze Deelstra zouden ze wel een vergunning hebben? Ja ze gaan helemaal weg van de QR code ze hadden t over een klantenkaart die €1,50 per stuk kost. Weet zeker dat ze van FlexKom zijn want dat vertelden ze zelf.

    Iets later bij de Primera in Zuid Holland..1% cashback hahaha maar geen sticker op het raam en toen ik een kaartje kocht stond se shiny POS op de toonbank maar angstvallig werd er mij niets gevraagd of ik een QR code wilde scannen of dat ik se App al had. Kortom neergezet gratis en niemand die er iets mee doet. Kansloze acties.

    Ps. Wouter de kartrekker was iemand anders. Wel heeft Fancis een oproep gedaan aan iedereen om weer hun punten in te brengen. Het was nog net geen ingebrekestelling

  32. Geachte dames en heren en collega ondernemers,

    Ik wil hierbij even een waarschuwing afgeven over de firma flexkom. Ik was een drietal weken geleden benaderd door een vertegenwoordiger van flexkom bij mij in de zaak. Hij had een mooi verhaal over dat mijn restaurant beter gevonden zou worden en dat ik gratis een kastje kreeg en dat ik alleen maar een beetje korting moest geven.

    Zij zouden 1000 klanten voor mij maken en die zouden naar mijn restaurant komen. Ze lieten een tweetal formulieren achter en mij werd verzocht om het ene formulier te tekenen. Ik had het druk en vertelde “de beste man” dat ik het eerst even ging lezen en dan zou tekenen.

    Het was, nu bij nader inzien, een bijzonder vaag formulier over SEPA en B2B waarbij ik volmacht zou geven om bedragen van mijn rekening af te laten schrijven. Het ging allemaal erg snel. Maar de formulieren zijn echt te vaag voor woorden!!

    Vorige week word ik gebeld door een collega ondernemer die hier in de regio een aantal lunchrooms heeft. Ik ken hem goed en hij vroeg mij of ik van flexkom gehoord had. Ik zei : Ja daar heb ik net een vertegenwoordiger van gesproken vorige week, die was hier bij mij in de zaak. Hij zei, je moet oppassen en google even en ik werd verwezen naar dit blog. Hij zou nota bene bijna zelf zijn ingestapt.

    Toen las ik nog even verder en toen begreep ik pas dat ik korting moest geven en dat diezelfde korting die ik aan mijn klant gaf ook nog een keer aan flexkom afgedragen moest worden. Ik heb dus niet getekend en afgelopen week was de flexkom vertegenwoordiger weer bij mij in de zaak met een lachende snuit, Maar het lachen verging hem snel toe ik hem zei dat ik er niet mee verder ging en dat hij mij ook niet goed had geïnformeerd over de kosten die ik moest betalen. Zijn gelaat met neplach veranderde van het ene in het andere moment in een verbaasde vogelverschrikker. Ik vertelde hem dat ik gewaarschuwd was door een collega ondernemer en dat ik even gegoogeld had. “Ja dat had u niet moeten doen want het zijn allemaal leugens die ze daar over ons verspreiden”

    Ik vertelde hem dat hij leugens aan mij verteld had omdat hij niet eerlijk was geweest betreffende zijn informatie. Kreeg hij ineens nog een grote mond ook.

    Ik heb hem snel de deur gewezen, brutale aap! Ik kan daar bijzonder slecht tegen, mensen die met snelle gladde praatjes en onder valse voorwendselen en halve informatie iemand erin proberen te luizen. PAS DUS OP is mijn credo ten aanzien van deze flexkom club!!!

    Mijn bedrijf is gevestigd in regio Alkmaar.

    Ik zal de kopieën van de formulieren aan dhr W. Hol sturen per post. Hierin zal ik mijn echte naam/restaurant bekend maken en de collega die mij gewaarschuwd heeft. Ik heb begrepen dat er een rechtszaak word opgestart tegen flexkom. Misschien heeft dhr W.Hol cq advocaten wat aan de informatie op de formulieren.

  33. “kreeg hij ineens nog een grote mond ook”
    Ik meneer ,mocht met een dikke middelvinger …wegvliegen op mijn bezem !Respect komt duidelijk niet voor in hun woordenboek, Arrogantie des te meer .Grtjes Lien. (BE)

  34. Desillusie Flexkom compleet

    De desillusie is compleet nu de Autoriteit Financiele Markten Flexkom verboden heeft om klanten te laten betalen met het geld dat op de app of kaart is gespaard. Dit betekent dat winkeliers niet meer kunnen verdienen aan elkaars klanten. Dit was 1 van de peilers onder het systeem. Nu ook dat weggevallen is naast alle andere beloftes die niet waargemaakt zijn, is er nog maar 1 oplossing om de schade te beperken en dat is om massaal ons geld terug te vragen voordat de geldwolven aan de top ons geld hebben weggesluisd of verbrast.
    Hier is de link waarmee ook jij je geld kan terug vragen voordat het te laat is.
    http://www.rechtsraad.nl/flexkomeuclassac.html
    Het is soms moeilijk om te moeten bekennen dat een droom waar we allemaal lang in geloofd hebben, uit elkaar gespat is of in ieder geval op uit elkaar spatten staat. Neem daarom nu je maatregelen voordat het te laat is. Veel rc’s hebben het zinkende Flexkom schip de afgelopen weken al verlaten. Als een goed kapitein betaamt, blijft pvm tegen beter weten in nog steeds motiverende emails sturen en evenementen organiseren. De verliezen voor hem, financieel en gezichtsverlies zijn ook bijna niet te overkomen groot. Ik hoop dat hij de integriteit en moed zal kunnen vinden om te erkennen dat het geen zin meer heeft en stopt om mensen aan te moedigen om hier nog langer tijd en geld in te investeren omdat hij langzamerhand ook verantwoordelijk is geworden voor de verliezen van duizenden mensen.

    Een ex-Flexkom gelovige en gedupeerde (voor vele duizenden Euro’s)

    1. Wat ik wel altijd frappant vind, is dat als flexkommers eenmaal in de gaten hebben dat ze mislukt zijn, dit forum opeens weten te vinden. Waarom hebben ze dat dan eerder niet gedaan om zo te voorkomen dat het zover kwam?

      Wel kennen we uiteraard de believers die hier komen als ze het licht nog niet hebben gezien, om iedereen te komen vertellen hoezeer we het hier wel niet snappen, maar die hoor je juist NIET meer nadat het mis gegaan is.

      Inmiddels heb ik vanaf de zijlijn zoveel van dit soort mlm-schema’s voorbij zien komen dat het voor mij zonneklaar is dat er nog vele van dergelijke scams voorbij zullen komen. Daar doet het oprichten van dit soort fora helemaal niks aan af; men zal het blijkbaar helemaal nooit leren. Hoe dom kan de mensheid zijn.

      Wil er trouwens iemand mijn time-share appartementje overnemen…?

    2. De AFM weet van niks, werd mij zojuist aan de telefoon vertelt. AFM gaat niet over praktijken zoals Flexkom ze voert. Volgens hen zou er mogelijk verwarring kunnen zijn met ACM (Autoriteit Consument en Markt) of met de Nederlandse Bank. Met die eerste instantie heb ik zelf vorig jaar contact gehad, maar zij verklaarden toen ook niets met praktijken zoals Flexkom te doen. Hoe of wat het werkelijk zit weet ik niet. Wie zal het zeggen?

  35. Nee natuurlijk niet… Je kan je aurikels echt gebruiken om mee te betalen bij de V&D. Het zal eerder gaan om het feit dat FlexKom de consument nu beloofd dat ze de gespaarde korting op kunnen nemen. Tja dan dien je volgens mij over een bankvergunning te beschikken.

    Mistery shopper ging naar Den Haag. Al 2 weken nul support vh FlexKom promotie team. Geen sticker met de beroemde WR code en niet de beloofde reclame voor de deur en de beloofde 1000 nieuwe klanten waren er ook niet. Hit en Run mentaliteit van de FlexSukkels

    Hopelijk gaan ze inzien dat ze hun investering kunnen afboeken.

    1. Zo, dat waren nog eens echte gebrainwashte Flexkom die hards. Die hebben het Grote Sprookjesboek van Pipo Tsjengiz bijna helemaal uitgelezen, alleen het laatste hoofdstuk ontbrak nog: “Tijd Voor Pipo Om Te Genieten Van Een Heeeele Lange Vakantie In Het Zonnige Verweggistan”. Nou ja, in elk geval verstandig dat ze niet naar dat andere belachelijke MLM-spelletje Beepxtra zijn overgestapt. Ik kan me niet voorstellen dat Paul van M. dit nog langer trekt.

    2. http://thefutureofbusinessintheuk.com/flexkom-updates/
      “….. Flexkom have now acquired the Business and Domain name of Flexcom.com note with a C not a K. It will not effect anything as redirects and forwards will be put in place for this. For example if you have business cards printed a redirect will take place so you can still use any materials you have. Please wait till this is announced before you use http://www.flexcom.com...”

      Ze hebben waarschijnlijk een aardig centje voor FlexCom en http://www.flexcom.com moeten neerleggen. Ik ben geen jurist maar kan me voorstellen dat ze met FlexCom een doorstart maken en niet verantwoordelijk meer zijn voor de vele FlexKom claims…?

        1. Dat moge duidelijk zijn. Alleen hebben ze bijzonder kundige mensen met dito netwerk in Zwitserland die het achter de schermen keurig gaan regelen. Maar misschien ben ik intussen wel wat bevooroordeeld wanneer het FlexKom/FlexCom en oplichter, sorry ik bedoel oprichter, Cengiz Ehliz aangaat.

          1. Ongetwijfeld is al het geld dat betaald is aan Flekxom al lang en breed verdwenen in de vele lege BV’s die er in Zwitserland, Seychellen, enz. enz. zijn.

            Al een paar dagen nadat ik het blog schreef bleek er een uiterst ingewikkeld web aan lege bedrijven rond Flexkom te hangen. Genoeg kennis daar om geld uit het zicht van de autoriteiten en justitie te houden.

    3. Tjonge, zo makkelijk gaat dat dus bij Flexkom Global. Bijna twee jaar mensen overhalen om flink te investeren en dan *ploef* ermee stoppen en je straatje schoonvegen…

  36. Shop in USA van FlexKom is gesloten er kunnen geen POS meer besteld worden. Kortom ook daar de stekker eruit. En Paul v Montfoort nog niet inzien dat het bedrijf nooit integer zal worden….ook Michel Navaro snapt het niet gezien zijn reactie…

Geef een antwoord