Flexkom faalt in Turkije

Dat is de stelling van deze week. In mijn eerste blog legde ik al uit dat Flexkom volgens mij niets meer dan een piramidespelletje is. Het rekenmodel dat ze gebruiken voor de retailer klopt van geen kant. Een retailer zou er nooit geld aan over kunnen houden. Bovendien lijkt het bij Flexkom volledig te ontbreken aan technische kennis om de geschetste functionaliteiten van hun systeem te kunnen ontwikkelen. Flexkom legt de persoonsgegevens van hun licentiehouders gewoon op straat en heeft geen enkele vorm van encryptie van de wachtwoorden in hun systeem verwerkt. En dat moet de M-commerce markt gaan veroveren.

Toch zegt Flexkom zelf dat ze in Turkije al enorm succesvol zijn. In de reacties op de blogs stonden echter regelmatig verklaringen van mensen die in Turkije geweest waren of die daar familie hebben wonen, en dat er in Turkije geen winkels met Flexkom zijn. Maar kloppen die beweringen wel?

Want net zoals Flexkom kan zeggen dat het in Turkije een grandioos succes is, zo kan een wildvreemd, vaak anoniem iemand, ook net zo makkelijk zeggen dat Flexkom daar compleet onbekend is.

Al snel nadat ik mijn eerste blog over Flexkom geschreven had, vond ik een Turks nieuwsblad die een aantal keer fors kritisch over Flexkom geschreven had. Die krant heeft het over 30.000 gedupeerden door beloftes die niet nagekomen zijn door Flexkom. Verder zeggen Turkse accountants dat het door Flexkom bedachte systeem niet in staat is om geld te verdienen. In datzelfde bericht spreekt de krant over 400 aanhoudingen vanwege zwendel. Flexkom heeft de krant aangeklaagd vanwege deze berichtgeving, maar die rechtszaak heeft Flexkom verloren.

De FlexApp wordt niet gelanceerd in Turkije. (Bron; webinars van Flexkom) In Turkije hebben ze heus ook smartphones en mobiel internet, dus de keuze van Flexkom om Turkije achterwege te laten met de app, vind ik erg raar. Hun “testland” waar het systeem getest is en “succesvol” gebleken is, wordt niet (meer) meegenomen in nieuwe ontwikkelingen?

Op Youtube staan filmpjes van mensen die in Turkse Flexkom winkels kopen. Filmpje 1 Filmpje 1 Filmpje 2 Filmpje 3
Filmpje 1 is tijdens een demonstratieweekend van Flexkom opgenomen. Daarover werd gezegd dat de winkels voor 3 dagen lang Flexkom apparaten kregen, en dat de apparaten na dat weekend weer verdwenen uit de winkels. Helaas is de naam van de winkel uit Filmpje 1 niet te zien of te horen, dus kunnen we dat niet bij de eigenaar checken.

Filmpje 2 daarentegen, laat wel de namen van de winkels en restaurants zien. Welnu, laten we ons even inleven in de Turkse Flexkom retailer. Omdat je een Flexkom winkel bent, wil je dat graag groot uitdragen. Klanten willen immers graag bij jou kopen omdat je Flexkom accepteert. De app is niet beschikbaar in Turkije en is sowieso in de andere landen nog niet werkzaam. Dus je moet op andere manieren de klanten lokken. Zou je website een goede plaats zijn om reclame voor je Flexkom acceptatie te maken? Lijkt mij van wel, ik neem aan dat jullie dat met mij eens zijn. Goed, hier de website van het restaurant uit filmpje 2. Nergens Flexkom. Of de website van de winkel met de stickers. Ook nergens Flexkom te zien. Vreemd, niet? (en LOL, zichtbaar in het filmpje is het scherm waarop staat dat er 3 Flexkom transacties in heel januari voor die winkel zijn geweest. En januari is niet “de maand na Kerst” in Turkije.)
Voor Filmpje 3 geldt hetzelfde; Website van de fotograaf Nergens Flexkom. Ook niet op hun facebook pagina.
Website van Huner Pide. Lijkt reeds failliet te zijn? In de cache van Google nog wel de restanten van die website. Ook geen Flexkom.
Website van Harran Kebap. Onderaan wel wat logo’s van creditcards en iets wat lijkt op cadeaukaarten of iets dergelijks, maar geen Flexkom.

Zouden al deze winkels uit deze filmpjes dan misschien toch niet aangesloten zijn bij Flexkom? Geen nood, Flexkom International heeft een prachtige site gemaakt, speciaal en alleen voor Turkije. (Want dat is lekker internationaal en handig voor toeristen die in Turkije op vakantie gaan en willen shoppen met hun FlexCard?) En daar staan warempel enkele van de winkels uit de filmpjes op! Bekijk de prachtige reclame voor restaurant Sahil uit filmpje 2. Geen telefoonnummer, geen Google maps (“Harita” is Turks voor kaart), geen mooie foto’s. Dat geldt voor elke winkel die ik tot nu toe bekeken heb op deze site van Flexkom. Prima gedaan door de “First Mover in M-commerce”. Goed, genoeg gezeurd over de brakke programmatuur van de software van Flexkom, het voorbeeld van de gelekte persoonsgegevens illustreert denk ik wel voldoende wat voor een kennis van programmeren er bij Flexkom in huis is.

Op de Turkse Flexkom site kan je een hele grove schatting doen hoeveel winkels er in totaal aangesloten zijn. De URL van elke FlexKobi heeft namelijk een volgnummer er in staan. Je kan dat nummer aanpassen om zodoende een andere winkel te zien. Links in het menu heeft de op dit moment meest recent aangesloten winkel nummer 3759. Er zijn dus maximaal 3759 winkels aangesloten. Echter ontbreken er veel nummers. De 10 nieuwste winkels beslaan namelijk al volgnummers 3722 tot en met 3759. Ontbrekende volgnummers ingeven in de URL zorgt er voor dat je terug komt op de homepage; oftewel, dat nummer is (nog) niet in gebruik door een winkel.

Laten we er voor het gemak toch van uit gaan dat er 3759 winkels aangesloten zijn in Turkije. En die prestatie is dan gedaan door door minimaal 43.000 licentiehouders, die Flexkom zegt te hebben in Turkije. Per licentiehouder is er dus al gemiddeld 0.087 winkel aangesloten! In simpelere cijfers; per 10 licentiehouders is er gemiddeld 1 winkel. Let op dat het aantal licentiehouders gebaseerd is op een persbericht uit november 2012 en veel volgnummers voor FlexKobi’s werken niet, dus de cijfers zullen nog nadeliger voor Flexkom uitvallen. Er kan namelijk aangenomen worden dat er inmiddels meer licentiehouders zijn en dat er minder dan 3759 winkels aangesloten zijn.

Het getal van 0,09 winkel per licentiehouder en 3 transacties per maand per winkel komt niet helemaal overeen met de geschetste voorbeelden van Flexkom van 10 winkels per licentiehouder en 1000 transacties per maand per winkel. Even rekenen leert ons dat dit een realistischer beeld zou zijn: 6*0.09*3*0.2= 0.32 euro per maand aan passief inkomen via Flexkom. Let wel: dit rekenvoorbeeld gaat er van uit dat je al 6 mensen lid gemaakt hebt van Flexkom, oftewel onder je hebt in de piramide. Of zoals flexkom het noemt, ‘in je team hebt zitten’. Heb je geen mensen onder je, dan verdien je minder.

Maar dan vergeten we nog de kosten van 149 euro per jaar die je moet betalen aan Flexkom. Afgerond maak je dus 145 euro verlies per jaar, plus nog het instapbedrag dat je kwijt bent geraakt bij je inschrijving. Gelukkig maar dat je ook betaald krijgt als je andere mensen inschrijft in het Flexkom piramidespelletje, anders was de missie al helemaal kansloos..

Laten we dan eens verder kijken naar hoe populair Flexkom zelf is in Turkije. Zoals ik onze meelezende Flexkom pioniers niet uit zal hoeven leggen, is Google Trends een prima tool om te kijken hoe populair iets ergens is. Ik denk zelf dat het woord “Flexkom” wel een goed zoekwoord is om te meten. Ik neem aan dat een Turkse consument dat in zal tikken in Google als hij op zoek is naar aangesloten Turkse winkels, waar hij zijn gespaarde Flexmoneys kan uitgeven. Het resultaat liegt er niet om; Het gebruik van het woord “Flexkom” van begin 2012 tot nu met 95 % afgenomen. In januari 2012 zat hij op zijn piek. Het aantal zoekopdrachten nu is nog slechts 5% van wat het in januari 2012 was. De grafiek zou precies andersom, namelijk stijgende, moeten zijn, zou je over een succes kunnen spreken, lijkt mij zo.

Op 27 augustus publiceerde Zaman dit bericht. Daarin wordt oa. gesproken over gestolen Mercedes auto’s die ingezet zouden worden in het beloningssysteem van Flexkom, en, nog veel interessanter; een bepaald wetsvoorstel dat aangenomen is. Nav. dat voorstel zijn piramidespelen zoals Flexkom illegaal geworden in Turkije. Het Turkse ministerie van Industrie en Handel is gemachtigd om allerlei onderzoeken te doen en sancties uit te delen. Dat lijkt me niet het soort berichtgeving dat je zou moeten krijgen als je een “fantastisch” bedrijf uitgerold hebt.

Al met al denk ik dat mijn stelling “Flexkom faalt in Turkije” prima lijkt te kloppen, afgaand op de informatie die ik nu heb. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Als je reageert, zorg je er voor dat je je stellingen goed onderbouwd. Stellen dat je in Turkije geweest bent en dat het daar al dan niet barst van de Flexkom winkels of dat iedereen of juist niemand Flexkom kent is niet echt een steekhoudend argument. Misschien heb je filmpjes van winkels die wel of juist niet Flexkom accepteren? Of misschien onafhankelijke bronnen die positief berichten over Flexkom?

143 gedachten over “Flexkom faalt in Turkije”

  1. Ben weer trots op je Wouter. Goed en netjes verzorgd. En je zult ongetwijfeld doorgaan. Ik hoop echter nog op geluiden vanuit kamp FlexKom. Reuze benieuwd wat ze hier allemaal op te zeggen hebben.

    1. Maar ook flexkom is om trots op te zijn hoor!!
      Many many people like flexkomcard, zegt de tweede winkelier in het tweede filmpje. En dat blijkt ook wel; De vorige verkoop voor degene die we in het filmpje op 1 februari zien, dateert van 18 januari. Maar liefst 3 klanten waren er al in 2013 geweest zoals we op 6:30 kunnen zien. Vier flexkom klanten, bij 1000 klanten per week, met een totale besteding van 111 lira, oftewel 55 euro. Iedereen begrijpt natuurlijk wel dat deze winkelier al lang en breed in een Mercedes rijdt, en die voor zijn vrouw en hun zoon is onderweg…

  2. Dank voor het compliment. Ik hoop ook op inhoudelijke reactie van Flexkom of haar licentiehouders, niet te verwarren met blafbrieven van advocaten, beledigingen en/of bedreigingen.

    Ik ben ook benieuwd wat ze vinden van het rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat er gemiddeld 32 cent per maand verdient kan worden. Welke rekenvoorbeelden gebruiken de licentiehouders zelf om te bepalen of meedoen aan Flexkom een goed idee is en waar baseren ze de getallen op?

  3. Uitstekend onderbouwd artikel weer Wouter.
    De ACM heeft ondertussen contact oogeopgenomen ivm mijn melding. Deze info is weer een waardevolle aanvulling. Waarvoor dank! 🙂

  4. Wouter, ik mail je de naam van een winkelier in antalya. Tel. nr heb ik niet maar dat moet niet moeilijk zijn om te vinden. Je vragen zullen dan beantwoord worden.

  5. Nou “Tanja”, ik denk eerder dat Wouter zijn vermoeden wordt bevestigd. Ik ken een aantal mensen en die zijn de afgelopen maanden naar Turkije geweest. Een paar om vakantie te vieren, een paar om naar familie te gaan en een paar die voor zaken het halve land moesten afreizen. En allemaal gaf ik ze de vraag mee of ze naar FlexKom-winkels/stickers wilden kijken en àls ze er 1 hadden gevonden of ze er dan ook maar gelijk foto’s e.d. van wilden maken. Niemand van de 24 personen heeft iets gezien. De zakelijke relaties hebben wèl hele foute verhalen over FlexKom gehoord, maar daar zijn we allang bekend mee.
    Gooi eens wat duidelijke bewijzen hier op het blog. Want wij hebben inmiddels bewijzen genoeg over het NIET-functioneren van de FlexKom-onderneming en daarmee dus een soort bewijs van oplichting/zwendel. Overigens ben ik ook de Porsche Cayenne Turbo op het spoor. Het gaat om een huur-auto, maar de harde bewijzen heb ik nòg niet…

    1. Tanja was een van de mensen die meldden dat de winkels na het demoweekend ontdaan werden van alle Flexkom uitingen.

      EDIT overigens zijn alle auto’s uit hun programma inderdaad huurauto’s. Althans, in NL dan. In Turkije worden ze blijkbaar gewoon gestolen, aldus de Turkse media. De autos voor NL topmensen komen, als ik mij niet vergis, bij een Europcar vestiging uit Duitsland vandaan. Intimi van Flexkom zeggen dat “ze”, oftewel de kopstukken, elke maand een nieuw exemplaar krijgen. Ikzelf vertaalde dat naar “voor elke Flexkom gelegenheid weer een andere auto huren”. Enfin, zelfs al zouden ze de auto altijd ter beschikking hebben en niet alleen tijdens FlexkomFeestjes; Met dure, nieuwe auto’s gaan smijten heeft natuurlijk de absolute prioriteit ten opzichte van je softwareafdeling en je PR afdeling op orde krijgen.

      1. Maar Wouter toch! Jij hebt toch ook voordat je een kantoor had twee grote luxe auto’s op je oprit? Daar begin je als serieus bedrijf mee. Daarna scoor je klanten en breid je je verkoopnetwerk uit door licenties te verkopen en pas later, veel later, eventueel stel je het even uit, zet je een product op/in de markt. Of eerst een datum wanneer je het verwacht. En dan even uitstellen, en nog maar even uitstellen want je netwerk moet nog groter èn je moet nog een kantoor uitzoeken. . .
        Standaard bedrijfsvoering… nooit niks mis mee 😉

  6. Natuurlijk is het OVER EN UIT in ‘testmarkt’ Turkije. Intussen al meerdere artikelen in het Turkse Zaman, een groot en ONAFHANKELIJK nieuwsblad. Daar kan gekochte propaganda in MLM-troep als Obtainer, Network Karriere, Nawita Verlag, etc. niet tegen op.

    Er is ook een internationale Engelstalige uitgave Todays Zaman (www.todayszaman.com). De artikelen over Flexkom zijn tot nu toe helaas alleen nog maar op de nationale site in het Turks te lezen waardoor we het nog even met Google vertalingen moeten doen. Ik ga ervan uit dat de ze op korte termijn ook gewoon in het Engels zijn te lezen op Todays Zaman.

    Tevens de belangrijkste reden van Flexkom om VER uit de buurt van media als Zaman te blijven. Een klein beetje journalistiek onderzoek en de hele beerput ligt direct open.

    Vraag is niet OF maar WANNEER dit fabeltje uit is en of het de grootgraaiers gaat lukken om er weer mee weg te komen.

    Flexkommers: NU je geld terug eisen, de vogel is zo gevlogen!

    WIKIPEDIA:

    ”Het dagblad Zaman werd opgericht in 1986 door Feza Publicaties Inc. Zaman (Tijd) heeft zijn basis in Istanboel en is, met een gemiddelde oplage van ± 960.000, het best verkochte dagblad in Turkije. Hoofdredacteur is Ekrem Dumanlı.

    Zaman is als eerste Turkse dagblad online gegaan en heeft sinds 1995 in tientallen landen speciale internationale edities, die voornamelijk in het alfabet en de taal van die landen gedrukt worden. Het gaat om onder andere Australië, Azerbeidzjan, Bulgarije, Duitsland, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Macedonië, Turkmenistan en de VS. Zaman heeft vestigingen en correspondenten in belangrijke hoofdsteden en steden in de wereld, waaronder Washington D.C., New York, Brussel, Moskou, Jeruzalem, Bakoe, Frankfurt am Main, Rotterdam, Asjchabad, Tasjkent en Boekarest.

    Naast Zaman is Feza Inc. eigenaar van Aksiyon (Actie), een vooraanstaand nieuwsblad, en CHA, een groot Turks Pers Agentschap. Als ONAFHANKELIJK dagblad staat ZAMAN bekend om zijn SERIEUZE, EERLIJKE en EVENWICHTIGE BERICHTGEVING. Het blad heeft vele nationale en internationale prijzen gewonnen, in het bijzonder voor de moderne lay-out en de bijdragen aan intercultureel begrip door middel van de buitenlandse edities.

    Als eerste Turkse dagblad op het internet heeft Zaman nu ook zijn Engelse Editie online gelanceerd. De website bestaat uit verschillende secties, waaronder Nationaal Nieuws, Internationaal Nieuws, Economie, Politiek, Cultuur en Samenleving, Magazine, Reportages en Redactionele Cartoon.

  7. Zonder afbreuk te willen doen aan de strekking van je verhaal – ik ken de casus niet, werd er door een vriend op gewezen, maar je argumenten en controleerbare feiten spreken voor zich – wil ik je op een klein foutje wijzen. Je schrijft:

    “Laten we er voor het gemak toch van uit gaan dat er 3759 winkels aangesloten zijn in Turkije. En die prestatie is dan gedaan door door minimaal 43.000 licentiehouders, die Flexkom zegt te hebben in Turkije. Per licentiehouder is er dus al maximaal 0.087 winkel aangesloten! In simpelere cijfers; per 10 licentiehouders is er maximaal 1 winkel.”

    Je haalt hier de begrippen ‘maximaal’ en ‘gemiddeld’ door elkaar. Het is best mogelijk dat (bijvoorbeeld) 10 licentiehouders (of zelfs ééntje) alle 3759 aangesloten winkels binnenhaalde(n). Als je ‘maximaal’ vervangt door ‘gemiddeld’ klopt het wel.

    1. Ohja, dat klopt inderdaad. Het is goed mogelijk dat 1 iemand bijvoorbeeld 50 of inderdaad alle winkels weet aan te sluiten. Daar staan dan heel veel licentiehouders zonder winkels tegenover. Ik zal het even aanpassen, dankjewel!

  8. Ik vind het een goed onderbouwd feitelijk verhaal Wouter maar ik vraag me dan toch het volgende af:
    Waarom laat communiceert flexkom dan openlijk dat er in Turkije per week zon 100.000 klantenkaarten bijkomen? Ze laten dit ook in de teller op de site zien, inmiddels zon 4,5 miljoen klantenkaarten.

    Als ik je verhaal lees geloof ik meteen dat er eea niet klopt maar Flexkom zal toch niet zo stom/sluw zijn dat ze openlijk op hun website een teller weergeven die van geen kanten klopt?
    Heb jij of iemand hier wellicht een logische gedachte over?

    1. Het schijnt dat een team ervaren notarissen, die overigens vrij recent van Ebcon een kwaliteitspostzegel hebben ontvangen, gewapend met pen en papier in 3-ploegendienst de tellers controleren. Maar alle gekheid op een stokje. Wat ik de afgelopen maanden heb gelezen geeft geen enkele reden om aan te nemen dat dit correct zou verlopen. Ik denk dat Ehliz een beetje aan die knoppen loopt te draaien. Sorry, het kost me steeds meer moeite om over dit ‘bedrijf’ en haar geniale gepatenteerde concept serieus te blijven.

    2. Die teller stond bij de lancering van de nieuwe website van Flexkom en de introductie van die teller, halverwege juli, al op 4 miljoen exact.

      Het is verder voor mij niet te controleren of die teller klopt en zo ja, wat die dan precies aangeeft. Geeft ie het totaal door Flexkom uitgedeelde kaarten aan? Geeft ie het totaal door de licentiehouders uitgedeelde kaarten aan? Geeft ie het totaal door consumenten geactiveerde kaarten (voor zo ver dat van toepassing is) aan? Telt ie heel iets anders of staat hij er gewoon voor de show, net als de valse keurmerken EBCON en BDS bovenaan de website? Geen idee.

      EDIT maar laten we eens aannemen dat dat aantal klopt en dat er op de wereld op dit moment 4,5 miljoen mensen met zo’n kaart rondlopen. Alleen in Turkije al zijn 43000+ licentiehouders. Tel daar de licentiehouders in NL, FR, UK, DE, Kenia, Trinidad en Tobago, enzovoorts bij op. Hoeveel kaarten zijn dat er per licentiehouder? Stel dat dit alleen de Turkse markt zou betreffen, dan heeft elke licentiehouder gemiddeld 104 kaarten uitgedeeld. Als Global Team Member krijg je 1000 kaarten van Flexkom. Dat betekent dat slechts 10% uitgegeven is. Echter kunnen we aannemen, aangezien het de “internationale” website is, dat dit wereldwijd is. Hoeveel licentiehouders er in totaal wereldwijd zijn dat weet ik niet, maar je kan er dus van uit gaan dat het nog absoluut geen storm loopt met het uitdelen van de gratis klantenkaarten.

    3. Nou, met mijn bedrogradar in de aktieve modus, is mijn logische gedachte dat 100.000 nieuwe klantenkaarten nog niet wil zeggen 100.000 nieuwe klanten.

      Maar iets anders dat ik op de flexkom-site zie: ze voeren het beeldmerk van Bund der Sparer e.v.

      Als je even verder googled lees je dat dit een vereniging is, opgericht door Franz Josef Herrmann. Critici zeggen dat hij deze Bund der Sparer e.v. enkel heeft opgezet om zijn boeken te verkopen…

      http://www.extremnews.com/berichte/wirtschaft/6b1d12b28a24063

        1. Inderdaad BDS, ook zo’n onafhankelijk padvindersclubje. Zo’n postzegel op je website doet het voor de onwetende bezoeker altijd goed en wekt vertrouwen. Ze hebben het bij BDS nog over een E-NDF concept en zoals we weten is het ineens een M-NDF concept geworden. ‘Es ist ja einfach genial!’ Kots / braak.

  9. Heb net contact gehad met de Autoriteit Consument & Markt.
    Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om melding te maken van dit bedrijf. Of je nu wel of niet persoonlijk betrokken/benadeeld bent.

    Hoe meer meldingen, hoe hoger de prioriteit tot onderzoek.
    De ACM kan dan via hun website en eventueel die van consuwijzer een waarschuwing uitzetten over Flexkom indien zij daar reden toe zien alsmede gerechtelijke stappen nemen of boetes uitdelen.

    Heb je gerede twijfel over Flexkom of dit een bonafide bedrijf is, maak dan een melding en onderbouw deze. Je kunt altijd verwijzen naar dit blog.

    Hierbij de URL om melding te doen. https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/

  10. In mijn rekenvoorbeeld kwam ik uit op zo’n 32 cent per maand wat je kan verdienen met Flexkom. Dat bedrag ligt vrij dicht bij de 38 dollar cent wat als mediaan inkomen geldt bij de voorloper van Flexkom, Lyoness.

    Mochten er licentiehouders mee lezen die mijn rekenvoorbeeld als “onzin” bestempelen:
    1. Mijn rekenvoorbeeld is gebaseerd op getallen uit de praktijk, niet op aannames van een presentator die direct geld verdient als jij je inschrijft bij Flexkom, en dus baat heeft bij een zo positief mogelijk beeld.
    2. Bij een zeer gelijkend bedrijf als Flexkom komen eenzelfde bedragen voor.

    Je kan er dus vrij zeker van zijn dat je absoluut niets gaat verdienen aan Flexkom. Tenzij je een netto inkomen van -145 euro per jaar je wel aanspreekt

    1. Maar als je nou een negatief netto jaarinkomen hebt…Krijg je dan geld van de Belastingdienst? Min maal min is plus toch?
      Ideale wereld! Gelijk tekenen! En je krijgt zomaar een auto! En je kunt gratis bellen voor twee FlexCentjes! En als je niet belt kun je gratis op vakantie van die twee FlexCentjes! En als je nou je hele familie een QR-code geeft, dan hebben ze allemaal twee FlexCentjes! En als iederaan dan ook jouw QR-code koppelt aan de FlexCard dan heb je helemaal een passief inkomen van wel 10.000 FlexCentjes per maand! En je krijgt geld van de Belastingdienst terug! En je kunt een uitkering aanvragen! En van je uitkering kun je een POS kopen! En dan heb je je eigen QR-fingerprint-gamestation!
      Ik zie alleen maar voordelen Wouter, waarom heb je me niet eerder op dit geweldige systeem gewezen?!

      1. Geld van de belastingdienst terug kan helaas niet. Omdat het inkomen puur speculatief is, valt het in box 3. Een eventueel negatief inkomen in box 3 kan je niet aftrekken van de belasting. Sterker nog, ook de inleg die je betaalt, kan je niet opvoeren als bedrijfsinvestering en/of -kosten.

  11. Beste mensen, even een eerlijke reactie van een slachtoffer.

    Ook ik heb me impulsief laten gladpraten door dit concept, ik was meegegaan naar een presentatie van Asker, en daar leerde ik talrijke al succesvolle mensen kennen. Het type dat zo leuk met je praat dat je begint te denken “dit kan niet nep zijn”. Allemaal geven ze je motiverende tips dat je gewoon moet doen in het leven, en risico’s durven pakken.

    Net slecht uiteengegaan na 3 jaar en in een “domper” werd ik dus mooigepraat met de cijfers, en de gedachte dat ik anderen nog wel eens iets zou laten zien. Helaas was ik blind voor blogs zoals deze.

    Maar dan hoor ik overal dezelfde verhalen op het internet, en wat flexkom licentiehouders zeggen. Het voorbeeld van de bakker/slager. Ook is het maar betalen op een duits rekeningnummer, je krijgt geen papier, je tekent niets. De website is steeds in het duits (dit voor een miljoenenbedrijf). De app faalt vaak. Ik word elke dag wakkerder.

    Volgende week gingen de toestellen binnenkomen, ik ben eens benieuwd. Als het een scam is is het een heel goeie. Somehow hoopte ik ook dat het echt werkte omdat ik het echt als een kansje zag voor makkelijke reclame voor de MKB.

    Maar ik bekijk het niet zo heel negatief, ja ik ben wat geld kwijt. Maar ik heb een full time job ‘s nachts, en met mijn eerste geloof in dit concept ging ik na 3 uur slaap ‘s morgens als ik thuis kwam, weer de trein op naar het stad om daar me bezig te houden met dit concept. Dus heb ik van mezelf geleerd (22 jaar) dat als ik ergens voor sta en geloof, ik wel veel kan bereiken. Geld kwijt, wie weet ik heb zwz de licentie en als het toch iets wordt des te beter, maar een deeltje van mezelf ontdekt dat ik niet dacht dat er was. En dat is doorzetting. Maar toegegeven had ik jullie blog eerder moeten ontdekken.

    Ik kan trouwens nergens vinden wat asker zijn ‘relatie’ is met Lyoness?

    Grts

  12. Ik heb geen bewijs kunnen vinden of Sakinmaz betrokken is geweest bij Lyoness. Nairobi Exposed zegt dat het zo is, maar 1 bericht vind ik te weinig om van uit te kunnen gaan. Asker zijn Linkedin CV bijvoorbeeld, is vrijwel leeg. Er staat alleen vermeld dat hij directeur van Unicity is of geweest is. Dat is een Aziatisch piramidespel MLM bedrijf.

    Wel heeft 1 (van de twee) aandeelhouders van Flexkom Holding AG een aantal bedrijven samen met 1 van de oprichters van Lyoness. Die kennen elkaar dus heel goed.

    Ook de directeuren van de tijdschriftjes die positief schrijven over Flexkom en de verschillende “keurmerken” die Flexkom draagt die kennen zowel de directie van Lyoness als van Flexkom heel goed. Op diverse evenementen verschijnen ze samen en gaan ze vrolijk met elkaar op de foto. Het lijkt op 1 groep mensen die continue van het soort spelletjes zoals Flexkom en Lyoness opzet en laat klappen, om dan weer een nieuwe te beginnen.

    Als je het gevoel hebt dat het niet klopt dan kan je ook de ACM er naar laten kijken. Zij kunnen beoordelen of Flexkom klopt of niet. Je kan hier een melding over Flexkom doen, als je dat wilt.

    1. Wouter zijn verhaal is alleen maar onderbouwd uit vermoedens en uit negativisme, hierbij zal Wouter een publiek bereiken die hem zullen volgen en geloven in deze vorm wat hij over Flexkom beweert.
      Maar toch ondanks dit alles van Wouter zal Flexkom een mega bedrijf wereld wijd zijn vleugels slaan, en dat uit feiten te zien hoe land na land allemaal al Flexkom landen aan het worden zijn.
      En als Wouter zijn beweringen wel zouden kloppen, dan hadden allang autoriteiten aan de kelen van Flexkom moeten grijpen.
      Dus dan moet er toch een hele speciale reden zijn waarom Flexkom nu nog steeds actief is.
      En aan Wouter zijn gedrag kunnen wij gelijk merken dat er weer een moet zijn die negativiteit moet publiceren. Waar er een Jezus herrijst er weer een moet zijn die hem moet kruisigen, waar er een Martin Luther king opstaat er weer een moet zijn die hem vermoord.

      1. Hoi Lani,

        De blauwe tekst in de blog kan je aanklikken. Dan opent je browser een scherm waar zich een website opent. Op die website heb ik mijn beweringen gebaseerd. Dat zijn geen “vermoedens”.

        Stellen dat de autoriteiten reeds in hadden moeten grijpen is een misvatting. Pas als er strafbare feiten gepleegd worden en die ook bewezen kunnen worden, zullen de autoriteiten ingrijpen. Dat is dus altijd nadat de het feit gepleegd is. Mensen onnodig geld laten betalen is op zich niet strafbaar, zeker niet als die mensen zelf achter die keuze staan. Dat wil echter niet zeggen dat het ook een goed idee is om dat geld maar te betalen aan een partij als Flexkom. Daarom is onder andere deze discussie op internet ontstaan.

        Je vergelijkt Flexkom nu onder andere met een geloof. Dat vind ik een mooie vergelijking. Veel mensen hebben zo’n blind vertrouwen in hun geloof, dat ze absoluut blind zijn voor heldere en reële argumenten waarom bepaalde zaken uit hun geloof niet kloppen. Dat maakt die mensen niet meer of minder dan jij en ik. Als mensen daar in willen geloven is dat hun goed recht en heb ik daar respect voor. Echter geeft het wel aan waar Flexkom het van moet hebben. Namelijk niet de reële en heldere argumenten.

      2. Nou Lani, begrijp mij niet verkeerd. Maar je komt op mij over als een stereotype-FK-volger. En dan ook zo een die graag zijn/haar visie verkondigt als waarheid, omdat dat zo verteld is aan die persoon. Je speelt als het ware een bandje af. Je herhaalt wat je je herinnert van de meetings. Daar wijk je niet van af, omdat je dat niet kùnt. Kon je dat namelijk wèl dan zou je zien wat Wouter ziet en wat ik zie. Dus jou overuigen van de correctheid van dit blog is als water naar de (Rode)zee dragen.
        Dus.

        1. Nu herhaalt ze inderdaad datgene wat verkondigd wordt op de diverse bijeenkomsten: “Die Wouter zit maar zonder onderbouwing wat vermoedens en geruchten te plaatsen”. Of “Wouter die stop zijn verhaal maar in zijn Hol”, “Wouter snapt het niet en helpt wat geruchten de wereld in, en dat gaat dan rondzingen”. Citaten van het Flexkom podium.

          Of Lani zou zien wat wij buitenstaanders zien dat durf ik niet te zeggen. Ik ben niet zo arrogant dat ik mijn visie als absolute waarheid zou willen bestempelen. Maar ze zou dan in elk geval wel inhoudelijk kunnen reageren, mocht ze de capaciteiten hebben om af te wijken van wat ze zich herinnert van de bijeenkomsten.

        2. ‘En als Wouter zijn beweringen wel zouden kloppen, dan hadden allang autoriteiten aan de kelen van Flexkom moeten grijpen’. Lani, dus als een seriemoordenaar nog niet gepakt is, dan is het niet strafbaar wat hij doet?

          Ik vergelijk het maar met een huurmoord, Flexkom geeft opdracht en de licentiehouders voeren het uit. Flexkom dekt zich in door het werk niet zelf te doen, maar is daardoor niet minder fout.

          Het is een tijdje zo druk geweest met huurmoorden in Amsterdam dat justitie niet alle zaken kon oplossen, waardoor sommige daders en opdrachtgevers vrijuit gingen, maar dit betekend niet dat ze strafbaar zijn. Waarschijnlijk hebben de autoriteiten het te druk, of de schade is nog niet genoeg zichtbaar.

          Lani geef a.u.b. inhoudelijk antwoord op voorgaande vragen! Niet antwoorden is echt een diep triest, je staat immers achter de zaak, dus dan moet je ook kunnen motiveren waarom.

      3. Lani – doe ons allemaal een lol en word inhoudelijk. Zo van: Wouter beweert ‘A’, maar dat is incorrect want: (heel verhaal dat niemand kan ontkennen).

        Een beetje roepen dat het onzin is kan iedereen, zoals we helaas al meerdere malen van je mede licentiehouders hebben gezien.

  13. Lani….je zegt dat Flexkom mega actief is weteldwijd n steeds groter wordt! Waar baseer je dat op? Wat ik zie voorbijkomen zijn af en toe landkaarten met wat spots er op(bv Mexico) en thats all. Die landkaart wordt geleverd door flexkom en is niet te controleren lijkt me.
    De luchtbel zal een keer klappen n heel veel mensen zijn dan een hoop geld kwijt.

  14. Beste dames & heren.

    Ben onlangs ook benaderd of ik interesse heb en zelfs even met de baas in NL (Renzo oid (moest gelijk aan circus Renz denken…) gesproken. Verhaal klinkt op zich goed en geloofwaardig maar ik heb er 1 geen tijd voor en 2 een onderbuik gevoel bij. Dus gaan googlen en deze site gevonden. Ik moet zeggen dat er voor een heleboel dingen een weerwoord is maar nee dit is niet mijn manier van geld verdienen. Ik hou het voorlopig lekker bij mijn eigen zaak. Wel verbaasd het mij overigens dat ze BAKER & MCKENZIE gestrikt hebben als accountant / financieel adviseurs / advocaten. In mijn vorige bedrijf ook mee gewerkt en om daar door heen te komen moet je door een soort van “ballotage commissie”. Zij berekenen de hele boel na en kijken ook alles na op juridisch vlak. Nationaal en internationaal. Misschien kunnen jullie is bij hun informeren hoe dit zit? Zij moeten daarop toch antwoorden kunnen verschaffen. Ben heel benieuwd naar de uitkomst… Lees ook graag de bevindingen op dit blog.

    1. Wel, vooralsnog is het alleen Flexkom zelf die blij aan iedereen aan het melden is dat ze klant geworden zijn bij Baker & McKenzie. Flexkom praat wel eens vaker wat in de rondte.

    2. Ik kan me indenken dat het FK verhaal in eerste instantie best geloofwaardig overkomt. Zo zijn inmiddels vele, vele duizenden mensen erin gestonken. Veel van hen hebben niet eens de kans gehad om even snel te googlen omdat er vorig jaar nog vrijwel niets over FK op internet te vinden was. Ze zijn dus vrijwel uitsluitend op een enthousiast mondeling verhaal vergezeld met PP presentatie licentiehouder geworden. Anderen zijn weer overgehaald vanwege het enorme succes in Turkije. Het heeft lang geduurd, vooral vanwege de taalbarrière, voor de aap daar uit de mouw is gekomen. En zo kan je nog even doorgaan.

      Ook nu lukt het Flexkom nog steeds, ondanks het uitgesproken maar degelijk onderbouwd forum van Wouter, om in NL nieuwe licentiehouders te werven. Hier komt een hoop psychologie bij kijken, maar daar zijn al genoeg publicaties over geschreven. Bij een aantal van de licentiehouders ontbreekt vervolgens elk gevoel voor realiteit – zie de vele persoonlijke websites, FB pagina’s en advertenties waar te kust en te keur met ongeloofwaardig hoge ‘passieve’ inkomens wordt gestrooid. Iedereen zie gouden bergen terwijl elders op het forum het tegendeel van alle kanten is bewezen, inclusief de nodige rekenvoorbeelden

      Jij omschrijft Baker & Mackenzie als accountant, financieel adviseurs en advocaten. Maar letterlijk staat op de FB pagina: “FlexKom International Holding is proud to announce our new Legal Attorney Firm, Baker&McKenzie. The well known renounced international Law Firm will be coordinating all Legal Rights and Laws for the international expansion schemes of FlexKom International Holding AG.”

      Flexkom schrijft dus dat B&M alle “Legal Rights and Laws” internationaal coördineert. Wanneer je zo’n stukje tekst snel leest ben je inderdaad geneigd om aan te nemen B&M ook voor de financiën is ingehuurd, zeker wanneer je ook andere dienstverlening van dit bedrijf kent. Zou naar buiten natuurlijk degelijk en betrouwbaar overkomen.

      De geldstromen van Flexkom zullen ongetwijfeld worden beheerd door de mysterieuze FK-holding in Zwitserland waar op hetzelfde adres een wirwar aan bedrijven is gevestigd en ene G. Gmür tekenbevoegd is voor FK en nog 4/5 andere firma’s.

  15. Maar dat is oud nieuws. Vooral in de booming landjes zitten mensen te springen om “instant miljonair” te worden en dus heeft FlexKom daar in Afrika een goede oogst. De prijzen liggen wat lager, maar des te meer licentiehouders…Helaas, dat mogen we er wel bij zeggen.

  16. Ook ik was bijna in het Flexkom verhaal getrapt. We spreken dan over 2010/2011. Mijn partner en ik zijn geen onbekenden in het MLM landschap en hebben met veel mensen in MLM land contact. Zo ook met Asker Sakinmaz en Renze Deelstra. Beiden voormalig actief met Unicity (Wat trouwens een Amerikaans bedrijf is 😉 )

    Waardoor de meesten “overtuigd” raken dat FK je van het is, is dat er met de klantenkaart gegooid wordt. De bedoeling is nl. om zelf Flexkomkaarten te verdelen onder je relaties en om winkeliers te vinden die het systeem willen aanschaffen en klantenkaarten willen verdelen. Het idee is om ALLE winkeliers Flexkom franchise partner te maken zodat ze allemaal kunnen genieten van de aankopen die hun klanten doen met de kaart. Natuurlijk wordt er gegooid met geweldige inkomens die je hebt als je het goed aanpakt. Tot nu toe zijn er maar 2 – misschien 3 – in Nederland en België die daadwerkelijk een goed inkomen hebben met FK.

    Als MLM’er in hart en nieren raad ik iedereen af om met FK te beginnen. Of je moet een paar duiten hebben liggen op een boekenplank of onder het matras en ze niet missen als je ze kwijt bent.

      1. Ik vermoed dat dat mevrouw Zeiss en meneer Deelstra zijn. Willen hun verhaal vast niet kwijt op deze blog, ze vinden dat ik een dom iemand ben en maar met hun juristen moet praten. Heb ik gedaan, trouwens, maar dat gaf volgens mij niet het resultaat waarop zij hoopten.

    1. Alex, heb je voor onze beleving wat meer info over Asker?

      Op http://www.flexkom.com staat over hem vermeld:

      “Ausgehend vom Bereich Versicherungsmanagement, begann er nach zwei Jahren als Sprecher im Network Marketing und hat in 23 Jahren in mehreren Ländern viele Firmen aus dem Nichts zum Erfolg mit Millionen von Umsätzen geführt.”

      Wanneer over iemand wordt geschreven dat hij in 23 jaar in meerdere landen bedrijven succesvol vanuit nul naar miljoenen omzet heeft geleid, mag je toch aannnemen dat deze succesverhalen op internet na te lezen zijn?

      Over het spoor van faillissementen (kan niet genoeg worden benadrukt) die sio Ehliz in Duitsland heeft achtergelaten is leesvoer voldoende te vinden maar op Unicity na lijkt Asker vrijwel geen arbeidsverleden te hebben…..

  17. Cengis Ehliz (de ubermeneer van Flexkom, volgens Flexkom zelf) riskeert 3 jaar gevangenisstraf wegens fraude vanwege het ontvreemden van geld in zijn vorige bedrijf. Zaak dient 20 oktober in Istanbul, Turkije. Ik probeer dit bij nog andere, onafhankelijke bronnen, te checken.

  18. Ik ken Asker van zijn tijd bij Unicity en daarna PM International. Wat hij in het verleden gedaan heeft is mij niet bijgebleven. Hij zal het ongetwijfeld verteld hebben, maar niets lijkt op het verhaal met wat op de Flexkompagina staat. Ik kan je dus helaas niet verder helpen met een beeldvorming van Asker. Het enige wat ik kan vertellen is dat hij in NL en Turkije actief was met Unicity en daar weg gegaan is. De reden van vertrek is mij tot nu toe nooit duidelijk geweest.

  19. OK, bedankt voor je reactie.

    Dan zullen we ook maar als onzin beschouwen dat Asker al op z’n 23e zijn eerste miljoen heeft binnengesleept 😉

    “He is a successful network marketer and openly shares that he made his first 1 million at the age of 23 from direct sales. Asker travels all over the world, flying the flag for Flexkom expansion, talking to successful business leaders worldwide.”

    http://flexkomusa.com/the-executive-team/

    Waarschijnlijk wil men in USA dergelijke natte dromen graag lezen.

  20. De laatste keer dat ik Asker gezien heb reed hij in een aftandse Peugeot met Duits kenteken als jij met 23 al je eerste miljoen hebt dan zou ik toch in een andere wagen rijden.

    Door mijn commentaren hier en de sociale media zijn al een paar “flexkom-vrienden” afgehaakt om zich te scharen tot mijn vriendenkring. De waarheid doet pijn.

    Och ja laat mij maar bezig zijn de “traditionele” MLM..

  21. Het is even rustig hier, wellicht duidelijker om straks nog maar 1 blog open te houden? Ben benieuwd naar de afloop van die rechtszaak tegen Ehliz over een maandje in Turkije.

    Om de boel maar weer een beetje wakker te schudden hierbij een passage uit een van de sprookjesverhaaltjes van Ian Driscoll, country manager UK. Hij is net uit Banners Broker – de grootste scam alle tijden in GB – en…. hoppa, direct samen met BB maatje Mark Stokes naar de volgende grote scam. Vraag me niet hoe het komt dat dergelijke oplichters gewoon kunnen blijven doorgaan. Maar ja, beste bewijs daarvan is sio Ehliz wel.

    http://thefutureofbusinessintheuk.com/flexkom-updates
    “They are more than aware of the challenges and they will be addressed ASAP. We were also shown the improvements in the App interface and that is brilliant. If you launch your Flexapp and go to the map page and put Liepzig in, you will see the symbols there with a roof on top, they are the Kobis there. So we have over 500 Kobis in East Germany now and 300 in Austria.”

    Ben benieuwd naar die 300 FlutKobi’s in Oostenrijk en 500 in oostelijk Duitsland. Ze zullen daar ongetwijfeld gratis door Flexkom en/of haar licentiehouders zijn geplaatst. Wanneer je over een maand in een aantal andere landen gaat beginnen dan moet je wel winkels op die app laten zien…. Verder lees ik ineens steeds vaker over fase 3,4,5,6,7,8,……. Je blijft lachen.

    Ook nog een eng stukje tekst gelezen op de site van de 100k club.

    http://www.m-ndfsystem.com/over-ons/
    “Wow! Flexkom is een zegen. Wij zijn net een maand geleden gestart. Na de eerste presentatie waren wij meteen verkocht. We voelde ons meteen verbonden met de mensen en het concept. Flexkom is een familie. Samen gaan we voor beter. Het goede doel binnen Flexkom is voor ons ook een motivator. Wij gaan niet alleen de MKBs helpen en klanten van een unieke app voorzien (waar ze geld mee kunnen verdienen.) Nee, wij gaan de wereld veranderen. Wij gaan de arme kinderen helpen die het moeilijk hebben. Achter Flexkom zitten mensen met een groot hart. Professionals die verstand van zaken hebben en oprecht de medemens willen helpen. En daar draait de wereld om. Het is daarom ook een zegen om een Flexmember te mogen zijn.”

    In scene gezet, of deze mensen zijn echt totaal de kluts kwijt: “familie”, “wereld veranderen”, “MKB helpen”, “kinderen helpen”, “mensen met een groot hart”, “oprecht”, “een zegen”
    Indien dit echt is, wat ik me haast niet kan voorstellen, dan kunnen we hier schrijven wat we willen, maar bij dergelijke halve zolen een kansloze missie.

    Trouwens, om die kinderen te helpen hoef je toch niet op de commissie uit de toekomstige Flutkobi’s omzet te wachten? Dat kan nu natuurlijk ook. Er zijn per slot al duizenden betalende licentiehouders – er is dus al miljoenen verdiend. Kom op Flexkom – geen Lamborghini en andere dikke auto’s huren maar gewoon NU met de goede doelen beginnen!

    Tot zover maar weer.

    1. Ik denk dat het wat rustiger is omdat de blogs zijn volgelopen?
      Op mijn iPad werkt het niet zo goed meer maar misschien komt dat omdat ik de nieuwste update heb nu? En je hebt gelijk Prophet! Goed gezegd! Het lijkt wel op ‘n sekte met wel heeeel
      discutabele opvattingen!

  22. Ik weet niet wat voor antwoorden je zocht, maar nog steeds hoor ik niets nieuws in dat YT filmpje. Wel dat de Brit nog steeds geen officiële status heeft in het “bedrijf” en dat het “bedrijf” nog steeds niks doet in Engeland anders dan leden werven. Het blijft oplichterij.nl

  23. Hier wordt het nog even helder uitgelegd; Om 6500 euro per maand te verdienen hoef je alleen nog maar even 15 winkels aan te sluiten. En dan rekent meneer “heel behoudend”.
    http://www.youtube.com/watch?v=SeAEzpJSeNU

    Dus ze denken echt serieus dat je je leven lang 78000 euro per jaar krijgt als je nu even een paar winkels aansluit op het Flexkom systeem. Het enige wat nog even moet doen is nu een paar honderd euro extra betalen voor de VIP licentie en je zit gebakken!

    Waarom wordt daar niet even verder over nagedacht? Is het bedrijfsmatig wel te verantwoorden om 78000 euro per jaar te betalen aan iemand die 1x een stel winkels aansluit? Zou het aansluiten van die winkels niet een stuk goedkoper kunnen?

    Of zou het eigenlijk alleen maar draaien om het inschrijfgeld van die licentiehouders?

    1. Al zet je nog ‘n paar nullen achter die 78000 dan nog zijn er mensen die dat geloven! Ik denk ook dat door jou blogs er genoeg mensen afgehaakt zijn of er niet intrappen! Als je hier alles goed doorleest dan zou je toch genoeg moeten weten! En ja natuurlijk zoveel mogelijk licenties verkopen en wegwezen!

  24. Op de 100k site van Flutkom is een nieuwe blog geplaatst: “Wat is het grote succes achter Flexkom?” Je blijft lachen, een forum waar alleen eigen leden halleluja verhaaltjes kunnen inzenden. Ze maken elkaar helemaal gek.

    Onderaan een stukje ongecensureerde proza van onze 2e hands botenhandelaar AKA The Prophet. Hij benadrukt nog maar eens de twee fake onderscheidingen van Ebcon en BDS. Iedereen die de FEITEN op dit forum ook maar beetje heeft doorgelezen weet allang dat dit GEKOCHTE MICKEY MOUSE CERTIFICAATJES zijn van twee uiterst SCHIMMIGE NOBODY bedrijfjes. En dat ze weer genomineerd zijn door vriend/collega/fan/mede-oprichter (?) Bernd Seitz van het Duitse MLM-RODDELBLAADJE Network-Karriere. Het kan gewoon weer niet op bij die randdebie…

    Hij vergeet erbij te vermelden dat met die 500 miljoen klanten een geschatte omzet van 300 miljard (!!) omzet wordt gerealiseerd -> eerdere uitspraken van Ehliz. Dat is dus ca 10x zoveel dan de 3 marktleiders VISA, MASTERCARD en AMEX bij elkaar! Volgens mij tellen ze de omzet van de Card/App gewoon als Flexkom omzet terwijl uiteraard alleen de commissie tot de omzet kan en mag worden gerekend.

    Ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat deze succesvolle (?) ondernemer echt in deze fabeltjes gelooft, of hij is volledig geïndoctrineerd door alles wat hem door die Flexkom duimen wordt wijsgemaakt…

    http://www.m-ndfsystem.com/2013/09/25/wat-is-het-grote-succes-achter-flexkom/#comment-23
    “Onlangs ontving FlexKom International twee onderscheidingen van EBCON & BDS. Twee onafhankelijke organisaties die de integriteit bevestigen waar FlexKom voor staat. Het unieke FlexKom concept welke de retailmarkt wereldwijd volledig zal vernieuwen. FlexKom is genomineerd voor het meest innovatieve bedrijf ter wereld. FlexKom is een Duits / Zwitsers bedrijf met hoofdkantoren in München en Zürich/ Zwitserland. De visie van het bedrijf is om binnen 3 tot 4 jaar in 50 landen actief te zijn en ongeveer 500 miljoen actieve klanten te genereren.
    Daarmee zal FlexKom zich scharen onder de top 5 multinationals van de wereld. FlexKom zal zich ‘viraal’ over de wereld verspreiden door een ongeëvenaard M-commerce plan. Het zal het grootste Cash-back programma voor de retailmarkt én consument introduceren dat nog niet eerder tot stand is gebracht.”

    Bla, bla, bla……………

    1. Zo lang ze dat blog vullen met dat soort troep zal dat als een prima afschrikmiddel werken tegen potentiële slachtoffers. In elk geval diegene met enigszins het vermogen tot logische redenatie zullen er feilloos doorheen prikken.

          1. Nah, wat GerritComkommer nou precies met ICT heeft te maken weet ik niet. En op z’n saai-t is er niets IT-erigs te vinden…

          2. Mjah, gewoon alweer een “netwerker”, “network marketer”, “direct salesperson” of hoe ze zichzelf intern ook willen noemen. De een verbloemt zichzelf naar de buitenwereld als coach, de ander als consultant, deze kennelijk als ICT meneer. Maar goed, dat moeten ze zelf weten.

  25. Na een dikke maand niemand die kan aantonen dat Flexkom in Turkije wel succesvol is. Voorlopige conclusie kan dan ook zijn dat de stelling die ik aannam, correct is. Flexkom heeft gefaald in Turkije. Er wordt geen geld verdient aan Flexkom in Turkije, althans, niet in, dan wel door, de winkels.

    Ben benieuwd hoe ze dat in NL gaan aanpakken. Over een goeie twee weken het grootse feest der lancering! Eens zien of we wat voorspellingen van het verloop daarna kunnen doen.

  26. Dear FlexKom Partner, we have just surpassed another record month!
    In September, together we have realized the thus far strongest month in terms of sales since the start of FlexKom Europe. The entire FlexKom Company would like to thank you for your hard work and effort. We can only say – KEEP IT UP!
    Today‘s issue of the Newsletter features: (perhaps linked by hyperlink directly)
    • Successful launch of the new M-commerce modules
    • Now the time has come…
    • Innovations in FlexApp & FlexCall
    • Successful start for the FlexKobi development
    • The start of FlexCard deliveries
    • Turbo-success with the new license „Global Team Member VIP“
    • A brief look into the future
    M-commerce modules
    The European IT team programmed for nearly 12 months two main areas: the innovative M-commerce modules & the entire FlexKom IT system. These were fundamentally new structured.
    The software that was developed three years ago in Turkey could not be used for M-commerce. At the same time, new software that is in agreement with the international requirements of our company has been developed and tested by our programming team in Munich over the past months.
    During the past four weeks, we have switched up to 90% to the multi-functional European software. The special performance of our programmers worth mentioning is the implementation of this transfer during full operation of the system because we were unable to stop our existing operation due to the enormous sales dynamic.
    Both teams were able to complete this switch successfully. Now, 90% of the FlexKom system runs on the new software. The remaining 10% will be enabled during the coming months after the internal tests have been successfully completed.
    All of Turkey will switch over to this strong software foundation over the coming weeks. It will allow our Turkish pioneers to use all M-commerce modules and to expand their business further with the POS version 3.
    Of course, this comprehensive yet successful switch did not come without tiny glitches so common in any IT & technology company. As you know, over the past weeks one of the largest IT corporations in the work had massive problems with new updates. „Not every apple is just as much fun“ Security has priority. Our old system keeps running in the background and all data and processes are checked and compared by both systems. So, nothing can get lost! Our IT team has found these little errors rather fast and has optimized the system for most part. The following areas have been renewed over the past weeks:
    • The FlexCloud system with the international plug and play module
    • The global high security service with cluster structures
    • Installation of the M-commerce software
    • The international bookkeeping system was integrated, work is still continuing at full force
    Now, all basic processes are up and running. The authorization structures for the admin area and the leader information are being developed at top speed. In this context, we worked parallel on the workforce required for the company processes and we have hired qualified personnel for our head office in Munich, the technology development and for our headquarters in Switzerland.
    We kindly request your support because our young teams have yet to be familiarized with the processes and procedures. We are sure that you will see day-by-day the intensive work of the last weeks and months.
    The new Bookkeeping / Backoffice System
    We are currently optimizing our accounting system and the related commission payouts. For that reason it might have a duration of up to 6 days in the following weeks until the payouts can be done.
    Due to the switch to the new system, the payouts will be automatized, but have to be controlled manually at the moment. Then the system is going to work quicker and the payouts will be done daily again.
    We apologies for any inconvenience this may cause but however, we would ask your understanding.
    Now the time has come…
    … to provide European sales the necessary information & tools to be even more successful. For this purpose, the European top sales team and FlexKom Academy will have one road show in October and in November. All unanswered questions will be clarified on site and training on the new tools will be provided in Holland, Belgium, France, England, Germany, Switzerland, and Austria. Over the coming days, we will coordinate the dates and locations with all country managers.
    Please send your unanswered issues and questions to your country manager. Next week, we will be in touch with our country managers to improve communication and the flow of information.
    Flexkom America
    Flexkom won another top-class personality for its company in the USA. Our new man, Todd McDonald, who after working for decades at the biggest business consultancy worldwide, switched as a CEO and CFO to FlexKom America Inc. to strengthen from now on the US headquarter. We are very happy to welcome Mr. Todd McDonald at FlexKom.
    FlexKobi development
    The FlexKobi development in the East German and Austrian region was successfully started. These regions have completed the start for Europe. In addition, the first acceptance places are online and you and your customers can use your FlexApp or FlexCard to go immediately shopping and collect FlexMoney.
    We would like to say thank you to all the pioneers who were able to use the new M-commerce module for optimizations in FlexKobi for all partners. In this context, it is remarkable that the start of the FlexKobi development has been started together with the switch. Of course, this was accompanied by small challenges, which we were able to solve in the meantime.
    Check it out: Enter Leipzig on the „map“ of your FlexApp. Immediately, you will see the strongest growing city in the FlexKobi development in Europe. New FlexKobis are created nearly hourly and you can track this development live in your „map“.
    Again, thank you to our entire East German and Austrian FlexKobi team that has provided to us the foundation for smaller optimizations. We are now well prepared for all other countries.
    FlexApp & FlexCall
    After a long period of waiting, our FlexApp update is now also available at the Apple store. Download your update and you are able to call free via Internet from FlexCall-to-FlexCall. Over the coming weeks, our IT team will prepare another larger update so that you will get improvements and optimizations in the applications and many new tools.
    FlexCard Delivery
    The FlexCard will be delivered for Europe starting next week (after 07 October). This FlexCards are personalized for your ID numbers so that you are passively participating for a lifetime on all customer registrations and their sales in shopping. After you receive the cards, you will see all card numbers in your BackOffice. After the customer registers, then you can view the customer for each card number. We have finished another step in the right direction. Let us start now!
    GTM VIP
    Because the demand is very large and still does not subside, company management has decided to extend the special promotion (€ 100.00 bonus) for the upgrade until 09 October. From 09 October, the customer bonus of your team can be viewed in the BackOffice and it will be available for payout after 30 days. Use the customer bonus in the coming days and your team will get a performance bonus for your success; it will take only 5 frontliners for an income of up to € 4,500.00. In order for you to provide professional information to your sales partners, you can contact our „old hands“ during the next few days. Please contact your country manager & Mr Savas Uzun by e-mail so that you may receive prompt answers to your questions.
    A brief look into the future… INNOVATION and STANDARDS.
    We would like to say thank you for your understanding and patience. We are also proud of our partners, with whom we will develop the FlexKom vision. It has never been our vision to sell on the market a new type of juice or miracle pill. We wanted to create something truly big, which is worldwide one of its kind and therefore unique.
    We now link the offline world with the online world (e-commerce) with our finished M-commerce module. The basis for FlexCommerce is created. While the customers shop at the store with FlexApp, they can use the collected FlexMoney also online (FlexHotel, FlexHoliday, and FlexCall) and vice versa. The FlexKom Enterprise Mobile Commerce Solution uses now the first standards. Now, with FlexApp customers can enjoy enormous benefits in the offline and online world.
    We will pave the way together
    We advance together in accordance with the motto: GROW TOGETHER BY GROWING TOGETHER! We wish you logs of success and a power month of October. Your FlexKom International Holding Team Switzerland

  27. Flexkom, geen idee wat voor ‘n bedrijf dat is. Asker en Renze, dat zijn twee sluwe bedriegers. Snap echt niet dat mensen nog steeds in hun geloven, liegen zit in hun genen, lieve mensen! Bespaar uzelf, heb ik ook gedaan.

    Marga

  28. Wouter wat is er aan de hand met het piramidespel,ik krijg de laatste berichten niet,kom niet verder dan 14 oktober
    (ik heb een ander email adres zoals je kunt zien)

    1. WordPress heeft wat moeite met het aantal reacties. Ik dacht dat ik het opgelost had maar kennelijk is het probleempje weer terug. Het zijn zo veel reacties dat het systeem ze niet allemaal kan laden. Ik zal er even iemand met meer verstand van wordpress naar laten kijken.

    1. Mag ik daarbij opmerken dat alle niet engelse bedrijfjes die zich ook niet in Engeland bevinden maar zich tòch om belastingtechnische redenen als Limited ( Ltd ) presenteren zeer de moeite waard zijn om ver van weg te blijven? En dat ik deze schrijfstijl hanteer omdat dat blijkbaar begrijpelijker is voor de FlexKomkommers onder ons verzwijg ik maar.
      Fijne Dramaandagavond nog…(y)

    1. Deze blog laat weten dat een en ander al weer veranderd is. Nu moet je op 2 en 3 november speciaal geselecteerd worden (“alleen op uitnodiging”) om training te mogen ontvangen om het MKB aan te sluiten. De auteur van die blog is fanatieke Flexkom volgeling, dus we mogen er van uit gaan dat dat waar is. Flexkom zal dus nog een berg stront over zich heen gaan krijgen. Al die mensen die 1500 euro betaalt hebben maar niet geselecteerd worden voor training zijn bij voorbaat al gediskwalificeerd om hun zuurverdiende inleg terug te krijgen. Hoewel dat voor de groep die wel training zal gaan krijgen natuurlijk ook het geval is, alleen die worden wat langer aan het lijntje gehouden.

      1. Zoals ik Flexkom begrijp maakt het niet veel uit of je wel of niet winkels mag gaan aansluiten. Die kaarten zorgen voor het heen en weer schuiven van veel kleingeld tussen winkeliers. Daar zal een flexkom agent hooguit een paar euro per maand aan over houden. Flexkom agenten kunnen alleen hun inleg terugverdienen door nieuwe slachtoffers te maken, dus nieuwe agenten te werven. Dus die agenten die niet uitgenodigd worden voor de hele zinloze kaart uitrol naar winkels zijn eigenlijk beter af. Scheelt ze gewoon een hoop tijd!

      2. Hij brabbelt braaf zijn door de ‘leaders’ ingefluisterde versje op. “Lucratieve incentives voor consumenten, zoals een LCD TV’s, Reizen, Goud, etc”, “korting kunnen krijgen die ze binnenkort in heel EU kunnen gaan besteden”. Wat een onzin weer. En 26 oktober? We weten hier natuurlijk al lang dat ‘Fase 3’ opnieuw zou worden uitgesteld. L stond alweer klaar met de flessen cider. Die beste man raakt op deze manier ook helemaal in de war. Iemand enig idee wat er met Fase 4,5,6,7,8 allemaal voor spannends op ons af gaat komen? Of niet.

      3. Wouter.. je link laat vooral dit zien:

        Pagina niet gevonden

        De pagina die u probeert te bekijken bestaat niet of is verplaatst. Probeer via het menu of de zoekfunctie de gewenste pagina te zoeken

  29. “Deze blog laat weten ….”
    Die melding is er al weer van af Wouter. Snel hè? Wat zou hier nou weer de bedoeling van zijn? Maximale verwarring stichten?

  30. Ik denk dat er iets anders aan de hand is met dat blog. De eigenaar, Henk Vanetie, heeft alle Flexkom uitingen van zijn site gehaald. Hij is dus ws van zijn geloof gevallen. Gefeliciteerd Henk! Welkom terug in de echte wereld.

    1. Denk ik niet. Alle flexkom volgelingen die in de 100k club zitten (en misschien ook die daarbuiten) kregen vandaag de melding dat alle flexkom websites uit de lucht moeten. Een flexkom licentiehouder mag pas een flexkom site hebben als die goedgekeurd is door flexkom bazen, op straf van blokkering van hun account.

      1. Nou ja, geld verdienen ze er toch niet mee… Kan die account-blokkade er ook wel bij. Wel grappig dat juist de Engelsen en die ene Indiër wel gewoon doorgaan met FlexKom-sites. Zelfde verhaaltjes trouwens, andere data. Maar da’s FlexHumor, moet je van houden. En de meesten zijn Flex-Ibel genoeg 😉

  31. “Afgelopen zaterdag, 12 oktober, zijn wij ’s morgens vroeg met twee auto’s naar Leipzig gereden om een bezoek te brengen aan Bernd Lüttke, die samen met zijn vrouw in de Zimmerstrasse het Copyhouse runt. Een aantal van ons heeft hem ontmoet in Günzburg. Wij werden zeer hartelijk door onze gastheer met koffie ontvangen. Bernd verteld dat er voor ons een delegatie uit Amerika was geweest om eveneens in een aantal Flexkom-winkels het POS-systeem te bekijken. Na een demonstratie van de POS en een symbolische besteding werd direct een klein bedrag bijgeboekt op mijn account. Vervolgens kocht ik een tekstbord in de winkel. Op de toonbank was ook een werkend POS-apparaat geïnstalleerd. Ook nu verscheen na de transactie weer een bedrag op mijn account. Vervolgens bezochten wij in het gezellige winkelcentrum een goedlopende Pizzaria. Dit authentieke restaurant, dat door Bernd is aangesloten en van een POS-systeem is voorzien, heeft zo’n 2000 klanten per dag. De Italiaanse eigenaren serveerden in korte tijd allerlei specialiteiten, die we ons,vergezeld van een pul zelf gebrouwen bier, goed lieten smaken. Vervolgens konden wij allemaal persoonlijk betalen met onze App. Maar helaas bleek het systeem nog niet optimaal te werken, hetgeen volgens Bernd te wijten was aan het ontbreken van een LAN-verbinding. Dit is wel een vereiste, vanwege het dubbel beveiligd betalingssysteem. Bernd toonde zich hierna een ware gids, en nam ons nog mee naar een drietal restaurants, die binnenkort door hem worden aangesloten. Wij werden voorgesteld als “de Flexkom-delegatie uit Nederland”. Ons 12-koppige gezelschap maakte natuurlijk wel indruk, en zal zeker de allerlaatste twijfel over Flexkom hebben weggenomen. Terug in de zaak kregen we nog een aantal tips van Bernd over het uitdelen van de App en het aansluiten van winkels. Als een enthousiaste promotor van Flexkom heeft hij ons zéker gestimuleerd. Na dit inspirerende bezoek kunnen we terugkijken op een geslaagde dag. Een bezoek aan Leipzig of een andere stad met Flexkomwinkels, is zeker aan te bevelen, om met eigen ogen te zien dat het systeem echt werkt. Gerlach van Andel en Marina Gerritsen”

    Komt er op neer dat ze bij een licentiehouder zijn geweest die een eigen bedrijfje (www.die-kopie.de) runt en daar een POS heeft staan. Bij de Italiaan met 2000 bezoekers per dag werkte het systeem niet en ze hebben een drietal restaurants gezien die binnenkort worden aangesloten. Ja, dan kan je wel spreken van een geslaagde dag, het loopt als een trein in Leipzig en de laatste twijfel is weggenomen 😉

    Trouwens …. een Italiaans restaurant met zo’n 2000 klanten per dag? Dat is 52 weken x 6 dagen x 20 Euro pp x 2000 bezoekers = 12.5 miljoen omzet per jaar. Of zou het 2000 bezoekers per maand zijn? We weten inmiddels dat overdrijven bij FK tot een kunst is verheven.

    http://www.m-ndfsystem.com

    1. Ongelofelijk hoe makkelijk Flexkommers te foppen zijn.

      Waarom moeten ze altijd met een ‘delegatie’ onder toeziend oog van Flexkom zelf op bezoek bij ‘aangesloten winkels’? Waarom bedenkt helemaal niemand dat ze zelfstandig (dus zonder gids die bepaalt waar ze wel en niet mogen kijken en waar ze wel en niet naar mogen vragen) winkels zouden kunnen gaan bezoeken om het onafhankelijk te zien? Volgens Flexkom facebook pagina’s waren er op 11 oktober al 100 winkels aangesloten in Leipzig. Als dat waar is dan hadden ze best meer dan alleen de winkel van de Flexkommer zelf kunnen bekijken, zelfs al stonden de Flexkom toeristen onder toeziend oog van Flexkom zelf.

  32. maar…als de LAN eruit ligt…heb je ook geen internet. Hoe kun je dan toch gebruik maken van die POS? Inderdaad, niet.
    En als de demo-machines ook al FlexPonies bijschrijven, waarom heb je dan een “werkend” exemplaar nodig?
    Ik heb echt nog nooit zoveel krom gel*l in 1 artikel gezien. Wie er nu nog intrapt krijgt er waarschijnlijk een witte stok met rode bandjes bij. En zo’n helm met horentjes. Kun je voor blind-rund spelen.

    1. Het lijkt inderdaad erop dat Oostenrijk en Duitsland al gefaald hebben.
      Van wat volgens mij een licentiehouder in Duitsland is wordt al opgemerkt, kleine handelaren zijn niet geïnteresseerd en de grote ketens hebben hun eigen systeem.
      Dat zag ik nou echt niet aankomen zeg!

  33. Overigens, deze nieuwsbrief werd twee dagen terug verzonden naar, volgens mij, potentiële slachtoffers licentiehouders:

    Beste ondernemer,

    Na het massale succes van fase 3 met 500 aangesloten winkels in Graz en de succesvolle opstart van Oostenrijk, is de Benelux aan de beurt! Daarom nodigen we u graag uit op maandag 28 oktober voor onze FlexKom Business Opportunity Meeting. Na de lancering in Turkije, Oostenrijk en Duitsland, staan wij aan de vooravond van fase 3, met andere woorden, de introductie van de POS in Groot-Brittannië, België, Nederland en Frankrijk. Vier touwtrekkers uit de organisatie komen de huidige economie, het bedrijf, de markt en vooral de opportuniteit toelichten aan ondernemers zoals u. In deze tijd van digitale revolutie staan we aan de vooravond van een wereldwijde introductie van Mobile-commerce. Niets in ons ondernemers- of economisch landschap zal nog hetzelfde zijn als voorheen. Deze avond biedt FlexKom u een visionaire blik in uw eigen toekomstmogelijkheden en reiken wij u de tools aan om uw bedrijf of organisatie naar het volgende niveau van ondernemerschap en succes te brengen.

    PROGRAMMA
    Vanaf 19.00 u: Welkom
    20.00 u: Francois van Kan, ervaren netwerker en coach. Welkom door de ceremoniemeester.
    20.05 u: Renze Deelstra, country manager Nederland. Waarom de timing van het FlexKom concept perfect is.
    20.20 u: Erwin Fally, country manager Belgie. De groeicijfers van FlexKom.
    20.35 u: Francis Vermeulen, internationaal business builder. Projectpresentatie.
    21.50 u: Paul Peterson, corporate trainer FlexKom. De begeleiding en training in beeld.
    22.15 u: Afsluiting

    Locatie
    Hotel Van der Valk Brussels Airport
    Culliganlaan 4b
    1831 Diegem

    Ik heb nog geen een winkel in Oostenrijk kunnen vinden, en ik ben al even aan het Googlen. Wie vindt de eerste?

    Op de facebook pagina van Flexkom Oostenrijk is het al een maand stil. Geen foto’s van blije winkeliers of uberhaupt een verwijzing naar een lijst met winkels. Alsof het niet bestaat! Flexkom zou toch niet gelogen hebben over die 500 winkels??

    1. “t is een kaartenhuisje dat aan het instorten is”

      Hoezo? Lijkt me dat dat pas enige tijd na de uitrol van die kaartjes gaat gebeuren. Maar vertel ons wat je weet…

  34. Nou ja..in dat blog staat ook:
    ***21. Oktober 2013 14:14 ——(In Österreich geht auch nichts vorwärts !!! Der Einzelhandel ist nicht interessiert und damit steht oder fällt die ganze Sache. Die Flekom-Jungs sind so gut wie verschwunden, Unterstützung gleich NULL. Scheint so als hätten die Skeptiker recht gehabt, es geht nur um das Abgreifen der Linzenzgebühren. Leider habe ich diese Hinweise zu spät entdeckt !)
    ******
    ***21. Oktober 2013 15:25 ( I think the FB-Page of Flexkom Austria (where nothing is happening) confirms this. Is there some news about Germany, in particular Leipzig? It seems that Flexkom has some success there. Or just their normal progaganda?)
    *******
    ***21. Oktober 2013 15:37 ( Die “Skeptiker” sind Warner. Und sie haben das Prinzip Flexkom von Anfang an durchschaut.

    Es sollte auch kein “Wunder” oder eine Überraschung sein, dass das so ist?
    Nun ja, besser man merkt zu spät (und lernt daraus) als niemals.

    Ihr Geld ist weg. Adieu.

    Freundliche Grüße in die Alpenrepublik! )
    ******
    ***23. Oktober 2013 13:33 ( Das gleiche in Deutschland. Glatter Reinfall – 2 Mille + viel Zeit in den Sand gesetzt. Das Gewerbe + der Einzelhandel sind nicht interessiert + können auch durch den Konkurrenzdruck nichts abgeben und noch das Equipment kaufen. Supermärkte u. Fillialketten haben ihre eigenen Systeme. )

  35. Wat veel mensen niet begrijpen is dat zelfs als de kaart uitrol een enorm succes zou worden, dat de agenten en de winkeliers dan nog nauwelijks iets verdienen. Dan worden er een heleboel kleine bedragen tussen winkeliers heen en weer geschoven, waarvan de agenten dan een nog kleiner deel krijgen. Dat is dus bij Lyoness gebeurd. Dat is met 3 miljoen kaarthouders wereldwijd best aardig van de grond gekomen, maar de verdiensten voor agenten en winkeliers bleven bedroevend. Nu lopen er een paar rechtszaken in Oostenrijk tegen Lyoness. (Lyoness was de vorige scam van opperglibber Ehliz, ook onderglibber Asker was er bij betrokken)

Geef een reactie