Het piramidespel van Flexkom?

Update: Flexkom is daadwerkelijk een piramidespel gebleken. Beloftes maakt Flexkom steeds niet waar en ze zijn een beetje door alle smoesjes heen. Honderden mensen die geld betaald hebben aan Flexkom zijn boos opgestapt en velen van hen hebben hun excuses aan mij aangeboden omdat ze niet allemaal even netjes gereageerd hadden op mijn blog. Lees onderaan deze blog meer updates.

Misschien heb je er al wat van voorbij zien komen. De afgelopen maand zijn er nogal wat mensen die je proberen lid te maken van het Flexkom ‘spelletje’, bijvoorbeeld via Linkedin groepen. Deze discussies verdwijnen echter als het woord piramidespel gevallen is. Zelf spreken de Flexkom agenten over een bedrijf, maar dat is het mijns inziens niet. In deze blog zal ik dat proberen uit te leggen.

Ik werd dit weekend voor het eerst met Flexkom geconfronteerd door iemand die in een Facebook groep voor ondernemers uit mijn regio begon over dit spel. In heel wollige taal vertelde hij dat Flexkom de wereld gaat veranderen en ongeëvenaard bezig is of zal gaan zijn. Wat Flexkom nou concreet deed dat vertelde hij niet. Dus ik voerde Flexkom in in Google en kreeg als eerste resultaat een topic op Tros Radar. Daar valt te lezen dat het een piramidespel betreft met alle gebruikelijke symptomen; Je moet geld betalen om mee te doen, vervolgens moet jij andere leden werven voor het spelletje en je zou er wel ontzettend rijk van worden.

Dus ik in dat facebook topic reageren. De reacties van de agent van Flexkom waren op zijn zachtst gezegd hilarisch. Mocht je die lange post niet helemaal willen lezen; In het kort kwam het er op neer dat ik een beperkt denkraam heb en geen ondernemer ben. Er werd niet ingegaan op de vraag wat Flexkom nou precies is.

In dat topic haal ik deze presentatie van Flexkom aan. (mirror is beschikbaar mocht de presentatie opeens om onduidelijke redenen ook offline gehaald worden). Laten we deze presentatie even ontleden.

Slide 1
Daar wordt al gesproken over “network marketing branche”, oftewel MLM. Daar is je piramide al.
Slide 3
Hier wordt gesproken over “Flexkom International NV”. Eerlijkheidshalve; ik weet niet wat hierover gezegd is in de zaal bij deze presentatie, maar tot op heden -de presentatie is een jaar oud- is er geen Naamloze Vennootschap onder de naam Flexkom of Flexkom International ingeschreven bij de KVK. Er is op dit moment überhaupt geen bedrijf met de naam Flexkom ingeschreven. Dat is best vreemd voor een bedrijf dat “ongeëvenaard” bezig zal gaan zijn. Het is bovendien strafbaar om je voor te doen als een rechtspersoon als je dat niet daadwerkelijk bent. Maar goed..
Slide 16 en 18
Tada, hier zien we de piramide uitgetekend. Het is de bedoeling dat jij mensen gaat werven (Flexkom noemt dit “een team bouwen”) die ook mee doen aan Flexkom.
Slide 20
Het kost veel geld om je plekje in de piramide te kopen
Slide 21
Gelukkig verdien je enorm veel geld en krijg je telkens een grotere Mercedes als je dat gedaan hebt.

Goed, lijkt me al voldoende om gillend weg te rennen. Niet voor iedereen helaas gezien het groeiende aantal mensen dat gewillig geld neer legt om mee te doen met dit spelletje. Laten we nog even wat verder gaan kijken dan.

In Duitsland, waar dit spelletje begonnen is, zijn ze wél ingeschreven, als FlexKom Europe GmbH. Ze zijn gevestigd in een kantoorverzamelpandje in Munchen. Voor de leuk heeft Flexkom daar haar logo op gefotoshopt. Op zich prima, waarom zou je dat niet doen. (Update 8-11: Dit kantoor staat gewoon helemaal leeg als je er spontaan, dus zonder afspraak, langs komt) Leuker wordt het als er gesproken wordt over hun hoofdkantoor, een imposant slot in Kreulingen, Zwitserland. Toevallig hetzelfde pand als het Zwitserse vermogensbeheerder Starcapital Swiss AG. Als dat al geen vraagtekens oproept..

Nog wat dingen om over na te denken;
– Flexkom propageert openlijk dat je er rijk van wordt. (met natuurlijk de stereotype Mercedessen er bij).
– Bekijk deze cijfers van een ander MLM bedrijf eens. Mocht je nog geen argwaan ten opzichte van MLM hebben, dan zou je dat nu wel moeten hebben.
– Piramides waarbij niet de verkoop van een product centraal staat, maar het werven van leden, zijn illegaal. Aldus de Hoge Raad.
– de royalties (de verdiensten van de lagen onder je) vallen onder Box 3 omdat dit als puur speculatief (kansspel) wordt beschouwd. Daarmee vallen ook de verliezen onder Box 3. Oftewel, ze zijn niet te verrekenen met winsten van eventuele andere activiteiten die je onderneemt.

Wat doet Flexkom nou daadwerkelijk?
Graag nodig ik agenten van Flexkom uit om hieronder in de reacties uit te leggen wat Flexkom nou precies doet. De agent uit mijn regio kon dat helaas niet doen, zoals je gelezen hebt in het Facebook topic. Zelf ben ik ook op onderzoek uit gegaan. Sites van mensen die betaald hebben aan Flexkom spreken elkaar tegen als het om de feiten gaat. Instapbedragen varieren van 399 euro tot 1490 + 149 euro jaarlijks. Sommigen volstaan met een enkele webpagina met daarin alleen een soort referral link naar de moedermaatschappij.
Hier is geprobeerd om een en ander uit te leggen. Er wordt begonnen door te suggeren dat je geld verdient door mensen aan te brengen in het netwerk. Zie hier weer het verboden piramidemodel. Verder op de pagina wordt begonnen met rekenmodellen. En hoe. Sommetjes die ik in de kleuterklas deed; “Als een winkel per maand 4000 euro opbrengt, dan verdien je met 10 aangesloten winkels 40.000 euro per maand”. Aha, dus zo zit dat. Het rekenvoorbeeld gaat verder, lees de site als je daar zin in heb. Samenvatting: Jij als “agent” moet eerst voor 1490 euro (+149 euro per jaar) het “recht” kopen om winkels aan te sluiten. Zo’n winkel moet dan vervolgens voor 390 euro een apparaat kopen om de Flexkom kaarten te kunnen accepteren. Vervolgens kan de winkelier voor 1 euro per stuk de kaarten van Flexkom kopen en uitdelen aan haar klanten. Het is dan de bedoeling dat deze winkel klanten met een Flexkom kaart korting geeft. Als de korting 5% van de aankoop is, dan moet de winkel ook 5% betalen aan de Flexkom. Kortom, de winkel is dan 10% van haar omzet alvast kwijt.

De korting die de klant krijgt wordt “gestort op de Flexkom kaart”. Er word, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens ingegaan over hoe de klant dit kan verzilveren. Maar dat is voor het aanbrengen van nieuwe lagen in het piramidespel natuurlijk niet belangrijk. Daar gaat het om het verdienmodel. En die is als volgt:

Flexkom verdienmodel
Flexkom krijgt 40% en koopt daar auto’s van (wtf?) en de overige 60% wordt vaag verdeelt over bovenliggende piramidelagen. En onthoud dat de winkel eenzelfde bedrag moet uitkeren aan zijn eigen klant!

Ik hoef hier niet bij uit te leggen dat dit model volledig gefinancierd wordt door de aangesloten winkels. Die zijn dus continue sigaren uit eigen doos aan het uitdelen en de bovenliggende lagen aan het spekken. Hoewel de eigenaren van Flexkom waarschijnlijk al blij genoeg zijn met jouw anderhalf duizend euro die je ze gretig betaald hebt.

Ga hier zelf eens mee rekenen. Hoeveel klanten moet je aanbrengen en hoeveel moeten zij uitgeven voordat jij break-even gespeeld hebt? En nog leuker om te berekenen, hoeveel geld heeft het huis, in dit geval Flexkom, daarbij al binnen geharkt?

UPDATE 2-7

Hoeveel levert dit de retailers op die zo’n “POS” apparaat van Flexkom hebben gekocht?
Mensen die je flexkom aan proberen te verkopen -hier ben je je eerste 350 euro alvast kwijt-, vertellen telkens dat je als winkel veel verdient aan het systeem. Want, zo zeggen ze, klanten die jij een kaart gegeven hebt die kopen ook ergens anders en dan krijg jij daar ook weer royalties over! Dat klinkt goed, toch? Eens zien wie die royalties ook alweer betaalt.

In het schema hierboven zie je hoe de commissie voor flexkom verdeelt wordt. Laten we de percentage’s vervangen door eurocenten. Er gaat 40 cent naar flexkom, 60 cent wordt verdeelt over de piramide. De retailer ontvangt (60/0.20=) 12 cent voor elke euro die een collega retailer korting geeft aan de klant, en dus ook moet betalen aan Flexkom.  Dat betekent, dat er van elke euro die er naar Flexkom gaat, 12 cent naar het MKB gaat. Oftewel (1/0.12=8.33) om 1 euro terug te krijgen, moet de retail gezamenlijk 8,33 euro betalen aan Flexkom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korting voor de consument, die je als retailer moet storten op de kaart van je klant. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat elke klant altijd al zijn tegoed uitgeeft, evenredig verdeelt over alle retailers. Effectief kost het je dan 0. Maar uiteraard zal niet iedereen haar tegoed altijd uitgeven, wordt het nooit helemaal evenredig verdeelt en verlies je bovendien rente aan het geld dat je parkeert op kaarten van de consument! Die berekening acht ik te moeilijk voor nu, maar ik daag jullie graag uit om dat uit te rekenen in de comments hieronder.

Flexkom licentie houders durven te zeggen dat dit de oplossing voor het MKB is. Nou, niet voor de retail, zoals je net met mij uitgerekend hebt. (Update 17-7: “Econometrist” geeft nog een goed argument waarom Flexkom niet kan werken.)

Mag dat allemaal zomaar?
In Nederland is deze piramide nog vrij nieuw. Er zijn nog weinig tot geen retailers die mee doen. In Turkije zijn ze al wat langer bezig. Naar zeggen van Flexkom zelf gaat dat enorm goed. Turkse media melden echter dat Flexkom licentiehouders en retailers zich massaal gedupeerd voelen. Het Turske OM heeft zelfs onderzoek(en) lopen naar Flexkom omdat ze verdacht worden van misleiding.

UPDATE 10-7

Inmiddels zijn er meer dan 100 reacties geplaatst. Sommige mensen die Flexkom spelen die deden hun best om netjes uit te leggen wat Flexkom nou precies is. Wat opvalt is dat deze mensen elkaar op de meeste punten volledig tegen spreken. De een vind het uitdrukkelijk geen MLM, de ander zegt dat er bewust voor MLM gekozen is. Zelfs over het product waar het bij Flexkom om zou draaien is grote verwarring. De een meent dat het klantenkaarten zijn, de ander heeft het over een marketing tool, weer een ander beweert zelfs dat er helemaal geen product is. Kortom, er is grote staat van verwarring onder Flexkom licentiehouders.

In geen van de reacties waarin men vind dat ik het niet bij het juiste eind heb dat Flexkom een piramidespel is, kon ook onderbouwd worden waarom dat niet zo is.

Ook kan ik vandaag melden dat de mensen achter Flexkom dezelfde mensen zijn als achter de Lyoness piramide.

UPDATE 15-7

Afgelopen weekend was de lancering van de Flexkom App, oftewel de FlexApp. Als die app gelanceerd zou zijn dan zouden wij wel zien hoe goed Flexkom zou zijn, werd meermaals medegedeeld in de reacties.

De lancering van de app ging, hoewel naar verluid bezocht door maar liefst 1400 man, zwijgzaam op twitter voorbij. Het is uniek te noemen anno 2013 om met een hele zaal à 1400 man gezamenlijk exact 1 hele tweet de lucht in te krijgen. Vooral als je bedenkt dat die zaal vol had moeten zitten met pioniers die nota bene de lancering van een nieuwe app gingen vieren. Daar hadden echt wel een paar honderd twitteraars tussen moeten zitten die live alle quotes vanaf het podium het internet op gooiden. We kunnen slechts gissen waarom het niet lukte (of niet mocht??) om te twitteren. De dag later, vandaag, verschenen wel op diverse Facebook pagina’s foto’s van het evenement. Het evenement heeft dus wel daadwerkelijk plaatsgevonden. Helaas is er op dit moment bizar weinig concrete info over de app te vinden op internet. Volgens enkele bronnen moet je inbellen op een Duits nummer om de app te kunnen gebruiken. Of dat klopt weet ik op dit moment nog niet zeker. Het lijkt mij namelijk erg sterk dat er voor zo’n ..onhandige.. optie gekozen is. De app is wel te downloaden in Google Play. Helaas moet je een speler zijn van Flexkom om hem te gebruiken, zo vertelt anvo ons. Dat maakt het een vrij dure app.

Ik had eerlijk gezegd tegen dit tijdstip, het is nu bijna dinsdag 16 juli, verwacht dat er minstens enkele Flexkom licentiehouders hier kwamen om mij te vertellen hoe ongelijk ik had nu de app te downloaden is op Google Play. Helaas is het oorverdovend stil aan het Flexkom front op dit moment.

Flexkom heeft vandaag ook haar eigen site geupdate. Ze hebben met twee sites, namelijk specials.de en tonytravel.de, affiliate overeenkomsten gesloten zodat er wat hotels en vakanties op de site staan. Boeken is op dit moment nog niet mogelijk. Op de pagina over FlexCall (waarmee je gratis zou kunnen bellen) staat een mooie disclaimer onderaan: Für den Verbindungsaufbau zu den FlexCall Servern können providerabhängige Kosten auftreten. Oftewel voor de verbinding naar de FlexCall server kan je provider kosten in rekening brengen. Maar verder bel je gratis.. (?)

Verder is de Flexkom site nog net zo duidelijk als de licentiehouder die mij in eerste instantie benaderde via Facebook. Het is allemaal geweldig en iedereen wordt er rijk van. Maar hoe dat allemaal werkt? Dat vertellen ze liever niet.

Ook na de ruim 200 reacties is er nog niemand (0) die kon onderbouwen dat ik het niet bij het juiste eind heb in deze blog. Ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

UPDATE 25-7

Er is afgelopen week weer veel gebeurd. Wat hoogte- en dieptepunten:
Vrijdag 19 juli heb ik een webinar (live online presentatie) van Flexkom gevolgd. Verslag hier.
Jérôme de R. uit R. (RIP 2019) trok het nu al niet meer en wenste mij kanker toe, omdat hij binnenkort met Flexkom gaat beginnen.
Inmiddels staan er meer dan 500 reacties. Maar je raadt het al; geen van de Flexkom licentiehouders kon onderbouwen waarom Flexkom een goed bedrijf zou zijn..
Omdat de site wat traag en vooral erg langwerpig werd na zo veel reacties, zijn de reacties nu verspreid over meerdere pagina’s. De permalinks naar reacties die gemaakt zijn voordat deze update doorgevoerd werd, werken niet meer. Dus even de reacties doorzoeken als je zo’n dode link tegen komt.

Tot slot.

Ik vind dat een ieder zelf mag beslissen wat hij of zij met haar eigen geld doet. Wel vind ik het schrijnend dat veel mensen blind geloven op dat wat een bedrijf, waar deze mensen nota bene zelf veel geld aan betalen, tegen hen zegt. Ik hoop met deze blog de ogen van mensen wat te openen en ik hoop dat, mocht je overwegen om geld te betalen aan Flexkom, dat je dat ook goed overlegt met onafhankelijke mensen. Baseer je mening niet alleen op wat Flexkom je voorspiegelt. Zij verdienen aan jou en niet andersom, zorg dat je dat snapt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

UPDATE 9-10
Inmiddels zijn er al meer dan 1200 reacties op de blog, waaronder geen een onderbouwde reactie dat Flexkom géén piramidespel is. Wel zijn er wat leuke documenten (document 1, document 2) naar boven gekomen waaruit blijkt dat een piramidespeler van Flexkom honderden tot duizenden euro’s krijgt als hij een nieuw leden aanbrengt. Flexkom noemt dit “Incentives”. Dat verklaart waarom velen zo heftig reageren; het is leuk geld binnen harken als je nieuwe slachtoffers lid maakt van het spelletje.

UPDATE 19-12
Eind oktober zou Flexkom live gaan. De langverwachte en immer uitgestelde Fase 3 zou dan beginnen. Verrassing!! Fase 3 is wederom uitgesteld en zal nu pas ergens in 2014 beginnen. Flexkom blijft ons verbazen. Of ook niet.

Ondertussen zijn de meeste Flexkommers er achter gekomen dat Flexkom inderdaad de boel aan het flessen is. Diverse ex-licentiehouders zijn acties gestart, onder andere de volgende:
AskerRenzeFredGerda (ook per mail)
Kees Holleman

Ondertussen raken de weinig overgebleven gelovigen in paniek. Alleen al een foto van alweer een nieuwe versie van een POS zorgt er voor dat de trieste gevallen spontaan denken dat er alsnog geleverd is door Flexkom.

Inmiddels lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Flexkom over en uit is en dat alle licentiehouders hun geld kwijt zijn. Geloof je er nog steeds in? Niemand is perfect. Voor sommigen is het moeilijk te bevatten dat datgene waar ze maanden in geloofden en waarvan ze hoopten dat het hun rijk ging maken, niet blijkt te bestaan. Weet wel dat veel mensen het je kwalijk zullen gaan nemen dat je nog steeds door gaat met het werven van nieuwe slachtoffers, nu het overduidelijk is dat Flexkom gelijk staat aan oplichting.

Update 12-6 ’14;
Er wordt gestart met een Class Action Lawsuit. Als je je geld van Flexkom terug wilt kan je je hier inschrijven:
Rechtsraad.nl

Lees ook de drie vervolgblogs die ik geschreven heb;
Flexkom zo lek als een mandje. Alle persoonsgegevens van deelnemers lagen op straat.
Reactie van Flexkom. De reactie die er uiteindelijk nooit is gekomen. Loze beloftes alom.
Flexkom faalt in Turkije. Ik heb eens gekeken hoe het in Turkije vergaat met Flexkom.

3.240 gedachten over “Het piramidespel van Flexkom?”

  1. Als je googled op ‘Flexkom oplichting’ kom je terecht op een blog van Flexkommer Marouan el Mhassani. Hij probeert op een in mijn ogen opzichtige wijze personen die googlen op ‘Flexkom oplichting’ op het rechte Flexkom-pad te krijgen of houden. Opvallend vind ik dat hij opmerkt dat een hoog percentage Flexkommers faalt. Wellicht een teken dat de piramide barsten begint te vertonen?

    1. Je bedoelt denk ik deze site. Hij zegt inderdaad dat “een erg groot percentage” zal falen. Hij wijt dat wel aan de mensen zelf. Die redenatie zie ik vaker voorbij komen in discussies over MLM. Heb je geen geld verdient aan MLM? Eigen schuld, je bent zelf niet goed genoeg, is wat de voorstanders van MLM roepen. Tja, dat is ook een manier om mensen te vertellen dat ze hun geld gewoon kwijt zijn.

      Verder zegt hij ook “[…] Flexkom werkt met een MLM systeem […]. Dit is tegenwoordig DE manier om financiële onafhankelijkheid te vergaren.” Enige onderbouwing ontbreekt. Ik ken zelf, anders dan de oprichters van de piramide’s, niemand die financieel onafhankelijk geworden is van MLM. Iemand die wel een Jan Modaal kent die hier veel geld mee verdient heeft?

      1. Dag Wouter, zelf ben ik aardig bekend in het MLM wereldje. En ja, ik ken veel mensen die meer dan goed verdienen hiermee. De meeste mensen geven inderdaad te snel op of zijn niet bereid het MLM vak te leren. Lopen vervolgens tegen een muur op en roepen dan dat het niet werkt. Daarmee wil ik niet zeggen dat MLM voor iedereen is. Absoluut niet! Het vraagt wel een bepaalde mindset en karaktereigenschappen van je. Wel is het zo dat iedereen onderaan de ladder begint en de mogelijkheid heeft om de top te bereiken daar de kwalificatie eisen voor iedereen hetzelfde zijn. En er voor iedereen ook ruimte is om die top te behalen.

        1. Heel goed Anton, had het zelf niet beter kunnen verwoorden! Jammer dat de mensen bij wie Flexkom het verstand te boven gaat dan nog maar 1 ding kunnen doen en dat is het dan maar afbranden. Ik ben franchise partner van Flexkom en ik kan je zeggen, ik wou dat ik dit 10 jaar eerder had kunnen doen!! Alles werkt, alles is echt, kortom dit is een super systeem en ben blij dat er meer dan genoeg mensen wereldwijd het allemaal wel begrijpen, en vooral dat dit ook absoluut geen (“piramide”) spelletje is. Wat je zegt, je kunt zo ver komen als je zelf wilt, en daar moet je voor werken, net als in ieder groot bedrijf! En natuurlijk verdienen de mensrn aan de top het meeste geld, net als in ieder groot bedrijf! Kortom…..helemaal niks mis mee!! Goed werkend topsysteem!!

      2. Zeg wouter, ik heb nog nooit zo’n onvolledige en domme uitspraken gehoord die overigens ook nog gebaseerd zijn op foute informatie. Als je je dan toch perse zogenaamd intellectueel wilt uitlaten, zorg dan dat je je genoeg verdiept in de materie, alvorens je je bangmakerij de wereld instrooit. Volgens mij is het je eigen gebrek aan zelfvertrouwen, initiatief en commercieel inzicht wat jou zo onzeker maakt. Het nare trekje daarbij is dat je ook nog eens op deze manier andere mensen jouw angsten opdringt. Stel toch eens voor dat het andere mensen wel lukt om een passief inkomen te genereren en dat jij zielig met je jan modaal inkomen tot je 67e moet werken!!!!!!!

        1. Qua reactie pas je perfect in het wereld van flexkom Eef.
          Ongenuanceerd, niet gefundeerd en de frustratie spat er af, kortom Flexkom zoals we het kennen.

          Ga vooral zo door.

  2. Ik ken iemand die Herbalife deed en daar een hele goede boterham aan verdiend heeft misschien best wel rijk te noemen, maar heeft er keihard voor gewerkt !!!!

    1. Maar ook zoveel geld dat hij “financieel onafhankelijk” was, oftewel niet meer hoefde te werken? Voordeel van Herbalife is dat er een product verkocht wordt. Verkoop je meer producten, dan verdien je ook meer geld; je kan dus in vrij grote mate zelf invloed uitoefenen op hoeveel je verdient. Niet dat dat het per definitie een goed systeem maakt, maar dat er “gewone” mensen zullen zijn die geld verdienen met Herbalife dat geloof ik direct.

      Dat geheel in tegenstelling met Flexkom, waar het een kwestie is van zo veel mogelijk anderen mee laten doen en dan maar hopen dat deze mensen geld gaan uitgeven bij aangesloten winkels.

      1. Producten leuken het verhaal inderdaad wel een beetje op, maar het is wel essentieel om te kijken aan wie die producten worden verkocht. Bij veel bedrijven als Herbalife wordt het overgrote merendeel van de producten nooit aan een klant verkocht, maar alleen aan een distributeur. In dat geval dienen de producten dus als niets meer dan een verhulling van de onwettelijke geldstromen binnen het piramidespel.

  3. Het is een zij, en heeft een hele goede baan ervoor opgegeven,en was inderdaad financieel onafhankelijk, maar zoals ik al zei ze heeft er keihard voor gewerkt maar vond het ook leuk, maar dit is zeker niet met FK te vergelijken, bij FK hoef je toch niets te doen beetje slap meelullen, mensen gek maken en slapend rijk worden,zo komt het althans over

    1. Ik ken nog wel iemand die vrij veel heeft verdiend met Portas.. Begin jaren 80 een hype om je keukendeurtjes en binnendeuren te laten renoveren. Ook als franchise.. Heeft letterlijk en figuurlijk zijn ledematen kapotgewerkt. Kan nu goed rondkomen van een pensioen en wat rentenieren. Gelukstreffers, en hard werken..het kan echt. Maar ook die beste man houdt een hand op de knip.

  4. Point taken, er is kennelijk geld te verdienen met MLM, *mits* men er bereid is keihard voor te werken en bezit over de juiste “mindset”, begrijp ik. Dat gegeven zie ik overigens niet terug tijdens de werving van nieuwe leden, al helemaal niet bij Flexkom. Daar wordt niet gesproken over enige risico’s van het niet terug krijgen van je inleg; er wordt je gewoon ijskoud en zonder realistische onderbouwing gemeld dat je er stinkend rijk van wordt.

    1. dat is inderdaad het verschil bij herbalife wordt ook gezegd dat je hard moet werken, de dame in questie was ook echt een ondernemer en heeft gewoon een heel groot netwerk opgebouwd,open en eerlijk steunde zelfs mensen met investeren in de producten, omdat ze vertrouwen had in die mensen dat is anders dan ze te bedotten om je eigen zakken te vullen.

        1. Een bedrijf. Heb je er nog meer? En daarbij de vraag of op ELKE acn presentatie deze disclaimer wordt getoond en of er ook de nadruk op wordt gelegd.

          1. Ja Kees, voorafgaande elke presentatie wordt dit bericht getoond en staat het ook lang genoeg in beeld om te kunnen lezen. 😉
            Daarom zeg ik, niet alle mlm bedrijven zijn slecht. Een winstgevende carrière binnen mlm opbouwen kost tijd, geld en doorzettingsvermogen. Net als bij iedere onderneming.

            Daarbij… Hard werken voor een baas geeft je tegenwoordig ook geen garanties meer. En niemand die het daar over heeft. Maar dat terzijde.

          2. Ach meneer Mollema, dat is allemaal leuk en aardig, maar hoeveel klanten heeft ACN die geen distributeur zijn?

        2. ACN heeft miljoenen klanten. Een deel daarvan is distributeur, dat klopt en is ook logisch.
          Maar het grootste deel zijn “echte” klanten.
          Denk aan vrienden, kennissen, familie, zakenrelaties.
          Maar goed, daar gaat het hier in dit blog niet over.

          1. Dat klopt inderdaad, Jan. In dit blog gaat het niet over ACN of over MLM in het algemeen. Even uitweiden is wat mij betreft geen probleem, maar wel het verzoek om de focus op Flexkom te leggen. Anders verzandt dit blog zo meteen tot een algemene MLM discussie. Daar zijn er al genoeg van op internet en dat is bovendien niet de insteek van mijn blog.

    2. Er zijn er maar heel weinig die ooit hebben verdiend aan MLM en er is ook nooit bewijs geleverd dat hard werken een garantie biedt op succes. Zolang men voldoende nieuwe deelnemers aanbrengt die ook weer vaste afnemers worden en voorraad inslaan maakt men een kansje op wat geld (wat dan vaak weer geherinvesteerd wordt) maar verder schiet het niet op.

    1. Dat staat er niet helemaal. Er wordt nadruk gelegd op het steeds groter en complexer worden van het aantal bedrijven achter Flexkom en de keuze om Peter Grunewald (weer) aan boord te trekken. Volgens een ander bericht van diezelfde site kennen Peter Grunewald en Cengiz Ehliz elkaar namelijk van de failliete voorganger van Flexkom, IQ Concepts.

      Hoe of wat dat precies zit dat kan ik zelf helaas niet opmaken uit het bericht. Mijn Duits is niet supergoed, laat staan als het om een Oostenrijks bericht gaat. In dat bericht wordt ook een paar keer verwezen naar een interview met Michael Kipke, iemand die eerder in de reacties hier ook al ter sprake kwam. Interessant leesvoer, ik ga even een tolk regelen.

  5. ‘Sinds zomer van 2012, ben ik licentiehouder bij Flexkom, dit internationale bedrijf heeft zich tot doel gesteld om met het E-NDF business model zich binnen 2 jaar als wereld leider binnen de netwerk marketing branche te vestigen.
    Mijn doel is om als licentiehouder een netwerk van agenten in te organiseren , om zo een team te bouwen waardoor ik een residueel inkomen veiligstel, dat me onafhankelijk maakt van alle politieke en financiele veranderingen, die zich in deze onzekere tijden voordoen.’

    bron: http://itm-breda.nl/page3.php

    Weer een bewijs dat het niet om het product, maar om de mensen gaat.

  6. Blijkbaar veranderd alles in één keer en kan de detailhandelaar in Oostenrijk en Duitsland maar eerst deelnemen vanaf 15 augustus. Weer leugens in de film dus of hoe zie je dat ?

    FlexKom M Ndf
    Daily Update: We opened phase 3 in Austria and Germany … Retailers can join from August 15! The POS 3 is out! The new currency Flexmoney is starting of … Join me tomorrow in Etten Leur where we will do a demo and more …

  7. Ah uitstel #32… Volgens mij herhalen ze gewoon alles van vorig jaar maar dan upgraded naar 2013. Ik blijf het vreemd vinden dat niemand dat vreemd vindt. Dus maandenlang blijven uitstellen,. hoe ga je je geld verdienen dan?

  8. Dàt begrijp ik wel, the_Infidel. Maar dat er bij die nieuwe mensen geen lampje gaat branden, dàt begrijp ik niet. Als je logisch nadenkt dan wil je toch ook weten wanneer je je 1600 euri kan terugverdienen?

    1. juist bij die nieuwe mensen valt het uitstellen nog niet op die zijn nog vol enthousiasme, maar bij de oudere volgers zou het moeten gaan irriteren echter die worden met smoesjes en bla bla verhalen zoet gehouden zodat ze driftig door gaan met werven van nieuwe zieltjes, Halejuja en niet vergeten duimpje altijd omhoog

    1. Wat ik zo bijzonder vind, is dat je helemaal geen mensen aan het werk ziet. Een totaal leeg kantoor waar 3 mensen een beetje onbenullig aan een tafel zitten. Oh ja, ze hebben een bord laten maken a €150 waar het logo van Flexkom op staat. Dan lijkt het nog wat.

      Maar echt hoor, als dit bedrijf vanaf oktober Europa gaat veroveren, WAAR zijn dan de mensen die dit mogelijk moeten maken?
      Je hebt er toch al gauw een paar honderd nodig lijkt me?

      1. Nog bijzonderder, niemand van dat kantoor die even de moeite neemt om hier inhoudelijk te reageren. Die mogelijkheid zien ze simpelweg niet. Terwijl dit blog toch al een aardig tijdje vrij hoog staat in Google als je zoekt op Flexkom. Gemiste kans van hen om goede reclame te maken voor Flexkom. Heel erg vreemd dat ze die kans gewoon laten lopen.

        1. dat heb ik ook nooit begrepen ik zou ook zeggen pak je voordeel ermee, maar daar en tegen mijden ze juist dit blog uit angst dat het bovenaan blijft staan en vergeet niet dat het moeilijk is om tegen dit blog met kritische denkers verweer te voeren het is niet eenvoudig om een zooitje als Flexkom te verdedigen

        2. Nog gekker is natuurlijk dat er wordt beweerd dat ze in Turkije nog wat van plan zijn..Grote plannen, iets van een tank huren en heel hard Turkije uit? Met 30.000 boze mannen en nog geen 10.000 tevreden franchisers moet je wel een HEEEEEEEL goed plan hebben om niet gelynched te worden. Maar goed, daar wordt gewoon overheen gel*ld. Ook gek, drie/vier mannetjes die “verantwoordelijk” zijn voor 12 provinciën? Waarom krijgen die bijna geen aandacht van die duitse meneer? Dè afvaardiging uit Nederland krijgt de aandacht van niemand? Hmmmm, het is ook leuk bedacht, plakfolie op de ramen met FK-logo..ziet er uit als een gehuurd stukje verdieping. Commentator kan zo bij de Postcodeloterij.. te gelikt..

          1. Je brengt het zelfs nog iets te rooskleurig; 30.000 licentiehouders hebben geklaagd, de andere 10.000 hebben nog niet van zich laten horen. Dat betekent niet dat deze 10.000 tevreden zijn. Je kan er alleen met zekerheid over zeggen dat ze nog niet geklaagd hebben. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat ze nog van plan zijn te klagen, niet durven te klagen of dat ze denken dat klagen geen zin heeft.

  9. hallo Wouter, leuk verhaal over flexkom, ben je zelf weleens op een flexkom bijeenkomst geweest, heb je weleesn met de CEO gepraat, of met de nummer 1 of 2 in nederland ?

    ik denk het niet, zo te zien aan je verhaaltjes,

    als flexkom een piramidespel zou zijn, waarom doe je dan geen aangifte bij de politie ?

    blijkbaar begrijp je totaal niet hoe MLM in elkaar zit

    flexkom is een mix van MLM en Franchise

    in iedere organisatie zijn er mensen die wel of geen of weinig geld verdienen

    zie ook https://www.youtube.com/watch?v=zZiw15VgWoI

    dan wordt het je allemaal wat duidelijker

    MLM is een markt waar miljarden verdient worden wereldwijd, daar hoor ik je niet over.

    ik nodig je bij deze uit voor een flexkom meeting, of sterker voor een persoonlijk gesprek op het hoofdkantoor.

    wedden dat je dat nou net weer niet durft . . .

    1. Zoals je hebt kunnen lezen in de reacties, heb ik een webwinar gevolgd. Daarna was het nog veel duidelijker geworden dat Flexkom van geen kant klopt.

      Tevens heb ik wel eens gebeld met Asker, de CEO van Flexkom GmbH uit München. Dat heb ik overigens nog niet eerder verteld op dit blog. Dat gesprek duurde ongeveer tien minuten. Asker belde mij 19 juli op en begon over advocaten en grote schadeclaims. Op mijn vraag of hij niet gewoon even wilde onderbouwen wat er volgens hem niet klopt aan mijn verhaal, wilde en/of kon hij geen antwoord geven. Wel vertelde hij dat Flexkom “een soort van Franchise is, maar geen franchise genoemd mag worden”. Dat omdat het begrip “franchise” beschermd is. Ook begon hij over EBCON en BDS. Dat beide instanties al ontmaskerd zijn op deze blog wist hij kennelijk nog niet. Ik stelde uiteindelijk voor dat Asker mij een mail zou sturen met onderbouwde uitleg over Flexkom, waarin hij zou vertellen welke feiten die ik hier presenteer volgens hem niet kloppen en waarom dan niet. Asker ging hier per telefoon mee akkoord. Tot op heden heb ik deze mail helaas nog niet mogen ontvangen.

      De miljarden die om zouden gaan in MLM worden met name verdient door diegene die de piramide’s opgezet hebben. In de blog link ik ook naar een forum waar er gekeken is hoeveel de agenten van een gemiddeld MLM bedrijf verdienen. Van de 25.000 actieve vertegenwoordigers verdienen er 37 (zevendertig) een jaarinkomen van 25.000 pond of meer.

      Het filmpje dat je hier plaatst heb ik al eerder besproken.

      Helaas reageer je niet inhoudelijk op mijn blog, Kees. Zou je dat misschien alsnog willen doen? Wellicht kan jij een en ander weerleggen.

    2. @kees.
      Een Flexkom meeting of een afspraak op het hoofdkantoor ? Waar is dat voor nodig ? Jullie kunnen nog geen vraag beantwoorden via mail, skype of gelijk wat. Rond de pot draaien en veranderen van onderwerp is jullie specialiteit. Zelfs op een open meeting kunnen jullie nog geen duidelijke uitleg geven. Dit is nu meer dan een jaar dat jullie mensen aan het lijntje houden. De eigenlijke opstart was voorzien in Maart 2013 werd ons 2012 verteld tijdens open meetings. Zonder één enkel teken wordt dit de volgende presentatie in de voorstelling aangepast naar November 2013. Ik ben benieuwd wat jullie uit de mouw gaan halen in Oktober.

    3. Het verbaast me een beetje dat elke keer dit filmpje wordt aanbevolen als de mlm-er van mening is dat iemand niets van mlm snapt. Het filmpje is zo kinderlijk dat het geschikt is van 12 jaar en jonger, maar volwassenen zullen het niet serieus nemen.

      Hebben jullie nooit eens een goed artikel, met bronvermelding en onderbouwingen om mlm uit te leggen? In plaats van die eeuwige testimonials en YouTube filmpjes?
      Voor Flexkom geldt die vraag natuurlijk nog veel sterker. Maar eigenlijk zou daar mijn eerste vraag zijn, hoeveel winkels doen er nu al mee?

      1. Volgens mij nog geen enkele winkelier Kees.
        We opened phase 3 in Austria and Germany … Retailers can join from August 15! The POS 3 is out!

    4. Kees,

      Er worden inderdaad miljarden verdiend aan piramidespelletjes kijk maar naar Bernard Madoff. Alleen hier werd al ging 7 miljard in om. Neemt niet weg dat dit oplichterij was. In Nederland kennen we uiteraard Easy Life en Palm Invest nog. Ook dit waren piramides. Het punt mag wel duidelijk zijn, het is niet voor iedereen bekend dat ze deelnemen aan een piramide, en de enige die zichzelf (kunnen) verrijken zitten in de top van de piramide.

      Kees, ik daag je uit, herschrijf de Flexkom uitleg/versie zoals Wouter deze beschreven heeft, en geef daarbij uitleg op de volgende vragen:
      – Waarom is er gekozen voor een piramidevorm als organisatieopzet?
      – Waarom houdt het systeem geen rekening met wisselkoersen?
      – Hoe werkt het systeem voor de retailer? Hij geeft korting, maar het bedrag dat hij aan korting geeft, dat betaalt hij ook aan Flexkom, dus dat is al een dubbele korting, vervolgens krijgt de klant zijn korting het tegoed in Flex-geld op zijn kaart gestort, en dat tegoed moet hij als korting op de volgende aankoop geven, dus in mijn ogen betaald hij drie keer zijn korting – een kleine teruggave? verklaar nader???
      – Waarom wordt de uitrol in NL steeds uitgesteld?
      – Waarom is Flexkom wel in NL actief, maar niet als legitiem bedrijf?

      Ik zal het hier voorlopig maar bij laten. Graag een goed en onderbouwd antwoord.

        1. Dat antwoord zal lang op zich laten wachten. Misschien zullen er andere antwoorden worden gegeven die helemaal geen antwoorden zijn op jou vragen Jan Van Beveren. Dat zou ik eerder verwachten. Zo werkt men bij Flexkom, rond de pot draaien.
          Toch ben ik benieuwd naar Kees zijn antwoord.

          1. Ik ben wel benieuwd hoe dat straks moet als ze zich bij de Nederlandse winkeliers gaan presenteren. Als ze dit al niet op een normale manier kunnen beantwoorden. Dus de uitdaging voor Kees Holleman blijft staan.

    5. Als eerste de miljarden die verdient worden in MLM.
      Het klopt dat er miljarden omzet is maar als je beseft dat dit bereikt wordt met miljoenen verkopers dan is het opeens helemaal niet zo spectaculair meer:
      http://www.wfdsa.org/files/pdf/global-stats/Sales_and_Community_2012.pdf

      Er wordt nog geen 2000 dollar per verkoper per jaar genoteerd. Niet echt heel veel belovend.

      Leuk foutje wat MLM-ers altijd aanhalen. Ze vergelijken een piramide-constructie met een hiërarchische organisatie die een regulier bedrijf heeft. Het belangrijkste verschil tussen die piramide en een hiërarchie is dat bij de piramide die persoon boven jou en onder jou exact hetzelfde doen als jij, bij een hiërarchie is de positie bepalend voor de taken en verantwoordelijkheden die een persoon heeft. Om een voorbeeld te nemen Wouter is de directeur, hij bepaalt het beleid binnen zijn bedrijf, hij is verantwoordelijk voor de contracten en alhoewel hij het wel kan is het eigenlijk niet zijn taak om kabeltjes in te pakken en te verzenden, daar neemt hij iemand anders voor aan. Deze persoon hoeft zich geen zorgen te maken over contractuele verplichtingen, beleid of financiën binnen het bedrijf, hij moet alleen zorgen dat het juiste kabeltje in het juiste doosje met het juiste labeltje gestopt wordt. Daarom krijgt Wouter meer dan die persoon. Dit is trouwens wel eens anders, ik ken een belgisch technisch bedrijf waar bij 1 van de ontwikkelaars een veel hoger salaris krijgt dan de directeur. Bij een MLM ben jij exact hetzelfde als de persoon boven en onder jou. Doordat jij niet in dienst bent van de firma is alles wat jij doet totaal voor jou eigen risico en zal je een MLM als een eigen bedrijf moet runnen. Doe je dit dan is in minstens 97% dit dus niet rendabel. De andere 3% zijn vaak mensen die dit
      a) echt als een bedrijf behandelen (met echte klanten en echt personeel)
      b) Hier vroeg zijn ingestapt en/of een al goed netwerk hebben die zij als klanten behandelen en niet als nieuwe downline.

      Ik had trouwens de valuta-verschillen nog niet eens door gehad. Dit is echt een reden om dit totaal niet serieus te nemen.
      Ze willen zogenaamd ook in Polen beginnen, 1 zlotych is ongeveer 0.25 Euro. Dat is mooi, ik neem zo’n kaart, ik kom regelmatig in Polen, vul ik daar mijn kaart met korting die ik dan in Nederland besteed. Maak ik mijn korting in eens 4 x zoveel waard.

      1. En daar komt bij dat bij een regulier bedrijf het personeel gewoon elke maand betaald krijgt en allerlei rechten heeft. Dat is dus totaal niet vergelijkbaar met een piramidespel. Heb dat ook al eens aan Yves uitgelegd. Er wordt dus kennelijk nogal vaak onterecht gedacht dat het draait om de letterlijke “vorm” van een organisatie. Het gaat echter om het principe dat mensen moeten betalen om mee te doen en vervolgens andere mensen moeten zien te overtuigen om ook mee te doen, waardoor ze (een deel van) hun inleg zouden kunnen terug krijgen.

      1. ik denk dattie bedoelt dat jij geen POSding krijgt omdat je niet bij de lokale MKB hoort. Dus alleen de bakker/slager/poelier/kruidenier horen zich aan te sluiten bij FlexBom, jij ( Woutert ) moet er juist de dupe van worden.. Of iets van die strekking.

        1. Maar dat zou slechts betekenen dat ik zou hoeven te betalen aan Flexkom? Ik begrijp daarom niet wat Patrick bedoelt. Ik hoop dat hij het nog even komt uitleggen.

          Ik neem aan dat het toch inmiddels wel duidelijk mag zijn dat de winkelier met een fysieke winkel in elk geval alleen maar geld op Flexkom kan verliezen. Even opfrissen voor de lezers die niet alle reacties gelezen hebben: 8.33 euro betalen om 1 euro terug te krijgen is nog altijd een netto verlies van 7,33 euro per euro die er binnen komt. Plus dat de winkel meer korting aan de consument kan geven als Flexkom er niet tussen zit. Dus de consument zal liever kopen bij een winkel die niet aan Flexkom hoeft te betalen als er korting gegeven wordt.

          1. Flexkom laat in de video kortingen voorbij komen van 10% of meer. In de praktijk zal dit niet het geval zijn want dan zou de winkelier dus al 20% kwijt zijn. 10% voor de klant en 10% wat naar Flexkom gaat.
            De praktijk zal meer tussen de 1-5% liggen. En daarvoor gaat een klant echt niet speciaal naar een Flexkom winkel want een andere winkel kan daar makkelijk overheen qua aanbod omdat deze niets hoeft af te dragen aan Flexkom. Ik heb zelf ooit eens een vakantiekaart gehad welke 5% korting gaf bij geselecteerde aanbieders. Klonk leuk, heb er nooit gebruik van gemaakt omdat ik dezelfde reis bij een andere aanbieder vaak veel goedkoper kon boeken.

          2. Waar praten we over een korting van 10% is niet spectaculair,kijk maar als een bakker of slager korting geeft dan is dat meestal 30 %.
            Kortom dit wordt met Flexkom gewoon onmogelijk, ze weten bij FK totaal niet hoe de middenstand in elkaar steekt

          3. Dat klopt inderdaad. En vanwege de berekening die Flexkom gebruikt zal een Flexkom winkel nooit spectaculaire kortingen kunnen geven. De winkel moet immers eenzelfde bedrag afstaan aan Flexkom. Per definitie is de maximale korting bij een Flexkom winkel dus 50%. Maar dat betekent wel dat de winkel er in dat geval precies 0 euro aan overhoudt. Komt in de praktijk dus niet voor.

            Ze hebben bij Flexkom inderdaad geen moment nagedacht over hoe een middenstander zijn marges in elkaar steken. Ik heb het al eens eerder gezegd; knip die hele piramide met licentiehouders er tussen uit en opeens heb je een concept wat al een stuk meer levensvatbaar is.

          4. Ik ken nu 3 FK volgelingen geen van hun heeft enige affectie met de middenstand,kopen nu hun boodschappen bij AH want die heeft de beste kwaliteit volgens hun,vervolgens kopen ze hollandse nieuwe uit de AH koeling, deze mensen zullen ,zelfs als ze de bakker en slager hebben aangesloten voor FK,daar nog steeds geen boodschappen doen,simpelweg omdat ze prijs kiezen ipv.kwaliteit en AH zal ondanks de FK-korting nog altijd goedkoper blijven dan de slager en de bakker

          5. Jullie vergeten het geld dat door Flexkom gecreëerd wordt. Flexmoney. Hier staat geen declaratie vanuit de winkeliers tegenover, dus zij zullen dit uit eigen zak moeten betalen. Hierdoor wordt de maximale korting geen 50% maar 33,33% om uiteindelijk € 0,00 over te houden.

        1. echt slim komt SimonBrandt niet over. Dus € 1,- = 1 punt = $ 1.- Maar door een punten coversie blijft de waarde per land gelijk.. euh?¿ En die conversie is..effe denke… 1:1…

          1. Nou hij neemt in elk geval de moeite om vragen te beantwoorden dus op zich heeft ie al een flinke voorsprong op de gemiddelde Flexkommer. Heb hem gevraagd naar een tabel met de wisselkoersen, want ik denk inderdaad nog steeds dat dat er niet is. Want waarom een eigen interne valuta bedenken die vervolgens weer aan een puntensysteem gekoppeld moet worden? Dan maak je het jezelf toch onnodig lastig en extra onoverzichtelijk voor de klanten? Of is dat laatste juist de bedoeling?

            Als ze nou gewoon tegoed in euro’s, dollars enz. hanteerden was het een stuk overzichtelijker. Probleem is dat dan waarschijnlijk de AFM om de hoek komt kijken, omdat je dan in feite een bankrekening geopend hebt bij Flexkom. Zolang je het tegoed in Monopoly geld (oftewel Flexmoney) uitdrukt zal er nog niet zo heel veel aan de hand zijn, vermoed ik.

  10. Ik ook Danny. Ik leg mee neer. En dat mag best veel zijn (hahahahhaha). Laten we Renze nemen. Gat gaan we op film zetten en dan op you yube. Hier gaat gelachen worden. Wouter, had jij nu al gezien dat jou blog sinds vanmorgen op de tweede plaats rankt ? Het zal wel een feestje zijn nu bij FlexKom.

  11. Als de reacties van de Flexkommers hier maatgevend zijn voor de hele groep dan hebben ze dus 2 problemen. Het systeem is onduidelijk en levert de winkelier niks. En ten tweede kunnen de distributeurs het systeem niet verkopen en/of verdedigen.

    1. Dat klopt inderdaad. Op 8 juli legde ik al uit dat een leger van betalende licentiehouders die denken dat ze rijk worden, niet werkt om een product of concept in de markt te zetten. Zo lang Flexkom een piramidespel blijft hanteren als methode om hun concept in de markt te zetten, is falen de enige optie die ze in het verschiet ligt.

      Als ze wel zouden beschikken over gekwalificeerd personeel was er al lang iemand geweest die hier op dit blog had uitgelegd wat nou precies de werking en het voordeel van Flexkom is, zodat alle kritiek verstomde. Maar dat personeel is er niet en/of het voordeel van Flexkom is er niet.

  12. Gelezen FK ,Noord-Brabant
    Denk nu niet dat deze App een bedreiging vormt voor het MKB, want ze krijgen juist meer klanten met meer besteedbaar inkomen in de vorm van Flexmoney en voor de ondernemer dus keiharde euro’s.

    Chengiz Ehliz legde uit dat alleen al door de lancering van de App op 14 juli de verwachting is 40 miljoen klanten te hebben eind dit jaar in Duitsland. De Bakker in Leipzig deelt op 27 juli zijn App met 500 vaste klanten en krijgt alleen daardoor al 5000 tot 50.000 klanten.

    Kortom Viraal is niet te stoppen en licenties zullen snel uitverkocht zijn.

    1. Zo zo, zie bakker gaat het nog druk krijgen met 50.000 potentiële klanten. Een Flexvakantie zal er voor de beste man niet meer inzitten denk ik. Hopelijk krijgt hij wel een goede rente op zijn gespaarde flextegoed(flexmoney)… ow nee, rente, daar doen ze niet aan bij Flexkom.

      Het tweede systeemfoutje (naast de wisselkoersen) of juist niet, want geld dat zijn waarde snel verliest zal snel uitgegeven worden, althans in theorie (inflatietheorie: morgen krijg je minder waar voor éénzelfde euro).

      Ik zie alleen die kei harde euro’s nog niet zo, want door Flexkom wordt een groot deel van, al dan niet alle, winst verdeeld in de Flexkom piramide.

    2. “Keiharde euro’s” zie ik graag onderbouwd worden door iemand van Flexkom. Ik heb namelijk nog nergens terug kunnen zien dat je een Flexmoney kan laten uitbetalen in een euro.

      En 1 bakker die nu al verantwoordelijk is voor 6,6% van alle gedownloade apps? En binnen 5 maanden 1 op de 2 Duitsers bereiken met de app?

      1. 1 op de 2 Duitsers? Er wonen in Duitsland zo’n 80 miljoen mensen. Dan willen ze dus 40 miljoen mensen bereiken. Middels een mlm systeem.
        Tel daarbij op dat 32% jonger is dan 14 of ouder dan 65, dus groepen die niet winkelen of technologisch wat minder onderlegd zijn, en ze willen dan dus eigenlijk de complete groep volwassenen bereiken. In 5 maanden?
        Bron voor de leeftijdsverdeling:
        http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevolking_van_Duitsland

    1. Bonussysteem, vliegreis aanbieder, hotelbemiddelaar, telefoonprovider, marketingbedrijf, online winkelier, online outletshop eigenaar en bank in één, dat gelooft toch niemand.

    2. Een bedrijf met zulke ambities zou toch minimaal moeten beschikken over een uitstekend PR team die voorlichting kan geven op internet, zoals Rvh1983 ook al betoogde. Met een paar studenten heb je al een goedkoop en prima webcare/PR team.

      Zo’n PR team had op een blog zoals het mijne dan haarfijn kunnen uitleggen (lees: onderbouwen met feiten) hoe Flexkom werkt en kunnen bevestigen of de feiten zoals ik ze presenteer al dan niet kloppen. Het weglaten van zo’n webcare/PR team is anno 2013 absoluut ondenkbaar, al helemaal als je claimt vooruitstrevend bezig te zijn.

      Nu belde de CEO van dit bedrijf mij op en zelfs hij kan/wil niet uitleggen wat er niet zou kloppen aan mijn verhaal. Vooralsnog kunnen we dus aannemen dat de feiten zoals ik ze gevonden heb op internet, met name op de site van flexkom licentiehouders, juist zijn.

  13. Flexkom vermeld vandaag 7518 app downloads. dat is 1030 meer dan vijf dagen geleden. Dat gaat wel erg snel, nog maar 9.722 jaar te gaan en dan gebruikt iedereen in Europa de Flexapp.

  14. Neem maar even een kijkje op http://www.flexkom.com
    Helemaal onderaan in het midden zie je “Neue Akzeptanzstellen” of de plaatsen waar de FlexKom winkels zijn.

    Er staat zelfs een Nederlandse vlag bij. Geweldig toch ? En dan weten dat ze eind Oktober zouden beginnen in Nederland en Belgie.

  15. Nog 87 dagen om uw organisatie te doen groeien voordat Flexkom Nederland en België in fase 3 belanden. Om uw groep te doen groeien heeft Asker Sakinmaz voor Augustus de volgende incentives bedacht:

    De Incentive voor augustus
    Iedere nieuwe Global Team Member die vanaf vandaag instapt en deze maand de positie Sales Manager bereikt krijgt de titel van Regio Coordinator.

    Ook de bestaande coördinatoren krijgen de mogelijkheid om Regio Coördinatoren te worden.
    Iedere Coördinatoor met de titel van Sales Manager of lager die deze maand groeien naar de titel van Sales Manager dienen persoonlijk deze maand 1 Global Team Member in te schrijven om de titel van Regio Coördinatoren te bereiken. Betalingen moeten voor eind augustus gedaan zijn.

    Laatste nieuws uit Spanje
    De Flexkom hub in Spanje gaat van start in September 2013. Vanuit Barcelona gaat alles gebeuren.

    Klik op onderstaande link
    http://mobmark.evsuite.com/flexkom-spain-spain/

    Laatste nieuws van de Flexkom Press
    Flexkom heeft net de CEO benoemd van de Russische Federation. Zijn naam is Fabrice.

    Openbare meeting kantoor Ditlaar 7 in Amsterdam
    Op 7 augustus is er ‘s avonds geen meeting om met uw gasten te komen. Deze meeting wordt verplaatst naar donderdag 8 augustus.
    Op 7 augustus wordt op de Ditlaar de eerste besloten 100K Club meeting gehouden. Alle 100K Club leden krijgen individueel een uitnodiging gestuurd via de email.

    Super Saturday van 10 augustus
    Deze middag wordt gehouden in het van der Valk Hotel Nuland aan de Rijksweg 25, 5391 LH in Nuland. telefoonnummer: +31 735342522 en email: sales@nuland.valk.com

    De Early Bird tickets voor Nederland zijn op. Voor Belgie worden nog Early Bird Tickets via de leiders aangeboden.
    Via het Ticket Office worden de standaard tickets aangeboden alsmede VIP tickets.
    VIP tickets geven uw recht op:
    Voorste rijen zitplaats
    Foto shoot met Asker Sakinmaz, Micael Scheibe en Renze Deelstra.
    VIP borrel met hapjes na afloop van het event. het moment om te netwerken.

    MM training op 11 augustus
    Op een nog nader te bepalen lokatie nodigt Flexkom alle coordinatoren uit met de titel van Marketing Manager of hoger voor een training door Asker Sakinmaz.
    Details volgen zo spoedig mogelijk.

    1. MM training op 11 augustus
      Op een nog nader te bepalen lokatie nodigt Flexkom alle coordinatoren uit met de titel van Marketing Manager of hoger voor een training door Asker Sakinmaz.

      DUS PERSONEN VAN DE EERSTE INTAKE MAAR DIE GEEN 3 MEMBERS IN HET SYSTEEM HEBBEN GEBRACHT ZIJN NIET WELKOM !! DIE ONTVANGEN GEEN TRAINING !!

          1. Misschien wel maar eerlijk gezegd lees ik nog heel weinig mails van hen.
            By the way: mail mij even jou emailadres. Ik kan je een printscreen sturen van de enorme bezetting van FlexKom in Turkije. Hier ga je van opkijken Wouter. Kan je deze hier misschien publiceren.

          2. Als ik even terugdenk aan Turken die op FlexKom scam vertellen dat ze zijn betaald om massaal aanwezig te zijn voor de Europeanen hun komst in November 2012, begin ik mij af te vragen of er ooit iets is geweest.

  16. net gelezen op NU.NL ziet er goed uit voor FK
    ‘Blijere gevoelens met contant geld’
    Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten dan betalingen met de pinpas.

    Foto: ANP
    Dat heeft De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag bekendgemaakt op basis van een neurowetenschappelijk onderzoek.
    Cash wordt volgens de onderzoekers sterker met positieve gevoelens als lust, verlangen, vertrouwen en waarde geassocieerd, dan met negatieve emoties als angst, boosheid, walging en gevaar.
    ”Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald”, stelt de centrale bank.
    DNB deed het onderzoek om meer inzicht te krijgen in het betalingsgedrag van consumenten. Dat moet ertoe bijdragen om de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer omlaag te krijgen.
    Emoties
    Vorig jaar werd 59 procent van alle aankopen contant afgerekend en 39 procent met de pinpas.
    Volgens DNB is het afrekenen met contant geld of met de pin nauwelijks gebaseerd op rationele beslissingen. Dat gebeurt meestal uit automatisme of emoties.

  17. @ Wouter: 5 winkels weet ik niet. Ik heb zo een vermoeden dat dit franchisenemers zijn van FlexKom, pakketjesbetalers dus. Idd, ste je voor dat het er 5 zijn, ze hebben 30.000 winkels als ik mij goed herinner in Turkije en 4.000.000 klanten.

    Als wij als Europeanen per partner 6.000 winkels in het systeem brengen en dat op 2 jaar tijd. Proficiat mijne heren ! Ik doe dit niet na.

    1. Nee, ze hadden 43.000 licentiehouders, zie de link in mijn vorige bericht. Nu nog slechts 5 over. Wat zou er met de overige 42995 gebeurd zijn?

      Ook spreekt dat bericht over 7000 winkels. Dat is dus 0.16 winkel per licentiehouder. Dat is een heel ander getal dan voorgespiegeld wordt in de presentaties!

      1. Heel goede vraag. Die kan ik niet beantwoorden helaas. Is er dan ooit iets geweest ? Was het een opzet om de bezoekers aan Antalya te laten geloven in hun opzet ? Misschien Renze even mailen. Die heeft hier vast een gepast antwoord voor klaar.

        1. Renze zegt: “mensen die het niet snappen moeten maar praten met onze juristen”. (Webinar van 19 juli)
          Denk daarom niet dat Renze de juiste persoon is om uitleg te geven over Flexkom.

          1. Idd Wouter. Dat was geen goed idee. Renze is een zandstrooier, zeker geen zakenman. Dit is vermoedelijk de zoveelste vraag waar nooit een antwoord zal op komen.

          2. Renze is ook per nu van de webinars afgehaald vanwege deze redenen. Blijkbaar wordt er nu iemand opgezet die wel eea kan vertellen en die vertrouwen oproept bij mensen, zullen ze nodig hebben.

          3. Echt? Wat apart. Is het stellen van vragen nu dan wel mogelijk bij een webinar? Want alleen maar op commando “ja” mogen tikken is natuurlijk niet echt interactief en bovendien niet echt een volwassen manier om met je publiek en klanten om te gaan.

  18. In 2012 zijn er afspraken gemaakt met winkeliers om mee te doen aan een reclame campagne van flexkom. Winkels waren allemaal voorzien van prachtige flexkom apparaten alsof het al jaren daar in de winkel stond. Ga nu eens kijken. Alle machientjes zijn verdwenen en geen stickers meer op de ramen. Ik heb dit met eigen ogen gezien. Ik ben diep teleurgesteld. Winkeliers hebben verteld niet te geloven in flexkom omdat ze hun afspraken zijn niet nagekomen. De machientjes waren na 3 dagen weer verwijderd. Onvoorstelbaar allemaal.

    1. Hier heb je het al. De nagel op de kop. De FlexKom waarheid komt langzaam los. De websites over Flex-scam lijken in elk geval te kloppen. Oproep dus aan alle genodigden: screen FlexKom eerst voordat je 1600 eurootjes neertelt. Je ziet er nooit iets van weer !!

  19. In mijn bezit gekomen; Mededelingen augustus. Kijk eens hoe mooi daar op veel vragen gewoon geen antwoord gegeven wordt. Er wordt gewoon een compleet ander verhaal opgehangen bij sommige vragen.

    Zouden mensen dat echt serieus nemen?

    Ook blijkt, naast de Android versie, de Apple versie van de app ook niet te werken. Tevens wordt er bevestigd dat bellen nog steeds niet mogelijk is via de app.

      1. En de vraag was of je kan bellen zonder wifi/internetverbinding. Dan antwoordt hij ja, als je internet hebt. Lieve meneer die dit beantwoord heeft, dan is het antwoord dus nee.

        Zijn er echt mensen die Flexkom nog serieus nemen als ze dit te lezen krijgen? Wat een kleuterklas.

    1. Of wat dacht je van deze:

      Je kunt op 3 manieren gratis bellen:
      1)Get paid while spending/shoppen
      2) Maak vrienden laat QR scannen
      3) Flexmoneys kopen

      Kopen?? Wat is er gratis aan kopen?

    2. Of:

      Vraag:
      Krijg je een melding als mensen uit Flexcall gaan waardoor je geen 10 mensen meer hebt en dus niet meer gratis kan bellen?
      Flexkom antwoord:
      Jij belt gratis omdat jij 10 mensen hebt die voor minimaal 10 Euro bellen per maand. Heb jij 9 mensen die bellen per maand en jij ontvangt 9 euro, dan heb je dus 1 euro kosten. Kortom jij stort elke maand 10 euro tegoed op je App via Kunde Login en jij krijgt 10 FM per maand bij 10 vrienden. Heb jij 9 vrienden dan moet je dus 1 euro extra opwaarderen.

      Ehh.. De vraag was of er een melding komt als je niet meer genoeg gratis maandelijks tegoed krijgt omdat iemand de app niet meer betaalt?

    3. Wat dacht je van deze: ‘Er is gebeld naar Luxemburg waar Flexcall BV is opgericht dat het inbellen
      niet goed gaat.
      Er wordt een reset gedaan.’

      Flexcall BV??? Je kan geen BV oprichten in Luxumburg! en ‘er wordt een reset gedaan’???? Niet alleen de zeer kromme zin, maar hoelang duurt z’n reset wel niet als dat in de nieuwsbrief vermeld moet worden?

    4. ‘Webwinkels kunnen deze gaan samenwerken met FlexKom?
      Ja in fase 4. Zij zullen alleen acceptatie punten worden.
      Zij kunnen geen kaarten/apps uitgeven’

      Hadden ze nou toch maar die pr-afdeling opgezet, dan waren ze niet in de grootste valkuil gestapt, waar je als bedrijf in kan stappen. SCHOENMAKER BLIJF BIJ JE LEEST! Je wilt lokale winkeliers uit de sleur halen met je systeem en vervolgens ga je ook proberen om internet winkeliers te ondersteunen? Erg dom. Maar misschien heeft dit met de veelzijdigheid van het bedrijf te maken. Jammer dat Flexenergy niet door is gegaan trouwens, dat was wel een welkome aanvulling geweest op alle andere activiteiten… uhm zo dom gewoon.

        1. Een beetje pr-medewerker had geweten dat je altijd vanuit een concreet doel werkt. Een kortingssysteem is geen doel, maar een middel. 10% meer omzet genererenim aangesloten stenen winkels is een doel.

          Helaas is het enige doel dan Flexkom communiceerd is het rijk maken van alle franchisers. En geld is geen doel maar een middel.

          1. Klopt inderdaad dat er vrijwel alleen maar gecommuniceerd wordt over hoe rijk de licentiehouders zouden worden.

            Die licentiehouders betalen daar grof voor. Dan worden ze als een stel kleuters aan het lijntje gehouden, volgt uitstel op uitstel en uiteindelijk klapt het zooitje in elkaar. Weg inleg van de licentiehouders.

            Enfin, dat is al vaker gezegd.

  20. Nou Wouter…Ik zie toch nog toekomst voor je webwinkel. Pos4..maar zover is het nog niet,jammer genoeg. Krijg ik dan een QR code in beeld die ik moet scannen door de monitor op mijn flatbed te leggen? Of stuur je een printje mee met de bestelling?
    😉

  21. Ok, ik weet natuurlijk niets zeker maar via Google ben ik op de foursquare pagina van ene meneer B. Zaterdag uit Turkije terecht gekomen. Deze meneer is licentiehouder bij Flexkom, dan kun je opmaken uit de berichten.

    Via een van deze berichten (januari 2013 het laatste Flexkom bericht?!) ben ik op zijn Facebook pagina terecht gekomen.
    https://foursquare.com/touch/karanuserver

    Daar zag ik dat meneer ondertussen met iets anders ia gestart? Iets waar je mooie auto’s mee kunt verdienen? Nogmaals ik weet niets zeker omdat ik de Turkse taal niet ken. Maar wat schetste mijn verbazing… Dit bedrijf heet TurkKom. Dat lijkt me toch heel toevallig.

    https://www.youtube.com/watch?v=tUWcfXheMIw&feature=youtube_gdata_player

      1. Met Google translate kwam ik tot zo ver dat je eerst geld moet betalen, dan zes anderen moet vinden die geld betalen, vervolgens 30 dagen wachten (?) dan gebeurt er iets (???) en dan heb je een auto.

        Vermoed dat deze meneer geïnspireerd is geraakt door zijn ervaring met Flexkom en zodoende zijn eigen spelletje begonnen is.

          1. Chengiz die reeds een nieuwe zaak aan het uitrollen is tegen dat het kaartenhuis FlexKom in elkaar klapt.

        1. nog gekker.. Dit post dedame in kwestie
          ** Filiz Gönüllü Bozkurt **
          ***26 juli om 18:06 ·
          26 oktober 2013 start Flexkom in Europa met fase 3. De reddingsboei wordt dan definitief uitgegooid. Help jij mee? ***
          ¿que? In het nederlands ?

  22. Maar.. FlexKom NoordHollandNoord geeft al wel korting bij online aankopen? >

    Flexkom Noord-Holland Noord
    18 juli
    Straks in oktober krijgt u nog eens 5% EXTRA KORTING ONLINE op ons toch al super voordelige drukwerk. www.***.nl

    Ook voor al uw reclamemateriaal – stickermateriaal & Sign ONLINE 5% EXTRA KORTING bij www.***.nl met uw Flexapp of Flexkom klantenkaart.

    Zoals ik al eerder zei: ik begrijp er minder en minder van. Zo kan ik toch niet meedoen?

  23. FK-Noord-Holland
    Casus 1
    Man/vrouw A – heeft zijn franchise licentie gekocht bij FlexKom en bouwt geen team. Hij/zij wacht gewoon totdat hij/zij de detailhandel mag gaan aansluiten (medio september 2013)
    In september sluit hij/zij 1 winkel aan en die heeft 1.000 klanten. Hierop genereert hij € 1.= per klant per maand. Dat is dus € 1.000 dat vind hij/ zij meer dan genoeg… ik hoor u denken, hoe komen wij aan die € 1,= Dit is een commissie percentage over de omzet die gemaakt wordt op de kaart. Daar heeft FlexKom een vast rekenmodel voor. Kunnen wij u nu niet uitleggen hier want dat zou te lang duren.

    Doet hij/zij 5 winkels met 1000 klanten dan is dat natuurlijk € 5.000,= 10 winkels met 1.000 klanten € 10.000,-= en ga zo maar door. Overigens is die € 1,= commissie een lage voorzichtige schatting. In werkelijkheid zal het meer zijn. Lang verhaal kort, als u twee winkels aansluit dan heeft u uw licentie al na één maand terugverdient.

  24. Casus 2
    Man/vrouw B – heeft zijn franchise licentie gekocht en vindt 3 enthousiaste mensen die ook een licentie kopen. En weet je wat… ? Zij vinden ook weer 3 enthousiaste personen. (Een team van 12 man dus ).
    Man/vrouw B genereert commissie op alle transacties die zijn/haar team genereert.

    Hij/zij wordt Sales Manager & regionale Coördinator, krijgt 15% extra commissie over zijn/haar team van 12 personen en krijgt een auto van de zaak waarvoor alle kosten worden betaald door FlexKom behalve de benzine natuurlijk… Heeft u daar problemen mee?

    Bovendien ontvangt hij/zij ook team building bonussen (deze bonussen zijn bovenop de standaard commissies die straks op de kaarten gemaakt wordt, maar hiervan kun je alvast leuke dingen doen).
    In september gaat het team van 12 ieder 6 tot 10 winkels aansluiten. Laten we een gemiddelde nemen van 100 winkels in totaal. 100 Winkels x 1000 kaarten/apps Dat is 100.000 kaarten/apps totaal uitgezet.

    Man/vrouw B maakt niet €1 per kaart als het niet zijn/haar directe winkels zijn die hij/zij heeft aangesloten maar een gedifferentieerde commissie. Laten we zeggen hij hij/zij maakt tussen €0,20-€0,50 cent per kaart per maand.

    Als u niet zo sterk bent in getalletjes en sommetjes maken dan help ik u even op weg. Dat is nog steeds tussen €20.000 & €50.000 inkomen per maand. Alleen omdat de Man/vrouw B besloten heeft een team te bouwen van 12 man.

    Let wel, de licenties zijn per regio en postcode ingedeeld en zijn nog zeer beperkt beschikbaar!

    Casus 3
    Man/vrouw B – heeft zijn franchise licentie gekocht en is bijzonder ambitieus. Hij / zij is een echte verkoper(ster) in hart en nieren en wil een zo groot mogelijk team bouwen. Zijn/haar inkomen zal hem/haar straks absolute financiële vrijheid geven.

    De carrière ladder binnen de FlexKom organisatie reikt zeer hoog en er valt veel te klimmen. Niet voor ‘waaghalzen’ maar voor bedachtzame ambitieuze mensen. U kunt zelfs aandeelhouder worden van FlexKom.

    Durft u te dromen en durft u deze dromen te doen?

    Bent u een optimistisch mens en ziet u niet in elke kans een probleem maar in elk probleem een kans?

    Mag ik u dan adviseren niet langer te wachten met het aanschaffen van een FlexKom Licentie en er enthousiast mee aan de gang gaan.

    De testmarkt draait al sinds augustus 2012 in Turkije met meer dan 4 miljoen klanten en is een groot succes. Daarmee staat een wereldwijde expansie niets meer in de weg.

    Waarom zit u nu zo te glimlachen…?

    Ziet u wel dat u enthousiast bent geworden!

    Gun uzelf een nieuwe toekomst. “ Goede Wijn is het symbool van vreugde”

    Bel mij op en ik sta u graag te woord en help u op weg.
    Elke week hebben wij trainingen en presentaties.

    Er is nog slechts een korte tijd te gaan voordat FlexKom start!
    Heel hartelijk dank voor uw aandacht.

    Foto: Hallo, hartelijk welkom hier op de Pagina van FlexKom Noord Holland Noord.

    [persoonsgegevens en dubbele post verwijderd]

    1. ‘Daar heeft FlexKom een vast rekenmodel voor. Kunnen wij u nu niet uitleggen hier want dat zou te lang duren’

      Jaja, als je intelligent genoeg voor bent om het rekenmodel te begrijpen, dan mag je helaas geen licentiehouder worden. Jammer, maar dat past niet in ons concept. Stel je eens voor dat je zomaar alle vragen van critici op een correcte manier kan beantwoorden, dat moeten wij niet hebben.

      En er is geen maximaal aantal licentiehouders vastgesteld. Iedere gek met 1600 eurotjes kan meedoen.

      Flexkom: because we say so!

      En durf vooral te dromen, want realiteit gaat het niet worden!

    2. @ the infidel “…..Dit is een commissie percentage over de omzet die gemaakt wordt op de kaart. Daar heeft FlexKom een vast rekenmodel voor. Kunnen wij u nu niet uitleggen hier want dat zou te lang duren…….”

      Ik zal het eens snel uitleggen want lang duurt het helemaal niet.

      voorbeeld: De winkelier geeft 10% korting en de klant koopt voor 100€. De klant ontvangt 5% korting op zijn kaart en 5% of 5 euro gaat naar Flexkom. 40% van die 5 euro, ofwel 2 euro gaat naar Flexkom zelf en 60%of 3 euro komt in het netwerk. De persoon die de winkelier heeft aangebracht verdient 20% op die 3 euro of 60 cent x 1000 klanten x aantal winkels. Ik kijk even na of ik het volledig verdienmodel nog ergens kan terugvinden en mail het dan door naar Wouter.

      1. Ben ik nou zo dom ?
        Als ik 10% korting krijg bij de winkelier dan wil ik ook 10% en geen 5%
        dus gewoon € 100,00 – € 10,00 = € 90,00 afrekenen cash!!
        Zo simpel is dat lieve mensen

        1. Maar jij als klant weet niet dat je 10% krijgt bij de winkelier. Je korting wordt steeds bijgeschreven op je Flexkomkaart. Die opgespaarde korting kan je dan weer elders mee betalen. Je betaald ook steeds de volle 100% bij de winkelier.

          1. Dat zijn leuke kortingsacties vooral om klanten te lokken, u krijgt korting maar betaald de volle mep,korting op de kaart om elders te betalen,maar ik wil hier ter plekke de korting ontvangen want elders is niet te vinden

          2. De Flexkom winkelier zal in dat geval communiceren dat hij 5% korting geeft. De concurrent van die winkel kan dus wél 10% korting geven, want hij hoeft niet te betalen aan Flexkom. Dus de winkels zonder Flexkom hebben een vrij groot voordeel ten opzichte van de Flexkom winkels. Daar komt bij dat die winkel met 6% korting ook al voordeliger is naar de klant toe en dus 4% extra winst in zijn eigen zak kan steken. Is ook al eens ter sprake geweest. 🙂

      2. Ik snap het ook niet. 10% korting betekent 10% korting, niet 5% korting. Dus als ik €95 moet betalen dan krijg ik slechts 5% korting en geen 10.
        Maar, ik moet gewoon €100 betalen. En krijg dus helemaal GEEN korting.
        Wel krijg ik €5 aan saldo op een of andere kaart. Die hopelijk ergens anders ook geaccepteerd wordt.

        Ik heb een vergelijkbaar systeem bij de chinees hier in de wijk gezien. Elke keer dat ik daar iets haal krijg ik voor elke 5 euro die ik besteed een stempel op een kaart. Als deze kaart vol is (20 stempels, dus voor minimaal 100 euro aan eten gehaald) dan kan ik hem inleveren bij mijn volgende bestelling en gaat er €7,50 van de rekening af.

  25. Als je pas vanaf september 2013 als winkel deel kan nemen, waarom is de Laminaatfabriek in Breda al aangesloten? Problemen met interne communicatie of een leugen?

    1. Wel Jan van Beveren dat zal ik jou eens vlug vertellen. Wist jij dat één van mijn upliners wist te vertellen dat je ondertussen al “WINKELTJE KAN SPELEN” Dat doet de laminaatfabriek dus al vandaag, niet meer, niet minder. Zijn POS kastje zal wel werken maar er is geen enkele transactie.
      Zo eenvoudig is het bij Flexkom (lieve mensen)
      Ze zijn daar dus idd met kinderen bezig.

  26. De site hapert een beetje vanmorgen. Ik heb nog geen aanleiding kunnen vinden dat er opzet, bijvoorbeeld een DDOS aanval, in het spel is. Webhoster gaf aan dat het een intern probleem is. Excuses voor het ongemak.

    1. Heb even nagevraagd, maar het betrof een probleem met een andere site van een andere klant die op dezelfde server staat.

      Goed, we kunnen weer verder!

      1. Misschien wilde ie checken of reacties wel echt altijd geplaatst worden. Op twitter zag ik namelijk van de week iemand die mij verdenkt van censuur.
        Voor de mensen die nog niet eerder gereageerd hebben;

        Ja, reacties worden direct zichtbaar geplaatst als er geen link in zit.
        Zit er een link in je reactie, dan moet ik de reactie handmatig goedkeuren voordat hij zichtbaar staat. Dat zorgt er voor dat we geen last hebben van spammers. Er is slechts 1 iemand die niet meer kan reageren op mijn blog omdat deze persoon niet inhoudelijk en volwassen kon reageren en bovendien stalkingsgedrag vertoonde op mijn facebook pagina’s. Voor de rest kan iedereen alles plaatsen, zo lang het maar geen spam is.

      1. Jaja, dat straalt vertrouwen uit. Briljant trouwens dat je ook gewoon flexmoney kan kopen. Dat scheelt je een hoop aan wisselkoersen als je op vakantie wil buiten de monetaire unie. Dan alleen maar hopen dat je ook met je Flexkom pas alles volledig kan betalen.

        En daar gaan we weer, zolang winkeliers hun Flextegoed niet om kunnen zetten naar euro’s, is er geen winkelier die het risico gaat nemen om meer dan zijn winstmarge in Flexmoney te laten betalen, als hij het überhaupt al accepteert.

        Volgensmij bestaat echt ieder detail uit een paar losse schoenveters, die net te kort zijn om te strikken of knopen.

      2. Kon het niet laten om toch even te reageren op de advertorial.

        Er is inderdaad niet nagedacht door Flexkom over de details. Is in de regel ook niet nodig voor een piramidespel. Ook als er niets van klopt zijn er mensen genoeg die er voor willen betalen. Waarom zouden ze dan moeite doen om er voor te zorgen dat het verhaal klopt?

        1. Haha, geweldige reactie. Volwassenen geld beloven is hetzelfde als een kind een snoepje voorhouden. De voorwaarden zijn niet belangrijk. Kijk maar naar de bancaire sector, waar beleggers miljarden verloren zijn, omdat ze alleen maar beloond kunnen worden, maar niet gestraft worden voor wanprestaties. Hebzucht wint het bijna altijd van risico’s en regels.

        2. Er heeft iemand zwaar inhoudelijk gereageerd op dichtbij.nl. Ik zal het Dichtbij.nl niet aan doen om ook daar een discussie te starten. Ik neem aan dat diegene die dat geschreven heeft ook trouw mee leest op mijn blog, dus ik reageer gewoon even hier. Diegene schreef dit:

          “Flauwe reactie. Als FlexKom een piramide zou zijn dan was het reeds lang bestraft geweest hiervoor. ”

          Inbreken is ook verboden, toch wordt niet elke inbreker gepakt. En daarnaast, wie zegt dat het onderzoek van de recherche naar Flexkom al afgerond is?
          En daarbij vind je het kennelijk niet vreemd dat geen enkel hotel die vermeld is op de site van Flexkom, nog nooit van Flexkom gehoord heeft?

          1. Denk ook dat ze dat niet aan de grote klok hangen, maar gezien het internationale netwerk zou het eerder iets voor interpol zijn

  27. Ik geloof dat ik eerder een reactie, heb geplaatst, doch is deze niet zichtbaar

    Ook ik ben aanwezig geweest bij een meeting van Flexkom. Tijdens deze bijeenkomst werd op allerlei manieren geprobeerd om tegenstanders de mond te snoeren. Ook jouw blog is nog ter sprake gekomen, Wouter. Ik probeer de situatie te reproduceren. Een man met een klein buikje vertelde het volgende:

    ‘U begrijpt: waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Er zal veel tegenstand tegen dit concept gaan komen. Denk aan Internetondernemers die hun business ten koste van de Flexkomretailers gaan verliezen. Wie op Google Flexkom intypt, krijgt als eerste hit een blog van ene Wouter Hol. Hij is zo’n Internetondernemer, hij verkoopt kabeltjes voor computers en televisies enzo. Wouter heeft kritiek op van alles en nogwat. Ons bedrijf zou een pyramidespel zijn, maar dat heeft hij natuurlijk verkeerd begrepen. In elk bedrijf is het normaal dat de top meer verdient dan de personen die daaronder werken. Verder heeft hij nog kritiek op het verdienmodel en ons business model, maar dat komt omdat hij het niet goed heeft begrepen.

    De belangrijkste reden waarom hij kritiek op ons uit is omdat hij de bui al voelt hangen: Zijn omzet staat op het spel. Er zullen in de toekomst meer van dit soort blogs komen, vooral van mensen zoals Wouter. Mijn conclusie is daarom dat we niet naar dit soort losers luisteren en dat hij zijn blog in zijn … mag steken’ (dit laatste zei hij terwijl hij wees naar jouw achternaam op het scherm).

    Er volgde gelach en applaus uit de zaal.

    Als academicus heb ik de behoefte om dingen kritisch tegen het licht te houden. Daar was op deze bijeenkomst geen mogelijkheid toe. Verder was alles erg langdradig en werd er vooral de nadruk gelegd op de verdienmodellen voor de franchisers, maar niet op de bedrijfsactiviteiten. Om die reden geen bedrijf voor mij om voor te werken.

    1. Typische reactie; “in een gewoon bedrijf verdient de top ook meer”. Ze willen maar niet snappen dat het niet gaat om het feit dat de persoon ‘boven je’ meer verdient, het gaat erom dat hij verdient omdat jij moet betalen en dat de kans dat jij iets gaat ‘verdienen’ nihil is.

      En ja, grapjes maken over mijn achternaam. Ik had al vaker gezegd dat Flexkom een kleuterklas is.. Wederom bevestigd.

      Waar was deze presentatie?

      1. Deze presentatie vond plaats in het hoofdkantoor van de Flexkom B.V. in Amsterdam. Het is het pand waar voorheen het failliete bedrijf van Marco Borsato gevestigd was. (althans, dat werd zo gezegd).

        1. Er is geen Flexkom BV geregistreerd in Nederland. Werd er gesuggereerd dat er wel een BV is?

          EDIT en het bedrijf van Marco Borsato stond in Hilversum, niet in Amsterdam..

          1. Ditlaar 7 1066 EE Amsterdam is het adres. Als je dat adres zoekt op Google maps, lees je dat daar de 7th Entertainment Group gevestigd was.

            Overigens zijn er meerdere bedrijven gevestigd in dat gebouw.

          2. Ah dan is daar verwarring over ontstaan. Marco Borsato zijn bedrijf heette simpelweg “The Entertainment Group”, niet “7th Entertainment Group”. Die laatste houdt zich bezig met verhuur van onroerend goed, Marco Borsato’s bedrijf zat in de managing/organisatie van muziek en concerten. Overigens is de Ditlaar 7 een flexkantoor, dus je kan gewoon eventueel voor een dag/uur een kantoor daar huren. Typisch dat de keuze van Flexkom altijd valt op een flexkantoor, maar daar is aan de andere kant ook op zich niets mis mee. Echter, als hun hoofdkantoor een tijdelijk kantoor is, dan geeft dat misschien ook wat te denken over de ambities en de tijdspanne waarover Flexkom actief denk te zijn.

    1. Akismet (anti-spam tool van WordPress) meende dat jouw reacties spam waren. Vreemd. Je reactie is nu zichtbaar.

      EDIT heb even wat getest maar ik kan niet achterhalen waarom Akismet denkt dat je reactie spam is. Aan je nickname of email adres kan het niet gelegen hebben.

  28. ALLEN DAARHEEN !! Bij FlexKom kan je nu ook al online tickets bestellen om een meeting mee te maken. Zie onderstaand bericht dat we ontvangen via email:

    Super Saturday met Asker Sakinmaz en Michael Scheibe !!!

    Beste collega’s

    Op 10 augustus wordt de meeting gehouden in het van der Valk Hotel Nuland

    het adres:
    Rijksweg 25
    5391 LH Nuland

    Zaal open vanaf 12:00 uur. We starten om 13:00 uur

    Het programma voor deze middag. (mogelijk niet in deze volgorde):

    Opening door Renze Deelstra
    Flexkom presentatie door Asker Sakinmaz
    Pauze
    Michael Scheibe
    Recognition
    Demo POS 3 kastje en de App.
    Afsluiting

    Een zeer uitgebreid en interessant programma.

    Er zijn twee type tickets via het Ticket Center te bestellen.

    • Standaard ticket voor €10 per persoon
    • VIP ticket voor €25 per persoon.

    Het standaard ticket is een plaats naar keuze in de zaal

    Het VIP ticket geeft u recht op de volgende zaken:
    Plaats op de voorste rijen in de zaal
    Foto shoot met Asker en Michael Scheibe
    Na afloop een netwerk borrel met lekkere hapjes

    Hierbij de link om uw tickets te bestellen.
    http://www.easyticket.nl/?e=7316

    Wij wensen u een profijtelijke meeting toe met uw gasten.

    1. Moet toch niet gekker worden betalen om een meeting bij te mogen wonen en nog extra betalen als je met de grote goeroe op de foto wilt,de gasten peuren overal geld uit.

  29. Nee, het is niet als een cultus. En dat wordt ook goed uitgelegd. Het maakt gebruik van de cultus-structuur en zou kunnen worden aangemerkt als cultus, ware het niet dat hier niet het geloof heerst maar de drang naar rijkdom.. Maakt verder niet uit. Het grappige is dat ze blijkbaar nog steeds denken dat ze met een “legertje advocaten” de RICO-act kunnen omzeilen. Voor degeen die niks te doen heeft:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Racketeer_Influenced_and_Corrupt_Organizations_Act
    Potdicht getimmert,geschroefd, genageld en gelast ( MIG/TIG ). Geen FlexKom in de VS dus. En dus geen wereldwijde winkelhal.
    Ook gek dat ze daar maar omheen blijven praten en toch de gang naar de VS als legitiem overtuigingsmiddel gebruiken.
    **hopelijk heb ik het in correcte Jip&Janneke-taal uitgelegd**

Laat een antwoord achter aan Jan van Beveren Reactie annuleren