Flexkom faalt in Turkije

Dat is de stelling van deze week. In mijn eerste blog legde ik al uit dat Flexkom volgens mij niets meer dan een piramidespelletje is. Het rekenmodel dat ze gebruiken voor de retailer klopt van geen kant. Een retailer zou er nooit geld aan over kunnen houden. Bovendien lijkt het bij Flexkom volledig te ontbreken aan technische kennis om de geschetste functionaliteiten van hun systeem te kunnen ontwikkelen. Flexkom legt de persoonsgegevens van hun licentiehouders gewoon op straat en heeft geen enkele vorm van encryptie van de wachtwoorden in hun systeem verwerkt. En dat moet de M-commerce markt gaan veroveren.

Toch zegt Flexkom zelf dat ze in Turkije al enorm succesvol zijn. In de reacties op de blogs stonden echter regelmatig verklaringen van mensen die in Turkije geweest waren of die daar familie hebben wonen, en dat er in Turkije geen winkels met Flexkom zijn. Maar kloppen die beweringen wel?

Want net zoals Flexkom kan zeggen dat het in Turkije een grandioos succes is, zo kan een wildvreemd, vaak anoniem iemand, ook net zo makkelijk zeggen dat Flexkom daar compleet onbekend is.

Al snel nadat ik mijn eerste blog over Flexkom geschreven had, vond ik een Turks nieuwsblad die een aantal keer fors kritisch over Flexkom geschreven had. Die krant heeft het over 30.000 gedupeerden door beloftes die niet nagekomen zijn door Flexkom. Verder zeggen Turkse accountants dat het door Flexkom bedachte systeem niet in staat is om geld te verdienen. In datzelfde bericht spreekt de krant over 400 aanhoudingen vanwege zwendel. Flexkom heeft de krant aangeklaagd vanwege deze berichtgeving, maar die rechtszaak heeft Flexkom verloren.

De FlexApp wordt niet gelanceerd in Turkije. (Bron; webinars van Flexkom) In Turkije hebben ze heus ook smartphones en mobiel internet, dus de keuze van Flexkom om Turkije achterwege te laten met de app, vind ik erg raar. Hun “testland” waar het systeem getest is en “succesvol” gebleken is, wordt niet (meer) meegenomen in nieuwe ontwikkelingen?

Op Youtube staan filmpjes van mensen die in Turkse Flexkom winkels kopen. Filmpje 1 Filmpje 1 Filmpje 2 Filmpje 3
Filmpje 1 is tijdens een demonstratieweekend van Flexkom opgenomen. Daarover werd gezegd dat de winkels voor 3 dagen lang Flexkom apparaten kregen, en dat de apparaten na dat weekend weer verdwenen uit de winkels. Helaas is de naam van de winkel uit Filmpje 1 niet te zien of te horen, dus kunnen we dat niet bij de eigenaar checken.

Filmpje 2 daarentegen, laat wel de namen van de winkels en restaurants zien. Welnu, laten we ons even inleven in de Turkse Flexkom retailer. Omdat je een Flexkom winkel bent, wil je dat graag groot uitdragen. Klanten willen immers graag bij jou kopen omdat je Flexkom accepteert. De app is niet beschikbaar in Turkije en is sowieso in de andere landen nog niet werkzaam. Dus je moet op andere manieren de klanten lokken. Zou je website een goede plaats zijn om reclame voor je Flexkom acceptatie te maken? Lijkt mij van wel, ik neem aan dat jullie dat met mij eens zijn. Goed, hier de website van het restaurant uit filmpje 2. Nergens Flexkom. Of de website van de winkel met de stickers. Ook nergens Flexkom te zien. Vreemd, niet? (en LOL, zichtbaar in het filmpje is het scherm waarop staat dat er 3 Flexkom transacties in heel januari voor die winkel zijn geweest. En januari is niet “de maand na Kerst” in Turkije.)
Voor Filmpje 3 geldt hetzelfde; Website van de fotograaf Nergens Flexkom. Ook niet op hun facebook pagina.
Website van Huner Pide. Lijkt reeds failliet te zijn? In de cache van Google nog wel de restanten van die website. Ook geen Flexkom.
Website van Harran Kebap. Onderaan wel wat logo’s van creditcards en iets wat lijkt op cadeaukaarten of iets dergelijks, maar geen Flexkom.

Zouden al deze winkels uit deze filmpjes dan misschien toch niet aangesloten zijn bij Flexkom? Geen nood, Flexkom International heeft een prachtige site gemaakt, speciaal en alleen voor Turkije. (Want dat is lekker internationaal en handig voor toeristen die in Turkije op vakantie gaan en willen shoppen met hun FlexCard?) En daar staan warempel enkele van de winkels uit de filmpjes op! Bekijk de prachtige reclame voor restaurant Sahil uit filmpje 2. Geen telefoonnummer, geen Google maps (“Harita” is Turks voor kaart), geen mooie foto’s. Dat geldt voor elke winkel die ik tot nu toe bekeken heb op deze site van Flexkom. Prima gedaan door de “First Mover in M-commerce”. Goed, genoeg gezeurd over de brakke programmatuur van de software van Flexkom, het voorbeeld van de gelekte persoonsgegevens illustreert denk ik wel voldoende wat voor een kennis van programmeren er bij Flexkom in huis is.

Op de Turkse Flexkom site kan je een hele grove schatting doen hoeveel winkels er in totaal aangesloten zijn. De URL van elke FlexKobi heeft namelijk een volgnummer er in staan. Je kan dat nummer aanpassen om zodoende een andere winkel te zien. Links in het menu heeft de op dit moment meest recent aangesloten winkel nummer 3759. Er zijn dus maximaal 3759 winkels aangesloten. Echter ontbreken er veel nummers. De 10 nieuwste winkels beslaan namelijk al volgnummers 3722 tot en met 3759. Ontbrekende volgnummers ingeven in de URL zorgt er voor dat je terug komt op de homepage; oftewel, dat nummer is (nog) niet in gebruik door een winkel.

Laten we er voor het gemak toch van uit gaan dat er 3759 winkels aangesloten zijn in Turkije. En die prestatie is dan gedaan door door minimaal 43.000 licentiehouders, die Flexkom zegt te hebben in Turkije. Per licentiehouder is er dus al gemiddeld 0.087 winkel aangesloten! In simpelere cijfers; per 10 licentiehouders is er gemiddeld 1 winkel. Let op dat het aantal licentiehouders gebaseerd is op een persbericht uit november 2012 en veel volgnummers voor FlexKobi’s werken niet, dus de cijfers zullen nog nadeliger voor Flexkom uitvallen. Er kan namelijk aangenomen worden dat er inmiddels meer licentiehouders zijn en dat er minder dan 3759 winkels aangesloten zijn.

Het getal van 0,09 winkel per licentiehouder en 3 transacties per maand per winkel komt niet helemaal overeen met de geschetste voorbeelden van Flexkom van 10 winkels per licentiehouder en 1000 transacties per maand per winkel. Even rekenen leert ons dat dit een realistischer beeld zou zijn: 6*0.09*3*0.2= 0.32 euro per maand aan passief inkomen via Flexkom. Let wel: dit rekenvoorbeeld gaat er van uit dat je al 6 mensen lid gemaakt hebt van Flexkom, oftewel onder je hebt in de piramide. Of zoals flexkom het noemt, ‘in je team hebt zitten’. Heb je geen mensen onder je, dan verdien je minder.

Maar dan vergeten we nog de kosten van 149 euro per jaar die je moet betalen aan Flexkom. Afgerond maak je dus 145 euro verlies per jaar, plus nog het instapbedrag dat je kwijt bent geraakt bij je inschrijving. Gelukkig maar dat je ook betaald krijgt als je andere mensen inschrijft in het Flexkom piramidespelletje, anders was de missie al helemaal kansloos..

Laten we dan eens verder kijken naar hoe populair Flexkom zelf is in Turkije. Zoals ik onze meelezende Flexkom pioniers niet uit zal hoeven leggen, is Google Trends een prima tool om te kijken hoe populair iets ergens is. Ik denk zelf dat het woord “Flexkom” wel een goed zoekwoord is om te meten. Ik neem aan dat een Turkse consument dat in zal tikken in Google als hij op zoek is naar aangesloten Turkse winkels, waar hij zijn gespaarde Flexmoneys kan uitgeven. Het resultaat liegt er niet om; Het gebruik van het woord “Flexkom” van begin 2012 tot nu met 95 % afgenomen. In januari 2012 zat hij op zijn piek. Het aantal zoekopdrachten nu is nog slechts 5% van wat het in januari 2012 was. De grafiek zou precies andersom, namelijk stijgende, moeten zijn, zou je over een succes kunnen spreken, lijkt mij zo.

Op 27 augustus publiceerde Zaman dit bericht. Daarin wordt oa. gesproken over gestolen Mercedes auto’s die ingezet zouden worden in het beloningssysteem van Flexkom, en, nog veel interessanter; een bepaald wetsvoorstel dat aangenomen is. Nav. dat voorstel zijn piramidespelen zoals Flexkom illegaal geworden in Turkije. Het Turkse ministerie van Industrie en Handel is gemachtigd om allerlei onderzoeken te doen en sancties uit te delen. Dat lijkt me niet het soort berichtgeving dat je zou moeten krijgen als je een “fantastisch” bedrijf uitgerold hebt.

Al met al denk ik dat mijn stelling “Flexkom faalt in Turkije” prima lijkt te kloppen, afgaand op de informatie die ik nu heb. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Als je reageert, zorg je er voor dat je je stellingen goed onderbouwd. Stellen dat je in Turkije geweest bent en dat het daar al dan niet barst van de Flexkom winkels of dat iedereen of juist niemand Flexkom kent is niet echt een steekhoudend argument. Misschien heb je filmpjes van winkels die wel of juist niet Flexkom accepteren? Of misschien onafhankelijke bronnen die positief berichten over Flexkom?

143 gedachten over “Flexkom faalt in Turkije”

  1. Volgens mij was Ehliz niet bij Lyoness betrokken geweest. Over Asker gaat wel het gerucht maar er is (nog) niets over te vinden wat dit 100% bewijst. Wanneer je googelt kom je bijna niets uit zijn verleden tegen. Het lijkt wel of hij speciaal voor de Flexkom scam is gekloond.

    Opperglibber Ehliz stond uiteraard wel een het roer bij een 6/7 andere grote scams in Duitsland – die allemaal niet meer bestaan en waar meerdere duizenden licentiehouders naar hun geld konden fluiten. Is al vaker op een v/d blogs over geschreven.

    Opvallend. In Pour-Erika, een van de propaganda huisblaadjes van Ehliz, zijn tussen 27 februari en 23 augustus maar liefst 16 publicaties over FK verschenen. Dat is gemiddeld elke 10 dagen een stukje tekst. Allemaal gebaseerd op praatjes en grootheidswaanzin. Maar nu het daar eindelijk moet gebeuren..…

    http://www.pour-erika.de/component/search/?searchword=flexkom&searchphrase=all

    Nieuwe titel blog?
    FAALT FLEXKOM NA TURKIJE NU OOK IN DUITSLAND EN OOSTENRIJK?

    Hier de site van TurKKom. Opgericht door ex Flexkom medewerkers in Turkije?
    https://www.turkkom.biz/indexs.asp

    1. Turkkom is inderdaad van ex-Flexkommers in Turkije die dachten hetzelfde geintje zelf nog een keer te flikken. De beste manier om geld te verdienen in een piramidespel is immers nog steeds het spel zelf op zetten.
      Was trouwens al besproken in de reacties op de eerste blog, maar die reacties zijn nog steeds stuk. Hoop dat volgende week gerepareerd te hebben.

      1. Haha dat is wel een prachtig voorbeeld. Flexkom meent dat de winkeliers gerust enorme percentages af willen staan aan hen omdat zij een geweldig systeem hebben. Echter, als Flexkom een systeem van iemand anders nodig heeft dan willen ze daar geen percentage voor afstaan. Hypocrisie ten top 😀

        1. tja, misschien dat ze inkomsten zijn misgelopen door dit blog hahaha
          Kijk maar uit straks krijg jij nog schadeclaims wegens inkomstenderving…lol

          btw Wouter mag het wel dat hier namen genoemd worden op dit blog, die door het slijk gehaald worden hier…nu weer wat Belgische namen…is wel een risico op aanklachten denk ik eigenlijk
          Het krijgt hier een beetje tokkiesgehalte met veel soap…
          Niet echt serieus meer te nemen. Het zijn ook steeds weer dezelfde luitjes die hier reageren.. Maar goed.
          Die Bonofaclan zal eerdaags ook wel worden opgerold, heb al veel zaken gevonden die niet deugen. Kan er alleen nog niet veel mee. Heb wel een RBadviseur opgezet.
          Ik hou je op de hoogte

          1. Het noemen van namen is op zich niet onrechtmatig. Het gaat er om wat je beweert en vooral in welke context dat gebeurd. Zo zijn er al rechtszaken geweest tegen mensen die een bepaald bedrijf op een bepaald forum oplichting noemde. Dat bedrijf vond dat laster/smaad. De rechter oordeelde echter anders. Die vond dat de uitingen gedaan werden in een emotionele opwelling en het dus ook als zodanig gezien moest worden. Men hoefde niet te rectificeren en/of schadeclaim te betalen.

            Je hebt wel een puntje mbt. de incrowd die zich nu verzameld. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo wordt iedereen die getekend heeft bij Flexkom met klem verzocht om nooit te reageren op mij en is het ze uitdrukkelijk verboden om contact te zoeken met mij. Het is niet vreemd dat de discussie dan nogal 1 kant op gaat. Dit is echter uitdrukkelijk de keuze van Flexkom zelf en dat moeten ze dus ook zelf weten. Flexkom zelf meent dat alles wat haar licentiehouders zeggen toch afgebrand zou worden. Ze verwarren daarmee het feit dat de licentiehouders tot nu toe niet met goed onderbouwde reacties kwamen. Flexkom meent kennelijk dat een uit de lucht gegrepen, positieve, reactie met rust gelaten zou moeten worden.

            Sommige Flexkom critici zitten echter al wel achter een moderatiewachtrij. Dat betekent dat ik hun bericht eerst moet lezen en goedkeuren voordat hij verschijnt. Dat omdat die mensen wel heel erg fanatiek aan het haten zijn en graag vergelijkingen willen trekken met WOII en/of andere onnodig grievende dingen willen opschrijven. Dat doen ze maar mooi op hun eigen blog, niet op het mijne.

            Overigens zijn er sinds afgelopen week wel aardig wat nieuwe mensen bijgekomen die gereageerd hebben en zijn een paar fanatiekelingen uit het begin al weer verder gegaan met hun leven.

  2. Gisteren was er een meeting in Brussel.
    Ik heb een vriend die er naartoe is geweest.
    Er zijn meerdere mensen opgestart.
    Ook zijn er verantwoordelijken aangeduid voor Antwerpen en Gent.
    +-2500€ voor mensen te mogen zoeken die ook zoveel moeten betalen.
    Waarom doet niemand hier iets aan?
    Een van de “top consultants” was Marianne Dupon.
    Zij was vroeger veel in de media door haar relatie met BV Yasmine.
    Volgens de organisatoren waren er in België reeds 2000 consultants opgestart.
    Dit wil zeggen dat er al meer dan 4.000.000€ in dit piramidespel gestoken is.
    Hoe kunnen we dit doen stoppen?

    1. De mensen die gisteren in Brussel waren die kunnen ook gewoon op internet even wat onderzoek doen naar Flexkom. Dan zien ze precies hoe de vork in de steel zit. Als ze dan toch besluiten dat ze hun geld weg willen brengen naar Flexkom, dan moeten ze dat zelf weten. Lijkt mij voldoende?

    2. Tja, wanneer mensen nu nog geld spenderen voor deze scam, dan houdt het echt op. Ga je gang zou ik zeggen; lekker dagdromen over gouden bergen en de reddingsboei die je het MKB met dit Mickey Mouse concept gaat toewerpen.

      Vandaag weer een nieuw artikeltje in Zaman TR. Laat zich hopeloos vertalen maar gaat over de ridicule ‘certificering’ door Ebcon en dat in Turkije 99% van de volgers geen cent aan Flexkom heeft verdiend. Maar dat wisten we inmiddels al.

      http://www.zaman.com.tr/ekonomi_avrupa-ticaret-odasindan-flexkoma-yalanlama_2158656.html

    3. Het valt mij wel op dat er steeds minder mee wordt geshowd op Netwerken als Linkedin. Ik zie daar zelfs al behoorlijk wat afhakers. Zelfs mensen die het eerst als een soort van Hoofdletters kans hadden staan in hun omschrijving hebben het langzaam naar de achtergrond gebracht.

      1. Het is een kwestie van overdaad schaadt. Flexkom moet het hebben van eenzijdige beeldvorming. Het is dus prima als ze aan hun (potentiele) volgelingen in de besloten bijeenkomsten hun eigen evangelie kunnen verkondigen. Die volgelingen proberen vervolgens fanatiek zo snel mogelijk hun slag te slaan en zoeken daarvoor de openbaarheid. Die openbaarheid zorgt voor een tegenreactie zoals bijvoorbeeld deze blog. Als daar ook door de volgelingen op vaak niet zo subtiele wijze op wordt gereageerd, zorgt dat voor te veel exposure wat weer het aantal nieuwe kandidaten beperkt: die kunnen dan teveel tegengeluiden vinden en kijken wel uit om nog aan te sluiten hetgeen de gevestigde orde geen geld oplevert. De opperhoofden willen wel een bereik (downline) creëren voor zichzelf maar zonder teveel geroezemoes. Er ontstaat dus druk van bovenaf om niet te veel als Flexkom naar buiten zichtbaar te zijn. Dat is ook de reden waarom het aantal amateuristische Flexkom facebook uitingen moet worden gereduceerd, onder het mom van één ‘professioneel’ officieel uithangbord voor Nederland. Anderen moeten dat onder een andere naam gaan doen op straffe van verlies van hun franchise rechten. Roepen dat je ‘binnenkort’ groots de Nederlandse MKB gaat veroveren is één ding, maar vervolgens de daad bij het woord voegen is iets heel anders. Als je daar mee gaat beginnen, droogt de melkkoe van nieuwe franchisehouders op als blijkt dat het toch niet zo eenvoudig is om drie keer modaal aan passief inkomen te gaan genereren.

    4. Als er in België al 2000 agenten zijn, dan schenden ze hun eigen normen. Ze beweren nl zelf dat ze niet meer dan 1 licentie per 10.000 inwoners zullen uitgeven. België heeft iets meer dan 11 miljoen inwoners, dus dan zouden ze nu dus al op 1 lic. per 5500 inwoners zitten in België. Weer een aanwijzing dat het echt om een oplichtersbende onzuiver bedrijf gaat.
      Weet iemand hoeveel agenten er in NL geronseld zijn?

      1. In NL gaat het naar mijn idee ook om minimaal 2000 mensen, mogelijk al (veel) meer. Harde cijfers heb ik daar niet over. Ik vermoed dat Flexkom die ook niet zo graag wilt geven want in tegenstelling tot de licentiehouders zelf kunnen buitenstaanders wel een rekenmachine gebruiken. Die zouden uit kunnen rekenen dat er bijvoorbeeld minder dan 5000 inwoners per licentiehouder overgebleven zijn. Dat moeten de licentiehouders natuurlijk niet te weten komen!

  3. Wat mij nog het meest irriteert:
    “en de succesvolle opstart van Oostenrijk, is de Benelux aan de beurt! … de introductie van de POS in Groot-Brittannië, België, Nederland en Frankrijk.

    De Benelux is ineens wel erg groot, en dat zonder groothertogdom… Dit domme gedrag in de communicatie geeft al aan dat eea niet helemaal koosjer is. Maar goed, ik kan niemand tegenhouden tòch lid te worden van WoutersBlog 😉

  4. Beste Wouter,

    Ter info.
    Flexkom zal van naam veranderen begin December.
    Beep Xtra.
    http://beep-xtra.org/

    De Flexkom leden zullen stilletjes aan hun geld zien verdwijnen als water voor de zon.

    Nu zullen ze opnieuw moeten intekenen bij Beep xtra voor hetzelfde piramidespelletje.

    Zullen ze het ooit leren ?

  5. Stilletjes aan? Niks ervan, dat geld is gewoon weg. En weg=pech. Geen moeilijk gedoe.
    En dat het wordt omgenaamd…lijkt me sterk, maar goed, ik dacht ook dat niemand in die piramidezooi zou trappen.

  6. Dat omkatten naar Beep zou best kunnen. Cengiz heef het eerder gedaan met een van zijn vorige scams, Germanway. Dat heette eerst Flexstrom, toen Germanway en in de laatste fase OptimalGrun. Ik denk dat ze dat doen om het leven van de scam te rekken. De oorspronkelijke naam is op een gegeven moment zo besmet dat geen hond er nog intrapt. Dit stadium zit flexkom nu wel in lijkt me, zeker hier in NL.
    Daartegen spreekt dat die lui van Beep een nieuwe club lijkt die juist tegenover flexkom wordt gezet. En een samenwerking tussen Turken en Grieken is ook niet zo geloofwaardig.
    Dus omkatten naar Beep lijkt me toch niet zo waarschijnlijk, maar naar iets anders zou best kunnen.

  7. Beepxtra zegt gratis te zijn. Flexkom zal niet gratis overstappen naar een andere naam, dus ik neem aan dat Beepxtra gestart is door ex-Flexkom leden die het concept wel zien zitten maar in een andere constructie werken. Het is ook veel goedkoper voor de winkeliers. Die hoeven ongeacht de korting die ze geven maar 2,75% fee af te staan tegenover Flexkom hetzelfde als de gegeven korting.

  8. Nou, dat ziet er idd een stuk minder schadelijk uit voor de winkeliers. Maar hoe gaat Beep hier dan rijk aan worden? En die agenten, hoe kunnen die dan wat verdienen?

  9. Minder schadelijk voor de winkeliers en onschadelijk voor de partners. Het verdienplaatje is ook een stuk realistischer.
    Geen grote bedragen maar een leuke bijverdienste kan het zeker worden als dit doorzet. Het is wel het zelfde verdiensysteem als bij Flexkom, maar als dat transparant is wat is dan het probleem. De winkelier en de partner krijgen ook hier 20% van de 60% van de 2,75%. Is niet veel maar door het aantal redelijk.

      1. Inderdaad, maar zo lang je er niet voor hoeft te betalen valt daar weinig op af te dingen. Wel zou ik nadenken over de toekomstplannen van Beepxtra. Je krijgt van hen letterlijk gratis geld nadat je een winkel hebt aangesloten. Bedrijfseconomisch gezien is het meestal niet zo handig om iemand die niets voor je doet geld te betalen. Stof om over na te denken voor de Beepers.

        1. Wouter,
          Om wellicht de gedachte van “gratis geld” te ontzenuwen..

          Ik neem even jou als voorbeeld:

          Jij adverteert op Google..
          En dat kost je niks, nada, noppes….totdat..
          Totdat ik op je advertentie klik die naar je winkel leidt.
          Dan pas betaal jij – hoe dan ook – voor die ene klik, maakt niet uit hoelang die advertentie bovenaan de zoekresultaten staat.
          Je kunt alleen maar hopen dat ik daarna ook daadwerkelijk iets bij je bestel, want anders heb je voor niks betaald.
          (En wellicht valt het voor jou mee, maar voor sommige produkten/diensten worden, zoals je ongetwijfeld weet, vaak vele €€ per klik betaald zonder de garantie dat er ook een transactie plaatsvind.)
          Hetzelfde geldt als ik op mijn website eenmalig een (affiliate) banner plaats naar jouw webwinkel.
          Bij Beep begint geld pas spreekwoordelijk te “rollen” als er daadwerkelijk een transactie heeft plaats gevonden.
          1) De ondernemer/winkelier moet eerst een artikel verkopen/dienst leveren en maakt omzet (en winst!) waarvan hij..,
          2) 2,75% afdraagt aan Beep die daarvan 40 % zelf houdt, en..
          3) de overige 60 % (van de 2,75%) word verdeeld onder de verschillende lagen/agenten.
          Inderdaad zoals Martin hierboven stelt hele kleine beetjes, maar vele kleintjes…
          Eerder wordt er geen cent betaald, aan niemand.
          ( Dus ontbreekt ook de perverse prikkel om winkels en/of individuen te werven waarmee (illegale) piramides als bv. Flexkom e.v.a. keihard de fout in gaan.)
          :-0 Goed beschouwd zou je zelfs kunnen stellen dat Beep beter werkt, *als* het gaat werken, dan Adsense of affiliate programma’s….geen transactie ?…dan geen inkomsten ! voor niemand!

          1. Hoi CaPa,

            Je hebt niet helemaal begrepen waar mijn opmerking over gratis geld op sloeg.

            Met een advertentie op Google Adwords betaal ik per bezoeker op mijn site. Ik weet wat ik betaal en ik weet wat ik krijg. Dat slaat op mij als winkelier.

            Mijn opmerking over gratis geld sloeg op de BeepXtra vertegenwoordigers. Een BeepXtra vertegenwoordiger krijgt geld maar doet daar, na het eenmalig aansluiten van een winkel of het uitdelen van een kaart, niets voor. Een aanzienlijk deel van de kosten van BeepXtra, namelijk 60%, gaat naar mensen/bedrijven die geen waarde meer toevoegen aan het systeem. Zij krijgen “gratis geld” oftewel het illustere passieve inkomen. Dat is een kostenmodel die in mijn optiek niet houdbaar is.

            Mvg,
            Wouter

          2. CaPa, jij zegt dat Flexkom een (illegale) piramide is. Ik zal dat niet betwisten. Maar Beep is nét zo’n piramide. Die 60 procent inleg van de winkelier gaat namelijk, je zegt het zelf al, naar de verschillende lagen/agenten.

            De winkelier gaat pas zélf verdienen aan het systeem op het moment dat hij zélf klanten of winkeliers aansluit. Die vervolgens ook weer klanten en winkeliers moeten aansluiten etc. om inleggeld terug te zien.

            De winkelier onderaan in de piramide zal dus niets verdienen aan BeepXtra zolang hij géén klanten of winkeliers aansluit, en zal enkel geld in de piramide stoppen dmv die 60 procent die hij als korting moet geven.

            Kun jij beargumenteren waarom Beep géén piramide is?

  10. Jullie zijn veel te veel bezig met wat een ondernemer betaald, en wat hij wel niet moet doen om zijn inleg terug te krijgen. Wat hij verdiend met zijn kaarten is wel het minste waar een winkelier zich druk over maakt. Voor hem geld een goed onderbouwd klantenbindingssysteem waarmee hij direct met klanten die hij heeft ingeschreven, alsook klanten die via een andere winkelier bij hem kopen en de klanten die in een straal van, noem maar iets, om hem heen bevinden rechtstreeks te communiceren. Zijn voordeel zit er in dat hij alleen de klanten een bericht stuurt die oprecht in zijn producten geïnteresseerd zijn, en daardoor bespaard op zijn marketingkosten.
    Dat kost hem niets. En de 2,75% die hij als fee afstaat betaald hij alleen als het product ook daadwerkelijk verkocht is. Nu betaald hij zijn maandelijkse fee, ook al verkoopt hij niets. Ook hier bespaard hij op. Als hij daardoor wat terugkrijgt van zijn eigen kaarten is dat meegenomen, maar zeker niet de hoofdzaak. Kan hij een collega inschrijven, dan heeft hij wat meer voordeel, maar denk niet in grote bedragen. Het geld wat nu als korting op de kaart van de klant geschreven wordt, wordt ook weer uitgegeven onder de winkeliers, en niet dat er thuis een rekening van betaald gaat worden. Dat geld is weg.
    Ik zie het concept zeker wel zitten.

    1. Hoi Martin,

      Volgens mij bedoel je inderdaad wat te vertellen over BeepXtra in plaats van over Flexkom.

      Over Flexkom was je eerder nog razend enthousiast. Je vond onder andere dat ik niet voor rede vatbaar was omdat ik maar niet in wilde zien hoe goed Flexkom in elkaar zat. Verder zei je dat je het volste vertrouwen had dat waar jij mee bezig was, goed was.

      Ik ben benieuwd hoe je nu over je eigen uitspraken mbt. Flexkom denkt.

      1. Nou Wouter, je zult toch moeten toegeven dat FlexKom inderdaad goed in elkaar steekt/stak. De mannen die er mee zijn begonnen hebben er toch behoorlijk aan verdiend. Alleen jammer dat het over de ruggen van anderen is/was…

    2. Martin, zoals je weet is het systeem in de vorm van Flexkom al op de klippen gelopen. Ervaringen van ex-deelnemers liggen hier al ruim ter inzage.

      Precies hetzelfde concept in de vorm van BeepXtra zie jij nu (ook) wel weer zitten. Wat is dan jouw visie op het debacle waarop Flexkom is uitgelopen, ondanks de vele miljoenen kapitaal die er -door mensen zoals jij- in gestoken zijn? En op welk punt denk je dat Beep het nu beter zal doen waardoor het concept wél zal slagen?

    3. ‘Dat kost hem niets’.

      En vervolgens begin je zelf al over de minimaal 2.75 procent die hij over zijn omzet moet afdragen. Dat is een fors percentage als je bedenkt dat het voor grofweg de helf goedkoper kan als er niét zoveel mensen in de piramide hun graantje mee hoeven te pikken.

    4. Het onderscheid tussen Beep en Flexkom was al klein. Maar door te posten in een Flexkom topic zorgen de Beep aanhangers er zelf voor dat niemand het verschil meer ziet.

  11. Sinds enige tijd is de Turkse Flexkom website, Flexkom.com.tr, vernieuwd. Hij lijkt nu enigszins op Flexkom.com. Dat geeft hoop, niet?

    Eens zien hoeveel winkels er in de tussentijd bij gekomen zijn. Dat ik dit artikel scheef, op 28 augustus, dus pak ‘m beet 4 maanden terug, waren er maximaal 3759 winkels aangesloten. Nu zijn er maar liefst maximaal (houd je vast en bereid je voor, mag ik wat tromgeroffel) 3788 winkels aangesloten. In vier maanden tijd hebben de ruim veertigduizend Turkse Flexkommers maar liefst 29 winkels aangesloten. Nouja, niet helemaal, want volgnummer 3783, 3781, 3780, 3778 en 3775 ontbreken vooralsnog. Kijken jullie uit dat jullie niet te hard groeien?

  12. hello guys, sorry voor mijn schrijven, ik weet het niet uw taal, en ik gebruikte “google translate”
    hello guys, sorry voor mijn schrijven, ik weet het niet uw taal, en ik gebruikte
    Flexkom is net aangekomen in Italië voor een paar maanden of zo heeft de werving van de eerste vertegenwoordigers leiders begonnen. Op 2 januari was er de eerste officiële presentatie in Milaan. Wat mij zorgen baart is dat twee van mijn beste vrienden geloven. Ik heb een aantal sites te lezen, vooral het nieuws op de website van de Turkse Zaman.
    Hoe was de ervaring Flexkom in Nederland?
    Mag ik je een samenvatting van wat je hebt ontdekt van dit bedrijf
    Ik zou, hoewel ik probeer, blijven geven aan mijn vrienden nieuws “bepaalde” ervaring flexkom buitenland …. waar ze zeggen dat ze veel succes.
    Als je me de bronnen van uw informatie kan geven, zou ik dankbaar zijn.
    dank

    1. Geen probleem dat je tekst vertaalt is door Google Translate. Ik hoop dat je deze reactie kunt begrijpen:

      Bronnen van mijn informatie staan vermeld in de vier blogs op mijn site, ik heb steeds naar de bron gelinkt in de blogs:
      http://wouterhol.nl/het-piramidespel-van-flexkom/
      http://wouterhol.nl/flexkom-com-zo-lek-als-een-mandje/
      http://wouterhol.nl/reactie-van-flexkom/
      http://wouterhol.nl/flexkom-faalt-in-turkije/

      Een korte samenvatting;

      Om deel te nemen aan Flexkom moet je veel geld betalen. Als je dat geld betaald hebt dan moet je andere mensen werven voor Flexkom. Die mensen moeten ook weer betalen. Als je iemand inschrijft dan krijg jij daar weer geld voor terug. Dit is het piramidespel.

      Flexkom gebruikt als dekmantel een niet bestaand systeem om de kleine winkelier te helpen. De uitrol van dit systeem wordt steeds uitgesteld zodat er meer leden geworven kunnen worden. Telkens komt Flexkom met niet werkende zaken zoals bijvoorbeeld de app voor op de smartphone. De app doet het na een half jaar nog steeds niet. Ook liegt Flexkom in haar filmpjes op youtube. In die filmpjes zegt Flexkom dat het systeem al werkt, maar er werkt nog helemaal niks.

      10 februari gaan ze voor de derde of de vierde keer proberen om het systeem te lanceren. De voorgaande keren gebeurde er niks op de lanceringsdatum, ik vermoed dat er nu weer niets gaat gebeuren.

      1. Dank je wel Wouter.
        Ik begon om uw artikelen en blogs lezen, lijkt een afzetterij. Dat shits, als wat ik lees …. ze speculeren over de gevoelens en stemmingen van de mensen. Ze beweren te zijn “win, win, win” waar iedereen wint, en dat is op zich moet ons denken dat in een gesloten economisch circuit dat is flexkom (ze gebruiken allemaal flexmoney voor aan-en verkopen) … dus als ik winnen 100, iemand ze verliezen …. niet! en wie? ….
        toen was er de lancering van flexkom van u? en precies wat / de stad?
        Hier in Italië, hebben zij bepaald, van wat ik begrijp, het eerste niveau van Afgevaardigden, zijn de lancering van een reeks van webinars en bijeenkomsten (1 waar ze vandaan kwamen ook de eigenaren van het bedrijf (zo zeggen ze rond hen zijn:. De twee op de rechts op de foto?: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202972424382417&set=a.1533582350338.75340.1558189013&type=1&theater ) … Maar zelfs als deze gebeurtenis plaatsvond 2 februari 14, vond ik die sinds juni ’13 begonnen ze werven in Italië, en wie weet misschien zelfs eerder.
        Ik zou graag een webinar zien in hun Italiaanse … maar ik kon een registratie koppeling en of real-time webinars niet vinden
        ah, stuurden ze de pos-4, een van mijn vrienden heeft geïnvesteerd € 1200 denk ik: (
        Ik heb al rook “Ponzi scheme” en elke dag krijg ik de bevestiging, het lezen van wat elders was en dat ze hier aan het doen zijn.
        We moeten deze keten te stoppen, voordat ze andere slachtoffers

  13. Excuse
    Thanks Wouter .
    I started to read your articles and blogs, flexkom looks like a scam. They speculate on the feelings and moods of the people . They claim that all will gain from this system , where everyone wins , how can it be true?
    In which city in the Netherlands are working ?
    Here in Italy , they determined , from what I understand , the first level of representatives , are launching a series of webinars and meetings (one where they came also the owners of the company ( as they say of them . The two on the right side of the but … even though this event took place on 2 February ’14 ( another message to say I was wrong in January) , but have begun to recruit representatives from June ’13 in Italy , and who knows maybe even earlier.
    On February 2 event in Milan , came also the owners of the company . So I’m told. You see this photo here: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202972424382417&set=a.1533582350338.75340.1558189013&type=1&permPage=1 , Are the two on the left. Right?
    They sent the pos -4, one of my friends has invested € 1200 I think
    I always looked like a ” Ponzi scheme ” and every day I get confirmation by reading what has happened elsewhere and they are doing here .
    We should stop this company before it gets other victims …

  14. Thank you for posting in english. Yes, in Italy they are late in starting Flexkom. That can be an advantage for you, as italians can now learn from the experience of other countries. But they have to be prepared to do reading in english. In Italian there will be next to nothing on flexkom on the internet. Flexkom knows this and uses this isolation. Maybe you can start an italian forum.
    Hope you manage to rescue your friends from the claws of flexkom. It can be hard, because they were psychologically manipulated.

  15. In Turkije is er weer een kritsich artikel in de pers verschenen over Flexkom. http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/27372652.asp
    Door de luizige automatischge vertaling is het heel moeilijk om precies te snappen wat er geeschreven wordt, maar de strekking is wel duidelijk. Die is dat Flexkom oplichting is en dat het heel veel slachtoffers in Turkije gemaakt heeft. 40.000 zegt de krant. Deze krant is overigens Hurryet, een andere dus dan Zaman en daarmee is duidelijk dat poster Ali hier op het forum onzin uitkraamde. Die beweerde nl dat alle kritiek op Flexkom alleen maar zou komen door een interne pers ruzie in Turkije. Waarschijnlijk heeft deze ‘Ali’, die er prat op ging dat hij het Flexkom drama als enige echt begreep, dus ook gewoon belangen bij Flexkom. Mogelijk is hij een van de oplichters zelf, misschien onderknuppel Asker ‘ik heb een diploma’ Sakinmaz.
    Zo, dus Erol Pakel zit in de bajes, en de Turkse kranten schrijven uitgebreid over het Flexkom debacle. ja, ja, Flexkom is een enorm succes in Turkije. In alle landen die een beetje geïnformeerd zijn is Flexkom inmiddels dood, of op sterven na dood. Alleen in geïsoleerde landen waar ze geen Engels beheersen is Flexkom nog sterk. Bijvoorbeeld in Italë, Slovenië, Polen en een aantal Spaanstalige eilandjes in het Caraibisch gebied. Vooral in Oost -Europa geloven ze er nog sterk in. Dus daar zullen de slangen nog wel even door gaan met uitmelken.

Geef een reactie