Het piramidespel van Flexkom?

Update: Flexkom is daadwerkelijk een piramidespel gebleken. Beloftes maakt Flexkom steeds niet waar en ze zijn een beetje door alle smoesjes heen. Honderden mensen die geld betaald hebben aan Flexkom zijn boos opgestapt en velen van hen hebben hun excuses aan mij aangeboden omdat ze niet allemaal even netjes gereageerd hadden op mijn blog. Lees onderaan deze blog meer updates.

Misschien heb je er al wat van voorbij zien komen. De afgelopen maand zijn er nogal wat mensen die je proberen lid te maken van het Flexkom ‘spelletje’, bijvoorbeeld via Linkedin groepen. Deze discussies verdwijnen echter als het woord piramidespel gevallen is. Zelf spreken de Flexkom agenten over een bedrijf, maar dat is het mijns inziens niet. In deze blog zal ik dat proberen uit te leggen.

Ik werd dit weekend voor het eerst met Flexkom geconfronteerd door iemand die in een Facebook groep voor ondernemers uit mijn regio begon over dit spel. In heel wollige taal vertelde hij dat Flexkom de wereld gaat veranderen en ongeëvenaard bezig is of zal gaan zijn. Wat Flexkom nou concreet deed dat vertelde hij niet. Dus ik voerde Flexkom in in Google en kreeg als eerste resultaat een topic op Tros Radar. Daar valt te lezen dat het een piramidespel betreft met alle gebruikelijke symptomen; Je moet geld betalen om mee te doen, vervolgens moet jij andere leden werven voor het spelletje en je zou er wel ontzettend rijk van worden.

Dus ik in dat facebook topic reageren. De reacties van de agent van Flexkom waren op zijn zachtst gezegd hilarisch. Mocht je die lange post niet helemaal willen lezen; In het kort kwam het er op neer dat ik een beperkt denkraam heb en geen ondernemer ben. Er werd niet ingegaan op de vraag wat Flexkom nou precies is.

In dat topic haal ik deze presentatie van Flexkom aan. (mirror is beschikbaar mocht de presentatie opeens om onduidelijke redenen ook offline gehaald worden). Laten we deze presentatie even ontleden.

Slide 1
Daar wordt al gesproken over “network marketing branche”, oftewel MLM. Daar is je piramide al.
Slide 3
Hier wordt gesproken over “Flexkom International NV”. Eerlijkheidshalve; ik weet niet wat hierover gezegd is in de zaal bij deze presentatie, maar tot op heden -de presentatie is een jaar oud- is er geen Naamloze Vennootschap onder de naam Flexkom of Flexkom International ingeschreven bij de KVK. Er is op dit moment überhaupt geen bedrijf met de naam Flexkom ingeschreven. Dat is best vreemd voor een bedrijf dat “ongeëvenaard” bezig zal gaan zijn. Het is bovendien strafbaar om je voor te doen als een rechtspersoon als je dat niet daadwerkelijk bent. Maar goed..
Slide 16 en 18
Tada, hier zien we de piramide uitgetekend. Het is de bedoeling dat jij mensen gaat werven (Flexkom noemt dit “een team bouwen”) die ook mee doen aan Flexkom.
Slide 20
Het kost veel geld om je plekje in de piramide te kopen
Slide 21
Gelukkig verdien je enorm veel geld en krijg je telkens een grotere Mercedes als je dat gedaan hebt.

Goed, lijkt me al voldoende om gillend weg te rennen. Niet voor iedereen helaas gezien het groeiende aantal mensen dat gewillig geld neer legt om mee te doen met dit spelletje. Laten we nog even wat verder gaan kijken dan.

In Duitsland, waar dit spelletje begonnen is, zijn ze wél ingeschreven, als FlexKom Europe GmbH. Ze zijn gevestigd in een kantoorverzamelpandje in Munchen. Voor de leuk heeft Flexkom daar haar logo op gefotoshopt. Op zich prima, waarom zou je dat niet doen. (Update 8-11: Dit kantoor staat gewoon helemaal leeg als je er spontaan, dus zonder afspraak, langs komt) Leuker wordt het als er gesproken wordt over hun hoofdkantoor, een imposant slot in Kreulingen, Zwitserland. Toevallig hetzelfde pand als het Zwitserse vermogensbeheerder Starcapital Swiss AG. Als dat al geen vraagtekens oproept..

Nog wat dingen om over na te denken;
– Flexkom propageert openlijk dat je er rijk van wordt. (met natuurlijk de stereotype Mercedessen er bij).
– Bekijk deze cijfers van een ander MLM bedrijf eens. Mocht je nog geen argwaan ten opzichte van MLM hebben, dan zou je dat nu wel moeten hebben.
– Piramides waarbij niet de verkoop van een product centraal staat, maar het werven van leden, zijn illegaal. Aldus de Hoge Raad.
– de royalties (de verdiensten van de lagen onder je) vallen onder Box 3 omdat dit als puur speculatief (kansspel) wordt beschouwd. Daarmee vallen ook de verliezen onder Box 3. Oftewel, ze zijn niet te verrekenen met winsten van eventuele andere activiteiten die je onderneemt.

Wat doet Flexkom nou daadwerkelijk?
Graag nodig ik agenten van Flexkom uit om hieronder in de reacties uit te leggen wat Flexkom nou precies doet. De agent uit mijn regio kon dat helaas niet doen, zoals je gelezen hebt in het Facebook topic. Zelf ben ik ook op onderzoek uit gegaan. Sites van mensen die betaald hebben aan Flexkom spreken elkaar tegen als het om de feiten gaat. Instapbedragen varieren van 399 euro tot 1490 + 149 euro jaarlijks. Sommigen volstaan met een enkele webpagina met daarin alleen een soort referral link naar de moedermaatschappij.
Hier is geprobeerd om een en ander uit te leggen. Er wordt begonnen door te suggeren dat je geld verdient door mensen aan te brengen in het netwerk. Zie hier weer het verboden piramidemodel. Verder op de pagina wordt begonnen met rekenmodellen. En hoe. Sommetjes die ik in de kleuterklas deed; “Als een winkel per maand 4000 euro opbrengt, dan verdien je met 10 aangesloten winkels 40.000 euro per maand”. Aha, dus zo zit dat. Het rekenvoorbeeld gaat verder, lees de site als je daar zin in heb. Samenvatting: Jij als “agent” moet eerst voor 1490 euro (+149 euro per jaar) het “recht” kopen om winkels aan te sluiten. Zo’n winkel moet dan vervolgens voor 390 euro een apparaat kopen om de Flexkom kaarten te kunnen accepteren. Vervolgens kan de winkelier voor 1 euro per stuk de kaarten van Flexkom kopen en uitdelen aan haar klanten. Het is dan de bedoeling dat deze winkel klanten met een Flexkom kaart korting geeft. Als de korting 5% van de aankoop is, dan moet de winkel ook 5% betalen aan de Flexkom. Kortom, de winkel is dan 10% van haar omzet alvast kwijt.

De korting die de klant krijgt wordt “gestort op de Flexkom kaart”. Er word, voor zo ver ik heb kunnen vinden, nergens ingegaan over hoe de klant dit kan verzilveren. Maar dat is voor het aanbrengen van nieuwe lagen in het piramidespel natuurlijk niet belangrijk. Daar gaat het om het verdienmodel. En die is als volgt:

Flexkom verdienmodel
Flexkom krijgt 40% en koopt daar auto’s van (wtf?) en de overige 60% wordt vaag verdeelt over bovenliggende piramidelagen. En onthoud dat de winkel eenzelfde bedrag moet uitkeren aan zijn eigen klant!

Ik hoef hier niet bij uit te leggen dat dit model volledig gefinancierd wordt door de aangesloten winkels. Die zijn dus continue sigaren uit eigen doos aan het uitdelen en de bovenliggende lagen aan het spekken. Hoewel de eigenaren van Flexkom waarschijnlijk al blij genoeg zijn met jouw anderhalf duizend euro die je ze gretig betaald hebt.

Ga hier zelf eens mee rekenen. Hoeveel klanten moet je aanbrengen en hoeveel moeten zij uitgeven voordat jij break-even gespeeld hebt? En nog leuker om te berekenen, hoeveel geld heeft het huis, in dit geval Flexkom, daarbij al binnen geharkt?

UPDATE 2-7

Hoeveel levert dit de retailers op die zo’n “POS” apparaat van Flexkom hebben gekocht?
Mensen die je flexkom aan proberen te verkopen -hier ben je je eerste 350 euro alvast kwijt-, vertellen telkens dat je als winkel veel verdient aan het systeem. Want, zo zeggen ze, klanten die jij een kaart gegeven hebt die kopen ook ergens anders en dan krijg jij daar ook weer royalties over! Dat klinkt goed, toch? Eens zien wie die royalties ook alweer betaalt.

In het schema hierboven zie je hoe de commissie voor flexkom verdeelt wordt. Laten we de percentage’s vervangen door eurocenten. Er gaat 40 cent naar flexkom, 60 cent wordt verdeelt over de piramide. De retailer ontvangt (60/0.20=) 12 cent voor elke euro die een collega retailer korting geeft aan de klant, en dus ook moet betalen aan Flexkom.  Dat betekent, dat er van elke euro die er naar Flexkom gaat, 12 cent naar het MKB gaat. Oftewel (1/0.12=8.33) om 1 euro terug te krijgen, moet de retail gezamenlijk 8,33 euro betalen aan Flexkom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de korting voor de consument, die je als retailer moet storten op de kaart van je klant. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat elke klant altijd al zijn tegoed uitgeeft, evenredig verdeelt over alle retailers. Effectief kost het je dan 0. Maar uiteraard zal niet iedereen haar tegoed altijd uitgeven, wordt het nooit helemaal evenredig verdeelt en verlies je bovendien rente aan het geld dat je parkeert op kaarten van de consument! Die berekening acht ik te moeilijk voor nu, maar ik daag jullie graag uit om dat uit te rekenen in de comments hieronder.

Flexkom licentie houders durven te zeggen dat dit de oplossing voor het MKB is. Nou, niet voor de retail, zoals je net met mij uitgerekend hebt. (Update 17-7: “Econometrist” geeft nog een goed argument waarom Flexkom niet kan werken.)

Mag dat allemaal zomaar?
In Nederland is deze piramide nog vrij nieuw. Er zijn nog weinig tot geen retailers die mee doen. In Turkije zijn ze al wat langer bezig. Naar zeggen van Flexkom zelf gaat dat enorm goed. Turkse media melden echter dat Flexkom licentiehouders en retailers zich massaal gedupeerd voelen. Het Turske OM heeft zelfs onderzoek(en) lopen naar Flexkom omdat ze verdacht worden van misleiding.

UPDATE 10-7

Inmiddels zijn er meer dan 100 reacties geplaatst. Sommige mensen die Flexkom spelen die deden hun best om netjes uit te leggen wat Flexkom nou precies is. Wat opvalt is dat deze mensen elkaar op de meeste punten volledig tegen spreken. De een vind het uitdrukkelijk geen MLM, de ander zegt dat er bewust voor MLM gekozen is. Zelfs over het product waar het bij Flexkom om zou draaien is grote verwarring. De een meent dat het klantenkaarten zijn, de ander heeft het over een marketing tool, weer een ander beweert zelfs dat er helemaal geen product is. Kortom, er is grote staat van verwarring onder Flexkom licentiehouders.

In geen van de reacties waarin men vind dat ik het niet bij het juiste eind heb dat Flexkom een piramidespel is, kon ook onderbouwd worden waarom dat niet zo is.

Ook kan ik vandaag melden dat de mensen achter Flexkom dezelfde mensen zijn als achter de Lyoness piramide.

UPDATE 15-7

Afgelopen weekend was de lancering van de Flexkom App, oftewel de FlexApp. Als die app gelanceerd zou zijn dan zouden wij wel zien hoe goed Flexkom zou zijn, werd meermaals medegedeeld in de reacties.

De lancering van de app ging, hoewel naar verluid bezocht door maar liefst 1400 man, zwijgzaam op twitter voorbij. Het is uniek te noemen anno 2013 om met een hele zaal à 1400 man gezamenlijk exact 1 hele tweet de lucht in te krijgen. Vooral als je bedenkt dat die zaal vol had moeten zitten met pioniers die nota bene de lancering van een nieuwe app gingen vieren. Daar hadden echt wel een paar honderd twitteraars tussen moeten zitten die live alle quotes vanaf het podium het internet op gooiden. We kunnen slechts gissen waarom het niet lukte (of niet mocht??) om te twitteren. De dag later, vandaag, verschenen wel op diverse Facebook pagina’s foto’s van het evenement. Het evenement heeft dus wel daadwerkelijk plaatsgevonden. Helaas is er op dit moment bizar weinig concrete info over de app te vinden op internet. Volgens enkele bronnen moet je inbellen op een Duits nummer om de app te kunnen gebruiken. Of dat klopt weet ik op dit moment nog niet zeker. Het lijkt mij namelijk erg sterk dat er voor zo’n ..onhandige.. optie gekozen is. De app is wel te downloaden in Google Play. Helaas moet je een speler zijn van Flexkom om hem te gebruiken, zo vertelt anvo ons. Dat maakt het een vrij dure app.

Ik had eerlijk gezegd tegen dit tijdstip, het is nu bijna dinsdag 16 juli, verwacht dat er minstens enkele Flexkom licentiehouders hier kwamen om mij te vertellen hoe ongelijk ik had nu de app te downloaden is op Google Play. Helaas is het oorverdovend stil aan het Flexkom front op dit moment.

Flexkom heeft vandaag ook haar eigen site geupdate. Ze hebben met twee sites, namelijk specials.de en tonytravel.de, affiliate overeenkomsten gesloten zodat er wat hotels en vakanties op de site staan. Boeken is op dit moment nog niet mogelijk. Op de pagina over FlexCall (waarmee je gratis zou kunnen bellen) staat een mooie disclaimer onderaan: Für den Verbindungsaufbau zu den FlexCall Servern können providerabhängige Kosten auftreten. Oftewel voor de verbinding naar de FlexCall server kan je provider kosten in rekening brengen. Maar verder bel je gratis.. (?)

Verder is de Flexkom site nog net zo duidelijk als de licentiehouder die mij in eerste instantie benaderde via Facebook. Het is allemaal geweldig en iedereen wordt er rijk van. Maar hoe dat allemaal werkt? Dat vertellen ze liever niet.

Ook na de ruim 200 reacties is er nog niemand (0) die kon onderbouwen dat ik het niet bij het juiste eind heb in deze blog. Ben benieuwd of daar nog verandering in komt.

UPDATE 25-7

Er is afgelopen week weer veel gebeurd. Wat hoogte- en dieptepunten:
Vrijdag 19 juli heb ik een webinar (live online presentatie) van Flexkom gevolgd. Verslag hier.
Jérôme de R. uit R. (RIP 2019) trok het nu al niet meer en wenste mij kanker toe, omdat hij binnenkort met Flexkom gaat beginnen.
Inmiddels staan er meer dan 500 reacties. Maar je raadt het al; geen van de Flexkom licentiehouders kon onderbouwen waarom Flexkom een goed bedrijf zou zijn..
Omdat de site wat traag en vooral erg langwerpig werd na zo veel reacties, zijn de reacties nu verspreid over meerdere pagina’s. De permalinks naar reacties die gemaakt zijn voordat deze update doorgevoerd werd, werken niet meer. Dus even de reacties doorzoeken als je zo’n dode link tegen komt.

Tot slot.

Ik vind dat een ieder zelf mag beslissen wat hij of zij met haar eigen geld doet. Wel vind ik het schrijnend dat veel mensen blind geloven op dat wat een bedrijf, waar deze mensen nota bene zelf veel geld aan betalen, tegen hen zegt. Ik hoop met deze blog de ogen van mensen wat te openen en ik hoop dat, mocht je overwegen om geld te betalen aan Flexkom, dat je dat ook goed overlegt met onafhankelijke mensen. Baseer je mening niet alleen op wat Flexkom je voorspiegelt. Zij verdienen aan jou en niet andersom, zorg dat je dat snapt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

UPDATE 9-10
Inmiddels zijn er al meer dan 1200 reacties op de blog, waaronder geen een onderbouwde reactie dat Flexkom géén piramidespel is. Wel zijn er wat leuke documenten (document 1, document 2) naar boven gekomen waaruit blijkt dat een piramidespeler van Flexkom honderden tot duizenden euro’s krijgt als hij een nieuw leden aanbrengt. Flexkom noemt dit “Incentives”. Dat verklaart waarom velen zo heftig reageren; het is leuk geld binnen harken als je nieuwe slachtoffers lid maakt van het spelletje.

UPDATE 19-12
Eind oktober zou Flexkom live gaan. De langverwachte en immer uitgestelde Fase 3 zou dan beginnen. Verrassing!! Fase 3 is wederom uitgesteld en zal nu pas ergens in 2014 beginnen. Flexkom blijft ons verbazen. Of ook niet.

Ondertussen zijn de meeste Flexkommers er achter gekomen dat Flexkom inderdaad de boel aan het flessen is. Diverse ex-licentiehouders zijn acties gestart, onder andere de volgende:
AskerRenzeFredGerda (ook per mail)
Kees Holleman

Ondertussen raken de weinig overgebleven gelovigen in paniek. Alleen al een foto van alweer een nieuwe versie van een POS zorgt er voor dat de trieste gevallen spontaan denken dat er alsnog geleverd is door Flexkom.

Inmiddels lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Flexkom over en uit is en dat alle licentiehouders hun geld kwijt zijn. Geloof je er nog steeds in? Niemand is perfect. Voor sommigen is het moeilijk te bevatten dat datgene waar ze maanden in geloofden en waarvan ze hoopten dat het hun rijk ging maken, niet blijkt te bestaan. Weet wel dat veel mensen het je kwalijk zullen gaan nemen dat je nog steeds door gaat met het werven van nieuwe slachtoffers, nu het overduidelijk is dat Flexkom gelijk staat aan oplichting.

Update 12-6 ’14;
Er wordt gestart met een Class Action Lawsuit. Als je je geld van Flexkom terug wilt kan je je hier inschrijven:
Rechtsraad.nl

Lees ook de drie vervolgblogs die ik geschreven heb;
Flexkom zo lek als een mandje. Alle persoonsgegevens van deelnemers lagen op straat.
Reactie van Flexkom. De reactie die er uiteindelijk nooit is gekomen. Loze beloftes alom.
Flexkom faalt in Turkije. Ik heb eens gekeken hoe het in Turkije vergaat met Flexkom.

3.240 gedachten over “Het piramidespel van Flexkom?”

  1. Het is wel een goed verhaal met flexom money op je app 3 gratis overnachtingen maar op een voorwaarde je bent verplicht te ontbijten in diner in het hotel en wat als ik dat nou niet doe word ik dan met mijn sexy lingerie het hotel uit geschopt ?? wat een flauwekul !! .
    Bij heel veel hotels moet je sochtens al vroeg ontbijten dat is al helemaal niks voor mij en room services mag ik dan extra voor betalen .
    Zie het al helemaal voor me sorry mevr u heeft nog geen gebruik gemaakt van het ontbijt en diner dus helaas u moet nu uw hotel kamer meteen verlaten .

  2. Er zijn ook goede mlm bedrijven. Maar bedrijven zoals Flexkom verknallen het weer. En dat is erg jammer. Wat ik niet goed begrijp… als dit een illegaal piramide systeem is, waarom wordt er dan niet massaal aangifte gedaan? Als jij benaderd bent, dan kan dat toch gewoon.

  3. Jan Mollema,

    Aangifte doen heeft, naar mijn en ook andere meningen, alleen zin als men dat massaal zal gaan doen.
    Denk niet dat een enkeling in dit geheel iets zal gaan bereiken.
    Niet op de korte termijn althans.

  4. Was al een paar keer voorbij gekomen, maar nu met een voorbeeldje. Stel je als flexkommer (kritische) vragen aan elkaar, dan wordt je uitgemaakt voor `Judas´. (Judas is in de christelijke leer diegene die Jezus verraadde – red)
    Mocht je er over twijfelen; dat is niet de manier zoals je met elkaar om gaat. Juist door kritische vragen aan elkaar te stellen houdt je elkaar scherp en zorg je dat de organisatie als geheel groeit.

    1. En dat is het hem juist Wouter, kritische vragen worden weggewimpeld.
      Of, komen we later nog op terug.
      En als je dus een vraag stelt krijg je of geen antwoord en als je al een “antwoord” krijgt dan is het er eentje die nog veel meer vragen op roept.
      Maar daar is dan net geen tijd voor, komt wel, ander keertje maar weer.

    2. Van de week werd ik ook door Flexkom voor judas uitgemaakt.
      Ik vroeg hoe het e.e.a. in elkaar steekt.
      Wordt moeilijk wel moeilijk zo hoor.
      Met geen vragen stellen op meeting/per email.

      Ik was pas in Istanbul een stad met 20 miljoen inwoners ben geen Flexkom winkel tegen gekomen. Waar komen die 4 miljoen flexkomers en die 30.000 distributeurs toch vandaan.

  5. Hmmmm

    Het nieuwe toontje in dit blog bevalt mij ook niet helemaal. Het is geen perfect blog omdat het nu grotendeels bestaat uit aannames. Tuurlijk ondersteund door gebrek aan tegenargumenten van de tegen partij en logische redenatie. Maar woorden als “perfect” vind ik eng.

    Ik ben ook geen volger van Wouter, zoals Devious ons welbedoeld wilt noemen.

    Ik had een idee over MLM en deze wordt onderstreept door dit blog artikel. Maar ik weiger om als domme volgzame schaap weggezet te worden. Want dit is namelijk ook het verwijt wat wij maken naar de MLM’ers.

    Even een punt wat ik wilde maken,

    Veel geluk en succes aan de pro en contra Flexkom / MLM mensen.

    Micha

    1. Ik kan mij vinden in je punt. Ik hoop ook niet om als leider of wat dan ook gezien te worden hoewel sommige voor- en tegenstanders van Flexkom dat kennelijk wel zo zien. Ik heb simpelweg een artikel geschreven waarin ik zo goed mogelijk mijn best doe om mijn mening en visie te ondersteunen. Daarbij heeft een ieder de mogelijkheid om er op te reageren om zijn mening/visie er over te geven zodat we er met zijn allen van leren.

      Ik denk ook dat het te ver gaat door alle MLM-ers als “dom” te bestempelen. Mocht dat zo over komen dan is dat in elk geval niet mijn bedoeling geweest. Zelf maak ik die bewering overigens niet op uit de reacties.

    1. @devious

      Snap ik, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die nieuw zijn op dit blog en het scannend lezen (bijna 400 reacties) de nuance kan ontgaan.

      Het zou zonde zijn als mensen afhaken of een bepaald beeld krijgen van dit topic. Voor een goede discussie moeten zowel pro als de con FlexKom’ers zich serieus genomen voelen. Anders hebben we straks alleen maar reacties in de vorm van die Jerome gast.

      Daarom dus…

      Mvg,

      Micha

  6. Dit blog is zeker niet perfect maar laat ik het zo zeggen er zijn gezinnen en mensen in Nederland zijn die diep in de schulden zitten en een poging wagen zonder eerst kritisch te kijken om dat ze snel uit de schulden willen .
    Ik zie hier in dit blog totaal niet dat iedere MLM-er als dom wordt beschouwd daar bij vind ik het wel jammer dat er figuren bij zitten die agressieve opmerkingen maken en ziektes gebruiken .

  7. Goedemiddag,

    Mag ik me ook in deze discussie mengen?
    Ik denk erover om te starten bij Flexkom en ben wat onderzoek aan het doen omdat ik niet zomaar ergens in wil stappen. Daarbij kwam ik dit blog tegen. Via de website van Flexkom ben ik het registratieproces ingegaan, tot aan het werkelijke moment.
    Hier kon ik 3 documenten downloaden waar ik expliciet goedkeuring aan moet geven voordat ik mij kan registreren als franchisepartner.

    Graag wil ik deze met jullie delen, daar ik benieuwd ben naar jullie gedachten hierover. Ik heb ze zelf ook nog niet gelezen.

    Wouter, ik begrijp van jouw bericht aan Jan Mollema dat jij me een email kan sturen zodat ik jou deze pdf bestanden kan toesturen. Klopt dit?

          1. Of wellicht staat het vol met moeilijke taal of onnodig bezwarende artikelen die een normaal mens niet zomaar snapt..

  8. Even notitie genomen van de inhoud van dit blog.
    Het welles nietes verhaal zal nog eindeloos doorgaan zoals gewoonlijk in discussie forums. Maar ik wil wel mijn bevinding met u allen delen en u uit de droom helpen. En met mijn bevinding bedoel ik ons team van specialisten die al enkele jaren hebben gewerkt aan oplossingen voor het MKB. Onder andere koopgedrag meting en klanten tevredenheid meting voor het MKB en oplossingen voor omzetverhoging. Wij zijn een Nederlands bedrijf en hebben onze sporen verdient met het ontwikkelen en implementeren van oplossingen voor kassa-systemen voor het MKB.

    Ons project hebben wij, om diverse redenen, half mei dit jaar stopgezet. Onze investeerders zagen geen ‘lange adem’ mogelijkheden meer om nog langer door te gaan, ook gezien de huidige ontwikkelingen binnen de Nederlandse economie. Wij hebben de club waarover u spreekt al sinds vorig jaar nauwlettend gevolgd en gadegeslagen zoals u ook doet, echter vanuit een heel andere angle. Dit is ook één van de redenen geweest dat wij gestopt zijn. Als ik u zeg dat ons project meer dan zeven ton aan ontwikkeling heeft gekost dan begrijpt u wel hoe teleurgesteld wij zijn. En wij waren goed op weg kan ik u melden.

    Maar het had geen zin om nog langer door te gaan omdat het systeem wat deze club heeft ontwikkeld en neerzet binnenkort in Europa veruit alles overtreffend is. Ze waren ons te ver vooruit aan voorsprong op velerlei gebied. Hun patent bestaat uit diverse patenten die op dit moment al aangevraagd zijn.

    Waar hier in deze discussie eindeloos over gesteggeld wordt is totaal niet relevant. U allen gaat voorbij aan het veel grotere geheel. Alle “poppenkast” waarover u valt en zich druk maakt is niet waarover het gaat bij deze club. Deze club is heel slim bezig.

    Ik durf te stellen dat deze club een product in handen heeft dat wereldwijd zijn intrede zal doen. Niet dat ik er trots op ben want het heeft weer aangetoond dat de kennis die wel degelijk in Nederland aanwezig is sterk onderschat wordt en te traag in werking wordt gezet. Snelheid is onontkoombaar voor succes op wereldniveau vandaag de dag. En dat alles heeft met de kapitaalmarkt te maken voor innovatieve ideeën. Den Haag ontkracht alle ontwikkeling en investeerders blijven uit. Dat geeft mij en ons gehele team bijzonder veel teleurstelling en het noodzaakt ons ook om buiten onze landsgrenzen te gaan kijken omdat wij weten dat bedrijven aldaar zeer geïnteresseerd zijn in Nederlandse kennis.

    Onze kennis in de land en tuinbouw en ook de kassenbouw bijvoorbeeld is van enorm hoog niveau en wordt overal ter wereld gevolgd. Het is geen wonder dat de Nederlandse wietteelt tot de beste van de wereld gerekend kan worden, wel jammer dat we met zo’n wimpel moeten zwaaien.

    Dit was wat ik met u allen wilde delen.

    O. Sistermans.

    1. Hoi O. Sistermans,

      Dank voor je reactie.

      Je stelt dat Flexkom qua technologie ver voorop loopt en dat jullie, wie dat ook mag betreffen -je bericht is verder vrij anoniem-, daar op stuk gelopen zijn.

      Kan je dat onderbouwen? In welk opzicht is Flexkom op dit moment vooruitstrevend? Ik zelf zie namelijk alleen een app op Google Play (waar blijft die iPhone app?) die op dit moment nog niet werkt en waar de licentiehouders zelf massaal extra scholing voor nodig hebben, getuige de vele seminars waar de app “uitgelegd wordt” en de handleidingen die op het internet verschijnen.

      De geschetste functies in de app zijn mijns inziens niet nieuw. Bellen via een app/voip kennen we al vrij lang (Viber en Skype). Geotargeting is niets nieuws, Google doet dat bijvoorbeeld aan de lopende band. Verder is de site van Flexkom zelf geen technisch hoogstandje, laat staan dat de inhoud van die site overtuigend over komt. En de korting die massaal via het systeem van Flexkom gegeven zou worden, komt er niet, zoals ik reeds betoogd heb. Zonder tussenkomst van Flexkom worden zowel de winkelier als de consument er wijzer van dan wanneer deze twee partijen moeten betalen aan Flexkom.

      Ik ben benieuwd naar je reactie.

    2. Hallo Sistermans. Met excuses voor de late reactie, doordat ik mezelf eerst vanonder de tafel heb moeten herpakken na van mijn stoel gerold te zijn en mijn scheurbuik als gevolg van een lachstuip door mijn geneesheer heb moeten laten behandelen.

      Je snijdt nogal wat vakgebieden aan; marketing, consumentenonderzoek, kassa- en betalingsverkeerssystemen met bij behorende ICT technologie, tuin- en kassenbouw, en de geheel los hiervan staande wietteelt. Daarnaast spreek je over een ‘kapitaalmarkt voor innovatieve ideeën’ en hoe dit allemaal door Den Haag om zeep geholpen wordt. Inclusief je eigen organisatie waarin maar liefst al 7 ton is omgegaan, wat gewoonlijk net voldoende is voor pandhuur voor het eerste jaar, vloerbedekking, en de ontwikkeling van het bedrijfslogo, maar waarvoor jullie (meervoud, dus ook nog eens inclusief meerdere salarissen gedurende enkele jaren) kans gezien hebben je sporen te verdienen op jullie vakgebied. Dat is een prestatie van formaat en geeft jullie de mogelijkheid dat als het op marketing gebied niet wil lukken, er altijd nog een mooie mogelijkheid open ligt op het gebied van financieel advies.

      Maar in plaats van het bijltje erbij neer te gooien omdat Flexkom, waar het in dit forum over gaat, jullie met hun patenten die nog moeten worden aangevraagd in voorsprong in ontwikkeling zover vooruit is, is er misschien toch een ingang om met jouw organisatie van specialisten iets voor hen te kunnen betekenen. Het lukt Flexkom met al hun gepatenteerde technieken namelijk niet om meer dan 3 acceptatiepunten per dag op te richten in heel hun europese werkgebied, meestal minder, en bijvoorbeeld vandaag helaas nog 0 (nul), zoals we op http://www.flexkom.com/ kunnen zien. En zoals in de marketingwereld bekend is, komt er van handel weinig terecht als er een tekort is aan punten waar vragers en aanbieders aan elkaar kunnen worden geconfronteerd. Ik zou je dan ook willen aanraden om de mogelijkheid eens te onderzoeken of jij met je organisatie dat aantal voor hun op kunt hogen.

      Of gewoon a raison van €1598 instappen als agent natuurlijk, want 30.001 verkopen uiteraard meer dan 30.000.
      Veel succes!!

  9. oh niet te vergeten dat in alanya helemaal geen winkels zijn die aangesloten zijn bij flexkom. Eergister aangekomen van turkije was er speciaal naar toe omdat een kennis vol enthousiaste vertelde hoe ze straks rijk gaat worden. We zijn samen naar Antalya afgereisd waar vorig jaar een seminair was gehouden en flexkom ongeveer 400 mensen had ontvangen.
    Nu blijkt dat alle winkeljes voor 3 dagen hebben meegedaan aan de reclame campagne van Flexkom om mensen aan te trekken. Ik ben blij dat ik dit te weten bent gekomen en mijn vriendin is zeer teleurgesteld. Ze voelt zich gepakt.

  10. Beste devious, natuurlijk heb ik nog niet getekend. Zeker niet na het lezen van dit blog. Vandaar dat ik dit direct wil delen. Het 2 weten er meer dan 1 principe. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie bevindingen. Wil ook alleen maar helpen hoor.

    1. Helpen is altijd goed. Maar ons, ik schaar de “nonFlex”mensen even onder 1 noemer, hoef je niet te helpen. Misschien staan er in die documenten vreemde zaken, maar ik denk eigenlijk van niet. Nergens zal er staan “ik ben me ervan bewust dat men mij een poot uitdraait en een oor aannaait”, of iets in die strekking.
      Ik vind het alleen vreemd dat iemand erover denkt tòch met FlexKom in zee te gaan, en dan ook even ons wat info wil verstrekken. Nu houden de mensen van FlexKom zich nog rustig, maar er zijn al voorbeelden uit de Balkan waar het er niet zo vriendelijk aan toe gaat met “verraders” … Wees gewaarschuwd dus Anton.

      1. Daar ben ik het echt niet mee eens, devious. Juist dit soort hulp is heel goed om een helder beeld te kunnen krijgen van FlexKom. Ik ben Anton dan ook zeer dankbaar voor zijn bijdrage.

  11. rectificatie: per ongeluk verkeerde spelling gebruikt van de naam Wouter Hol. Bij deze nogmaals de post.
    excuses voor de dubbele post.

    Beste Wouter Hol,

    Ik volg nu sedert enkele weken dit blog, vanuit professionele belangstelling voor Flexkom. Inmiddels zijn wij aangesloten en zijn de voorbereidingen in volle gang.

    Maar voordat je nu gaat vragen ” leg eens uit” zal ik je vast melden dat ik me absoluut niet geroepen voel om jou, die overduidelijk met opzet en dubieuze bedoelingen dit blog heeft opgezet enige vorm van uitleg te verschaffen. Simpelweg omdat hier sprake is van:

    -onjuiste informatieverstrekking
    -moedwillig uit de context halen van informatie
    -mensen die nog nooit informatie hebben gehad maar wel hun mening klaar hebben
    – persoonlijke aanvallen
    – ontwikkelingsniveau, men spreekt over familie en vrienden in de business…tja, dat was ooit in andere mlm bedrijven maar in Flexkom is geen sprake van families ronselen etc. En degenen die dat wel hebben proberen te doen hebben het niet begrepen of horen er niet thuis.

    Dus Wouter Hol,
    ik adviseer iedereen die dit blog leest zijn gezonde verstand te gebruiken en bij de Flexkomorganisatie zelf zijn informatie te krijgen.
    Hier zul je het niet vinden namelijk.

    En Wouter Hol, jij wil niet eens weten hoe het echt zit, zoveel is wel duidelijk. Jouw enige bedoeling en vooropgezet plan is zoveel mogelijk oproer te veroorzaken. Helaas is het niveau van sommige mensen hier op dat niveau dat je dat tot op bepaalde hoogte wel lukt.

    Maar bedenk goed: what goes around comes around.
    Die wet geldt al sinds jaar en dag en ook jij ontkomt daar niet aan.

    Ik vind het zeer dubieus Wouter Hol, dat jij als E-commerce ondernemer je hiervoor leent, en dit op jouw blog toelaat. Je zal hiermee weinig positiviteit scoren, en wie weet zal men op basis van zo’n uit de hand gelopen blog, jouw website mijden als de pest.

    De tijd echter zal onze vriend zijn…ook voor jou….Onthou mijn woorden. Bedenk goed wat je in de wereld zet…

    Dit zal mijn laatste post zijn. Het ga je goed…

    1. Hoi Joshua,

      Dank voor je bericht.

      Je steekt direct van wal door te zeggen dat je niets uit wil leggen. Dat is jammer, want juist als je wel uitgelegd zou hebben hoe het zou zitten met Flexkom hadden ik en de lezers daarvan kunnen leren

      In tegenstelling tot wat je beweert, bestaat mijn blog uit inhoudelijke argumenten en informatie gebaseerd op de presentaties en sites van flexkom zelf. Verder doe je juist zelf een paar aannames die onjuist zijn of uit de context getrokken zijn. Zo stel je dat ik niet zou willen leren. Het tegendeel is waar. Juist omdat ik flexkom niet snapte, ging ik op onderzoek uit en schreef ik er dit blog over. Zo kan een ieder er op reageren zodat het beeld over flexkom steeds completer wordt. Ook stel je dat er persoonlijke aanvallen plaats vinden. Die aanvallen komen echter hoofdzakelijk of zelfs geheel van Flexkom volgelingen, nooit van mij. Dat is dus iets dat flexkom intern zou moeten regelen. Dat is niet iets wat ik kan helpen.

      Verder doe je wat uitspraken over mij persoonlijk. In het kader van persoonlijke aanvallen die je reden zou vinden om hier niet meer te reageren vind ik dat vreemd.

      Nogmaals, ik vind het jammer dat je jezelf voorgenomen hebt om niet informatie zoals die in jouw beleving juist is te delen met ons. Veel succes met je Flexkom licentie.

  12. En met die post weer een Flexkomkommer die alleen het balletje opgooit en niet verder gaat. Omdat het niet uitgelegd kan worden, maar dat gaat er niet in. Dus dan maar de aandacht afwenden naar de andere partij, omdat die zo heerlijk negatief is. Geeft niet, het is de standaard van de FlexKom-antwoorden en we kennen ze allemaal.

  13. Ook ik ben een flexkom deelnemer.
    En wat moet ik met die “dreigende” toon van sommige flexkom mensen hier?
    Maar neem maar van mij aan, ik zoek dit tot op de bodem uit!
    Die duistere praktijken, wat ik steeds meer en meer ga denken dat ze dat zijn, wil ik mezelf niet mee bezighouden!
    Zal dit dan ook door justitie en al wat maar ingeschakeld kan worden, laten uitzoeken.
    En wat betreft de blog van Wouter, had hij er maar eerder over geschreven! Complimenten!

  14. Beste Wouter,
    Ook ik was bijna flexkommer, maar voordat dat gebeurde ben ik naar turkije op vakantie gegaan en uiteraard ook op onderzoek gegaan naar flexkom winkels die aangesloten zouden zijn. Nou in een straal van 100 km van waar ik was kon ik geen 1 van de 40.000 winkels die aangesloten zouden moeten zijn kunnen vinden.
    Na een beetje navraag ( ik ben zelf turks) heb ik alleen mensen gesproken die wel lid zijn geworden maar geen enkele winkel hebben kunnen aansluiten.
    Na terugkomst heb ik een aantal familieleden in andere delen van Turkije gevraagd of zij wilden navragen of er winkels waren, kwamen ook zij met negatief nieuws. Dit was voor mij een teken om geen flexkommer te worden. Voor diegene doe het wel zijn geworden succes en diegene die nog twijfelen niet doen.

    1. Dank voor je reactie. Eerder vandaag was er iemand die in Turkije geweest is en daar, kennelijk, gefopt werd door flexkom. Ook deze persoon vond geen aangesloten winkels. Dat verklaart de nieuwsberichten van Zaman en andere Turkse media waarin vermeld werd dat 30.000 (van in totaal 40.000) licentiehouders geklaagd hebben en hun inleg terug willen. Retailers willen blijkbaar helemaal niet aan Flexkom.

      Je zegt dat je Turks bent. Zou je mij wat kunnen helpen met wat vertalingen? Met google translate kom ik een heel eind maar sommige dingen blijven lastig. Zou je dit bericht grofweg willen vertalen? http://zaman.com.tr/ekonomi_turkiyede-tutunamayan-flexkom-rotayi-avrupadaki-gurbetciye-cevirdi_2105729.html

      Kan je ook iets zeggen over Zaman? Ik las dat dat een krant is met een oplage van een miljoen stuks. Klopt dat? Ook zou er naar verluid een rechtszaak geweest zijn tussen deze krant en Flexkom. Is er een site van de Turkse overheid waarop de uitspraken van rechters te lezen zijn? Alvast bedankt voor je hulp!

  15. Er staat kortgezegd in dat flexkom daar is begonnen met de mooie verhalen en zo 40.000 veelal kleine winkeliers heeft overgehaald met de mooie vooruitzichten en dat er nu ongeveer 30.000 gedupeerden hun geld terugwillen omdat het niks heeft opgeleverd. Flexkom heeft hiermee naar verluidt 40 miljoen euro mee opgehaald!!!
    Zaman lees ik zelf niet maar is een redelijke krant. En over de uitspraken kan ik nu niks terugvinden maar ga er wel even achteraan

  16. haha, Micha en Woutertje begrijpen het niet. En zelf zegt Renze geruststellend “je hoeft niet alles te begrijpen.”
    Duidelijk! Gelukkig zijn er 6 CEO’s met samen 250 jaar ervaring, die zijn al sinds hun tiende bezig met Flexkom. De schatten.

  17. Unfortunately I don’t speak dutch but have been able to translate this whole discussion, and one thing that caught my eye in Wouter’s blog is that you built your first website when you were 8 years old. How long ago was that? What server did you use to host your website? And what website is it? Just as a point of reference. Just trying to understand your point of view about this whole concept. And one last burning question since I have been observing for more than a week now. How much time do you have in your hands to set up a whole blog about a product that you’re not involved in? Don’t you have a business to focus on?? Do you perhaps work from home? Just curious!!!

    1. Hi Diva,

      Thanks for your interest in me, alltough I don’t get what it has to do with the subject we discuss here.

      The website was build around 1997. I wrote it in HTML. It had cool features like colored text and the famous marquee tag in it. Also i’d placed some nice animated gifs such as a dog who walked across the header of the site. The site was uploaded on the webspace my dad got from our internet provider at that time. The website is no longer online, unfortunally.

      You ask me some things about my business. I have got an office with a few people who work for me. (Don’t worry, these people did not have to pay me first in order to work for me. I simply pay their loans every month. Really oldschool) Also some key parts of my business are outsourced to expert companies, so that I no longer have to pick and pack orders by myself all day long.
      As I stated before in dutch, some people like to spend time in saving poor whales or saving hungry kids in Africa. Or they spend time on holiday. I myself, do not. Instead, I try to find out what’s new in my business. Flexkom pretends to be a very revolotionary company, but they fail in explaning why the should be that. When I asked questions to one of their Global Team Members, he ridiculed me instead of just awnsering my questions. So thats when I decided to write an article about it. As you can see, it walked out of the hand quite a bit!

      1. Er werd wel een poging gedan, vond het erg onduidelijk. De sheets die werden getoond waren allemaal in het Engels. Volgens de spreker was de bedoeling om het allemaal via de webcam uit te leggen maar “toevallig” werkte deze net op dat moment niet. Later kwam er een andere presentatie en ineens werkte de webcam weer perfect…

  18. Ok webinair gevolgd

    USP onder andere is Voip functie over wifi *thats new, top of the head skype, FB, microsoft Lync, citrix en elke adsl provider moet ik even doorgaan*.

    Vragen en kritiek worden gebanned en zijn stom.

    Hoog uuhhh uhhh weet ik even niet maar is fantastisch gehalte.

    Functie op basis van QR codes (QR meen je dat nou)…

    Verzadiging in de markt bestaat niet?

    Documentation beats conversation, ow daarom is het lastig op een blog

    USA heeft wetgeving en is lastig dus batterij aan advocaten.

    Apple is lastig… dus app is later. Misschien betere planning binnen je development, schijnt namelijk algemeen bekend te zijn.

    SMS van wel 800 tekens, it’s really amazing mike

    Functionaliteit “kiss your friends” noemen. Nee daar is een goed marketing team mee bezig geweest.

    Ik was tot nu genuanceerd, want ik wist het niet. Maar na het zien van deze presentatie denk ik, wat een bagger. Qua bedrijfsvoering of legaliteit weet ik te weinig en zal ik niks over zeggen. Behalve dat dit blog mij het ergste doet vermoeden. Maar qua uitwerking daadwerkelijke functionaliteit en weer beloftes op beloftes dat dingen zullen, ooit, misschien, waarschijnlijk komen zou ik zeggen #wegrennen

    Mvg,

    Micha

  19. Uiteraard heb ik het webinar ook gevolgd. Het webinar werd gegeven door Renze Deelstra, die de Country Manager van NL is. Helaas kon ik de webinar niet tapen op dat moment, wellicht dat ik bij een volgende keer wel kan doen. Maar misschien wilt Flexkom zelf zo’n webinar wel publiceren op youtube? Scheelt hen ook weer tijd die ze moeten steken in zo’n webinar. Hier wat losse quotes en opmerkingen nav. de webinar.

    Allereerst natuurlijk de App. Hij is al te downloaden op Google Play. Voor iPhone is hij er nog niet want hij moet bij Apple eerst langs allemaal afdelingen voordat hij goedgekeurd is. Flexkom zijn projectplanning is blijkbaar dus vrij dramatisch. Voor zo ver de app überhaupt goedgekeurd gaat worden door Apple, maar dat zal de tijd ons leren.

    Er werd vertelt dat de app voor Android nog gefinetuned moet worden want er zijn immers zo veel verschillende soorten Android toestellen en versies van Android. Je kan niet verwachten dat de App het gelijk op elk toestel het gelijk goed doet, vandaar dat hij het bij veel mensen kennelijk dus nog niet doet, werd er gemeld. (Dit is onzin. Android is Android. Als de app het niet doet dan is hij gewoon slecht geprogrammeerd.) Bij Renze deed hij het op zijn “witte android toestel” gelukkig wel prima. De app kon helaas niet werkend getoond worden, want “er is een probleem met de webcam.” De presentatie deed het gelukkig wel.

    Flexcall werkt al in best veel landen, oa FR, NL, BE, DU, UK, Amerika. Over Turkije werd niets gezegd. Dat is gek, want Flexkom vertelt vaak hoe goed het daar zou gaan. Kennelijk toch niet, want FlexCall wordt daar schijnbaar niet uitgerold.

    “Per persoon aan wie je de app geeft, krijg je 1 euro (in de vorm van flexmoney) per maand”. Er werd niets verteld over de 10 euro die de ontvanger moet betalen aan Flexkom voordat jij die flexmoney krijgt. Misschien was Renze dat vergeten te zeggen?

    De zin “Lieve mensen, het is heel simpel. Documentation beats conversation” viel een paar keer. Helaas slaagt Flexkom er nog niet in om de documentation die de conversation hier op mijn blog zou beaten, ook te plaatsen.

    “We kleuren netjes binnen de lijntjes”. Er werd uitvoerig uitgelegd dat flexkom niet illegaal is, maar dat ze legaal zijn. Bevreemd mij enigszins dat dit zo uitvoerig gemeld moet worden. Alsof elk bedrijf dat zou moeten uitleggen als ze een presentatie geven. Flexkom doet dat kennelijk wel bij de presentaties die zij geven. Maar Flexkom heeft goede banden met de politiek dus het is allemaal dik in orde, werd verteld. Helaas werd niet concreet gemeld hoe of met wie van de politiek.

    In de backoffice van Flexkom was een nieuwe knop met een Duitse naam verschenen. De gehele backoffice is dus kennelijk Duits. Het was al eens gemeld door iemand anders in de reactie hier, maar Flexkom International snapt “International” dus nog niet helemaal.

    “Type nu allemaal even ja” waarna de mogelijkheid tot typen voor de luisteraars geactiveerd werd. Ene pietertje plaatste een link naar dit blog in plaats van dat hij ja typte. De link werd overigens als “-geblokkeerd-” getoond aan de lezers. Pietertje werd vertelt dat mensen die het niet snappen maar weg moeten gaan. En pietertje zijn verbinding werd verbroken door Renze. Er werd vertelt dat mensen die het niet snappen objectieve informatie bij Flexkom zelf moeten gaan halen. Deze mensen wordt dan een kop koffie aangeboden waarna het ze helder uitgelegd wordt. Snappen ze het dan nog niet, dan “bieden we ze een tweede kop koffie aan en gaan ze in gesprek met onze juristen”. Dus zo gaat Flexkom om met mensen die vragen stellen.

    Vervolgens werd er vertelt dat er in Amerika wetgeving gekomen was die het voor Flexkom moeilijker maakte om daar voet aan de grond te krijgen. Maar geen nood lieve mensen, het is allemaal heel simpel, we gaan met een batterij aan advocaten naar Amerika zodat we daar voet aan de grond krijgen, vertelde de presentator.

    Dan is er nog het bedrijf met de H (Herbalife -red), mensen die daar in geloven moeten dat doen. Ik heb geen flauw idee waarom dit tot drie keer toe (!) verspreid over de presentatie gemeld moest worden, maar dat zal vast zijn doel hebben.

    Dan, vanuit mijn vakgebied gezien, de meest cruciale informatie. De voordelen voor de winkelier. “Luister lieve mensen, ze kunnen gefeatured worden in de app, geven kaarten uit met hun naam en verdienen als hun klanten ergens anders winkelen. Het is allemaal heel simpel.” Verbazingwekkend hoe snel hier door heen gefietst werd. Zoals ik reeds betoogd heb, zitten retailers naar mijn bescheiden helemaal niet te wachten op de volgende kortingskaart. Goed, helaas dus weinig concrete informatie over de voordelen van de retailer.

    Er werd dan vertelt dat je 12.000 euro per maand kan verdienen. “Het is allemaal heel simpel lieve mensen.”

    Op het eind mochten we nog even allemaal “ja” typen als we het begrepen hadden. De mogelijkheid tot het stellen van vragen was er niet. Verrassend.

    In plaats van na de presentatie “ja” te typen, plaatste ene Micha een link naar een niet nader te noemen blog. “Micha begrijpt het ook al niet, net zoals Woutertje” vertelde Renze. Micha zijn verbinding werd ook verbroken.

    Interessant hoe ze mij als persoon proberen te kleineren in plaats van gewoon even helder te formuleren wat er dan niet zou kloppen aan mijn blog. Maar goed, na 400 reacties wellicht ook niet zo verrassend meer.

    Goed, al met al geen nieuwe inhoudelijke informatie over de werking van Flexkom. Jammer.

    1. Ohja, nog vergeten. Er werd vertelt dat elke distributeur een X aantal apps krijgt -afhankelijk van hoe veel ze betaald hebben aan Flexkom- die “geladen zijn met 2 flexmoney twv. 2 euro”. Als je de app dus verkoopt aan consumenten voor 2 euro, dan kan je je inleg terug verdienen. Of consumenten 2 euro voor de app neer willen leggen werd niet onderbouwd. Ook niet de eventuele concurrentie die je zou krijgen van collega-distributeurs die de app wellicht gratis weg gaan geven aan consumenten.

    2. Die inhoudelijke informatie zal niet komen vanaf het hoofdkantoor in Munchen, eehhh Zwitserland, eeehhhh Las-Vegas, eeeeeeeeehhhhhh Amsterdam, verhip, waar is het hoofdkantoor toch?!
      Er is een wereldkaart gemaakt, leuke pionnen erin gezet met flexkom-logo.
      Hiermee kan je zien hoeveel licenties er landelijk en regionaal verkocht zijn.
      De duurste pakketten worden hiermee aangegeven, de kruimeltjes van de kleinere pakketten tellen niet mee.
      Surprise!, in Turkije geen pion te bekennen!!
      En dan al die mensen die bij de “lancering” van Amerika in Nederland de ND status behaalt hebben, mogen op kosten van flexkom mee.
      Kosten nog moeite worden hier gespaard, de opening zal namelijk 1.000.000. eurootjes gaan kosten.
      Wie zouden die euro’s toch betalen?…antwoord, al die mensen, net als ikzelf, die zo naiëf geweest zijn en nog zullen zijn, om een “global-pakket aan te schaffen.

      ( wordt vervolgt! )

          1. Nee Wouter, dat waar ik het over heb kan je alleen vinden in de backoffice, die duitstalig is uiteraard!
            Hiermee kan je “bijhouden” hoe snel de licenties vergeven worden.
            En je dus goed in de gaten kan houden hoe snel je zieltjes moet winnen!
            Mail me even, dan stuur ik je het knipsel.

          2. Oh echt? Ik dacht dat je het plaatje in de presentatie bedoelde. Eventueel kan je het plaatje ook uploaden op twitter of op tinypic (heb je geen account of wat dan ook voor nodig). 🙂

  20. Is het normaal dat hoe meer er wordt uitgelegd des te minder ik er van begrijp? Hoe je nou je geld binnen kunt harken is mij nog steeds niet duidelijk. En die app… is waardeloos, maar dat heb ik al uitgelegd.
    Per wanneer moeten wij, gewone ongelovigen, nu iets merken van Flexkom? En vanaf wanneer kunnen zij, mensen-met-paketten, nu eens iets gaan terugverdienen? Als ik zo over internet heen fiets kom ik al FlexKom berichten tegen uit 2010/2011 en daar hadden ze het duidelijk over “uiterlijk oktober 2012” voor de wereldverovering. Maar ik zie nog steeds niks en ik hoor alleen maar geruchten. Nog steeds. Ook na de webinar, want jawel, deze jongen was er wèl. Gna.

  21. Het was even zoeken, maar op Facebook vond ik deze “uitleg”

    Na de webinar is nu het volgende duidelijk geworden.
    Jij krijgt als partner ook 1 FlexMoney per maand per klant die voor minimaal 10 FlexMoney per maand beltegoed oplaadt. Daarnaast krijg jij over deze 10 FlexMoney ook nog eens jouw commissie, ben je Junior Team Member dan krijg je 10% ben je Business Team member krijg je 15% ben je Global Team member krijg je 20% en dat krijg je dan ook over de klanten die jouw klant maakt.

    Deel jij 100x de App en jouw klanten delen hem 20x dan heb jij 2000 klanten. Van jouw 100 klanten, als ze voor 10FM beltegoed opwaarderen, krijg jij al 100 Euro per maand.
    Echter shoppen 2000 klanten online of offline voor 100 euro, dan is er € 200.000,- omzet.
    Als rekenvoorbeeld, gemiddelde korting die een ondernemer geeft 10% (zie de uitverkoop overal nu al weer 30/40/50%)
    10% is € 20.000,-
    50% van € 20.000,- is € 10.000,- dat gaat als korting naar de ambassadeur van de winkel, de klant op zijn App of kaart
    De andere 50% en dus € 10.000 wordt verdeeld.
    40% is € 4000,- gaat naar FlexKom voor vaste kosten, incentives, lokaal adverteren etc.
    60% is € 6000,- gaat naar het vergoedingsplan
    Jij die 100 Apps uitdeelde krijgt als:
    JTM 10% is € 600,- p maand
    BTM 15% is € 900 p maand
    GTM 20% is € 1200 p maand
    Mocht men alleen bellen voor 10 euro FM, dan is het bedrag te delen door 10, nog steeds goed geld met zo weinig klanten.

    Daarnaast zijn er nog meer verdiensten als je een hogere positie behaald, wat je alleen bij FlexKom kunt behalen zonder maar 1 Teamlid te werven, dus alleen al door klanten te maken die klanten maken…

    Stel iemand adverteert voor € 1000,- in een krant met een Lunch aanbieding. Hoeveel reageren er?
    Stel hij geeft jou deze € 1000,- en jij geeft 100 mensen een waardebon van 10 euro die ze die dag kunnen besteden voor 4 consumpties als ze 1 vriend meenemen.
    Dan krijgt deze ondernemer direct 200 klanten, hij geeft inkoop 4 consumpties weg en zal dus veel besparen op zijn marketing..Dat is Mond tot Mond reclame en dan iemand daarvoor belonen.

    Dat is exact wat FlexKom in het leven heeft geroepen met member get member, elke consument krijgt bij ons de kans om 1 FM per maand te krijgen per vriend die hij de App geeft, als hij maar goed de instructie geeft wat deze daarvoor moet doen om ook 1 FM per maand per vriend te krijgen..dan gaat het Viral Marketing in werking treden en heb jij geen grip meer op hoeveel klanten jij krijgt!

    Succes met het delen van jouw APP!
    Heb je er nog geen een…meld je maar gewoon aan.

    1. Dit is nou typerend voor dit soort piramides: “Deel jij 100x de App en jouw klanten delen hem 20x dan heb jij 2000 klanten.”

      Ja, dat klopt, en de berekening daaronder ook. Alleen zou je eerst moeten uitrekenen hoe groot de kans is dat jij A) de app 100 keer weet te delen, dat B) echt alle 100 hem ook nog weer 20 keer weten te delen, dat C) al die 2000 mensen het voor elkaar spelen een winkel te vinden die aan FlexKom meedoet en D) ze ook allemaal daar 100 euro besteden.

      Die kans is 0%.

      En even verderop: “Dan krijgt deze ondernemer direct 200 klanten…”

      Ja, dat klopt. Als werkelijk iedereen die een waardebon krijgt de moeite gaat nemen om voor een luizige 10 euro korting in een bepaalde tent te gaan lunchen.

      De kans dat dat zal gebeuren is ook 0%.

      Bij dit soort piramides wordt veel gebruik gemaakt van rekenvoorbeelden in een ideale situatie, maar in werkelijkheid is de situatie nooit ideaal.

      Daarnaast wordt er ook niet ingegaan op hoeveel moeite je zou moeten doen om zelfs maar in de buurt van zo’n ideale situatie terecht te komen.

      Uiteindelijk heb je dan 1500 euro betaald, 8 mensen zo gek gekregen die app ook te downloaden. Twee ervan hebben de eerste maand zelfs voor FlexCall betaald maar daarna niet meer omdat ze toch al een mobiel abonnement hebben en FlexCall in praktijk niks toe blijkt te voegen, en ome Gerrit heeft zowaar een app weer weten te delen met tante Co, wat je totale omzet van dit FlexKom experiment op minder dan een tientje brengt.

      Teleurgesteld concludeer je dat je toch niet rijk zult gaan worden van FlexKom, en besluit je met je staart tussen je benen je verlies te nemen.

      Dit is wat met 99% of meer van iedereen die in FlexKom stapt zal gebeuren, alleen komen ze daar over een tijdje pas achter. Nog even geduld dus.

  22. ‘Paypal was voted one of the 10 worst business ideas of 1999.’

    Het kost minimaal 550 euro. Je bent niet verplicht die van 1500 te nemen. Ik heb de neiging om het toch maar te proberen, mocht het oplichting zijn is die 550 toch niet echt een probleem.

    1. Danny, je mag die 550 ook naar mij over maken! Of je gooit ze in de Noordzee, zelfde effect voor jou dan!
      Ben wijzer aub, ik zit hier met het duurste pakket, die mag je ook overnemen hoor, geen probleem.
      Dit mag ook overigens, je pakket verkopen, dus be my guest.

      1. Oke is goed. Ik betaal in flexmoney

        Hahahaaaaaa

        Nee maar als je serieus bent hoe nu verder dan? Weet niet of jij je contactgegevens hier wilt zetten, denk t niet.

        1. Met wederzijdse toestemming wil ik jullie best in contact met elkaar brengen hoor. Vermeld dat allebei maar even in de reactie, dan stuur ik jullie morgen even allebei een mailtje zodat jullie dat met elkaar kunnen regelen. Lijkt mij een mooie oplossing om twee mensen te helpen. Een echte win/win situatie!

          1. Wouter dat wordt geen win-win situatie vrees ik.
            En van ruilen komt huilen Danny, als het flexmoney betreft haha.
            En nee, ik ga uiteraard (nog) geen persoonlijke informatie hier neerzetten.
            Wat betreft het mailen van contactgegevens, en nee ik beschuldig Danny nergens van, maar zelfs daar ben ik nu huiverig voor.
            Flexkamp zit overal heb ik het idee.
            Laat mij nog maar even mijn speurwerkzaamheden doorzetten.
            Mijn geld ben ik toch al kwijt, helaas.
            En mocht ja nadien nog steeds de behoefte hebben om het over te nemen, dan be my guest!

    1. Daarentegen zijn er vandaag al wel weer twee acceptatiepunten bijgekomen. Dat is toch mooi een toename van 2 ten opzichte van gisteren. Zo groeit het aantal winkels waar je met je app en flexgeld terecht kunt vooralsnog gestaag.

      In dit tempo is heel Europa veroverd in… ehh…, nou goed dat duurt dan misschien wel even, maar toch…

  23. Ook wel een aardige om eens over na te denken is dat kortingsverhaal bij winkeliers, of FlexKobi (WTF is een Kobi?)

    Een produkt dat normaal 100 euro waard is wordt met 10% korting verkocht. Die korting wordt verleend in de vorm van FlexMoney, volgens pagina 14 van het businessplan.

    Hoeveel betaalt die consument dan eigenlijk?

    Als de consument 90 euro betaalt is er een probleem, want waar komt dan die 10 euro/FlexMoney vandaan die verdeeld wordt over de klant, FlexKom en het netwerk?

    Een mogelijkheid is dat dat hele FlexMoney gewoon niet gedekt is door daadwerkelijke monetaire waarde – een soort Habbo-credits, dus. Maar dan krijgt FlexKom zelf ook 20% fantasiegeld dat dus eigenlijk niets waard is, en dat kan niet de bedoeling zijn, lijkt me.

    Een andere mogelijkheid is dat de consument gewoon 100 euro betaalt, en in ruil daarvoor 5 euro aan FlexMoney op zijn kaart gestort krijgt, waarmee de resterende 5 euro van de ‘korting’ beschikbaar is voor het netwerk. Alleen is de korting voor de consument dan geen 10%, maar 5% – hij betaalt immers 100 euro, en krijgt 5 euro in FlexMoney terug. Dat pikt natuurlijk niemand.

    De enige mogelijkheid die dan eigenlijk overblijft, als bovenstaande situaties niet van toepassing zijn, is dat de winkelier (Kobi voor intimi) die 10 euro in het systeem zal moeten inbrengen – dat geld moet immers toch ergens vandaan komen. Daarmee ontvangt hij dan voor zijn produkt van 100 euro maar 90 euro, om vervolgens nog eens 10 euro aan het systeem af te moeten dragen – dat zou effectief dus neerkomen op 20% korting.

    Dat lijkt me ook niet te verkopen.

    Hoe zit het dan wel? Ik heb werkelijk geen idee, dus misschien dat iemand anders dat wat duidelijker kan maken!

    1. Als ik het goed begrepen heb -en ik heb toch inmiddels al best wat uitgezocht- dan werkt het als volgt:

      Stel dat bij een transactie van in totaal 100 euro, in een Flexkom winkel, 5 euro korting gegeven wordt. De klant betaalt dan het volledige bedrag (100 euro) aan de winkelier. De klant krijgt vervolgens 5 Flexmoneys (ter waarde van 5 euro) gestort op zijn kaart/app. Dat is de “cash back”. Vervolgens wilt Flexkom eenzelfde bedrag als het kortingsbedrag, dus 5 euro, krijgen. De winkelier betaalt in totaal dus 10 euro aan Flexkom bij deze transactie.

      Maar het wordt nog leuker. De Flexmoney blijft namelijk een Flexmoney. Stel dat er een klant komt afrekenen bij een Flexkom winkel en de volledige transactie wilt betalen met Flexmoneys. Voor zo ver ik begrepen heb is dat mogelijk en is dat juist het idee van Flexkom. De winkelier krijgt dan in plaats van 100 euro’s, 100 flexmoneys. Maar… er is geen mogelijkheid om een Flexmoney om te zetten naar een euro! Althans, ik heb nog nergens terug kunnen vinden of die mogelijkheid bestaat.

      Klopt dit een beetje of zit ik er naast, Flexkom volgelingen?

        1. En de commissies voor de GTM enzovoorts, worden die uitbetaald in euro’s of in Flexmoneys? Bij de Flexapp is al duidelijk vertelt dat je 1 flexmoney krijgt per keer dat iemand aan wij jij de app uitdeelt, dus het lijkt mij aannemelijk. Als de commissies ook in Flexmoneys uitbetaald worden, dan wordt er een heel duur potje Monopoly gespeeld.

      1. Volgens het marketingplan van FlexKom niet, Wouter – daar staat in het rekenvoorbeeld op pagina 14 duidelijk dat er 10% korting gegeven wordt op een produkt van 100 euro, waardoor er dus 10 euro te verdelen is.

        Hoe kun je iets verdelen dat juist niet betaald is?

      1. Nu lijkt Gedupeerde? me juist wel de persoon die vrij eenvoudig kan bewijzen dat er frauduleuze handelingen worden gepleegd door FlexKom. En zo makkelijk kun je zo iemand niet betichten van smaad…

        1. En als ‘ie dat kan bewijzen moet ‘ie dat ook zeker doen – ik wilde alleen waarschuwen tegen het ongefundeerd beschuldigen, wat in potentie een enorme bak ellende kan opleveren… 😉

  24. Wat maakt gij u hier allen druk? Welk bewijs heeft U tegen hen? Als het een roversbende is die uit de leugen is voortgebracht zullen zij vanzelf weer op korte zeer termijn verdwijnen. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is houd immers geen stand.

    Echter, als ze uit de waarheid voortkomen zal niemand ze kunnen stoppen. Noch macht noch kracht. Dus wat maakt gij u allen druk? Als de waarheid zich openbaart zal de leugen moeten wijken en zal dan ook op korte termijn verdwijnen…

    Wat straks niet meer te vinden is, is niet meer. Wat u straks nog wel zult vinden is daarmee de waarheid gebleken.

    Nog slechts een korte tijd en u allen zult mijn woorden begrijpen.

    The Prophet.

  25. Het gaat ons erom dat we de schaapjes behouden om de zee in te gaan. Als ze na onze waarschuwing toch gaan zwemmen, tja, dan kunnen we er niks meer aan doen. Maar zolang ze op het strand lopen kunnen we o.a. met dit blog nog een waarschuwing geven.

  26. Inderdaad the prophet,

    Als de leugen openbaar is zal er een schrikbarende waarheid boven tafel komen.
    Wel net die ene versie die jij nu niet bedoelde.
    Kwestie van héél even nog en dan is de grote olifant er om het sprookje uit te blazen.
    En wie zijn/haar billen brandt, moet echt op de blaren zitten.

  27. Nu is precies een week geleden het grote event in Duitsland geweest waar 1400 mensen de moeite hebben genomen om de reis en de kosten op te brengen om de grote aftrap mee te maken.

    Deze 1400 mensen zijn er vervolgens in geslaagd om in heel Europa 17 winkels aan te sluiten bij het grote wereldveroverende Flexkom concept. Dat is één deelnemede winkel per 588.000 vierkante kilometer, oftewel per gebied van 750 bij 750 kilometer is er deze week één winkel bijgekomen. Dat is toch wel een aangename verrassing als je je app opstart en je vindt de hamlapjes bij de slager in de aanbieding met 20% korting, 375 kilometer verderop….

    Vriend en vijand zullen het er toch wel over eens zijn dat de aangesloten winkels de motor zijn achter het Flexkom concept, en dat het tempo waarin deze worden aangesloten niet echt op een revolutionaire snelheid is gebaseerd die binnen afzienbare tijd het Europese marketinglandschap aanzienlijk veranderd zal hebben?

    Is er één van de hier aanwezige Flexkommers die aan kan geven of we hier niet al een beetje het concept zien mislukken, of die misschien duidelijk kan maken hoe we kunnen weten dat de Flexkomoprichters er niet allang met het geld vandoor zijn terwijl de deelnemers zich nog aan het bewust worden zijn dat ze zijn opgelicht?

  28. diezelfde vraag, maar dan van de andere zijde, stelde ik ook al:

    Zijn er al FlexKomkommers mèt een besteedbaar inkomen dat gegenereerd is door FlexKom-werk?

  29. Flexkom zit nu nog in fase 1 heb ik begrepen. Dat betekent dat er op dit moment alleen franchise partners ingeschreven kunnen worden. Er zijn enkele zogeheten test locaties waar een verouderde versie van het pos kastje staat. Dit om een te kunnen laten ‘zien’ aan geïnteresseerden. Eind juli moet het geloof ik gaan gebeuren voor Oostenrijk en Zuid Duitsland. Zij gaan dan live en kunnen dan de app gaan delen en winkeliers aan gaan sluiten. Op dit moment verdient men geld in de vorm van een bonus als men nieuwe franchise partners inschrijft.

    1. Het spijt mij dat ik dan tot de conclusie kom dat er niemand geld aan verdient. Ook zie ik dat de start-datum voor de zoveelste keer vooruit wordt geschoven. Dat voorspelt, wat mij betreft, niets goeds.
      Als ik een lancering van een nieuw produkt zou blijven uitstellen en daarbij geen werkend voorbeeld zou kunnen tonen was ik binnen een dag al mijn klanten/opdrachten kwijt. Bovendien zouden eventuele investeerders zich terugtrekken.
      Maar ja, ik heb geen mega-super-app en klantenkaarten.

    2. En een ‘franchise partner’, dat is zo iemand die 1600 euro moet betalen om mee te mogen doen, waar zijn voorgangers dan aan verdienen doordat een gedeelte van die 1600 euro onder hen wordt verdeeld? Kortom, de definitie van een piramidespel?

  30. Even navraag gedaan en het klopt voor Nederland is men nog in een voorbereidende fase 1, maar op korte termijn gaan ze ook in Nederland winkels aansluiten.Zelf denk ik dat het zeker niet op korte termijn zal gebeuren omdat dan zal blijken dat er veel te weinig winkeliers interesse zullen tonen om van het geheel een succes te maken en zal het enthousiasme plaats maken voor de teleurstelling

  31. Dat is vreemd. Volgens flexkom.com zijn er op 17 juli 2013 door FabrizioRusso en GianLucaGoverna twee nederlandse Akzeptanzstellen bijgekomen. Maar dat kan niet omdat ze hier nog in fase 1 zitten?
    Laat ik het zo zeggen: Duidelijker wordt het er niet op.

    1. Dat kan ook Luxemburg zijn, he. Of Kroatië, waarbij ze te lui zijn geweest om het wapen erin af te beelden. En het kan natuurlijk ook nog nep zijn, en nee, nep is geen europees land…

      Hoe lang is het eigenlijk al mogelijk geweest om in te stappen? Oftewel; hoeveel tijd kan er maximaal zitten tussen het storten van je 1598 euro, en het begin van het grote geld verdienen? En wie loopt er het investeringsrisico over die 1598 euro in de tussentijd? (Oh wacht, dat zijn al die ‘zelfstandige ondernemers’ natuurlijk…)

  32. Noord Brabant heeft een POS-apparaat hoor 😀

    Zie deze FB update

    Het betreft Laminaatfabriek Breda in …Breda

    Eigenaar is Frank G, alleen is hij niet zomaar een aangesloten retailer maar is de hele familie ´vertriebler´ van Flexkom, dus het is niet helemaal echt de eerste onafhankelijke aangesloten retailer.

    Verder hebben we in Duitsland natuurlijk veel getrompetter om Anton Bücherl als eerste van Europa met een Akzeptanzstelle (link is naar google cachepagina op de site van Flexkom, zal op termijn geen resultaat meer geven).

    Iets verder zoeken leert dat onze vriend Anton natuurlijk wel een sportwinkeltje heeft en dus een retailer met een POS is, maar…..

    Anton is natuurlijk ook al sinds 1984 een overtuigd MLM-er, maar dat wordt verder nergens verteld op de site of facebookpagina´s van de flexkommers

    Helaas weer geen onafhankelijker retailer die voor Flexkom kiest….raar zeg

  33. Wouter, kun je bovenaan je pagina niet een knop maken zodat ik gelijk naar de laatste reactie kan? Ik lees dit blog voornamelijk op mn mobiel en scroll me iedere keer te pletter. En ik heb zo’n flauw vermoeden dat er nog wel wat reacties bij gaan komen.

    1. Was van de week inderdaad al even aan het kijken of daar oplossingen voor zijn. Ook de laadtijd van de pagina is namelijk wat langer geworden door het aantal reacties. Zal een dezer dagen even kijken wat de mogelijkheden zijn en wat het beste werkt.

Laat een antwoord achter aan O. Sistermans Reactie annuleren