Dropshipping

Het wordt vaak gepresenteerd als het ei van Columbus. Jij laat een webshop bouwen, koppelt dat aan een artikelenbestand van een leverancier en die leverancier verzend de bestellingen voor jou. Je hoeft zelf geen voorraad in te kopen, loopt geen risico en het geld stroomt automatisch binnen. Hartstikke mooi toch? Helaas, niets is minder waar.  Het kan juist het tegenovergestelde zijn.

Waar gaat het dan fout? Het gaat meestal al fout bij het allereerste idee over wat dropshipping nou ook alweer was. Er wordt simpelweg gesteld “Ik zoek een leverancier die iets verkoopt en doet aan dropshipping” of “Ik wil een dropship webwinkel beginnen”. Kwam je bij dit artikel aan de hand van een dergelijke vraag, dan ga ik je bij deze terug naar af sturen.

Stel dat je aan de hand van een van de twee vragen in de vorige alinea te werk gaat. Welke problemen ga je dan tegen komen?

  • Zware concurrentie. De bedrijven die zomaar (aka. aan voorwaarden waar jij aan kan doen, dus iedereen) producten onder dropshipping kunnen aanbieden aan bedrijven zoals de jouwe, die doen dat ook aan jouw buurtjongetje, de huismoeder en elke andere zolderkamer shop. Je hebt dus enorm veel concurrentie. Die concurrentie gaat zich niet onderscheiden aan de hand van een uniek assortiment of snellere levertijden. Want dat kan niet: iedereen koopt bij dezelfde handel in. Jouw concurrenten gaan zich onderscheiden door nog lagere prijzen te hanteren. Je verdient dus geen droog brood als je producten ook nog daadwerkelijk wilt verkopen in deze situatie. Het zal enorm veel moeite kosten om je te onderscheiden van de concurrentie.
  • Levertijd. Met name als jouw leverancier in het buitenland zit (China is populair) zit je met enorme levertijden van soms wel 3 weken of langer. Men zal veel eerder bij een webwinkel kopen die de producten binnen 24 uur kan leveren. Ook leveranciers in NL doen er soms nog 2 of 3 dagen over om een product te leveren.
  • Samenstelling assortiment. Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.
  • Leverbaarheid. Als je leverancier niet meer kan leveren, kan jij dat ook niet. Dit gebeurt altijd bij producten die juist voor verkoop heel interessant zijn, bijvoorbeeld omdat ze schaars zijn.

Kortom, je bent erg afhankelijk van je leverancier. Verder zijn er nog een aantal zaken die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden in deze situatie. De meest voorkomende en grootste punten:

  • Allereerst; jij bent, als webshop, een bedrijf die aan bepaalde wetten en regels dient te voldoen. Lijkt overbodig om te moeten vermelden, is het helaas niet.
  • Hoewel jij de producten niet zelf in pakt en verzend, verkoop jij ze wel zelf. De consument die bij jouw koopt die doet zaken rechtstreeks met jouw. Niet met jouw dropship leverancier. Jij bent dus volledig verantwoordelijk voor de verkoop en de afhandeling daarvan. Van het veilig in ontvangst nemen van de online betaling tot aan het correct afleveren van de bestelling. Maak dus duidelijke afspraken met je leverancier over de aflevering van de bestelling, want jij draagt daar de verantwoordelijkheid voor!
  • In Nederland hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 7 dagen (binnenkort: 14 dagen) retour te zenden, zonder opgave van reden. De winkel (jij!) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval; jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.

Is dropshipping daarom not done? Helemaal niet! Dropshipping kan prima werken. Alleen moet je niet vergeten, het is een methode om de logistiek op te lossen. Dropshipping is een middel, en mag nooit een doel op zich zijn.
Verkeerde redenen om voor dropshipping te kiezen zijn, onder andere:

  • Ik wil geen risico lopen. Dan ben je niet in de wieg gelegd voor ondernemer, want ondernemen is risico lopen. Bovendien geldt er nog zoiets als “risico is rendement”, dus wie geen risico wil lopen, zal nooit heel veel verdienen. Als je verwacht dat een zakenpartner een groot deel van het ondernemersrisico overneemt, hangt daar een prijskaartje aan.
  • Ik kan niet een paar duizend euro investeren in voorraden. Als je niet een paar duizend euro kunt investeren om een paar duizend euro te verdienen, moet je misschien maar geen bedrijf starten. Bovendien zijn er andere manieren om een bedrijf of voorraden te financieren, dus het kan geen kwaad om even verder te kijken dan de neus lang is.
  • Ik kan geen webwinkel opzetten (want ik weet niet hoe dat moet, ik heb er geen tijd voor of ik kan het niet betalen). Iemand met watervrees wordt ook geen topzwemmer.

Wanneer werkt het nou wel? Stel dat jij nu een goedlopende shop hebt en goed contact heb met jouw leveranciers. Je zou dan kunnen voorstellen of zij (een deel van) jouw logistiek op kunnen lossen door producten direct naar jouw klanten te verzenden, in plaats van eerst naar jouw eigen magazijn. De oorsprong van dropshipping.
Ook kan het prima werken als jij al een goed ondernemingsplan geschreven hebt met daarin oa. een goed plan voor de marketing, financieel plan en de logistiek hebt uitgewerkt. Kortom, je hebt je hele bedrijf goed uitgewerkt en een mooi startkapitaal (gekregen). Als dropshipping middels dat plan de aangewezen methode blijkt te zijn, dan zou je dat plan kunnen voorleggen aan elke willekeurige groothandel.

Nu we toch over dropshipping bezig zijn, dan gelijk nog even wat misverstanden de wereld uit helpen;
Dropshipping is een vorm van marketing. Ook wel: Met dropshipping genereer jij orders voor een ander bedrijf, en heb je (dus) geen aansprakelijkheid. Dit is zo fout als het maar kan. Je bent volledig verantwoordelijk en dropshipping heeft op geen enkele manier ook maar iets met je marketing te maken. Dropshipping wordt wel eens verwart met affiliate marketing omdat het uitgelegd wordt als “jij verkoopt voor een ander bedrijf”. Echter verkoop je als affiliate helemaal niets. Je leidt slechts bezoekers naar de site van een ander bedrijf in ruil voor een commissie. Bij dropshipping verkoop jij zelf. Dropshipping heeft met je logistiek te maken. Niet met je marketing.
Dropshipping is hetzelfde als e-fulfilment. Dit is ook hartstikke fout. E-fulfilment is dat een ander bedrijf jouw magazijn beheert. Jij of jouw leveranciers leveren de voorraad aan bij het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad voor jouw. Zij picken de orders en verzenden dat. In dit geval heb jij dus de voorraad op jouw eigen balans staan.

Op Ondernemen & Internet vind je meer informatie over dropshipping.

6 gedachten over “Dropshipping”

  1. En om diverse redenen heb ik het gevoel bij dropshipping dat vooral de groothandel ‘groot geld’ verdiend.

    Ik denk dus dat als we volgend jaar de opslag gereed hebben zelf wel dropshipping-leverancier gaan worden 🙂

  2. Dank je Wouter, goed artikel. Ik heb ook al vaker aan dropshipping gedacht maar dit doet al mijn twijfel verdwijnen, ik ben blij dat ik een gewone webwinkel ben begonnen. Het klinkt zo makkelijk, maar eigenlijk is alles zelf doen ook best makkelijk. Vooral als het niet om honderden orders per dag gaat.

  3. Met dropshipping kan je meer marge halen dan met affiliate maar het heeft inderdaad ook nadelen als de onvermijdelijke retouren alhoewel dat percentage bij ons, via onze consumenten webwinkel, nagenoeg nihil is. Een ondernemer weet wel hoe daar mee om te gaan.
    Ik zoek overigens goede Dropshippers en die kan ik maar moeilijk vinden.

  4. u website was zeer leerrijk voor me. als ik het goed begrijp is dropshipping eigenlijk goed voor reeds bestaande winkels. dat is wel erg jammer voor me want ik zou graag mn eigen websiteje maken en aan dropshipping willen doen.

  5. “De winkel (jij!) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant.”

    Kan je mij uitleggen waarom ik als consument dan nooit de verzendkosten terug betaald krijg als ik pakketjes terug stuur? Hoe kan ik dat regelen?

    1. Hoi Dominique,

      Het antwoord staat eigenlijk al in de quote uit mijn artikel. De winkel moet het volledige factuurbedrag terug betalen.

      Daaronder vallen niet de kosten die de consument zelf moet maken om het pakketje terug bij de winkel te krijgen, zoals de postzegels of pakketzegel die ze bij PostNL moeten kopen om de producten terug te sturen of de benzine voor als je het zelf met de auto terug brengt naar de winkel.

      Het factuurbedrag is het bedrag dat jij aan de winkel betaald hebt. Als er op dat factuurbedrag ook verzendkosten vermeld staan, dan zou je die ook terug moeten krijgen als je de volledige bestelling terug stuurt. Dat wordt er bedoelt met de zin uit mijn artikel.

      Rekenvoorbeeldje:

      Je hebt gekocht een product van 50 euro. De verzendkosten die de webwinkel rekende waren 4,95 euro. Het factuurbedrag is dan 54.95 euro, dat is dus het bedrag dat jij aan de webwinkel betaald hebt.
      Je stuurt het product terug naar de winkel. Als jij er voor kiest om het via PostNL terug te sturen, dan rekent PostNL jou 6.95 euro voor een pakketzending.
      Als de winkel jouw pakketje ontvangen heeft, dat moeten ze 54.95 euro terug storten. Dat is het volledige factuurbedrag, inclusief de aan de winkel betaalde verzendkosten van 4.95 euro. Heel soms doet een webwinkel dat niet, in dat geval zouden ze zich niet aan de wettelijke regels houden.
      De 6.95 euro die je in dit geval aan PostNL betaald hebt hoeft een webwinkel niet te vergoeden. Dat moet je dus niet verwarren met de verzendkosten die je betaald hebt aan de webwinkel.

      Anders gezegd; het is in Nederland niet verplicht dat een webwinkel altijd gratis retourneren aan biedt. Sommige grotere webwinkels doen dat wel, maar veel webwinkels doen dat niet. Gratis retourneren zorgt er namelijk voor dat de producten veel duurder moeten zijn, omdat de retourkosten dan in de prijs van de producten verwerkt moeten worden. Als jij dus iets koopt bij een webwinkel die gratis retourneren aanbiedt en je besluit de producten te houden, dan heb jij eigenlijk betaald voor het retourneren van andere klanten.

Geef een reactie