Het piramidespel van Flexkom?

Update: Flexkom is daadwerkelijk een piramidespel gebleken. Beloftes maakt Flexkom steeds niet waar en ze zijn een beetje door alle smoesjes heen. Honderden mensen die geld betaald hebben aan Flexkom zijn boos opgestapt en velen van hen hebben hun excuses aan mij aangeboden omdat ze niet allemaal even netjes gereageerd hadden op mijn blog. Lees onderaan deze blog meer updates.

Misschien heb je er al wat van voorbij zien komen. De afgelopen maand zijn er nogal wat mensen die je proberen lid te maken van het Flexkom ‘spelletje’, bijvoorbeeld via Linkedin groepen. Deze discussies verdwijnen echter als het woord piramidespel gevallen is. Zelf spreken de Flexkom agenten over een bedrijf, maar dat is het mijns inziens niet. In deze blog zal ik dat proberen uit te leggen.

Ik werd dit weekend voor het eerst met Flexkom geconfronteerd door iemand die in een Facebook groep voor ondernemers uit mijn regio begon over dit spel. In heel wollige taal vertelde hij dat Flexkom de wereld gaat veranderen en ongeëvenaard bezig is of zal gaan zijn. Wat Flexkom nou concreet deed dat vertelde hij niet. Dus ik voerde Flexkom in in Google en kreeg als eerste resultaat een topic op Tros Radar. Daar valt te lezen dat het een piramidespel betreft met alle gebruikelijke symptomen; Je moet geld betalen om mee te doen, vervolgens moet jij andere leden werven voor het spelletje en je zou er wel ontzettend rijk van worden.

Dus ik in dat facebook topic reageren. De reacties van de agent van Flexkom waren op zijn zachtst gezegd hilarisch. Mocht je die lange post niet helemaal willen lezen; In het kort kwam het er op neer dat ik een beperkt denkraam heb en geen ondernemer ben. Er werd niet ingegaan op de vraag wat Flexkom nou precies is.

In dat topic haal ik deze presentatie van Flexkom aan. (mirror is beschikbaar mocht de presentatie opeens om onduidelijke redenen ook offline gehaald worden). Laten we deze presentatie even ontleden.

Slide 1
Daar wordt al gesproken over “network marketing branche”, oftewel MLM. Daar is je piramide al.
Slide 3
Hier wordt gesproken over “Flexkom International NV”. Eerlijkheidshalve; ik weet niet wat hierover gezegd is in de zaal bij deze presentatie, maar tot op heden -de presentatie is een jaar oud- is er geen Naamloze Vennootschap onder de naam Flexkom of Flexkom International ingeschreven bij de KVK. Er is op dit moment überhaupt geen bedrijf met de naam Flexkom ingeschreven. Dat is best vreemd voor een bedrijf dat “ongeëvenaard” bezig zal gaan zijn. Het is bovendien strafbaar om je voor te doen als een rechtspersoon als je dat niet daadwerkelijk bent. Maar goed..
Slide 16 en 18
Tada, hier zien we de piramide uitgetekend. Het is de bedoeling dat jij mensen gaat werven (Flexkom noemt dit “een team bouwen”) die ook mee doen aan Flexkom.
Slide 20
Het kost veel geld om je plekje in de piramide te kopen
Slide 21
Gelukkig verdien je enorm veel geld en krijg je telkens een grotere Mercedes als je dat gedaan hebt.

Goed, lijkt me al voldoende om gillend weg te rennen. Niet voor iedereen helaas gezien het groeiende aantal mensen dat gewillig geld neer legt om mee te doen met dit spelletje. Laten we nog even wat verder gaan kijken dan.

In Duitsland, waar dit spelletje begonnen is, zijn ze wél ingeschreven, als FlexKom Europe GmbH. Ze zijn gevestigd in een kantoorverzamelpandje in Munchen. Voor de leuk heeft Flexkom daar haar logo op gefotoshopt. Op zich prima, waarom zou je dat niet doen. (Update 8-11: Dit kantoor staat gewoon helemaal leeg als je er spontaan, dus zonder afspraak, langs komt) Leuker wordt het als er gesproken wordt over hun hoofdkantoor, een imposant slot in Kreulingen, Zwitserland. Toevallig hetzelfde pand als het Zwitserse vermogensbeheerder Starcapital Swiss AG. Als dat al geen vraagtekens oproept..

Nog wat dingen om over na te denken;
– Flexkom propageert openlijk dat je er rijk van wordt. (met natuurlijk de stereotype Mercedessen er bij).
– Bekijk deze cijfers van een ander MLM bedrijf eens. Mocht je nog geen argwaan ten opzichte van MLM hebben, dan zou je dat nu wel moeten hebben.
– Piramides waarbij niet de verkoop van een product centraal staat, maar het werven van leden, zijn illegaal. Aldus de Hoge Raad.
– de royalties (de verdiensten van de lagen onder je) vallen onder Box 3 omdat dit als puur speculatief (kansspel) wordt beschouwd. Daarmee vallen ook de verliezen onder Box 3. Oftewel, ze zijn niet te verrekenen met winsten van eventuele andere activiteiten die je onderneemt.

Wat doet Flexkom nou daadwerkelijk?
Graag nodig ik agenten van Flexkom uit om hieronder in de reacties uit te leggen wat Flexkom nou precies doet. De agent uit mijn regio kon dat helaas niet doen, zoals je gelezen hebt in het Facebook topic. Zelf ben ik ook op onderzoek uit gegaan. Sites van mensen die betaald hebben aan Flexkom spreken elkaar tegen als het om de feiten gaat. Instapbedragen varieren van 399 euro tot 1490 + 149 euro jaarlijks. Sommigen volstaan met een enkele webpagina met daarin alleen een soort referral link naar de moedermaatschappij.
Hier is geprobeerd om een en ander uit te leggen. Er wordt begonnen door te suggeren dat je geld verdient door mensen aan te brengen in het netwerk. Zie hier weer het verboden piramidemodel. Verder op de pagina wordt begonnen met rekenmodellen. En hoe. Sommetjes die ik in de kleuterklas deed; “Als een winkel per maand 4000 euro opbrengt, dan verdien je met 10 aangesloten winkels 40.000 euro per maand”. Aha, dus zo zit dat. Het rekenvoorbeeld gaat verder, lees de site als je daar zin in heb. Samenvatting: Jij als “agent” moet eerst voor 1490 euro (+149 euro per jaar) het “recht” kopen om winkels aan te sluiten. Zo’n winkel moet dan vervolgens voor 390 euro een apparaat kopen om de Flexkom kaarten te kunnen accepteren. Vervolgens kan de winkelier voor 1 euro per stuk de kaarten van Flexkom kopen en uitdelen aan haar klanten. Het is dan de bedoeling dat deze winkel klanten met een Flexkom kaart korting geeft. Als de korting 5% van de aankoop is, dan moet de winkel ook 5% betalen aan de Flexkom. Kortom, de winkel is dan 10% van haar omzet alvast kwijt.

De korting die de klant krijgt wordt “gestort op de Flexkom kaart”. Er word, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens ingegaan over hoe de klant dit kan verzilveren. Maar dat is voor het aanbrengen van nieuwe lagen in het piramidespel natuurlijk niet belangrijk. Daar gaat het om het verdienmodel. En die is als volgt:

Flexkom verdienmodel
Flexkom krijgt 40% en koopt daar auto’s van (wtf?) en de overige 60% wordt vaag verdeelt over bovenliggende piramidelagen. En onthoud dat de winkel eenzelfde bedrag moet uitkeren aan zijn eigen klant!

Ik hoef hier niet bij uit te leggen dat dit model volledig gefinancierd wordt door de aangesloten winkels. Die zijn dus continue sigaren uit eigen doos aan het uitdelen en de bovenliggende lagen aan het spekken. Hoewel de eigenaren van Flexkom waarschijnlijk al blij genoeg zijn met jouw anderhalf duizend euro die je ze gretig betaald hebt.

Ga hier zelf eens mee rekenen. Hoeveel klanten moet je aanbrengen en hoeveel moeten zij uitgeven voordat jij break-even gespeeld hebt? En nog leuker om te berekenen, hoeveel geld heeft het huis, in dit geval Flexkom, daarbij al binnen geharkt?

UPDATE 2-7

Hoeveel levert dit de retailers op die zo’n “POS” apparaat van Flexkom hebben gekocht?
Mensen die je flexkom aan proberen te verkopen -hier ben je je eerste 350 euro alvast kwijt-, vertellen telkens dat je als winkel veel verdient aan het systeem. Want, zo zeggen ze, klanten die jij een kaart gegeven hebt die kopen ook ergens anders en dan krijg jij daar ook weer royalties over! Dat klinkt goed, toch? Eens zien wie die royalties ook alweer betaalt.

In het schema hierboven zie je hoe de commissie voor flexkom verdeelt wordt. Laten we de percentage’s vervangen door eurocenten. Er gaat 40 cent naar flexkom, 60 cent wordt verdeelt over de piramide. De retailer ontvangt (60/0.20=) 12 cent voor elke euro die een collega retailer korting geeft aan de klant, en dus ook moet betalen aan Flexkom.  Dat betekent, dat er van elke euro die er naar Flexkom gaat, 12 cent naar het MKB gaat. Oftewel (1/0.12=8.33) om 1 euro terug te krijgen, moet de retail gezamenlijk 8,33 euro betalen aan Flexkom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korting voor de consument, die je als retailer moet storten op de kaart van je klant. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat elke klant altijd al zijn tegoed uitgeeft, evenredig verdeelt over alle retailers. Effectief kost het je dan 0. Maar uiteraard zal niet iedereen haar tegoed altijd uitgeven, wordt het nooit helemaal evenredig verdeelt en verlies je bovendien rente aan het geld dat je parkeert op kaarten van de consument! Die berekening acht ik te moeilijk voor nu, maar ik daag jullie graag uit om dat uit te rekenen in de comments hieronder.

Flexkom licentie houders durven te zeggen dat dit de oplossing voor het MKB is. Nou, niet voor de retail, zoals je net met mij uitgerekend hebt. (Update 17-7: “Econometrist” geeft nog een goed argument waarom Flexkom niet kan werken.)

Mag dat allemaal zomaar?
In Nederland is deze piramide nog vrij nieuw. Er zijn nog weinig tot geen retailers die mee doen. In Turkije zijn ze al wat langer bezig. Naar zeggen van Flexkom zelf gaat dat enorm goed. Turkse media melden echter dat Flexkom licentiehouders en retailers zich massaal gedupeerd voelen. Het Turske OM heeft zelfs onderzoek(en) lopen naar Flexkom omdat ze verdacht worden van misleiding.

UPDATE 10-7

Inmiddels zijn er meer dan 100 reacties geplaatst. Sommige mensen die Flexkom spelen die deden hun best om netjes uit te leggen wat Flexkom nou precies is. Wat opvalt is dat deze mensen elkaar op de meeste punten volledig tegen spreken. De een vind het uitdrukkelijk geen MLM, de ander zegt dat er bewust voor MLM gekozen is. Zelfs over het product waar het bij Flexkom om zou draaien is grote verwarring. De een meent dat het klantenkaarten zijn, de ander heeft het over een marketing tool, weer een ander beweert zelfs dat er helemaal geen product is. Kortom, er is grote staat van verwarring onder Flexkom licentiehouders.

In geen van de reacties waarin men vind dat ik het niet bij het juiste eind heb dat Flexkom een piramidespel is, kon ook onderbouwd worden waarom dat niet zo is.

Ook kan ik vandaag melden dat de mensen achter Flexkom dezelfde mensen zijn als achter de Lyoness piramide.

UPDATE 15-7

Afgelopen weekend was de lancering van de Flexkom App, oftewel de FlexApp. Als die app gelanceerd zou zijn dan zouden wij wel zien hoe goed Flexkom zou zijn, werd meermaals medegedeeld in de reacties.

De lancering van de app ging, hoewel naar verluid bezocht door maar liefst 1400 man, zwijgzaam op twitter voorbij. Het is uniek te noemen anno 2013 om met een hele zaal à 1400 man gezamenlijk exact 1 hele tweet de lucht in te krijgen. Vooral als je bedenkt dat die zaal vol had moeten zitten met pioniers die nota bene de lancering van een nieuwe app gingen vieren. Daar hadden echt wel een paar honderd twitteraars tussen moeten zitten die live alle quotes vanaf het podium het internet op gooiden. We kunnen slechts gissen waarom het niet lukte (of niet mocht??) om te twitteren. De dag later, vandaag, verschenen wel op diverse Facebook pagina’s foto’s van het evenement. Het evenement heeft dus wel daadwerkelijk plaatsgevonden. Helaas is er op dit moment bizar weinig concrete info over de app te vinden op internet. Volgens enkele bronnen moet je inbellen op een Duits nummer om de app te kunnen gebruiken. Of dat klopt weet ik op dit moment nog niet zeker. Het lijkt mij namelijk erg sterk dat er voor zo’n ..onhandige.. optie gekozen is. De app is wel te downloaden in Google Play. Helaas moet je een speler zijn van Flexkom om hem te gebruiken, zo vertelt anvo ons. Dat maakt het een vrij dure app.

Ik had eerlijk gezegd tegen dit tijdstip, het is nu bijna dinsdag 16 juli, verwacht dat er minstens enkele Flexkom licentiehouders hier kwamen om mij te vertellen hoe ongelijk ik had nu de app te downloaden is op Google Play. Helaas is het oorverdovend stil aan het Flexkom front op dit moment.

Flexkom heeft vandaag ook haar eigen site geupdate. Ze hebben met twee sites, namelijk specials.de en tonytravel.de, affiliate overeenkomsten gesloten zodat er wat hotels en vakanties op de site staan. Boeken is op dit moment nog niet mogelijk. Op de pagina over FlexCall (waarmee je gratis zou kunnen bellen) staat een mooie disclaimer onderaan: Für den Verbindungsaufbau zu den FlexCall Servern können providerabhängige Kosten auftreten. Oftewel voor de verbinding naar de FlexCall server kan je provider kosten in rekening brengen. Maar verder bel je gratis.. (?)

Verder is de Flexkom site nog net zo duidelijk als de licentiehouder die mij in eerste instantie benaderde via Facebook. Het is allemaal geweldig en iedereen wordt er rijk van. Maar hoe dat allemaal werkt? Dat vertellen ze liever niet.

Ook na de ruim 200 reacties is er nog niemand (0) die kon onderbouwen dat ik het niet bij het juiste eind heb in deze blog. Ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

UPDATE 25-7

Er is afgelopen week weer veel gebeurd. Wat hoogte- en dieptepunten:
Vrijdag 19 juli heb ik een webinar (live online presentatie) van Flexkom gevolgd. Verslag hier.
Jérôme de R. uit R. (RIP 2019) trok het nu al niet meer en wenste mij kanker toe, omdat hij binnenkort met Flexkom gaat beginnen.
Inmiddels staan er meer dan 500 reacties. Maar je raadt het al; geen van de Flexkom licentiehouders kon onderbouwen waarom Flexkom een goed bedrijf zou zijn..
Omdat de site wat traag en vooral erg langwerpig werd na zo veel reacties, zijn de reacties nu verspreid over meerdere pagina’s. De permalinks naar reacties die gemaakt zijn voordat deze update doorgevoerd werd, werken niet meer. Dus even de reacties doorzoeken als je zo’n dode link tegen komt.

Tot slot.

Ik vind dat een ieder zelf mag beslissen wat hij of zij met haar eigen geld doet. Wel vind ik het schrijnend dat veel mensen blind geloven op dat wat een bedrijf, waar deze mensen nota bene zelf veel geld aan betalen, tegen hen zegt. Ik hoop met deze blog de ogen van mensen wat te openen en ik hoop dat, mocht je overwegen om geld te betalen aan Flexkom, dat je dat ook goed overlegt met onafhankelijke mensen. Baseer je mening niet alleen op wat Flexkom je voorspiegelt. Zij verdienen aan jou en niet andersom, zorg dat je dat snapt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

UPDATE 9-10
Inmiddels zijn er al meer dan 1200 reacties op de blog, waaronder geen een onderbouwde reactie dat Flexkom géén piramidespel is. Wel zijn er wat leuke documenten (document 1, document 2) naar boven gekomen waaruit blijkt dat een piramidespeler van Flexkom honderden tot duizenden euro’s krijgt als hij een nieuw leden aanbrengt. Flexkom noemt dit “Incentives”. Dat verklaart waarom velen zo heftig reageren; het is leuk geld binnen harken als je nieuwe slachtoffers lid maakt van het spelletje.

UPDATE 19-12
Eind oktober zou Flexkom live gaan. De langverwachte en immer uitgestelde Fase 3 zou dan beginnen. Verrassing!! Fase 3 is wederom uitgesteld en zal nu pas ergens in 2014 beginnen. Flexkom blijft ons verbazen. Of ook niet.

Ondertussen zijn de meeste Flexkommers er achter gekomen dat Flexkom inderdaad de boel aan het flessen is. Diverse ex-licentiehouders zijn acties gestart, onder andere de volgende:
AskerRenzeFredGerda (ook per mail)
Kees Holleman

Ondertussen raken de weinig overgebleven gelovigen in paniek. Alleen al een foto van alweer een nieuwe versie van een POS zorgt er voor dat de trieste gevallen spontaan denken dat er alsnog geleverd is door Flexkom.

Inmiddels lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Flexkom over en uit is en dat alle licentiehouders hun geld kwijt zijn. Geloof je er nog steeds in? Niemand is perfect. Voor sommigen is het moeilijk te bevatten dat datgene waar ze maanden in geloofden en waarvan ze hoopten dat het hun rijk ging maken, niet blijkt te bestaan. Weet wel dat veel mensen het je kwalijk zullen gaan nemen dat je nog steeds door gaat met het werven van nieuwe slachtoffers, nu het overduidelijk is dat Flexkom gelijk staat aan oplichting.

Update 12-6 ’14;
Er wordt gestart met een Class Action Lawsuit. Als je je geld van Flexkom terug wilt kan je je hier inschrijven:
Rechtsraad.nl

Lees ook de drie vervolgblogs die ik geschreven heb;
Flexkom zo lek als een mandje. Alle persoonsgegevens van deelnemers lagen op straat.
Reactie van Flexkom. De reactie die er uiteindelijk nooit is gekomen. Loze beloftes alom.
Flexkom faalt in Turkije. Ik heb eens gekeken hoe het in Turkije vergaat met Flexkom.

3.240 gedachten over “Het piramidespel van Flexkom?”

  1. Ergens in Duitsland is blijkbaar alles gratis met Flexkom. Daar gaan ze nog een stap verder.

    Flexkom bietet kostenlose apps die ein passives Einkommen

    Hier gibt es die Flexkom App, wonach 94% der Menschen weltweit suchen !

    Kostenlos telefonieren, kostenlos Urlaub und viele weitere

    Kostenloze app en een passief inkomen, De Flexkom app waar 94% van de wereld achter op zoek zijn, gratis telefoneren, gratis op vakantie gaan en zoveel meer……
    Laten we snel aanmelden bij Flexkom. Niet op vakantie gaan kost meer dan dat je met Flexkom wel op vakantie gaat.

    Jongens, jongens,….de wietplantage van Flexkom raakt blijkbaar niet leeg.

    1. Hier is het verhaal dan weer helemaal anders:

      Moet je nog op vakantie, last minute, autohuur etc. Je krijgt tot 10% cashback op de getoonde prijzen…moet je wel even klant worden..hoe dat gaat..stuur mij een bericht. Alvast de link voor de vakanties…

      Nu krijg je 10% korting, bij de Duitse versie kon je gratis op vakantie. Flexkom, jongens, wat een bedrijf !

  2. Ik heb gelezen dat er weer een meeting vind op 10-8-2013 dat is de volgende week al als het goed is .
    Wat ik kan vertellen over de meeting dat ze altijd zeggen bestel die kaarten snel want ze raken op er komen veel mensen.
    Al die mensen die je daar zal zien zijn allemaal flexkom holders er zijn enkele die nieuw binnen komen maar het zijn steeds dezelfde holders waar bij het lijkt als of de zaal vol is met nieuwe mensen dat gebeurd steeds weer dat is niets nieuws.
    En dan heb je nog die VIP kaarten waar je met een van de leiders op de foto mag in gunzburg konden mensen gewoon zonder VIP kaart met de leiders op de foto so it doesn’t care by the way je kaartje word niet gescand dus kopie van iemand anders beetje photo shop en volla je loopt zo naar binnen security zijn steeds dezelfde personen die daar staan 🙂 .
    Leuke voorbeelden die ze weer geven is het succes van Donald trump ik heb een ding geleerd een echte succes volle zakenman gaat je nooit zijn succes vertellen .
    Lees dat er geen flexkom de vs komt dus er is voor niets een flexkom kantoor in LasVegas laat staan een Flexkom in Iran wat ze zaterdag weer vertellen bij de presentatie is slechts 20% is maar geschikt voor flexkom en heb je kritische vragen zullen ze je niet begrijpen of ze geven je kinderachtig antwoord van je hele leven bestaat uit een piramide van af je geboorte zonde van je tijd dan kan je net zo goed op het strand van miami beach liggen.

  3. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=292585617526106&set=o.418803738172062&type=1&theater

    Deze foto is echt te grappig: met bijschrift: ‘Wie er niet bij was had ongelijk’. Dat lijkt wel het enige argument te zijn dat Flexkom in weet te zetten. Omdat je het niet weet, of omdat je er niet bij was heb je geen flauw idee hoe goed ons concept wel niet is.

    Ik heb het idee dat de mensen op de foto zo dronken zijn dat ze een licentie aan hebben geschaft.

    1. Op het doek achter hen lijkt Alanya te staan. In die stad zijn 1 of meerdere bijeenkomsten geweest waarbij de bezoekers rondgeleid werden bij winkels die aangesloten zouden zijn bij Flexkom. Er verschijnen steeds meer verhalen op internet dat er helemaal geen winkels aangesloten zijn in die stad. De winkels zouden betaald zijn door Flexkom om 1 weekend mee te doen aan hun “reclamestunt”. Na dat weekend verdwenen alle Flexkom uitingen en apparaten weer uit de winkel.

      Ik vermoed dat er wel enkele licentiehouders zijn die deze zomer een vakantie naar Turkije plannen, zodat ze alvast inspiratie op kunnen doen van de reeds aangesloten winkels. Ik hoop dat daar filmpjes van verschijnen op Youtube. Onder andere deze Engelsmannen zeggen eind augustus hun bevindingen online te plaatsen. Ik ben benieuwd!

        1. Ik ben nu wel benieuwd in welke valuta die reismaatschappijen uitbetaald hebben gekregen. Zullen ze Flexmoney ontvangen hebben?

          Het is misschien te generaliserend om te suggereren dat de mens een intelligente soort is. Ik denk dat je zelfbewustzijn en intelligentie door elkaar haalt. Echt intelligent zijn maar enkele onder ons.

  4. Echt, diegene die het Flexkom systeem bedacht hebben die doen het er gewoon om; maak het expres zo ingewikkeld mogelijk.

    Hier een leuk voorbeeldje. De vraag is; hoe genereer je een link waarmee je iemand een app kan geven?

    Het antwoord is:
    dat kan heel eenvoudig, genereer een QR code op je laptop/tablet of PC en scan de code met je QR reader van je mobiel. Dan opent je mobiele site. Deze link kopiëren en plakken op facebook..en je hebt je eigen link..Let wel de link is 72 uur geldig en kan maar 1x ingevuld worden..dus wie is de eerste die deze link invult en wie wordt jouw klant en krijgt 2 Euro Flexmoney tegoed… Succes!

    Want ja, een knopje met “genereer link” spreekt natuurlijk minder aan dan QR codes genereren, dan dat kreng scannen, mobiele site openen, de link die daar staat over nemen (want knippen en plakken gaat al zo lekker soepel op een mobieltje) om de link zodoende te delen.

      1. Omdat het in de praktijk niet werkt, bijvoorbeeld. En omdat het omslachtig is, bijvoorbeeld. En omdat je van een E&M-Commerce company wel iets professionelers mag verwachten dan dit amateur gepruts, bijvoorbeeld.
        Het is ook geen ophef, het is ironie. Op zeker.

      2. Emily, het is nu een beetje alsof een bedrijf zegt dat ze een revolutionaire sportauto gemaakt hebben. Maar in plaats van dat je in de auto kan gaan zitten, hem starten en vervolgens kan rijden, moet je elke keer voordat je de auto kan starten eerst alle banden oppompen en de benzineslang aansluiten op de motor. Als je sneller wilt gaan dan 100 kilometer per uur dan moet je, terwijl je rijdt, eerst bellen met de producent om toestemming te krijgen zodat zij op afstand de begrenzer kunnen de-activeren. Sturen gaat door middel van flink leunen naar links of naar rechts, want draaiende voorwielen vindt de producent onnodig. Als je wilt remmen dan moet je de parachute uitgooien, want gewone remschijven zitten er niet in.

        Dat is een beetje hoe het delen van de app nu werkt. Iedereen met een beetje verstand van mobieltjes en apps ziet dat het een enorm onhandig en omslachtig systeem is.

        Want in plaats van het hele verhaal met QR codes, hadden ze ook een simpel knopje met “delen” kunnen maken, waarna de app direct gedeeld werd. Zelfde functionaliteit, enorm veel handiger. Alleen ziet er niet spectaculair uit. En als ze het echt goed zouden doen, dan hoeft de app helemaal niet geactiveerd te worden door een licentiehouder. Gewoon downloaden en hij dan gebruikt worden. Maar ja, dan vangen de licentiehouders geen geld meer. En daar hebben ze natuurlijk wel recht op, want ze hebben 1500 euro betaald.. Ja dat laatste is een grapje. Waarom een heel netwerk van geldzuchtige mensen er tussen prakken als je het ook direct, zonder hen ertussen, kan aanbieden.

        Eigenlijk zegt het feit dat er een uitleg benodigd is bij het werken met de app al voldoende; hij is niet goed geprogrammeerd en ontworpen. Anders zou er immers geen of hoogstens minimale uitleg benodigd zijn, omdat de app intuïtief, eenvoudig en soepel werkt. Nu worden er hele trainingsdagen gegeven zodat diegene die ons binnenkort de app moeten gaan slijten, er zelf mee om kunnen gaan. Wat denk je van een gewone consument? Die wil de app gewoon downloaden en er mee aan de slag gaan. Die gaat echt geen trainingsdag bezoeken zodat hij snapt hoe de Flexkom app werkt.

  5. wil jij nog meedoen voor een schijntje dan moet je opschieten want binnenkort gaat de Global Licentie van 1639,00 naar 2689,00 dat krijg je bij vraag en aanbod

    1. Oh? Ik dacht dat ze binnenkort gewoon zouden staken met het werven van mensen die moeten betalen? Want dan was het ‘vol’?

      Verrassend dat ze dat ze daar toch niet mee gaan stoppen. Heb je daar linkje van?

        1. Kan ik als mede-licentiehouder bevestigen. Die upgrade naar € 2.689,- zou eigenlijk al per 14-07 (lancering van de app en tevens verjaardag Chengiz) moeten gebeuren maar ook dit is tot nader order……jawel…uitgesteld.

  6. Op twitter zag ik nog een discussie tussen “Flexkompiramide” en “Flexkomcard“. Het lukte me niet om de hele discussie in 1 link te pakken, maar hier een aardig deel

    Flexkompiramide vraagt naar Turkse hotels waar hij kan overnachten en betalen met Flexkom. Volgens Flexkomcard moet je dan via Flexkom.com een tegoedkaart kopen. Betalen met Flexmoney in het hotel zelf lijkt niet te kunnen.

    Dan vraagt piramide hoe het werkt met internationale transacties. Card zegt dat het gebaseerd is op de euro. 1 FlexMoney is 1 euro is 1.33 dollar. Piramide denkt dat dat problemen gaat geven in niet EU landen. Vandaag is 1 FM dus 1.33 dollar, maar morgen is 1 FM misschien 1.50 dollar. Consumenten in USA zullen dat niet snappen, denkt hij. Dan vindt card opeens dat piramide op de zaken vooruit loopt.

    De bewering van Card staat trouwens haaks op de bewering van zijn collega Flexkom_WF. Die meent dat er een puntensysteem achter de Flexmoneys zit.

    Card zegt dat de licentiehouders maar de kop in het zand moeten steken. Er wordt voor hun gedacht, dus zelf denken is niet nodig. Dat vat denk ik wel aardig de Flexkom mentaliteit samen.

      1. Daar heet het opeens FlexCash.

        Het verhaal van Flexkom lijkt hoe langer hoe meer scheuren te vertonen. Alsof er een paar kindjes in de speeltuin een spelletje bedacht hebben. Met als verschil dat volwassenen er grof geld voor betalen.

  7. 8151 keer is de app gedownload tot op vandaag. WOW!

    4.194.432 klantenkaarten in omloop. De Turken konden daar 3 dagen gebruik van maken in Antalya. WOW!

    Als de rest van Flexkom ook zo een succes wordt !

  8. Stel: ik heb een memorystickje nodig, en in mijn straat zijn twee electronica zaken; één met en één zonder flexkomlogo. Beiden hebben deze stick, hij kost 10€. Bij de flexkomwinkel geldt 10% korting in de vorm van flexmoney. Blijkbaar kan deze winkelier zich permiteren om 20% korting te geven, 10 aan mij en 10 aan flexkom. Met mijn flexkomcard stap ik de flexkomwinkel binnen en daar ben ik sowieso 10 euro kwijt, alleen krijg ik er daar weer een flexmoney voor terug. Die maak ik gelijk te gelde, door er nog een cd-schoonmaakdoekje van 1 euro bij te kopen, uiteraard ook weer met 10% korting, zodat ik na het betalen van €10 een memorystick, een cd-doekje, en 10 cent op mijn flexkomcard heb. Deze winkelier heeft nu 9 euro in zijn kassa, is een memorystick kwijt, het cd-doekje (let wel: inkoop + marge), en heeft 10 cent flexkomschuld die ik later nog een keer kom incasseren.

    Er zit 9 euro in zijn kassa, geen 10, omdat er 10% naar de flexkomorganisatie moet, en reken maar dat dat écht geld is en geen flexmoney, want flexcom moet er auto’s van kopen en ik heb nog nooit een Mercedesdealer met een flexkomlogo gezien.

    Laten we nou eens zeggen dat de inkoop voor de winkelier(s) 50% van de winkelprijs is bij alle produkten. De flexkom winkelier heeft nu een winst gemaakt van 9-(5+0,50+0,10) = 3,40 bij een inkoop van 5,50, oftewel 61,8%. De buurman heeft nog steeds een marge van 5/5, oftewel 100%.

    Dit betekent dat hij NOOIT door de flexkom winkel beconcurreerd kan worden. Hij kan zich namelijk veroorloven om tot 38,2% korting te gaan om dezelfde boterham te verdienen als zijn flexbuurman. En dan hebben we het gewoon over contante kassakorting, en geen onnodige kaarten of wat voor rommel dan ook. Deze korting kan direct in elke andere winkel ter wereld worden uitgegeven of op je spaarrekening blijven staan. Dus daar waar de flexwinkel maar 10% korting aan de consument geeft, waar ook nog eens een kaart en een volgende aankoop voor nodig zijn, kan zijn buurman 3 keer zoveel korting geven, en nog steeds een dikkere boterham eraan over houden.

    Dit alles maakt dat ik zonder card een willekeurige flexkomwinkel binnen kan stappen, en vragen om een twee keer zo hoge korting als dat hij flexkomcardhouders biedt, maar dan cash, en dit leidt vervolgens tot een betere deal voor ons allebei dan wanneer ik met een flexkomcard binnen stap en om de reguliere flexkorting vraag.

    Moet ik verder nog iets verduidelijken om aan te tonen hoe nutteloos de tussenkomst van flexkom is?

  9. Het enige dat ik nu erg jammer vind is dat er nu geen reakties van FK NoordHolland/HQ/Scandinavië/iets meer zijn. Waarom is dat? Dat wij geen idee hebben hoe FlexKom functioneert is wel duidelijk, maar nu blijft ook de uitleg weg?

    1. De strategie bij Flexkom is “Kop in het zand”. Die strategie is tweeledig; hij gaat op voor het beleid van de directie als voor de licentiehouders. De eerste mensen menen in plaats van aandacht aan dit blog te geven door hier uitleg en toelichting te geven om het zodoende om te vormen naar een reclame middel van hunzelf, dit blog door middel van Duitse blafbrieven van het internet te proberen te krijgen. De tweede groep wordt door diezelfde directe vertelt dat ze zelf niet na hoeven te denken. “Gewoon betalen mensen, het is heel simpel, verder hoef je niet na te denken”.

      Beide feiten zijn kapitale missers.

    1. Sorry Jan, maar dat staat er niet. Er staat dat het “contract” van FlexKom niets beloofd waardoor er nagenoeg geen contractbreuk kan plaatsvinden. En daarmee is een goede reden om de zaak op te laten doeken weggemaaid. Het is, in mijn ogen, gewoon flessentrekkerij. En iemand die daar in trapt..tja.. is zijn geld gewoon kwijt. Flessentrekkerij is strafbaar, maar “door rood rijden” is veel duurder qua strafmaatregel. En na de veroordeling denk ik niet dat schadeloos-stelling aan de orde is. Waarschijnlijk is de straf voor het ontduiken van belasting zwaarder, maar dat moet dan wel eerst bewezen worden..
      Vandaar ook dit blog: als waarschuwing

      1. Er zijn hier op dit blog meerdere mensen geweest die hun geld van Flexkom terug wilden krijgen. Ben benieuwd hoe Flexkom daar mee om gaat en hoe het deze mensen nu vergaat.
        Als je ziet dat mensen die bijvoorbeeld op Facebook een vraag stellen over de werking van Flexkom al voor “Judas” uitgemaakt worden door andere Flexkommers, zal de gedachte om uit de clan te willen stappen waarschijnlijk op nog veel meer weerstand van de groep stuiten.

      2. Je hebt gelijk devious.
        Triest toch hè. Flexkom zelf doet geen beloften, dat ‘werk’ laten ze doen door de licentiehouders doe daarmee hun eigen graf graven omdat zij ook degene zijn die verantwoordelijk zijn. Want ook dat heeft Flexkom afgeschoven. En nog niet wakker worden!?

  10. Op YouTube een Flexkom webpresentatie gevonden waarin aardig wat winkeltjes te zien zijn. Ik heb hem nu via mijn mobiele telefoon bekeken dus tekst is niet goed zichtbaar maar er is vast wel wat uit te halen en te checken.

    https://www.youtube.com/watch?v=6kGC6AvQkMI&feature=youtube_gdata_player

    Anderhalve week geleden heb ik trouwens via email contact gezocht met een restaurant wat volgens een van de filmpjes aangesloten was bij Flexkom. Heb nog steeds niets van ze gehoord. Ik zal ze eens bellen, kijken of ik dan wat meer duidelijkheid krijg.

  11. stap 2 en 12 komt vooral bekend voor, nietwaar?

    1 Look for older men, from ages 55-65. They’re set in their ways, and they’ve got enough money to steal to make it worth your time.
    2 Make sure your victim thinks he’s smarter than he really is. Find a guy who always thinks he knows what he’s doing, and never wants to look stupid by asking too many questions.
    3 Your victim should have a history of making risky investments. Once a dreamer, always a dreamer.
    4 He should be emotional, and not think very carefully about what he’s doing. Of course he doesn’t think he’s emotional. Find one that acts like a tough guy but reacts like a teen girl.
    5 Better if he’s one of those “do-it-yourself” kind of guys who does his own online stock trading.
    6 Find the guy who never does enough due diligence. He might read the materials you give him (and of course he’ll barely skim those), but he’ll never go online and actually research anything. He’ll just read whatever agrees with his own view.
    7 The best strategy is to scam your guy, and then use him to scam others, because these types of guys believe “A man’s word is his word.” Try to find a guy who’s well-connected and in some sort of club or a big church, because when you’re introduced to others, you’ll be his “friend” and not some random stranger. Then reel in your suckers.
    8 Dangle pretty baubles in front of his eyes. Tell him he’ll get a huge rate of return – a guaranteed return – with high rewards and no risk.
    9 Look the part by dressing well. Wear an expensive suit and accessorize with a Rolex watch. (Note: gold is better than other metals.) The watch can be fake, and so can any certificates or diplomas on your office wall. He’ll be impressed, and he won’t check.
    10 At first, throw your money around. Buy him dinner and drinks at a fancy place. It’s a small investment on your part, but it will pay big later on when your guy reciprocates. Hey, you did something for him, and he’ll definitely feel the need to do something for you.
    11 Don’t forget to mention your deal is a limited time offer, or there aren’t too many spots available. You want your victim to act now and be afraid his buddies will get in and he won’t. Translate all of his suspicions into fear.
    12 If your victim asks too many questions, just move on to the next guy. Don’t waste your time with a guy who might actually verify what you’re saying.
    13 Ignore the skeptics and critics. Even if somebody does question you, and they’ve got good sources of information on you, and hell, they’re even right, just blow then off and don’t bother to fight them. Maintain your focus on the ones who believe, rip them off, and keep smiling.
    14 And remember, even if your most gullible victim finds this list, he’ll say: “Thank God I’m not that guy!”

    1. Ik denk dat er ook een aantal zitten te wachten op 15 Augustus.
      Dan heb je de grote lancering in Oostenrijk. Dan gaan ze daar al die duizenden winkels aansluiten en die miljoenen kaarten uitdelen.
      Ben benieuwd. De app gaat tenslotte ook als een gekke.

        1. Ach je hebt gelijk, ze blijken in Oostenrijk begonnen te zijn. Wel leuk, 1 deelnemer had enkele winkels uitgenodigd alleen mochten die blijkbaar niet naar binnen. Alleen als je Flexkom-agent was dan was je welkom.
          Maar weinig beweging op de website. Zou toch verwachten dat je dit groots op je website zou zetten met een kaart met locaties van aangesloten bedrijven.
          Vind letterlijk niets over oostenrijk en dat terwijl ze al 2 weken bezig zijn.

          1. Voor retailers is Flexkom niets, zoals we hier al op meerdere manieren vastgesteld hebben. Op zich niet vreemd dat al die berichten ontbreken. Wel vreemd dat er nog steeds mensen zijn die denken dat Flexkom een werkend systeem zou zijn.

  12. Gisteren uitgenodigd voor een FK meeting in een vakantiepark te Lunteren. Verhaal, dat door drie personen verteld wordt, rammelt aan alle kanten. Zelfs fatsoenlijk hoofdrekenen is er niet bij. Tevens wordt het niet op prijs gesteld als je onlogische verhaal direct met een vraag parareert. Deze worden naar achter geschoven en later niet meer behandeld. Deze meeting is elke week. Verder openen ze een kantoor in Zwolle en in Breda, waarbij er plannen liggen om uit te breiden naar het Oosten ( Duitsland??).
    Strategie van de meeting simple, zorg voor een aantal voorstanders die de nieuwelingen kunnen bewerken. Het activeren van de app is een lokkertje. je stuurt van te voren de link naar de app download en we zijn allemaal nieuwsgierig toch.
    Zorg verder dat je de persoon in de “watten” legt en vissen maar.
    Wat een aanfluiting zeg.
    Deze blog super.
    Als je snel Remie uit alleen op de wereld wil worden, span je dan in voor deze toko. Dit kan je niet verkopen aan vrienden, bekenden enz.

    1. Alle “kantoren” die ze openen zijn eigenlijk flexkantoren. Laat je niet misleiden door het woordje “flex”, in dit geval heeft dat niets met flexkom te maken. Een flexkantoor is een kantoor dat je voor een dag of zelfs uurtje kan huren. Je kan er vaak ook een bijeenkomst of vergadering organiseren. Dit is bijvoorbeeld het “hoofdkantoor HQ Flexkom”, gevestigd aan de Ditlaar 7 in Amsterdam:
      http://basickantoor.nl/vestigingen/

      Hetzelfde geldt ook voor hun vestigingen in München, Zwolle en andere steden.

      Er is op zich niets mis met het hebben van een flexkantoor, alleen zou je verwachten dat “het grootste bedrijf ter wereld” of hoe Flexkommers hun leiders ook zien, toch wel een paar flinke panden zou bezitten of huren. Nu lijkt het er meer op dat het een tijdelijke operatie is. Tijd zal leren hoe lang Flexkom blijft bestaan.

      1. volgens mij hebben ze nergens een vast kantoor het is een privé woning of inderdaad een flexkantoor net als bij Regus,maar deze naam is natuurlijk te bekend het moet lijken op een eigen kantoor,hoe groter en mooier is het motto

      2. Nou het pand aan de Ditlaar vind ik niet zo spectaculair eerlijk gezegd.

        Maar interessanter dan het feit of ze een flexkantoortje of een “eigen” kantoor hebben, vind ik het feit dat ze nog altijd niet geregistreerd zijn bij de Kamer van Koophandel. Ik meen dat ze in NL inmiddels zo’n 1500 mensen bereid gevonden hebben om hun centjes af te staan. Dat betekent 1500×1490= 2.235.000 euro wat de kopstukken van Flexkom al naar binnen geharkt hebben. Het enige wat ze daarvoor hebben gedaan is wat presentaties hier en daar geven, een hork van een app maken en er voor zorgen dat er niet te veel vragen gesteld worden..

        1. Het grappige is dat de meeste presentaties gegeven worden door licentiehouders zelf. Deze worden pas beloond als het systeem werkt, de buit voor de oplichters/oprichters is binnen en het concept staat op het randje van de afgrond, te wachten tot het om gaat vallen. Oftewel, de licentiehouders hebben het gros van de werkzaamheden verricht, maar zullen hiervoor nooit enige commissie ontvangen.

          Ik heb trouwens begrepen dat er ook mensen zijn die aandeelhouder geworden zijn bij Flexkom, weet iemand hier meer van? Het zou gaan om 20% van de waarde van Flexkom. Althans de verzonnen waarde.

        2. Dat is inderdaad het mooie; omdat de presentaties gehouden worden door mensen die er zelf in geloven en er voor betaald hebben, maar die niet zelf het systeem bedacht hebben of er uberhaupt aan mee werken, kunnen ze altijd ontkennen. Stel dat je ze een vraag zou kunnen stellen -in de praktijk is dat meestal niet mogelijk bij een Flexkom bijeenkomst- dan kunnen ze altijd zeggen dat ze dat niet weten. Het mooie is, ze liegen dan niet eens. Ze weten daadwerkelijk niet hoe het in elkaar steekt.

          Ook maakt dat het juridisch wat makkelijker voor Flexkom. Het is immers niet Flexkom die de rooskleurige uitspraken over hoeveel duizend euro per maand je wel niet zou verdienen, het zijn de licentiehouders zelf die elkaar voor de gek houden. Al weten ze dat in de praktijk meestal zelf nog niet.

          Nieuwe aandeelhouders zijn er niet. Gezien de rechtsvorm van Flexkom moeten aandeelhouders geregistreerd worden bij de lokale kamer van koophandel. Die gegevens zijn publiekelijk inzichtelijk. De Duitse GmbH heeft 1 aandeelhouder/directeur, de Zwitserse rechtspersoon heeft er 2. Mocht je zoiets horen, vraag dan even van welke rechtspersoon ze precies denken aandelen te hebben.

          1. ‘De carrière ladder binnen de FlexKom organisatie reikt zeer hoog en er valt veel te klimmen. Niet voor ‘waaghalzen’ maar voor bedachtzame ambitieuze mensen. U kunt zelfs aandeelhouder worden van FlexKom. ‘

            https://www.facebook.com/FlexkomNHollandNoord

            Kan helaas mijn andere bron niet meer vinden, waar het percentage vermeld werd. Maar het zou dus om Flexkom GmbH gaan.

            Ze zien zichzelf min of meer als Facebook. Een klein deel van de aandelen willen ze naar de beurs gaan brengen, werd mij verteld door een licentiehouder, waarbij ze gokken op een hogere bedrijfswaarde dan Facebook.

            Het grappige is, dat Facebook zwaar overgewaardeerd is, maar wel een leuk product heeft. Maar ondanks het product zit er geen gezonde verhouding tussen de EBITDA en de marktwaarde per aandeel.

            Flexkom over waardeert zichzelf en heeft geen goed en bewezen product, dus de mensen die dit fabeltje geloven moeten wel erg gek zijn.

          2. Grappig dat hij spreekt over “binnen Flexkom”. De licentiehouders staan uitdrukkelijk buiten Flexkom. Ze zijn namelijk helemaal niet in dienst van Flexkom. Ze zijn feitelijk een klant van Flexkom.

          3. Klopt helemaal, er is een duidelijke muur tussen de organisatie en de licentiehouders opgetrokken.

  13. Nou, het volgende probleem is er al weer.
    In Duitsland hebben ze blijkbaar een Merkenrechten-probleem met de naam Flexcall. De app, die nu in “test-fase” is mag overal al “verkocht” worden alleen even niet in Duitsland.
    Daar worden de deelnemers in Duitsland worden binnenkort hierover verder geïnformeerd.
    Wel frapant dat ze dus nog in test-fase zitten (wat we al wisten trouwens) terwijl ze al “gelanceerd” zijn.
    Meeste andere bedrijven doen dit andersom, eerst een testfase en dan pas de grote lancering. Maar ja, dat krijg je natuurlijk met de firma die de wereld gaat veroveren. Dan test je niet dan rol je uit.

  14. Vandaag de Flexkom app geactiveerd dmv een QR code die ik van Twitter gehaald heb.
    Eerst krijg ik 6000 pagina’s aan voorwaarden etc te zien die ik eerst moet accepteren! Alles in het Duits, dus ik heb gedaan wat waarschijnlijk iedereen gaat doen… Accepteren. (ga het later nog wel lezen als ik achter mijn pc zit. Heb schermafbeeldingen gemaakt) Na het inloggen krijg ik een scherm te zien waar staat dat ik 2 flexmoneys heb.
    Verder een tab met accountinstellingen en de map. Hierop zouden de aangesloten winkels op te zien zijn.
    Ik dacht, leuk, eens even kijken welke winkels er in Turkije aangesloten zijn…
    Antalya… Niks
    Alanya…. Nada
    Istanbul…. Leeg
    Turkije in zijn geheel dan maar…. Je raad het al.

    Conclusie? Geen idee wat ik ermee moet!

    1. Maar er zijn er natuurlijk al 100-en winkels in Duitsland en Oostenrijk. Daar zijn ze tenslotte al 2 weken bezig.
      Dus hoe is het in Stuttgart, Frankfurt am Mainz of Wenen.
      En de Stad Graz in Oostenrijk. Daar zou je nu toch wel 10tallen moeten vinden?

      Ik ben benieuwd? (alhoewel ik het antwoord eigenlijk al weet)

  15. Wouter, waarom is dat index, no follow verhaal mbt de Flexkom website nou zo belangrijk? Dat geheim zou je ons nog uit de doeken doen. Heb natuurlijk wel een flauw vermoeden…

    1. Dat staat in de blog die gisteravond gepubliceerd is: Flexkom zo lek als een mandje.

      Hun hele site uit Google halen was een poging om het ‘lek’ te ‘dichten’. Lukte overigens niet. Pas sinds gisteren ochtend is het lek dicht, nadat ruim 4 maanden alle gegevens van alle licentiehouders doodleuk in Google stonden.

  16. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. De tijd zal het leren. Hoe komen jullie aan al deze info of staan jullie net als al die ander stuurlui ook aan de wal.

  17. Flexcom zit momenteel in de startfase! Ik begrijp het jullie zitten in de ‘eerst zien dan geloven-fase’
    Had ik ook met de IPHONE…!

    Laten we maar allemaal achterover zitten en toekijken wat ervan gaat worden.

    1. Groot verschil met de iPhone -ik neem aan dat je doelt op de lancering van dat toestel- is dat er geen mensen geïndoctrineerd werden om er voor te betalen op het moment dat er nog helemaal niets gepresteerd was door diegene die al dat geld int. Apple hield bijvoorbeeld niet wekelijkse halleluja bijeenkomsten maar produceerde eerst de iPhone voordat je er voor hoefde te betalen. Er werd toen bovendien niet vertelt dat je rijk zou worden als je er voor zou betalen. Ik vind je vergelijking daarom erg slecht.

      Flexkom heeft op dit moment nog helemaal niets gepresteerd, er is van alles mis in- en met de organisatie, maar er moet al wel fors voor betaald worden. En dan zou je er rijk van worden. Bovendien worden er vooral zieltjes geworven in kringen waar mensen dat geld helemaal niet kunnen missen. Mensen die bijvoorbeeld al in de schulden zitten, die hopen met Flexkom eindelijk geld te kunnen verdienen.

      Wat vind je daar van?

    2. Al drie jaar in de startfase? En dat vind jij normaal? En je vergelijking met de iPhone gaat niet op ook omdat Apple toen al een grote schare fans achter zich had en zich had bewezen op de markt..

      1. En apple beloofde geen rijkdom als je eerst even betaalde aan hen. En apple blaast niet hoog van de toren over zichzelf dat ze een van de grootste/beste/geweldigste bedrijven zullen gaan worden voordat ze ook maar iets gepresteerd hebben. En apple gaat niet huilen als je het overpriced hardware noemt.

  18. Heb net via de Flexkom app via de voip functie een Nederlands mobiel nummer gebeld en tot mijn grote verbazing ging deze over. Mijn verbazing was nog groter toen ik een Duits sprekende dame aan de telefoon kreeg!? De app was ondertussen alweer vast gelopen en ging letterlijk op zwart. Daardoor kon ik het gesprek niet afbreken. Gelukkig deed de Duitse dame dit. De kosten voor dit gesprek, geen idee hoe dit afgerekend word, waren €0,02?

      1. Nee Wouter, deze waren niet van te voren gecommuniceerd. Ben ik dus ook erg benieuwd naar. Het is in ieder geval niet van mijn €2 flexmoney saldo afgegaan.
        Bewonderenswaardig is het wel… er werkt iets. Een soort.
        Zoiets vraagt toch om een bepaalde infrastructuur en die is er schijnbaar dus wel?

        1. Zo heel speciaal is dat niet. Net als dat ze doen met de hotels kan je dat gewoon via een ander bedrijf regelen. Niets revolutionairs aan. Ben benieuwd of ze de andere functionaliteiten van de app ook gaan uitbesteden aan andere bedrijven.

    1. de app belt nog steeds in op het duitse telefoonnetwerk, via een oostenrijkse server. Dus als je gewoon via de FKapp gaat bellen dan is dat hetzelfde als bellen in Duitsland. En bel je dan een normaal nederlands 10-cijferig nummer dan krijg je inderdaad een duits sprekend persoon aan de lijn ( als er wordt opgenomen dan he? ) Probeer eens te bellen naar +31(0)…… Dan hoor je in Nederland uit te komen. Maar hou ook je kosten in de gaten. Dat servertje in Oostenrijk baart mij zorgen, geen idee wat voor effect het heeft op de beltarieven. Ik denk nog steeds dat FK daar een soort betaaldienst van heeft gemaakt en er dus inkomsten uit voortvloeien voor FK..
      Laat aub weten wat er op je factuur staat voor dit belletje.

  19. Jack August 4, 2013 at 4:46 pm
    The END product seems viable, and signing up without having to pay is always “seemingly” painless. I have, however found some possible warning signs that I would appreciate any help in allaying: 1. Is the requirement that vendors pay the equivalent of the discount they give to customers to Flexkom reasonable? That is, will vendors agree to a double discount? This question gains greater magnitude when considering that vendors are to be approached in each market only after a) a substantial number of distributors will have transferred funds to the company for the “franchise rights”. and b) distributors will have undergone training (in Germany) of undisclosed duration and cost – putting this farther out into the future – and increasing the smell of a possible sting. 2. Considerable emphasis is put on the financial clout of the Turkish principals, but the lack of official (company) material in English goes counter to the claim. Furthermore, the product is supposed to be improved purchasing power – via a consumer club. But, I see all initial efforts made to recruit distributors long before even the first efforts are made – per market – to create/develop the market. This, in effect, seems to be front loading in the infamous illegal MLM mode, and might explain why the United States (where the law is quite clear) is not mentioned in any of the promotions, and Trinidad-Tobago and Kenya (where these legal issues may be less well defined) have taken prominence. 3. There is also conflicting information about the globalization policy. I have seen videos of regional Managers for Africa and references to opening up in Trinidad-Tobago in advance of the UK, but UK distributors are already quite active, although, they seem to be in pre-launch of vendor involvement. 4. There have been allegations that the Turkish experience has resulted in filing of suits. Are there any Turkish speakers out there that could help either refute or corroborate these allegations?
    Reply

  20. Flexkom heeft de rechtszaak tegen Zaman verloren.

    Zaman berichtte dit jaar meermaals over “fraude” van Flexkom. Er werd gesproken over 30.000 gedupeerden. Flexkom klaagde daarop de krant Zaman aan. De Turkse rechtbank stelde Flexkom in het ongelijk.

  21. UPDATE:

    We zijn er even tussenuit geweest met de blog. Nu zijn we weer up and running, dit keer voor onbepaalde tijd.

    Inmiddels hebben bepaalde kopstukken van Flexkom Nederland (geen officiële en/of geregsitreerde organisatie) alle licentiehouders van NL gesommeerd om al hun Flexkom websites offline te halen. Mogelijk werken sommige links daarom niet meer. Van de meeste sites heb ik echter al back-ups gemaakt, mocht je onterecht twijfelen of de informatie waarop ik deze blog gebaseerd hebt, wel op internet gestaan heeft.

  22. Leuk, maar nu weet ik nog niks, en da’s ook wel weer jammer. FlexKom belooft dus veel,en da’s zo’n beetje het enige dat ze doen. Beloven. En Uitstellen. En centjes incasseren. Prima bedrijf dus. Zouden ze 2013 nog helemaal afmaken of verdwijnen ze nog voor 2014 van de kaart? Want in het straatbeeld zijn ze totaal niet, nooit geweest.

    1. Het is inderdaad heel jammer dat Flexkom zelf niet kan of niet wil reageren. Alleen blafbrieven door advocaten versturen is wat ze doen. Onbegrijpelijk dat ze maar niet snappen dat ze juist netjes en inhoudelijk moeten reageren als er ergens op internet kritiek verschijnt over je bedrijf.

      1. Nouja, dat zij iets “moeten” is misschien wat overdreven, maar het komt hun naam in elk geval niet ten goede dat ze mij met brieven van advocaten proberen te intimideren. Ze hadden ook gewoon inhoudelijk kunnen reageren op de blog, of zoals ik met Asker Sakinmaz netjes afgesproken had, per email een toelichting sturen. Helaas komen ze die afspraken telkens niet na.

        Mocht inhoudelijk reageren niet mogelijk zijn of niet binnen hun bedrijfsfilosofie passen, dan hadden ze wellicht ook kunnen volstaan met “Wij van Flexkom zijn het niet eens met wat je hier schrijft over Flexkom” en het blog verder links laten liggen. Dan was de blog een eenzame dood gestorven en kon ik gewoon weer verder met het doen van nuttigere dingen. Maar helaas, als zij zich genoodzaakt zien om het via advocaten te spelen, dan zie ik mij genoodzaakt om mij daar tegen te verdedigen.

        1. Onbegrijpelijke organisatie bedrijf kan je het niet noemen dus nog steeds geen uitleg da’s jammer ik had echt gehoopt eindelijk eens duidelijkheid te krijgen maar niet dus, prima dat het blog weer online is en hopen dat er veel mensen worden gewaarschuwd voor een misstap en hun dure euro’s aan nuttigere zaken besteden

  23. ik wacht nu alweer vol spanning op het volgende commentaar van The-Prophet. Hij had dit allemaal natuurlijk allang zien aankomen en heeft zijn geld uit FK teruggehaald…

    1. Heb die site wel eens bekeken. Nogal ..apart.. wat hij allemaal zegt. Als je zou zeggen dat het satire is wat hij publiceert dan geloof ik dat meteen. Vrees alleen dat het niet satirisch bedoelt is wat er daar geschreven is.

    2. Inderdaad heel vreemd. Ik ga direct zo’n terminal kopen 😉
      Veiliger dan de banken..poehpoeh, met twee QR-codes die overeen moeten komen, maar 1 wordt er gecontroleerd. Waar die andere gecontroleerd wordt weet niemand nog. Da’s geheim, denk ik.

    3. Nee, geen satire. Hij meent het echt vrees ik. Hier nog zo’n entrepreneur met website(tje) in 6(!) talen waar je zelfs de Flexkom nieuwbrief kan downloaden. Ik weet niet of hij dit frutsel zelf in elkaar heeft gebreid? Indien niet, dan heeft hij denk ik niet door heeft dat het interne info is… Hij geeft zelfs presentaties. Let’s talk.

      http://uniekekans.com

        1. Als je daar al geen woorden voor hebt, dan moet je deze maar niet lezen:
          http://uniekekans.com/wp-content/uploads/2013/07/Nieuwsbrief-FlexKom-11-mei-2013.pdf
          Prachtige informatie. Wat random quotes:

          Het is FlexKom gelukt een totaal eigen Mobile-Commerce standaard te stellen, welke
          wereldwijd vanaf de de start op alle Smartphones zal functioneren. Bij de beveiliging
          worden ook alle deelnemers getoond dat wij een van de hoogste
          beveiligingsstandaarden hebben ontwikkeld.

          HAHA. “vanaf de start op alle smartphones functioneren”. Na anderhalve maand werkt er nog niks, op wat voipen na. Revolutionair hoor.. En hoogste beveiligingsstandaarden? Zoals ze ook met de wachtwoorden van de klanten doen zeker?

          Team Builder Bonus (TBB) voor Global Team Member Partner (GTM)
          Voor de 1. directe GTM krijgt de Sponsor € 0.- TBB.
          Voor de 2. directe GTM krijgt de Sponsor € 200.- TBB.
          Voor de 3. directe GTM krijgt de Sponsor € 600.- TBB.
          Voor de 4. directe GTM krijgt de Sponsor € 0.- TBB.
          Voor de 5. directe GTM krijgt de Sponsor € 700.- TBB.
          Dat is totaal € 1500.- TBB + Provisie.

          Dus je schrijft 5 mensen in en dan krijg je 1500 euro. Nee Flexkom is geen pyramidespel hoor!

          Alle Partners die het redden om na de registratie in de eerste 120 dagen President
          Team (PT) te worden, krijgen € 50.000,- extra boven op hun provisie + een
          nagelnieuwe Porsche Panamera + 5% aandelen van de FlexKom Holding AG. De
          Aandelen worden onder de Europese President Teams verdeeld.

          Er zijn nog steeds maar 2 eigenaren van Flexkom Holding AG hoor, geen aandelen weggeven.

  24. Heb net contact gehad met de Autoriteit Consument & Markt.
    Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om melding te maken van dit bedrijf. Of je nu wel of niet persoonlijk betrokken/benadeeld bent.

    Hoe meer meldingen, hoe hoger de prioriteit tot onderzoek.
    De ACM kan dan via hun website en eventueel die van consuwijzer een waarschuwing uitzetten over Flexkom indien zij daar reden toe zien alsmede gerechtelijke stappen nemen of boetes uitdelen.

    Heb je gerede twijfel over Flexkom of dit een bonafide bedrijf is, maak dan een melding en onderbouw deze. Je kunt altijd verwijzen naar dit blog.

    Hierbij de URL om melding te doen.
    https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/

    1. Vooruit dan maar, ik heb ook een digitale briefkaart verstuurd.
      Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht of tip.
      Wij registreren uw klacht of tip. Uw bericht sturen wij door naar een van onze medewerkers die deskundig is op dit onderwerp.

  25. 26 oktober 2014

    Precies om 09.00 uur komt een Flexkom licentiehouder, keurig in pak en stropdas, een slagerij binnenlopen.

    FKL: “Morgen slager.”
    SLA: “Morgen meneer, waarmee kan ik u van dienst zijn?”
    FKL: “We draaien het deze keer om meneer de slager; ik kan u ergens mee van dienst zijn!”
    SLA: “En waarmee kunt u mij van dienst zijn?”
    FKL: “Wilt u meer klanten, meer omzet en meer winst?”
    SLA: “Welke ondernemer wil dat niet?”
    FKL: “Dan wil ik u graag het unieke M-NDF concept van Flexkom voorstellen.”
    SLA: “Oh, maar zoals u ziet ben ik aan het werk.”
    FKL: “Het neemt maar 30 minuten van uw tijd in beslag en zal uw leven voorgoed veranderen.”
    SLA: “OK, een half uurtje moet kunnen.”
    FKL: “Wij hebben een uniek gepatenteerd systeem, speciaal voor de kleine ondernemer!”
    SLA: “Ja, dat zei u daarnet ook al, M-FND of zoiets toch?”
    FKL: “Nee M-DNF, maar ik zal u dit geniale concept even toelichten……”
    SLA na 30 minuten: “Ik snap er nog niet zoveel van maar kom volgende week maar eens terug.”

    Een kleine week later.

    FKL: “Morgen slager.”
    SLA: “Morgen meneer van Flutkom.”
    FKL: “Het is Flexkom.”
    SLA: “Oh ja, sorry.”
    FKL: “Heeft u nog over ons unieke concept nagedacht?”
    SLA: “Ja, ik heb erover nagedacht.”
    FKL: “En, wilt u uw gedachten met mij delen?”
    SLA: “Ik heb ook wat op internet rondgekeken.”
    FKL: “Oh, en wat bent u daar zo al tegengekomen?”
    SLA: “Ik kwam o.a. op een forum terecht waar ze nogal kritisch op uw bedrijf reageren.”
    FKL: “Ooooohh, daar kan ik heel kort over zijn; allemaal leugens.”
    SLA: “Maar er zal toch wel iets van waarheid inzitten?”
    FKL: “Ik zweer het u, allemaal leugens van een paar gefrustreerde idioten!”
    SLA: ”Ja, ja en trouwens, ik begrijp nog steeds niks van dat concept van u.”
    FKL: “Oh?, maar het is toch heel eenvoudig?”
    SLA: “Nee, ik zeg toch net dat het me niet duidelijk is.”
    FKL: “Jeetje, wat is er dan niet duidelijk aan?”
    SLA: “Als ik het juist interpreteer moet ik korting geven waarvan ik maar een heel klein deel terugzie?
    FKL: “Ik zal het u uitleggen……”
    SLA: “Volgens mij maakt u een rekenfout maar laat maar zitten, en hoe zit het met dat Monopoly geld van jullie?”
    FKL: “U bedoelt FlexMoney, dat zal ik u ook even uitleggen……”
    SLA: “Jaaa, jaaa en voor dat kastje, die FlexPOS of hoe dat ding ook heten mag, moet ik 350 Euro betalen?”
    FKL: “Dat klopt, maar het is natuurlijk maar een kleine investering als u ziet wat u daar allemaal voor terug krijgt.”
    SLA: “Wat krijg ik daar dan precies voor terug.”
    FKL: “Dat probeer ik u nu juist de hele tijd uit te leggen.”
    SLA: “Ik had al zo’n vermoeden, hoe veilig is dat ding trouwens?”
    FKL: “Heel heel erg veilig, alle banken zijn er jaloers op!”
    SLA: “En dat moet ik op uw blauwe ogen geloven?”
    FKL: “Eeehh, ja….”
    SLA: “En wat is een FlexKobi eigenlijk voor iets?”
    FKL: “Dat bent u.”
    SLA: “Ik?”
    FKL: “Ja u, een bedrijf dat zich bij ons aansluit noemen wij een FlexKobi.”
    SLA: “Wat een gek woord, wat mag dat dan wel betekenen?”
    FKL: “Geen idee eigenlijk, ik zal even snel informeren.”
    FKL 10 min. later: “Zo, ik leer nog dagelijks bij; volgens Google is Kobi een Turkse uitdrukking voor klein bedrijf.”
    SLA: “Oh, maar waarom Turks?“
    FKL: “Omdat we van origine een Turks bedrijf zijn.”
    SLA: “Ik dacht ergens een Duits bedrijf gelezen te hebben.”
    FKL: “Nee, inmiddels is het Zwitsers, of Duits/Zwitsers, daar wil ik vanaf zien.”
    SLA: “Dat komt allemaal nogal vreemd op mij over.”
    FKL: “Het zit zo; op onze on-voor-stel-baar succesvolle testmarkt Turkije wilden we ons graag als Turkse onderneming profileren, maar voor de rest van Europa komt Duits of Zwitsers wat beter over, begrijpt u?”
    SLA: “Nee, maar het zal allemaal wel”
    FKL: “Oh”
    SLA: “Volgens mij komt het er op neer dat het verdienmodel van uw concept gebaseerd is op de korting die wij als MKB bedrijven aan onze klanten moeten verlenen?”
    FKL: “Eeehh….”
    SLA: “Het begint me hier en daar wat te dagen”.
    FKL: “Gelukkig maar.”
    SLA: “En ik denk dat al die topmannen in die peperdure auto’s volledig van de inleg van mensen zoals u worden betaald.”
    FKL: “Meent u dat nou echt?”
    SLA: “Volgens mij begrijpt u het zelf ook niet zo goed.”
    FKL: “Voor mij is het unieke en geniale concept heel eenvoudig.”
    SLA: “Laat maar, wat komt u hier eigenlijk doen?”
    FKL: “Eeehh.., proberen om u als FlexKobi in te schrijven zodat u kunt genieten van de vele voordelen dat ons unieke gepatenteerde D-FMN concept aan u als kleine ondernemer te bieden heeft; en dat tegen een piepkleine vergoeding van slechts 350 Euro voor de FlexPOS en een piepkleine jaarlijkse onderhoudsbijdrage van 150 Euro; en denkt u eraan dat we niet meer te stoppen zijn; we zijn een blauwe en geen rode onderneming; we gaan in sneltreinvaart als een reusachtige inktvlek de aardbol over; over een paar jaar zijn we wereldwijd een top 3 bedrijf; ja we laten conglomeraten als Apple, Microsoft, Samsung, Unilever, Toyota en noem ze allemaal maar op ver achter ons; de hele wereld ligt aan onze voeten en iedereen heeft het straks alleen nog maar over het unieke, geniale, gepatenteerde F-NDM …..”
    SLA: “Wilt u nu mijn zaak verlaten.”
    FKL: “Dus u wilt echt geen FlexKobi worden?”
    SLA: “NEE, en nu eruit!”

  26. Flexkom trekt het twitter offensief open. Nep twitter accounts beginnen te twitteren over Flexkom.

    Tientallen dummies twitteren allemaal precies hetzelfde, met de zelfde hastag fout. Greep uit het assortiment:
    http://twitter.com/dTheKravWarrior/status/373089438156337153
    http://twitter.com/darrelltownsnde/status/372897898578472960
    http://twitter.com/auPlAllard123/status/372825068885143552
    http://twitter.com/LEVI_DUGATq/status/372753705071677440
    http://twitter.com/JKreigs_/status/372752128898375681

    Ook een leuke:
    https://twitter.com/PeggyBischoff/status/373851845300457472
    https://twitter.com/PhyllisFlemin18/status/373852392141230080
    Dat zijn tweets van accounts zonder volgers. Accounts die net opgericht zijn. En die worden vele tientallen keren geretweet, door andere nep accounts.

    Deze tweets worden geplaatst en geretweet door computergestuurde accounts (zogenaamde ‘bots’)

    Flexkom moet het qua bekendheid op internet nu dus gaan hebben van computers die zich voor doen als mensen. Ongetwijfeld acties van fanatieke licentiehouders en natuurlijk niet van Flexkom zelf. Zoals een van de advocaten van Flexkom al treffend tegen mij zei: “In ieder geval Cliente neemt geen verantwoording van uitingen van derden”. Een mooie manier om jezelf in te proberen te dekken. Niet alleen voor dit soort twitter acties of bedreigingen van licentiehouders naar mensen die zelf na kunnen denken, maar ook handig als licentiehouders elkaar vertellen dat ze rijk worden van Flexkom, terwijl dat niet het geval zal gaan zijn.

    1. Dat is een flexkantoor. Kan je per dag of zelfs per uur huren. Dat een paar licentiehouders zoiets gehuurd hebben wilt niet zeggen dat het systeem werkt. Het zegt enkel dat er enkele licentiehouders zijn die of suf genoeg zijn dat ze blind in Flexkom geloven en daarom op eigen kosten een “kantoor” huren voor hun piramidespelletje, of dat die licentiehouders hier ook weer op verdienen door het kantoor onder te verhuren aan andere licentiehouders. Linksom of rechtsom zegt dat niets over het systeem van Flexkom zelf..

  27. Hier vertelt iemand hoe de huub-huub-barbatruuc van IQ concept ging. Een grootse opening door Cengiz Ehliz en consorten. Volgende dag alles op zwart en iedereen weg. Duizenden mensen hun geld kwijt. Ik ben benieuwd hoe ze dat bij Flexkom voor elkaar gaan boxen.

  28. X1 Business

    Stefan Hostettler – vorig jaar nog bij Flexkom (zie foto pag. 5 met een bekende van ons),

    https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/flexkom/FlexKom.pdf

    En Hoppa, ook nog druk bezig met X1 Business. Een…. jaaaaaaaahhh Cash Back voor de slager en de bakker. In samenwerking met …………….?

    http://www.youtube.com/watch?v=gf_zTU-wtjw

    Daar is de propagana ook weer; zonder ook maar een enkele vraag naar Flexkom…

    http://www.network-karriere.de/index.php?module=News&func=display&sid=20596&title=%E2%80%9Ex1-business-ist-das-konsumenten-netzwerk-der-zukunft!%E2%80%9C-business-karte-soll-die-network-marketing-branche-ver%C3%A4ndern

    Luchtje aan?

    Zelfbevrediging in de maak?
    http://de.flexkom.com/index.php/en/

  29. Hey Wouter,

    Ik zou je graag eens ontmoeten. Ik heb zelf wel vertrouwen in het concept, maar ben zelf ook enorm kritisch. Heb zelf toevallig een directe link naar de oprichters van FlexKom en ben ook naar hen enorm kritisch. Zou graag eens met je van gedachten wisselen. Ik vind het te makkelijk om alles maar op the www te zetten. Heb een tijd in de mobiele telecom gewerkt, netwerkbouw en architectuur. Het bedrijf waar ik werkte lag ook regelmatig onder vuur en werd ook bestookt via the www. In iedere onderneming tref je mindere goden aan, die op een manier communiceren waar de honden geen brood van lusten. Het is daarnaast zeker kwalijk als kritische vragen onbeantwoord blijven.
    Hoor graag van je of je interesse hebt om een keer met mij van gedachten te wisselen onder het genot van een kopje thee.

    Warme groet,

    Harald

    1. Hoi Harald,

      Je zegt dat je kritisch bent maar toch vertrouwen hebt in het Flexkom concept. In mijn beleving botsen die twee opmerkingen vrij heftig met elkaar. Ik neem aan dat je deze blog en de twee daarop volgende blogs (twee en drie) van mij, gelezen hebt. Nummer twee geeft eigenlijk al aan dat er binnen Flexkom geen enkel verstand van IT is. Nummer drie geeft vrij duidelijk aan dat het een drama is voor wat betreft Flexkom in het land waar Flexkom zelf denkt dat het een “succes” is. Ik ben benieuwd waar je dan precies vertrouwen in hebt en hoe het komt dat je daar vertrouwen in hebt. Is het vanwege leuke praatjes van mensen die al mee doen met Flexkom of heb je zelf nagedacht en berekend wat Flexkom jou en de retail gaat opleveren? In dat laatste geval ben ik benieuwd naar jouw visie en onderbouwing daarop.

      Bedankt voor je uitnodiging. Ontmoetingen in het echt met mensen die over Flexkom willen praten doe ik niet. Een en ander vanwege bepaalde berichten die ik ontvangen heb van mensen die zich blijkbaar zeer wanhopig vastklampen aan de Flexkom ideologie. Je zult het helaas moeten doen met deze discussie op het www. Het www zou voor een bedrijf dat zich een pionier waant op M-commerce geen enkel probleem moeten zijn, lijkt mij.

  30. Ze willen je allemaal wel erg graag in het echt zien he? Wat is er dan zo moeilijk om de uitleg waar we allemaal op wachten hier neer te zetten? Als ze het tegen je kunnen zeggen onder het genot van koffie en appelthee, moet het ook mogelijk zijn om het in geschrift te doen. Hoe gaan ze anders geo-target-reclame maken? Bellen ze klanten en zeggen ze “hey kom hier want ik heb een aanbieding voor je. Kan het niet door de telefoon zeggen, wel in mijn winkel”? Is dat M-commerce? Volgens mij begrijpen een paar licentie-houders het niet zo goed…

    1. Nee ze gaan echt de winkels bezoeken daar krijgen ze nu zeer intensieve direct-sales trainingen voor,ze vergeten echter dat de winkelier veel kritischer zal zijn dan dat zijzelf ooit waren en dus vragen gaan stellen die ze niet goed kunnen beantwoorden met als gevolg; laat maar en heb nuttiger werk te doen je staat mijn tijd te verspillen.

  31. Goedemorgen,

    Ik kan me goed voorstellen dat er negatieve gevoelens jegens FlexKom bestaan. Ook omdat het zo schijnt te zijn dat één van oprichters eerder in een soortgelijke business een scheve schaats gereden lijkt te hebben. Verder is het natuurlijk een beetje vreemd dat vanuit het management niet gereageerd wordt op alle aantijgingen op the www en dat er wel gereageerd wordt vanuit de markt(de licentiehouders), vaak op een onbehoorlijke manier. Het bedrijf is in ontwikkeling, dat is duidelijk. Er zijn fouten gemaakt en er worden nu nog steeds fouten gemaakt. Op dit moment is er een een tweedaags overleg gaande in München. Ik heb daar een hele waslijst aan vragen neergelegd. Mocht ik niet de antwoorden krijgen die mij bekoren, dan gaat er voor mij ook echt een streep door het hele verhaal. Begrijp me niet verkeerd, enkel woorden zijn voor mij niet genoeg.
    Iedereen, ook in business, krijgt van mij altijd een kans. Zo dus ook FlexKom. Met verhalen uit de tweede hand doe ik niet zoveel, buiten dat het bij mij vragen kan genereren. Ik baseer er echter geen oordeel op. Privé handel ik overigens ook zo.
    Verder is het zo dat er over iedere onderneming van alles is te vinden op the www, positief en negatief. De negatieve verhalen hebben in het geval van deze onderneming nu duidelijk de overhand. Daarom is het zaak, indien men inderdaad te goeder trouw handelt, om te gaan reageren vanuit de directie. Het is de hoogste tijd om op een professionele manier de dialoog aan te gaan. Zoals het vaker gebeurt, wanneer er sprake is van misstanden.., zowel zakelijk als privé. Iedereen maakt overigens wel eens fouten. Iedereen krijgt van mij ook altijd de kans om de fouten te herstellen. Laten we daarom even afwachten… De tijd zal het leren… Dat is mijn standpunt. Ik heb respect voor hetgeen jullie verkondigen. Hoop dat dat wederzijds is.

    Fijne dag allemaal.

    Harald

    1. Hoi Harald,

      Dank voor je toelichting. Ik ben benieuwd welke vragen je gesteld hebt en of ze jouw vragen wel gaan beantwoorden. Mijn vragen en die van talloze andere (aspirant-)licentiehouders werden steeds niet beantwoord.

      Zoals al vaak geopperd op deze blog, is het een raadsel waarom een bedrijf dat zegt groter dan Google en Facebook te gaan worden, geen normale PR afdeling heeft die op een adequate en nette manier kan omgaan met kritiek. Aan de andere kant is dat ook wel weer logisch te verklaren; bij een piramidespel wordt er geen aandacht geschonken aan mensen die zelf nadenken. Dat is zonde van hun tijd. Ze kunnen hun tijd beter steken in mensen die het als zoete koek slikken, want dat zijn immers de mensen die de portemonnee trekken.

      Het is goed dat je niet oordeelt op verhalen uit de tweede hand. Echter, alles wat door Flexkom verkondigd wordt, is uit de tweede, of vaak zelfs derde, hand. Zo’n beetje alle uitingen worden gedaan door licentiehouders. Flexkom zelf doet geen promotie of werving. Het is steeds “van horen zeggen” bij Flexkom. Dat is handig, want als er vragen komen kan er altijd gesteld worden dat diegene dat niet weet en dat “het hoofdkantoor” geraadpleegd moet worden.

      Ik ben het met je eens dat iedereen een (tweede) kans verdient. Echter moet je je wel afvragen hoe ver je wilt gaan met het geven van kansen. Als keer op keer op keer blijkt dat er steeds alles mis is met een organisatie en haar ideeën, moet je je toch afvragen of dat domme pech is dat de organisatie heeft of dat er toch wat anders gaande is. Lijkt mij dan. Het is namelijk niet alleen 1 iemand die een scheve schaats gereden heeft -veel van de kopstukken van Flexkom hebben nogal dubieuze achtergrond- maar ook het hele rekenmodel van Flexkom klopt niet, in Turkije is het 1 grote ramp, zowel qua cijfers die Flexkom zelf publiceert als wat de kranten schrijven over Flexkom, kritiek wordt genegeerd waar mogelijk en anders bestreden met “een batterij aan advocaten”.

      Kortom, het hele zaakje stinkt behoorlijk.

      Ook ben ik het met je eens dat wederzijds respect voor elkaar belangrijk is. Toch wil ik daar bij zeggen dat Flexkom wel heel hard haar best doet om al haar krediet te verspelen bij mij persoonlijk. Ik begrijp heel goed dat Flexkom niet blij is met wat ik bevonden heb en wat ik publiceer. Toch zou Flexkom moeten weten dat online verkoop, E- en M- commerce, mijn vakgebied is. Het proberen mij monddood te maken dmv. advocaten en listen met geheimhoudingsverklaringen kan op weinig begrip van mijn kant stuiten.

      Om maar te stellen dat we moeten afwachten vind ik verkeerd. Nu worden immers honderden, zo niet duizenden mensen verleid om 1500 euro te betalen aan Flexkom, dus juist nu is het moment om te discussiëren of dat een goed idee is of niet.

      Ik ben benieuwd welke vragen je gesteld hebt aan Flexkom en ik ben nog meer benieuwd of daar een concreet antwoord op komt.

      Groeten,
      Wouter

    2. Iedereen maakt inderdaad fouten, maar een bedrijf dat claimt het grootste bedrijf ter wereld te worden, kan zich deze schade en schande niet veroorloven.

      Fouten maken is één, maar ze naar buiten toe zichtbaar laten is iets heel anders. Een deugdelijk bedrijf zorgt minstens voor een deugdelijk team met pr-mensen, om dit soort kansloze fouten tegen te gaan.

      Harold, stap nu nog in, binnenkort zijn de licenties op 😉 en dan mis je je gouden kans.

      Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook.

      Soms komen er unieke kansen voorbij, maar die kansen kunnen enkel benut worden door enkele personen. Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit voorgekomen dat er meer dan 1000 mensen immens rijk zijn geworden van een unieke kans, maar altijd slechts enkele personen, die dicht genoeg bij de top stonden, wisten wat ze deden en er hard voor werkten.

      En in tegenstelling tot de bewering van Flexkom, zul je zelf moeten werken, hard werken, om kansen te creëren en benutten.

      1. En in tegenstelling tot de bewering van Flexkom, zul je zelf moeten werken, hard werken, om kansen te creëren en benutten.

        Dat klopt. Dat moet je niet verwarren met “nu veel geld betalen” aan iemand en later een keer “hard werken” in de hoop dat diegene aan wie jij veel geld betaald hebt, zijn beloftes na komt.

        1. En instappen, zonder dat je precies weet hoe het er inhoudelijk uit gaat zien is helemaal not done! zeker als je ook geen invloed op het resultaat kunt uitoefenen.

        2. En waarom zouden we weer gaan afwachten? Het “bedrijf” blijft maar uitstellen. In 2011 zou de eerste fase3 ingaan, oh nee, door naar half 2012, oh nee, door naar oktober 2012, oh nee door naar half 2013, oh nee, door naar oktober 2013… En ondertussen moeten wij het maar normaal vinden dat er geld wordt geïncasseerd? Er is helemaal geen onderbouwd bewijs ergens voor, bedrijfsvoering is er niet èn de licentiehouders worden functies toegezegd waar een normaal mens toch echt moeite voor moet doen om daar te komen. “Afwachten”? “Afschieten” komt eerder in mij op.

          1. Yup, en dat is wat ik bedoel Wouter. Maar die “functies” trekken wel een bepaald soort mens. En die trekken blijkbaar graag de portemonnaie om zo’n functie te kopen. Dat ze dat zelf niet raar vinden, blijf ik maar raar vinden. Aanblik van geld…

          2. Dat klopt. En omdat de bonussen puur gebaseerd zijn op het aantal andere mensen dat jij inschrijft, is dat de primaire drijfveer geworden. “Hoe schrijf ik zo veel mogelijk andere mensen in?” is de enige uitdaging die aangegaan wordt. Zodoende is het aangaan van discussies zoals die op mijn site ontstaan zijn ook niet meer relevant. Daar zul je immers geen nieuwe inschrijvingen uit trekken, dus waarom daar moeite in steken.

            Enfin, we vallen een beetje in herhaling. Op zich ook niet vreemd na ruim 900 reacties.
            Op Youtube staat een filmpje waarin de “nummer 1” van Nederland, Renze Deelstra, nog even uitlegt hoeveel mensen je moet inschrijven. Let op de scheve vergelijking die hij maakt met een ander bedrijf waar men een X aantal producten moest verkopen voor een bepaalde bonus, en hoe hij daarna doodleuk uitlegt dat het bij Flexkom draait om het aantal mensen dat je inschrijft. Oftewel, piramidespel. Bekijk en beluister de webinar.
            (Die hele webinar hangt trouwens vol met LOL quotes, freudiaanse versprekingen en grote gouden bergen. Zeker leuk om even te beluisteren als je even een uurtje niets te doen hebt.)

  32. Flexkom een Top 3 bedrijf?

    Het is tot daar aan toe dat Asker in zaaltjes – waarschijnlijk onder luid applaus en gejoel – de mensen gek loopt te maken dat Flexkom over enkele jaren wereldwijd een Top 3 bedrijf is. Maar, hij weet waarschijnlijk als geen ander dat dit een sprookje is en elk weldenkend mens dit niet serieus neemt. Of zou hij echt in zijn eigen waanidee geloven?

    Wanneer je deze doelstelling ook nog eens op de corporate website gaat verkondigen, dan lijkt me dat niet zo handig. He, hij is ineens weggehaald. Hoe kan dat nou?

    Gelukkig staat ie hier nog wel:
    http://www.grlasvegas.com/team-view/asker-sakinmaz

    Voor de zekerheid zullen we hem op dit blog maar in hoofdletters vereeuwigen:

    THE GOAL IS NOT TO BECOME THE LARGEST NVM COMPANY, BUT TO BE AMONG THE TOP THREE COMPANIES IN THE WORLD. THEREFORE, WE ARE THE ‘FIRST MOVER’ WITH OUR SPECIALLY DEVELOPED M – NDF BUSINESS CONCEPT.

    Ja het staat er echt, keep smiling 🙂

    1. Of hij en de rest van de Flexkom directie er echt in geloven dat weet ik niet. Ze zouden in elk geval niet de eerste zijn die in hun eigen illusies zijn gaan geloven.

      1. Nah, geef toe dat het ze vooralsnog geen windeieren heeft gelegd. Ze leven nog steeds een leuk leven. Misschien geen miljonairs, maar toch beter dan een WAO/WW.
        Dat geld van de licentiehouders gaat toch naar hun? Tenminste, die indruk had ik.

    2. Top 10 bedrijven 2012 – bron Fortune 500
      (omzet USD x miljoen)

      1. Royal Dutch Shell – 484.489
      2. ExxonMobil – 452.926
      3. Wal-Mart Stores – 446.950
      4. BP – 386.463
      5. Sinopec – 375.214
      6. China National Petroleum – 352.338
      7. State Grid – 259.142
      8. Chevron – 245.621
      9. ConocoPhillips – 237.272
      10. Toyota Motor – 235.364

      Dus volgens Asker zal Flexkom over een paar jaar vanuit het niets in de top 3 verschijnen. 🙂

      1. Toen ik in 1996 voor een vooraanstaand wereldwijd consultancy bedrijf presentaties bijwoonde en de kracht van het internet werd uitgelegd, toen zeiden bewindvoerders van banken, petroleummaatschappijen en overheden me dat het internet slechts een “dingetje” was van voorbijgaande aard. Och mijnheer, binnen 5 jaar spreken we daar niet meer over….

        Waarmee ik maar wil zeggen dat titels of functies geen garantie zijn voor intelligentie.

        Zo is het ook met MLM. Het is GEEN piramidespel, en de Nederlandse hoge raad heeft dit in haar vonnis van februari 2005 bevestigd. Voor de leek zijn er overeenkomsten, omdat het nou eenmaal makkelijker uit te leggen is op die manier. Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing

        Maar MLM is met een opmars bezig, en het is de enige correcte vorm van verloning.

        Maar OPGELET ;
        Van zodra je met je netwerk (frontline en downline) meer kan verdienen dan met je directe verkoop, dan wordt het illegaal (althans in België). Dit komt webwinkels zeer ten goede aangezien zij meer directe verkoop kunnen genereren ipv nieuwe mensen aan te trekken.

        Doe even een vergelijk met bijv. Shell. Shell International (hoofdkantoor) verdient op elke liter brandstof die wereldwijd getankt wordt. Shell Europe verdient op elke liter brandstof die in Europa getankt wordt, en Shell België op elke liter die in België getankt wordt. En het Shell pompstation in mijn straat verdient op elke liter die daar ter plaatse wordt verbruikt. Ik kan dit ook perfect aantonen als zijnde een piramide spel, maar dat is het niet. Het is de verkoop van producent naar detailhandel.

        Zo ook met MLM. De producent (vaak het MLM bedrijf zelf) verkoopt aan zijn distributeurs (de detailhandel) en deze verkoopt op haar beurt aan haar klanten. Het grote verschil zit in het feit dat het MLM bedrijf geen reclame en vervoerskosten betaalt. Stel u de vraag : Als een product van producent naar importeur beweegt, wordt het product daar beter van ? Als het van importeur naar groothandel beweegt, wordt het dan beter ? Er wordt misschien een ander stickertje op gekleefd voor taalaanpassingen. Van groothandel naar kleinhandel, weer hetzelfde verhaal. Het wordt er alleen maar duurder op, want telkens zijn er grote kosten.

        Bij MLM gaat het van producent naar kleinhandel (distributeur) en dus wordt er aardig wat bespaard. Die besparing wordt verdeeld onder de distributeurs.
        Bijv : 30% naar distributeur, 29% naar zijn netwerk.

        Om volledig per topic te blijven : Ik ben op geen enkele wijze geaffilieerd met Flexcom, en heb hen pas 2 maanden geleden ontdekt. Ik werd benaderd voor een vergelijkend bedrijf : http://www.distriking.com en deed marktonderzoek naar concurrentie. Wat ik wel zie, is dat Distriking wel duidelijk uitlegt waar het over gaat, en zich helemaal niet wegsteekt voor commentaar. Wil jij Wouter eens met hen praten over dit hele gebeuren, stuur dan gerust een mailtje, dan kan ik je wel in contact brengen met de stichters.
        En dat gebeurt dan in het Nederlands ipv in het Duits 🙂

        1. Maar lezen kun jij ook niet, ondanks je pretentie. Waar gaat dit blog over? Precies. Heb je een heel verhaal voor de kat-zijn-viool geschreven. En nòg kom je over als een FK-volgeling.

        2. Hoi Peter,

          In mijn blog en in de reacties heb ik al vrij vaak aan de hand van de wikipedia pagina uitgelegd waarom Flexkom juist wel een piramidespel is. Beetje vreemd dat jij denkt dat als je die link maar even plaatst dat die argumenten dan opeens wegvallen.

          Ik heb het al vaak uitgelegd, bij deze nogmaals:
          Bij Flexkom draait het namelijk alleen maar om het vinden van andere mensen die zich ook inschrijven en betalen aan Flexkom. Je krijgt een paar honderd euro per ingeschreven persoon en je bonus wordt gebaseerd op het totaal aantal personen dat jij in je “team” hebt zitten, oftewel, die jij hebt ingeschreven. Dat wordt ook steeds vertelt bij de bijeenkomsten van Flexkom. Je moet “bouwen aan je team” om succesvol te worden. Dat is de definitie van een piramidespel. Ik zal nog even een stukje tekst van de wikipedia pagina citeren zodat je dat snapt:

          Op het moment dat een deelnemer aan een piramidespel geld inlegt, verwerft hij geen voordeel, doch slechts de kans op voordeel in de toekomst. Dat mogelijkerwijs te behalen voordeel is echter afhankelijk van de inleg door latere deelnemers.

          Je vergelijking met Shell gaat niet op. Het hoofdkantoor zorgt er namelijk niet alleen voor dat er ergens benzine verkocht wordt, het zorgt er ook voor dat er olie geboord wordt, olie getransporteerd wordt, olie geraffineerd wordt, enzovoorts enzovoorts. Dat is niet te vergelijken met een stel geldzuchtige mensen dat even anderhalf duizend euro lapt en vervolgens denkt dat zij meerwaarde toevoegen aan een bedrijf.

          Dat brengt ons bij je volgende punt. Je bent in de veronderstelling dat in een MLM bedrijf er minder schakels in de keten zitten van producent naar eindgebruiker. Op welke manier denk jij dat een “upline” van 5 of soms wel 10 mensen, minder omslachtig is en meer waarde toevoegt dan 1 distributeur/importeur die de producten op een professionele manier kunnen uitleveren?

          Ook doe je een voorstel om een aan Flexkom gelijkend bedrijf te onderzoeken. Op zich interessant, maar helaas kost Flexkom mij al veel meer tijd dan mij lief is.

  33. Goedemorgen allen,

    Ik stel in mijn eerdere reactie ‘laten we even afwachten’. Er is namelijk toegezegd dat ik vandaag de antwoorden zou krijgen. Dus het ‘even’ bestrijkt slechts enkele dagen:-) Wordt dus vervolgd, op hele korte termijn.
    Wellicht word ik aangenaam verrast en kunnen alle reeds betrokken mensen die een ‘licentie’ hebben gekocht binnen afzienbare tijd aan de slag met een dienst, die indien goed in de markt wordt gezet door de juiste mensen, wel mogelijkheden biedt. Er zal dan wel flink wat werk moeten worden verricht en er zal een inhaalslag moeten worden gemaakt door ‘het bedrijf’ op TALRIJKE gebieden. Niets is echter onmogelijk in deze wereld.
    Iets anders is dat ik binnen enkele weken in Oostenrijk, sowieso een mooi landje en op de terugweg even chillen in München bij een oom van me(stond al op de agenda rond deze tijd:-)), ga kijken hoe de vlag er daar bij hangt. Er is daar immers enkele weken geleden begonnen met de uitrol van de dienst. Normaal gesproken zouden er nu al op zijn minst tientallen winkels aangesloten moeten zijn. Het tripje staat gepland voor de tweede helft van september.

    Tot heel snel, want I’ll keep you posted of course:-)

    Wens jullie allen een fijne dag toe.

    Warme groet,

    Harald

    1. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en naar de antwoorden die Flexkom je gaat geven. Wellicht kan je alvast een tipje van de sluier oplichten door te vertellen welke vragen je allemaal gesteld hebt?

    1. En in de vacature wordt niet verteld dat jij geld moet betalen om te mogen werken voor het bedrijf en dat er geen sprake is van loon. Misschien toch eens vragen wat het UWV vindt van deze manier van het werven van “werknemers”.

      1. Dit is op zich geen uitzondering er zijn bedrijven waar je eerst een demokoffer moet aanschaffen of eerst een betaalde training moet volgen alvorens in dienst te komen

        1. Lijkt mij dat de werkgever dat betaalt als iemand in loondienst treedt?

          Als iemand een zelfstandige agent wordt van een bedrijf dan kan dat anders zijn, maar dan spreek je niet over een “vacature” lijkt mij. Het woord vacature suggereert immers dat het gaat om vast dienstverband niet om een freelance dienst.

          1. In Chrome ziet het er hier nog gewoon uit zoals het er anders uit zag. Wat is er bij jou mis met de layout?

          2. Chrome is niet hetzelfde als Firefox he.. Firefox heb ik niet, maar hij zou het in Firefox ook moeten doen. Sinds gisteren heb ik een box met de laatste reacties rechtsboven op elke pagina gezet. Misschien heeft het daar iets mee te maken?

        2. nee, de Vos gooit alles onderin over elkaar/onder elkaar maar niet door elkaar. Het is wel te lezen hoor, maar het ziet er niet uit. In Chrome geen problemen trouwens. Ik zal eens gaan rommelen met Frame

  34. Knotsknettergekke mail, inclusief tientallen fouten, waarin ERWIN FALLY countrymanager (!?) van Flexkom België zijn best doet om iemand ergens van te overtuigen. Ik denk dat er een steekje bij hem los zit, maar dat is een zwaar understatement. Over niveau gesproken. 😉

    http://cc-lyoness.blogspot.nl/2013/07/flexkom-new-lyoness.html

    From: Erwin Fally
    Sent: Sat 8/17/13 2:35 AM

    To: *********************

    Dear Sir

    I have recieved your email in good order, and i can very well understand your NEGATIVE reaction, since Flexkom sounds much to good to be true, therefore it can NOT BE TRUE.

    BUT SINCE WE ARE THE ONLY COMPANY IN THE WHOLE WORLD, THAT YOU CAN VISIT AND EVEN SEE EVERYTHING OPPERATIONAL EVEN LOOK INTO ALL THE PATENTS AND OFFICIAL DOCUMENTS WITH YOUR ADVISER OR LAWYER WITHOUT HAVING TO PAY A REGISTRATION UPFRONT.
    THEREFOIRE I AND WE DO NOT UNDERSTAND YOUR ATTITUDE, UNLESS YOU CONSIDER US A COMPETITOR OF YOUR BUSINESS OR NETWORK OR MLM, ONLY THEN WE UNDERSTAND YOU EXTREMELY WELL, SINCE THEN WE ARE EXACTLY THAT, A VERY SERIOUS COMPETITOR, WITH WAY-OVER 2, NEARLY 3 BILLION US $ CASH BACKUP AT OUR DISPOSAL.

    And since for shure you where not shown the in REAL-TIME World-wide interactive growth map of the Flexkom website, because this you can control, sheckout instantly if it is true or not, and since it is in REAL-TIME, and pinpoints acurately with house number, so you can track every effective result down emmediatly with this facility-tool that Flexkom provides for everyone, since it is NOT only for the Flexkom licence holder, but also for the Flexkom the shop or business owner, and even for the World-wide population, consumer as a facility to track every Flexkom agent and or shop-business owner down and to be guided to him with a GPS system on your smart-phone especially made adapted for that purpose.

    ALSO since we are already LIVE in the shops in Austria, effectively with our 3e generation developed Terminal MADE IN GERMANY, it is EASY for you to track a shop on our website with the above explained tool-facility and call one of these shops and ask if Flexkom is an air-castle or not, therefore you do NOT have to become upset, like your email shows, only do some deep research and you will cool down rapidly, since Flexkom is not there to upset anyone, NOT even the competition, since there isn’t any, since we are a BLUE-OCEAN COMPANY, which you can easely find online and read about it to.

    Also, we launch face one TO-DAY all over the USA from our head-office for the USA in Nevada-Arizona, wich is open for the public to visit, and so are all our other World-wide facilities, Flexkom has NO SECRETS, so you are even MOST WELCOME to visit our WORLD-OFFICE in Switserland, wich is a nice castle at Lake Constants, so you could make a nice trip with your family there and visit us physically and have a nice holliday there.

    The address is: Burgstrase 8 in 8280 Kreuzlingen Swiss.

    Every month we arange a group of interested people to visit flexkom HQ before any registration and or payment, and you are most welcome to join us.

    ALSO Flexkom Terminals wil effectively launch into the shops in the UK, Belgium, Holland, Ireland, Scotland, Switserland, France, Germany, Macedonia and Luxemburg in November, so your patience will not be tempted for much longer than that, to see it all effectively working in the local shops as the Flexkom company promised, so very soon it will happen in your World, environment to see for yourself, so NO reason for you to trye to upset others now, so soon for everybody to see it opperational and make yourself look like a backward-idiot towords them.

    Hope this will ease your mindset, and have you make a rational descision if Flexkom is something for you to visit or not.

    If so, we are at you service to translate and back you up to support you to be as financially succesfull as we here already are with our existing previous businesses, inherited fortune and or with Flexkome alone.

    Hope to meet you soon in Kreuzlingen swiss at Flexkom HQ.

    Kind regards,

    Erwin Fally

    Footer:

    you can cheque me out to if you want for i have no secrets, here is one of many of my cash payed for and morgage free property’s, but here i am most often at the moment.
    Address:****, the most expensive road in the most rich area of the whole of Belgium and the best area to live anywhere in the World is the hamlet of **** and won the LivCom-Award for the most liveable municipality in the world, wich is situated on the border of two villages, ****: and since time immemorial was and still is the preferred Continental hub of the Noble Britisch upper class and the London Bisshops-Avenue occupents who come here to decide what to do with the World since it is a Builderberg preferred area and also to watch the POLO World championship here every year with our Royals and nobles from all over the World.

    1. Hij heeft het over dat hij -flexkom- een serieuze concurrent zal gaan zijn voor andere MLM, verderop zegt hij dat er juist geen concurrentie is vanwege de blauwe oceaan theorie.

      Eigenlijk vat zijn footer het nog het best samen. Deze meneer is van lotjegetikt.

      1. […] ALSO Flexkom Terminals wil effectively launch into the shops in the UK, Belgium, Holland, Ireland, Scotland, Switserland, France, Germany, Macedonia and Luxemburg in November […]

        November? Ik dacht dat de officiële lanceerdatum gepland was op 26 oktober?

        1. Effectief zullen de kastjes pas na de jaarwisseling in de winkels liggen. Als je in november een winkel binnen stapt dan heeft zo’n winkelier echt wel wat beters te doen dan een Flexkommer in een net-niet pak (“zakelijke kledij gewenst” is het criterium bij Flexkom) de winkel binnen komt om ze lid te maken van Flexkom.

  35. en euh , JoekelMeps zegt dit over het adres:

    Burgstrasse 8
    8280 Kreuzlingen, Zwitserland ‎

    Op dit adres:
    24 Plus Home Care AG‎
    Diantex AG‎
    First.advisory.ag‎
    First.audit.ag‎
    Global Immo AG‎
    GMC Golf Management & Consulting GmbH‎
    Haarologi AG‎
    Max It Consulting AG‎
    Metrics Europa AG‎
    MID Management Investment Development AG‎
    Mobile IP Holdings AG‎
    Northern Real Estate AG‎
    Quint:Essence Capital Swiss AG‎
    Re Capital AG‎
    Rivermet Ltd‎
    StarCapital Swiss AG‎
    Stradivari Ensemble Rappoport‎
    Willdav Engineering AG‎

    Nu komt de smoes zeker dat het niet up-to-date is?

    1. Klopt, is al eens besproken. First.audit en First.advisory zijn bedrijven waar 1 van de directeur/aandeelhouders van Flexkom ook directeur/aandeelhouder in is. De CEO van die bedrijfjes is 1 van de 3 oprichters van Lyoness.

      1. ik weet het, maar had op Meps nog nooit de opsomming van de bedrijfjes gezien. Ook die Hertog van Lotje Getikt tot GoudenBergen-Leugendetector is op dat ene blog ook al zo vreemd bezig geweest. Kon ook al geen fatsoenlijk uitleg geven, wel heel fel en vreemd van leer trekken. Maar da’s adel, dat begrijpen wij niet 😉

        1. Flexkom – Guido Gmür
          http://www.moneyhouse.ch/u/flexkom_international_holding_ag_CH-440.3.027.259-0.htm
          Diantex AG – Guido Gmür
          http://www.moneyhouse.ch/u/diantex_ag_CH-440.3.022.663-4.htm
          Max It Consulting – Guido Gmür
          http://www.moneyhouse.ch/u/max_it_consulting_ag_CH-300.3.015.638-5.htm
          Metrics Europe – Guido Gmür
          http://www.moneyhouse.ch/u/metrics_europa_ag_CH-440.3.022.130-7.htm
          Mobile IP Holdings – Guido Gmür
          http://www.moneyhouse.ch/u/mobile_ip_holdings_ag_CH-440.3.022.018-1.htm
          First Tax AG – Guido Gmür / Maute
          http://www.agvkreuzlingen.ch/mit.php?ID=266&Letter=F

          Bij alle andere bedrijven op dit duistere adres is de directie in handen van ene Dr. Wolfgang Maute die zoals bij First Tax AG te zien is uiteraard nauwe banden heeft met Gmür.
          Is een enorme wirwar van bedrijven. Ik aan me vergissen maar het lijkt erop dat achter Flexkom een investeringsvehikel schuilgaat en Ehlez, Sakinmaz en consorten maar vervangbare poppetjes zijn? Of toch teveel Ludlums gelezen?

  36. De eerste aangesloten bedrijven zijn nu zichtbaar in de app. Ik zal later wat adressen plaatsen. Ben benieuwd of dit ook licentiehouders zijn of echte winkels.

  37. Je gelooft het niet, en ik al helemaal niet, maar die app heeft echt al een paar updates achter de rug… En iets werkt er heel goed. Toch leuk dat er iets goed gaat. Al heb je er helemaal niks aan.

Laat een antwoord achter aan the infidel Reactie annuleren