Verkopen via Bol.com, de eerste bevindingen.

Zoals gisteren bekend werd, kan nu elk bedrijf met een KVK en BTW nummer verkopen via Bol.com. Wij namen direct de proef op de som en zijn gisteren gestart met het verkopen via Bol.com.

Artikelen aanmaken

Het aanmaken van artikelen is zeer eenvoudig. Zoek het artikel op aan de hand van het het EAN of ISBN nummer of via de zoekfunctie. Als je het artikel gevonden heb kan je  jouw prijs, beschikbare aantal van dat product en de levertijd (in de vorm van een tekstveld) invoeren. Ook kan je eventueel een interne productcode of magazijnlocatie opgeven, zodat je het artikel makkelijker in je eigen systeem terug kan vinden. Als het allemaal ingevuld is verschijnt jouw prijs bij het product op Bol.com en is dan bestelbaar door bezoekers van Bol.com! De gegevens toevoegen bij de producten kan eventueel ook geautomatiseerd aan de hand van een CSV/excel import. Deze functie hebben wij nog niet getest, maar de template daarvoor ziet er eenvoudig en logisch uit. Koppeling gebeurd adhv. het ISBN of EAN code.

Artikelen die nog niet in het bestand van Bol.com staan kan je eventueel zelf aandragen bij Bol.com Daarvoor moet je een aantal gegevens aanleveren aan Bol en dan beoordeeld Bol of de artikelen ook verschijnen bij hun op de site. Dit kan ook met een CSV of excel import. Wat op valt is dat er veel artikelen in het bestand van Bol.com staan die “niet verkoopbaar” zijn. Als verkoper via Bol kan je dan dat artikel niet verkopen op Bol.com, ook al zou je nog hele pallets er van hebben liggen of wordt het artikel nog gewoon geproduceerd/geleverd door jouw leverancier.

Artikelen toevoegen bij Bol.com
Het bovenste artikel kan je toevoegen. Maar de Bigben HDMI kabel zou je niet kunnen verkopen op Bol.com.

Wij hebben gisteren een aantal prijzen toegevoegd aan het bestand van Bol.com. Ongeveer een kwartier nadat je de prijs hebt ingevoerd, verschijnt jouw aanbieding bij die van Bol.com:

Prijzen bij bol.com
Bovenaan staat de prijs bij Bol.com, daaronder de prijzen van andere aanbieders.

Ook eventuele wijzigingen in de prijs verschijnen minuten later pas. Dat kan onhandig zijn als achteraf blijkt dat je een verkeerde prijs hebt ingevoerd. Het artikel blijft dan nog best lang voor een verkeerde prijs op Bol.com staan met alle gevolgen van dien. Klanten kunnen dan kiezen of ze het product bij Bol.com zelf kopen of bij een Partner. Wat ik jammer vind, is dat Bol.com de levertijd van jou alleen toont bij het artikel zelf. Niet later in het bestelproces. Dan heeft Bol.com het op eens over 1-8 werkdagen levertijd met de mededeling “kijk bij het artikel zelf voor de levertijd”. Het is volgens mij niet zo moeilijk om de juiste levertijd ook bij het afrekenen te tonen. Zo heb je veel minder afhakers tijdens het bestel- en afrekenproces.

Bestellingen

Al heel snel hadden we de eerste bestelling via Bol.com te pakken. Toevallig van iemand die ook Wouter Hol heet.  Dat gaf ons een mooie gelegenheid om het traject van de orderverwerking van Bol.com te bekijken. Het eerste wat direct op viel is dat er een enorme vertraging in zit tussen het moment waarop de klant de iDeal betaling voldaan heeft, en het moment dat de bestelling bij jou in het overzicht verschijnt. Het duurde bijna een uur (!!) voordat de bestelling in het overzicht stond. Dit is dramatisch voor bedrijven zoals die van mij die tot laat in de avond orders aan zouden kunnen nemen. Wij kunnen dat normaal gesproken bijvoorbeeld tot 21.00 uur, maar omdat de bestelling pas een uur later in het overzicht staat, kunnen we niet later dan 20.00 uur op Bol.com aanhouden. Wat dan wel weer handig is, is dat je een mail krijgt op het moment dat je wat verkocht hebt via Bol.com. Zo hoef je niet persee telkens te checken of je toevallig wat verkocht hebt. Met name voor kleinere aanbieders is dat prima.

De bestellingen komen binnen en worden getoond in het overzicht van bol. In het overzicht zie je alleen welk(e) artikel(en) er besteld zijn, maar niet door wie. Om dat te kunnen zien moet je een excel bestand downloaden waar in de bestellingen en gegevens van de klanten staan. Dit bestand is enorm handig om in te lezen in je eigen systeem, zodat de orders in je eigen systeem terecht komen. Als je die mogelijkheid hebt, tenminste. Niet iedereen die via Bol.com verkoopt zal dat hebben. Voor hen is het nog best bewerkelijk om bijvoorbeeld een adres etiket te genereren. Dat is een hoop knip en plak werk. Hier zit dus nog een serieus punt van verbetering voor Bol. Daarna kan je een bestelling goedkeuren of eventueel annuleren. Maar doe dit niet te snel! Als je dit namelijk gedaan hebt, dan verdwijnt de order uit het excel bestand met de adressen! Download dus eerst het bestand met de bestellingen en adressen, en keur de bestellingen daarna pas goed.

Als je de bestelling goedgekeurd hebt, dan wordt er een pakbon aangemaakt. Ook dit duurt weer een paar minuten. De pakbon is een .pdf bestand. Op zich heel aardig maar je moet per bestelling de .pdf downloaden. Als je tientallen bestellingen hebt is dit een bereklus. Dit is dan juist voor de grotere verkopers via Bol.com enorm onhandig. Op mijn vraag of je ook je eigen pakbonnen mag meesturen kon de klantenservice van Bol.com mij geen antwoord geven. Ik moet nog teruggebeld worden. De pakbonnen bestaan echter uit een heel simpel documentje met alleen wat adresgegevens van de klant, de artikelen en jouw contactgegevens. De huisstijl van Bol.com ontbreekt. Ik neem dus aan dat het geen probleem is om je eigen pakbonnen bij te sluiten. Bol.com blijft echter wel aangeven dat er nog pakbonnen klaar staan als je ze niet download. Het is dus kennelijk wel de bedoeling dat je de pakbonnen daadwerkelijk download.*

Nadat de pakbon gedownload is, is het proces wat Bol betreft klaar. Het is nu de bedoeling dat je de bestelling inpakt en verzend. Je kan verder niets meer met de order doen binnen het systeem van Bol.

Ergens in het proces wat zojuist besproken is, heeft de klant de melding ontvangen dat zijn/haar bestelling verzonden is. Ik weet niet of dat is op het moment dat je de bestelling goed keurt of op het moment dat je de pakbon gedownload hebt.*

Facturatie

Bol.com fungeert eigenlijk als intermediair. Hoe de facturatie precies loopt is een beetje vaag. De klant betaalt in elk geval Bol.com en krijgt daar een factuur van. Echter, op de factuur die Bol.com naar de klant stuurt staat dat er 0% BTW gerekend is. Dit kan niet kloppen, de klant koopt immers een product en daar dient gewoon 19% BTW over gerekend te worden. De klantenservice kon ook hier niet direct antwoord op geven en komen er op terug. Bol.com houdt vervolgens een commissie in op het bedrag van het product. Afhankelijk van de productcategorie is dat 0.99 euro tot 2.99 euro per product en een percentage tussen de 6% en de 15%. Dit bedrag wordt ingehouden over het bedrag wat Bol.com uitbetaalt aan jou. Of en waar de BTW zit, is nog niet bekend.* Bol.com betaalt naar eigen zeggen drie tot vier weken na ontvangst van de betaling van de klant uit. Bol zegt hier ook het volgende over:

Betalingen via Bol.com
Bol.com garandeert niet dat je je geld altijd krijgt.

Bol.com kan dus niet garanderen dat je je geld altijd krijgt. Dit heeft te maken met hun acceptgiro betaalmethode. Wat er moet gebeuren als er daadwerkelijk geen geld betaald wordt door de klant en/of Bol.com en wie de verantwoordelijkheid daar voor draagt, is nog niet duidelijk.*

Ja! De klantenservice

Wat mij vooral ergert is dat de klantenservice van Bol.com nogal onbeholpen is. Op geen van mijn vragen konden ze antwoord geven. Op een vraag die ik gister stelde moet ik nog antwoord krijgen en op mijn mail van vanmorgen heb ik ook nog geen antwoord gekregen. Bij sommige stukjes heb ik een sterretje (*) gezet. Dat zijn vragen die ik eigenlijk nog wil stellen aan de klantenservice, maar omdat er zo traag gereageerd wordt heb ik hier nog geen zin in gehad.. Ik stel voor dat er direct een apart team komt voor de zakelijke verkopers via Bol.com, zodat de vragen van hen goed en snel beantwoord kunnen worden.

Pluspunten

Enorm bereik
Producten makkelijk toe te voegen
Makkelijk op te zetten, ook voor leken op internet.

Minpunten

Klantenservice kan je niet helpen bij vragen
Adresetiketten moeilijk te maken
Pakbonnen printen niet handig
“Onverkoopbare artikelen” in het bestand van Bol

Conclusie

Al met al is het op zich een mooie manier om je spullen te verkopen als extra kanaal, of als mogelijkheid voor een stenen winkel om hun assortiment online aan te bieden. Bol.com heeft een enorm groot bereik en goede naam. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, maar die zou je ook maken als je zelf marketing zou uitvoeren of een webshop zou (laten) maken. Het systeem Bol.com is helaas nog niet voorbereid op grotere klanten en is anderzijds ook niet optimaal voor iemand die vanuit zijn zolderkamer verkoopt. Het kan nog wat beter, Bol!

Hebben jullie het al geprobeerd via Bol.com? Wat vinden jullie er van?

//Toevoeging 6-7:

Klanten die als betaalmethode acceptgiro kiezen, krijgen op deze manier geen acceptgiro bij de bestelling. Je kan als verkoper via Bol niet zien welke betaalmethode iemand gekozen heeft en krijgt ook geen acceptgiro om uit te printen van Bol. Zou de acceptgiro zelf door Bol per post verzonden worden?

48 gedachten over “Verkopen via Bol.com, de eerste bevindingen.”

  1. Had nog hele voorraden met nieuwe DVD’s en CD’s. Het betreft allemaal dans en buikdans. Wat jammer is, is dat meer dan de helft gewoon niet in te voeren is, omdat de EAN code blijkbaar onbekend is. Terwijl ze allemaal van dezelfde uitgever zijn.

    Deze artikelen zijn JUIST moeilijk leverbaar in Nederland en het lijkt erop dat je een artikel alleen kan verkopen, als Bol.com dat toevallig óók al doet. Dat vind ik jammer. Het is allemaal nieuw en geseald en ik had het een echte toevoeging gevonden als de mogelijkheid had bestaan om artikelen toe te voegen…

    Tweede minpuntje is dat erbij ons best wat artikelen dan weer wel bekend zijn, maar er geen afbeeldingen bij zitten in de database van Bol..

    Huishoudelijke dingetjes: De alias (wel aangevinkt) is nergens zichtbaar, alleen de bedrijfsnaam…
    Subpagina en virtuele winkel had ook een goede toevoeging geweest, zoals ebay dat bijvoorbeeld kent.

  2. Je kan wel artikelen aandragen bij Bol.com, via een excel bestand. Dit kan je vinden onder “EAN beheer“. Hoe snel de artikelen verschijnen weet ik niet, maar ik zou het eens proberen!

    De alias is bij ons inderdaad ook niet zichtbaar. Je kan wel een alternatieve naam opgeven, maar ze tonen inderdaad steeds de bedrijfsnaam.

  3. Goed stukje zeg. En vergeet niet dat Bol door alle externe input gigantisch veel product kennis krijgt. Loopt iets goed zullen ze het zelf ook gaan verkopen. Ik hoop dat mensen dat inzien en mensen er nietafhankelijk van worden. Maar zoals ik het lees kost het allemaal veel tijd en is het geen gesmeerde machine.

  4. Zeker interessant op het eerste gezicht, voor de webwinkelier die zelf voorraad houdt. Maar een belangrijke vraag voor mij blijft het btw verhaal. Je moet duidelijk voldoende marge hebben op je artikelen om zelf ook nog wat te verdienen. Denk ook aan verzend en verpakkingskosten die naast de kosten van Bol komen. Verzendstickers zijn snel te fabriceren door een Dymo labelwriter te gebruiken.

  5. Het printen zelf kan inderdaad makkelijk met een labelprinter (hoe anders?) maar waar het moeilijk wordt is bij het samenstellen van het etiket zelf. De gegevens van de klant staan alleen in het excel bestand of op de .pdf pakbon. Je moet dan handmatig knippen en plakken en wat enters er tussen zetten voordat je het etiket gereed voor printen hebt. Het is voor Bol.com niet zo moeilijk om die gegevens automatisch in een bestand te krijgen zodat je als verkoper alleen op ctrl-p hoeft te drukken en dat alle labels van die dag er dan uit komen rollen. Scheelt enorm veel tijd bij het inpakken van de bestellingen.

    Zo zijn er nog wel meer van dit soort dingen wat verkopen via Bol.com op dit moment nog vooral onhandig en onnodig duur maken.

  6. Volgens mij kan je het gebruiken om nieuwe artikelen toe te voegen of om bestaande artikelen te verrijken met data.

    Er zou vandaag nog contact gelegd worden met mij, vanuit Bol. Lieten ze per twitter weten. Maar tot op heden nog niets. Als ik contact met ze heb zal ik het even vragen!

  7. Thanx. Ook gebeld (eerst 3x uitleggen dat er een excel bestand op de site stond trouwens…) en volgens de dame zou ik een mail moeten sturen. Wat daar dan in zou moeten staan wist ze niet, dus maar even gevraagd (over de mail :-)) of EAN code voldoende zou zijn… Laat ook even uitkomst weten.

  8. Overigens, de partners staan nu wel bij de overviewpagina!

    adviesprijs € 21,99
    bol.com prijs € 19,99
    je bespaart 9%

    5-10 werkdagen
    In winkelwagentje
    Via partners vanaf € 17,99

  9. Ik heb gisteren 42 artkl geplaatst die bol.com zelf ook verkoopt, allemaal wat goedkoper gedaan zo,n 10%.
    Zelf vind ik dat bol.com aardig wat provisie pakt, nieuwe produkten toevoegen zonder barcode vind ik een ramp. Sommige produkten zal ik er niet op zetten, ik wil geen slapende honden wakker maken. Feitelijk is bol.com mijn concurrent denk wel dat zij hun ogen open houden wat goed verkocht wordt. Ik wil van sommige artkl die ik zelf importeer ook niet de barcode geven. Het zou beter zijn als er een winkel als bol.com komt, maar die zelf niet verkopen. Ik hou jullie op de hoogte van de verkopen via bol.com.

  10. Via marktplaats/ebay is dat mogelijk, maar die sites hebben dan weer niet de uitstraling en betrouwbaarheid van Bol. Een bestelsysteem ontbreekt daar ook.

    Eind 2008, begin 2009 is er een experiment geweest met een soort van online warenhuis waar ik aan mee gedaan heb. Het idee was dat er 1 winkel was waar men kon shoppen, maar dat er meerdere webwinkels hun waar aanbieden. Een soort Bijenkorf idee. Maar dit project mislukte om meerdere redenen. Oa. omdat er veel verschil zat in de stijl en opmaak van de producten -iedereen maakte zijn eigen producten aan- op de site en de servicegraad van de aanbieders te veel verschilde. Voor de bezoeker/klant is dat niet fijn.

    Weer even terug on topic; ik heb nog steeds (!!) geen bericht van Bol gehad nav. de blog en mijn vragen aan de klantenservice..

  11. @Wouter: Ik ook niet. Moeten we ook geen lastige vragen stellen :-))

    @Jannie: Hoe zet je er in hemelsnaam artikelen op zonder ean code? Mij lukt het niet…

    Overigens: Als je BTW kan verrekenen, valt importeren natuurlijk mee, want dan kan je hetgeen je bij de binnenkomst betaald, verrekenen. Ik denk wel dat de belastingdienst meekijkt, mn.als je nieuwe producten verkoopt, dus zou zorgen dat je administratie goed klopt!

  12. Bij Vergelijk.nl volgen we de stappen van bol.com met grote nieuwsgierigheid. Sinds aug 2011 hebben we een soortgelijk concept op onze site. Tegen een commissie kunnen webshops hun producten op onze website verkopen. Wij faciliteren de betaling, de webshop de levering.
    Inmiddels zijn hier bijna 80 winkels bij aangesloten, in 350 categorieën. Het grote verschil is uiteraard dat vergelijk.nl de producten niet zelf verkoopt. Wat we merken is dat consumenten het extra stuk zekerheid waarderen en graag een partij als vergelijk.nl hebben die voor ze opkomt.
    Ben ook benieuwd wat Amazon voor effect gaat hebben op de online markt. En welke ervaringen webshops hebben met Google shopping.

  13. @Jannie @Chantal

    “eigenlijks zou er een site moeten komen die dit ook doet , maar dan zelf niks erop verkoopt!”

    Die site is er al: http://www.vergelijk.nl!
    Bij ons kunnen webwinkeliers sinds augustus vorig jaar ook hun assortiment direct aan consumenten verkopen via onze bestelmogelijkheid. Ook wij werken middels een CPS percentage.

  14. “Hoe kan ik als zakelijk verkoper nieuwe / eigen uitgegeven artikelen aanbieden?

    Zakelijke verkopers kunnen nieuwe producten aanbieden op de bol.com website. Hiervoor dient u het sjabloon voor productinformatie te downloaden.

    Onder de knop EAN Beheer kunt u nieuwe producten en eigen unieke producten toevoegen die niet in het bol.com assortiment zitten. Voorwaarde is dat het artikel minimaal een EAN-code kent naast de overige verplichte attributen per type product. Op deze website staat de procedure vermeld met betrekking tot de aanvraag van EAN-codes voor producten die deze nog geen EAN-code hebben.

    Om producten correct op de website zichtbaar te krijgen dient u aan een aantal basis vereisten te voldoen. Raadpleeg hiervoor de handleiding.

    Eén keer per dag wordt de nieuwe productinformatie toegevoegd. Het duurt maximaal 2 werkdagen voordat uw product zichtbaar is op de website bol.com. Zodra de informatie is verwerkt, vindt u uw product terug in uw aanbod. U kunt dit controleren door het specifiek opgevoerde EAN op de Bol.com website te zoeken.”

    Zou dus moeten werken door gewoon de EAN erbij te zetten en de boel op te sturen

  15. Zojuist heeft Bol.com ook per email geantwoord! Ik ben nog even in afwachting van hun goedkeuring om de mail in zijn geheel te publiceren. Op zich zijn de antwoorden die ze gegeven hebben goed, vind ik.

  16. Toch lastig. Zitten verplichte velden in, die eigenlijk niet in te vullen zijn. Daarnaast moet je een ‘winkel’ aangeven (DVD wordt dan entertainment?) maar de keuzes die je dan in subtype hebt, klopt weer niet met hetgeen het eigenlijk is. Probeer eens een intructional bellydance DVD toe te voegen, zeg maar… Lastig, lastig. Ben benieuwd wat ze je geantwoord hebben (en mij nog niets iig, lol)

  17. Er staan nu 72 artikelen van ons op Bol.com, maar nog steeds niks verkocht. Maar dit werkt toch ook niet als je een artikel van 60 euro verkoopt moet je bol.com 10 euro provisie betalen, en ook nog gratis verzenden, en dan nog wachten op je geld.

    De toekomst voor webwinkeliers is grote partijen nemen de markt over, net als Bol.com die natuurlijk ook zijn assortiment gaat uitbreiden. Kijk maar naar Zalando begon met schoenen… ik heb vernomen dat Zalando uit groothandels bestaat.
    Wil jij nog je hoofd boven water houden dan zal je het slim moeten aanpakken, breed assortiment en specialiseren. Dus webwinkeliers maak jullie sterk en verenig jullie.

  18. Beste Jannie, Mirela en Adriaan: Zulke sites zijn leuk, maar ik moet nog steeds zelf een webshop hebben op een eigen domein. In mijn ogen verdient vergelijk.nl, net als kieskeurig.nl zn geld dus puur met het vergelijken van webwinkels en doorlinken daarnaartoe.

    Het mooie van sites als Bol, Ebay etc. is dat ik dus geen eigen domein nodig heb, geen webwinkel daarop hoef op te zetten, geen factuur hoef te sturen en niet achter mijn betalingen aan hoef te gaan… (dat laatste bij Bol overigens, bij Ebay is dat nog wel). Ze hebben dus een heel stuk marketing, administratie etc. uit handen genomen en eerlijk gezegd is me dat wel wat waard.. Je kan dan dus ook gewoon met minder marge genoegen nemen, immers heb je ook minder kosten…

    Ben nog wel benieuwd hoe Bol.com met geschillen of niet betalende klanten denkt, terwijl artikelen bv wel gestuurd zijn.. ..

  19. Hi Bas,
    je zou dus zelf geen eigen webshop url willen hebben als ik het goed begrijp, maar alles via een partij als e-bay doen. Lijkt me inderdaad fijn dat je je alleen hoeft te richten op wat je leuk vindt en niet op gedoe met betalingen.
    Ik denk dat de dienst van vergelijk.nl ergens tussen een simpele affiliate en een eBay in ligt. Wij zijn verantwoordelijk voor de betaling, inclusief de betaalkosten, dus achter je geld hoef je niet aan te zitten. De bestelling wordt door de klant in het winkelmandje op Vergelijk.nl afgerekend. Daarna sturen we de bestelling -en het geld natuurlijk :-)- door naar de winkel. Wel moet de shop nog een factuur en pakbon sturen. De webshop is namelijk nog steeds de contractpartij waarmee de koop wordt gesloten.
    Ook sluiten we alleen nog winkels aan die daadwerkelijk een eigen domein hebben. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst de dienst ook openen voor ondernemers zonder eigen winkel!

  20. Beste Mensen

    Vandaag onze eerste verkoop gehad op Bol.com, deze hebben we met onze vaste vervoerder verstuurd, de betaling enz volgt later van Bol.com, wordt vervolgd.

  21. Mijn vraag mbt de EAN’s heeft de klantenservice doorgestuurd naar de betreffende afdeling omdat ze het antwoord niet wisten. Ik heb uitgevers waarvan er sommige DVD’s door Bol worden verkocht, maar andere EAN’s niet herkend worden 😀

  22. Beste allen,
    Via LinkedIn kwam ik hier terecht, dus die tamtam heeft weer gewerkt 😉
    Leuk stukje met veel info en nuttige details. Persoonlijk heb ik nog wat twijfel en lichte achterdocht. Bol krijgt zo wel heel veel info voorgeschoteld namelijk. Men krijgt aldaar precies te zien wie en welke artikelen boven het maaiveld uitsteken. Dit lijkt me voor een platform als Bol.com zeer interessante en waardevolle informatie. Ze krijgen het nu zelfs gratis voorgeschoteld; sterker nog de aangever is bereid er zelf voor te betalen! Vanuit Bol.com een goeie truc dus.
    Ben benieuwd naar de vorderingen.

  23. Ik probeer al een week de gegevens van mijn boeken te uploaden via “EAN-beheer”. Het uploaden lukt, maar vervolgens verschijnen ze niet in de database. Twee telefoontjes naar de helpdesk gaven geen oplossing. De eerste keer werd gezegd dat ik twee dagen moest wachten. De tweede keer dat ik de gegevens nogmaals moest uploaden. Ik heb de gegevens nu drie maal geupload maar nog steeds geen resultaat. Ik heb nu via de mail een berichtje gekregen dat ze dit probleem vaker tegen komen, maar nog niet weten hoe het komt. Mijn vraag is doorgespeeld naar de afdeling. Blijkbaar is het systeem nog niet helemaal uitgekristaliseerd.
    Of doe ik iets fout? Is het iemand wel gelukt, nieuwe producten via EAN-beheer te uploaden?

  24. Wij zitten momenteel met hetzelfde probleem als Hans. Al een aantal malen de excel lijst met nieuwe EAN codes ge-upload, maar zonder succes en zonder bericht van bol.com. Ook tot op heden niets vernomen van de helpdesk. Wel is het zo dat wij producten verkopen (ledverlichting via http://www.ledworld.nl) en hier denk ik nog geen geschikte categorie voor is om dit in onder te brengen. Terwijl er wel wordt aangegeven, dat je alles kunt verkopen mits het een ISBN of EAN code heeft. Wij zouden graag via bol.com verkopen mede door het grote bereik en uiteraard vergaar je weer een stukje naamsbekenheid. We wachten het weer rustig af en mochten er nog tips zijn, dan verneem ik dat graag.

  25. Ik heb nog een paar keer heen en weer gemaild en gevraagd of mijn boeken soms handmatig toegevoegd konden worden. Als bijlage heb ik naar de helpdesk de content template gestuurd.
    Gisteren lukte het me eindelijk om één boek toe te voegen (Basisveiligheid VCA). Het staat inmiddels te koop op de site. Alleen nog zonder afbeelding. Mijn tweede boek is nog steeds nergens te vinden. Dus maar weer een mail naar de helpdesk gestuurd.
    Het gaat dus niet snel maar er gebeurt wel iets. Uiteindelijk moet het zo gaan lukken.
    Hans (www.verduijn.info)

  26. Weer een paar keer contact met BOl gehad. Het probleem was een verouderde template-sheet en het niet invullen van het taal-veld. Vanochtend kreeg ik een mailtje dat ook mijn tweede boek toegevoegd is. Nu nog kijken of de foto’s ook zichtbaar gaan worden.

  27. Beste Hans,

    Heb je al vooruitgang geboekt (m.b.t. de foto’s)? Wij hebben een vergelijkbaar probleem met de weergave van foto’s, en ik vroeg me af of jij het inmiddels hebt weten op te lossen.

  28. EAN beheer: Al vele malen geprobeerd, gevraagd waarom het in godsnaam een XLSX bestand is en de rest XLS. (moet je weer converteren als je geen office 2007 hebt).

    Toevoegen via EAN beheer is dus nog nooit gelukt…

    BTW / factuur:
    Inderdaad, ik dien over nieuwe producten die ik verkocht heb BTW af te dragen. Staat niet op de factuur. Alleen de bemiddelingsbijdrage is BTW berekend , de rest niet. Kan nooit kloppen. Helpdesk weet het ook niet…ze zeggen omdat het systeem alles beschouwd als tweedehands dan is het 0%. maar nieuwe artikelen kent het systeem nog niet denk ik….

    Ik wordt er een beetje moe van.

  29. Wat mij bij bol.com vooral tegenvalt is het lange wachten op je betaling. Ik heb een heleboel oude studieboeken verkocht via bol.com en ik heb lang op mijn geld moeten wachten, langer dan de gebruikelijke 3-4 weken. Na een stuk of acht telefoontjes kon het geld ineens allemaal vlot worden overgemaakt (wat daarvoor niet zou kunnen). Wat is als tip wil meegeven aan wie zijn/haar boeken via bol.com gaat verkopen is: Ga 21 dagen na het bevestigen van een bestelling meteen achter je geld aan bellen anders moet je echt onnodig wachten.

  30. Webwinkeliers zullen het steeds moeilijker krijgen, de multinationals nemen alles over zoals bol.com, zalando, vimodos enz, net hoe alle kleine kruideniers uit de buurt verdwenen. Deze multinationals zijn al steenrijk, vergeet niet dat hier grote inversterings bedrijven achter staan. Kleinere webwinkeliers zullen zich moeten vereningen bv met een site waar ze op komen te staan en dat mensen daar dan een code krijgen met 5 a 10% korting, als ze op hun webwinkel iets kopen. Mensen ook bewust maken om de kleinere ondernemers te steunen, dit is ook goed voor het bedrijfsleven de kleinere partijen zijn de fundering van de economie.
    Ik roep al het online winkelend publiek in Nederland op met steun ons!

  31. Het is mij een volkomen raadsel waarom mensen nog boeken kopen en verkopen via bol.com. Bol heeft ict ers teveel en veranderen voortdurend en is erg slecht voor zijn verkopers, Ze bedonderen de boel en zelf als verkoper moet je perfect zijn. ik kan wel 50 redenen verzinnen dit niet te doen. de ergste? Een boek van 400 gram verkopen voor 6 euro? vandaag de dag krijg je daar netto 25 cent !! voor en daar moet je het boek ook nog voor verpakken en het review systeem is wel de slechtste die ik ooit heb gezien. geen hond die er in durft te gaan want meneer bol heeft nou eenmaal de macht in Nederland en daar maken ze heel handig misbruik van en o wee als je foutje maakt dan word er direct gedreigd en zelf doen ze er alles aan om je weg te jagen door bijna iedere dag weer nieuwe regeltjes en voorwaarden te verzinnen. waar is de oude bol gebleven die naast een geldwolf ook nog menselijk was?. Ik ben allang gestopt met deze firma, Ik weet van ex collega verkopers dat ze er net zo over denken maar ja, je verkoopt wel he al verdien je steeds minder en minder en minder en minder en bol word rijker en rijker en rijker. Gemiste kans voor b.v de slechte, ECI of Bruna,. Als grote firma met naam die hier in kan stappen en genoegen neemt met de helft word ook schatrijk en hebben de verkopers ook weer een centje.

    Wendy

  32. We verkopen produkten via Bol.com en zijn redelijk tevreden alleen kunnen er best nog wat punten worden verbeterd zoals:
    Garantiestelling en de garantiepot zijn niet in te zien door de verkoper of medewekers van Bol.com. Heel vaag en onduidelijk waar ze alle kanten mee op kunnen.
    Deze handelswijze van Bol.com werkt fraude en malafide handelingen in de hand. Verkopers draaien nu op voor de gevolgen van een retourzending die in de post is verdwenen en de potentiële koper gaat vrijuit. Dit kan oplichting in de hand werken…
    Beter zou zijn wanneer Bol.com ondermeer inzage geeft wat betreft garantiebedrag etc.

  33. Ook wij hebben veel problemen met Bol.com zakelijke verkopen, echt een zooitje daarzo.

    Zo treffen wij bijvoorbeeld EAN’s die foutief gekoppeld zijn aan producten. Bijvoorbeeld EAN “X” is gekoppeld aan product “A”. Bij Bol.com is EAN “X” ooit door iemand toegekend aan product “B”. Product “B” is dus een product dat wij niet kunnen leveren, en de bestelling moet daarom geannuleerd worden.

    Let wel, wij hebben deze producten niet toegevoegd aan Bol.com, maar geven slechts de EAN’s door. Op Bol.com staat dus dat wij producten aanbieden die wij niet kunnen leveren, omdat de koppeling simpelweg niet klopt. Daardoor kunnen bestel-inpak-verzendprocessen niet volledig geautomatiseerd worden, waardoor we veel tijdsverlies lijden. Wanneer daarover contact wordt opgenomen, wordt aangegeven dat we dit zelf kunnen aanpassen (wat we niet kunnen omdat wij de producten niet toegevoegd hebben) of dat er aan gewerkt wordt en horen wij daar vervolgens lange tijd niets meer van, ook een update krijgen is niet mogelijk.

    We zijn nu een paar maandjes bezig en doen zo’n 50K omzet per maand, kan echt veel meer omhoog maar je wordt gewoon totaal niet serieus genomen door die hun medewerkers. Je zou toch verwachten dat je als 600K omzet per jaar meebrengt je toch wel wat serieuzer genomen zou worden. Amazon doet dit naar mijn mening stukken beter.

    Zijn er hier mensen die trouwens een soort van vaste accountmanager hebben?

  34. Via google ben ik op deze pagina gekomen.
    Boeiende discussie over verkopen op bol.com ondanks de publicatie datum van 2012.
    Nog steeds zijn er problemen bij bol.com bij de verwerking van nieuwe producten.
    Onze nieuwe producten komen maar niet voor in het het “mijn aanbod” scherm.

    Vragen worden wel snel opgepakt en men kijkt nu waar het misgaat.
    Zelf vermoed ik dat het te maken heeft met de relatief nieuwe EAN nummers die wij aan onze producten hebben toegewezen.

    Verder ben ik benieuwd wat Bol.com qua sales voor ons gaat betekenen.
    Wij hebben zelf ook een webshop op http://www.nosetubes.nl en zien bol.com als extra verkoop kanaal.

    Zijn er meer mensen die nog steeds tegen problemen aanlopen?

    1. Inderdaad hetzelfde probleem. Wij hebben er voor gekozen om LvB (Logistiek via Bol) te kiezen, verder geen webshop. We zijn een eigen merk gestart met eigen EAN nummers en een geregistreerd merk. Probleem na probleem na probleem. Eerst werd de invoering totaal niet opgenomen, na heel veel telefoontjes stond eindelijk de helft er op. De andere helft stond er na een maand en heel veel telefoontjes en e-mails op. Nu vragen ze om uitbreiding van de informatie, waarop ik gelijk reageer en deze info aanvult, wordt deze wederom niet in het systeem opgenomen. In de laatste e-mail stond dat dit door de afdeling Content komt. Ik moet het maar gewoon accepteren en dat ik verder wordt teruggezet in de lijst betreuren ze ten zeerste, ondertussen verkoop ik minder door de fouten van Bol. Ongelooflijk dat Bol Klantenservice mij al 2x heeft gebeld dat ik een pakket te laat heb opgestuurd. Zeer triest, want dit doet Bol zelf voor mij via LvB. Het is in en in triest als je met nieuwe LvB nummers gaat werken. Ik kan nog even doorgaan, maar dat is slecht voor mijn bloeddruk

  35. Verkocht altijd via bol.com. Alleen lijkt het alsof ik er steeds minder voor krijg. Hebben ze het over verkoopbeoordelingen enz waardoor de prijs kan zakken van je verkochte artikelen. Laatst iets verkocht voor 15 euro waarvan ik dan 8 euro krijg. Ik kap ermee dan geef ik het liever weg dan dat miljoenenbedrijf nog meer te verrijken met zo maar verdient 7 euro!
    Het is veranderd sinds de overname van Albert Heijn. Voorheen was ik zeer content over de service. Ik verkoop niets meer via bol.com Krijg het gevoel van oplichters erbij.

  36. Verkopen via Bol.com is koten!
    Wanneer ze in de gaten krijgen dat een product goed loopt gaat Bol.com dit in eigen beheer verkopen. Vanaf dat moment moet je gaan prijs vechten tegen Bol zelf en die duwen de prijs zo omlaag dat jij na de bemiddelingskosten geen enkele winst meer kan maken. Ik trek waarschijnlijk alles terug. Fuck You Bol.com

  37. Ik zelf ben vorig week gestart met zakelijkeverkoop naast mijn shop. Ik hoop dat ik niet te veel problemen tegenkom als ik hier boven zo lees. Zijn er naast bol nog gelijksoortige origramma’s ik heb weet van het FBA programma van Amazon, iemand daar ervaring mee?

  38. “lekker ondernemen”, zo luidt de reclame van Bol.com op de radio. Na ongeveer anderhalf jaar zakelijk verkoper te zijn bij Bol.com, vind ik deze reclame misleidend.
    We zijn al tegen aardig wat problemen aangelopen bij Bol.com. Helaas laat bol.com het dan juist afweten.

    Wanneer wij een artikel uitschakelen omdat deze bijv. niet meer voorradig is, dan blijft deze gewoon online staan bij bol.com. De bestellingen blijven doorstromen en contact met bol.com haalt niets uit. Het ergste is dat je na enige tijd te horen krijgt dat je te veel orders annuleert en dat je word uitgeschakeld.

    Een klant heeft een order geretourneerd en deze kwam niet terug in ons magazijn. Wij hebben deze retourzending als “Klant behoudt artikel alsnog” aangegeven. Enige tijd later kwamen we erachter dat het artikel retour is gestuurd naar onze leverancier i.p.v. ons magazijn. Met Bol.com contact opgenomen dat deze order als nog geannuleerd mag worden en dat de klant geld terug mag of niet meer aan zijn/haar betalingsverplichting hoeft te voldoen. Anderhalf maand later belt deze klant op dat deze inmiddels in een incasso traject zit, omdat bol.com deze bestelling niet heeft geannuleerd. Wij hebben contact opgenomen met bol.com om de incassoprocedure stop te zetten. Bol.com geeft ijskoud aan niets te kunnen doen en dat de klant contact op moet nemen met het incasso bureau om het op te lossen. Omdat wij wél zuinig zijn op onze klanten, hebben wij contact opgenomen met het incassobureau en het voorval uitgelegd.
    Ik vind het ronduit belachelijk dat wij als externe verkoper zoveel tijd en energie moeten steken in een door Bol.com veroorzaakt probleem.

    Dan komen de hoge kosten van Bol.com er ook nog even bij.
    €15,- commissie per bestelling. deze commissie word ook over de verzendkosten berekend. Daarnaast word er nog €0.99 in rekening gebracht per order. Nu heeft men ook besloten dat de externe verkopers mee betalen aan gratis retourzendingen.

    Lekker ondernemen = veel problemen, veel tijd, veel energie, veel e-mails weinig tot geen reactie, etc.

  39. Ik zie dat ik niet alleen staat. Ik heb een eigen merk met eigen EAN nummers. Dit werkt werkelijk voor geen meter. Beoordelingen die niet geplaatst worden, ingevoerde info die niet in het systeem wordt overgenomen. Teksten die ik ter verbetering wil uitbreiden worden niet overgenomen. Afbeeldingen zijn niet te vervangen. Na werkelijk 39 e-mails en 28 telefoontjes is het nog niet opgelost. “Ja dan moet je bij LvB zijn” “Ja dan moet je bij zakelijk verkopen zijn”, “daar kunnen wij niets aan doen, dat ligt in de handen van de afdeling content”. In en in triest. Werk je via LvB krijg je telefoontjes van Bol Klantenservice dat je pakketje te laat is verstuurd, dat de verpakking beschadigd was etc. Dus de fout van Bol als het om LvB gaat. Zeer triest de behandeling van verkopers en LvB gebruikers.

  40. Bol slaat werkelijk helemaal door het laatste jaar. Toen Bol Bol nog was was verkopen leuk, Nu is het drama. Ze veranderen zoveel dat het alleen nog rendabel is voor bol zelf. Op een enkeling na kan je geen winst maken bij bol en zeker niet bij tweedehands boeken. naar belgie versturen bijvoorbeeld. probleem is de B voor de postcode. Tref je dat dan tref je het niet, kan je niet versturen voor € 3.75 maar 9 euro via de reguliere post. herstel, eigenlijk 12 euro want het moet natuurlijk wel met track en trace. Opbrengst boek 5 euro. tel uit je verlies. dit gebeurd redelijk vaak. Je kan natuurlijk ook annuleren. Oh nee dat kan niet want dan wordt je er af geknikkerd boven de 2 %. Stel je verkoopt 10 boeken per maand en je annuleert er 1 is 10 %. wegwezen. Dit is helaas maar 1 voorbeeld van de vele. je kan als klant altijd zeggen dat je pakje niet heb gehad ondanks de track en trace meld dat het wel is aangekomen. bestelling wordt geannuleerd, centen kwijt plus daarop een niet zo vriendelijke beoordeling. gebeurd dit je vaker? wegwezen want een cijfer onder de 8 wordt niet geaccepteerd. Ik kan helaas nog veel meer voorbeelden noemen maar ik erger me zo aan de manier waarop Bol met de verkopers omgaat dat ik op marktplaats ben verder gegaan. Wat een verademing…. boeken komen ineens altijd aan. verkoop je een boek van 6 euro krijg je 6 euro in plaats van 1 die je van bol krijg. Ik dacht dat het aantal verkochte boeken wel zou zakken. 6 % meer boeken verkocht en opbrengst die veel tot zeer veel hoger lagen dan bij bol. ter vergelijking: 10 euro om 100 euro bij MP. ik weet het wel tot er een goede andere concurrent komt. Ronald

Laat een antwoord achter aan Ferry Reactie annuleren