Laat jezelf eens zien, webwinkelier

Als webwinkelier kan je lekker anoniem verkopen. Je kan letterlijk aan de keukentafel van je moeder gevestigd zijn, vanuit het schuurtje in de achtertuin werken of natuurlijk vanuit de inmiddels welbekende zolderkamer. En dat allemaal zonder dat de buitenwereld dat weet. Maar is het ook beter als de buitenwereld dat niet weet?

Veel webwinkeliers die net begonnen zijn, maar ook aardig wat webwinkeliers die al even aan de weg timmeren, zijn anonieme en schimmige types. Althans, als ik hun website zo bekijk. Niet zelden lijkt namelijk elke identiteit van de ondernemer te ontbreken op de site. Nergens is een normaal adres, telefoonnummer of zelfs KVK nummer te bekennen. Pas als ik de algemene voorwaarden ga doorspitten, kom ik er achter met wie ik nou eigenlijk zaken zou doen als ik er zou bestellen. En soms is het zelfs dan nog een mysterie wie of wat er achter de shop zit.

Ondernemers die deze informatie al dan niet bewust achterwege laten of op moeilijke plekken, zoals in de voorwaarden, verstoppen, lijken zich niet te realiseren hoeveel schade ze zichzelf toebrengen. Een webwinkel waar simpele contactgegevens zoals een adres, emailadres en telefoonnummer ontbreken, komt namelijk zeer onbetrouwbaar over. Een contactgegevens pagina met alleen maar een emailformulier? Zeg je klanten maar vaarwel. Men wil gewoon weten welk bedrijf er achter de webwinkel zit voordat men er bestelt.

Webwinkeliers die het adres bewust verstoppen of niet vermelden, zeggen bang te zijn dat potentiële klanten spontaan langs zouden komen, terwijl dat niet mogelijk is. Het bestemmingsplan van de gemeente verbiedt dat bijvoorbeeld, of het magazijn staat ergens anders. Of alleen al het feit dat het bedrijf aan huis gevestigd is in plaats van in een sjiek en groot bedrijfspand, blijkt de achterliggende reden te zijn; men is bang dat dit onprofessioneel over zou komen. (Bron: diverse feedback topics op het Webwinkelforum)

Niets is echter minder waar. Vermeld duidelijk dat je geen winkelpand hebt en dat men alleen op afspraak langs kan komen, als je geen winkel op je vestigingsadres hebt. Dat komt een stuk betrouwbaarder over dan het adres simpelweg weglaten of verstoppen en zal er dus voor zorgen dat je veel meer verkoopt. Mocht er onverhoopt toch iemand spontaan langs komen, dan heb je een uniek contactmoment met de klant. Normaal zie je je klanten niet in het echt en dat biedt dus een unieke kans. Ook al kan je dan misschien niet direct verkopen aan deze klant, je kunt dat moment wel aangrijpen om kort en enthousiast wat te vertellen over je bedrijf. Bovendien kan je de klant aan je binden door hem persoonlijk te adviseren en eventueel een speciale aanbieding te doen. Maar dat is nog niet het enige. Je bent als webwinkelier wettelijk verplicht om je bedrijfsgegevens duidelijk op de site te vermelden. Er is dus geen excuus om niet gewoon je bedrijfsgegevens duidelijk op de webshop te vermelden.

Het feit dat je uit huis werkt, is juist iets om trots op te zijn. Je webwinkel is bijvoorbeeld het resultaat van een uit de hand gelopen hobby of een passie. Je werkt keihard, met bloed zweet en tranen, aan je bedrijfje. Maar dat is aan de buitenkant, oftewel de shop zelf, niet af te zien. Dit gegeven kun je juist prachtig uitbouwen in een mooi verhaal over jou en jouw webwinkel. Vertel bijvoorbeeld op de homepage kort van wie de webwinkel is met een link naar de “over ons” pagina, waar je uitgebreid uit de doeken doet hoe het komt dat jij een webwinkel begonnen bent en hoe dat er achter de schermen aan toe gaat. Verbind jezelf als persoon echt met je webwinkel. Zet er ook foto’s bij, bijvoorbeeld van hoe het “magazijn” er uit ziet of hoe je nieuw binnen gekomen producten uitpakt. Niets is mooier dan een trotse ondernemer die een leuke blik achter de schermen geeft. Bovendien geeft dit ook mooie stof voor op bijvoorbeeld je Pinterest-, Facebook- en Twitteraccounts. Zo kun je de binding met je klant maximaliseren, wordt jouw webwinkel een stuk persoonlijker en veel authentieker.

Mensen vinden het prachtig als je ze op de hoogte houdt via die kanalen. Je klanten bestellen dan niet meer bij een anonieme en abstracte website, maar hebben het idee bij jou als persoon te kopen. Dit is een mooi punt om je te onderscheiden ten opzichte van de grotere jongens; bij jou wordt men echt persoonlijk geholpen. Ze krijgen geen callcenter met een ongemotiveerde en onwetende student aan de lijn. Ze spreken altijd direct met de baas. En jij, als baas, weet ook precies wat er speelt. Naast chef klantenservice ben je namelijk ook hoofd orderpicker en senior inkoper. Je weet direct van hoed en rand. Daar kan een groter bedrijf echt niet tegen op!

Kortom, laat eens wat meer van jezelf zien. Webwinkelier zijn is een vak. Wees er trots op!

(Deze post van mijn hand verscheen eerder op molblog.nl)

3 gedachten over “Laat jezelf eens zien, webwinkelier”

  1. “Naast chef klantenservice ben je namelijk ook hoofd orderpicker en senior inkoper.”
    Dus ik ben niet de enige die dat gevoel heeft? :-]

    Leuk artikel.

    1. Mijn blog is op zich geen opsporingsservice voor anonieme webwinkels, maar ik zou het eens bij mijnwebwinkel.nl proberen, wellicht weten zij wie de eigenaar is.

      Verder altijd vóórdat je bestelt bij een shop checken wie of wat er achter de webwinkel zit.

Laat een antwoord achter aan Wouter Reactie annuleren